Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
In Karel Appel Onderweg brengt de internationaal gerenommeerde tentoonstellingsmaker Rudi Fuchs verslag uit van zijn zwerftocht langs Vlaamse en Nederlandse kunst van de Lage Landen. Hij neemt de kunstenaar Karel Appel mee op zijn fictieve reis en presenteert diens werk in dialoog met werk van andere grootmeesters en jonge kunstenaars. Door Rubens te presenteren naast Tuymans en Appel, en door de aanwezigheid van Van Dyck, Brusselmans, Permeke, Alechinsky en Raveel dringen vergelijkingen zich op en komen we intieme details op het spoor die ons anders wellicht zouden ontgaan. Fuchs probeert zich voor te stellen hoe Karel Appel naar schilderijen kijkt en hoe de schilderijen van anderen naar die van hem kijken. Op een eigenzinnige manier zet hij de lezer aan om anders naar de werken te kijken. Alechinsky, Pierre ; Van Anderlecht, Englebert ; Appel, Karel ; Brands, Eugène ; van den Broek, Koen ; Bruegel, Pieter ; Brusselmans, Jean ; Claesz, Pieter ; Claus, Hugo ; Constant ; Corneille ; Dupreel ; Van Dyck, Antoon ; Ensor, James ; van Gogh, Vincent ; Goltzius, Hendrick ; Heyden, Pieter Van der ; De Keyser, Raoul ; Lucebert ; Mondriaan, Piet ; Mortier, Antoine ; Permeke, Constant ; Raveel, Roger ; Rembrandt ; Rooskens, Anton ; Rubens, Pieter Paul ; van Ruisdael, Jacob ; Snijders, Frans ; Tuymans, Luc ; Wolvecamp, Theo
Painting --- Art styles --- painting [image-making] --- Expressionist [style] --- Appel, Karel --- anno 1940-1949 --- anno 1900-1999 --- anno 1950-1959 --- Netherlands --- Art --- Belgium --- België --- Lage Landen --- Nederland --- Bruxelles --- Exposition --- Peinture --- Exhibitions --- Appel, Karel. --- Fuchs, Rudi. --- Nederland. --- België. --- cobra --- Fuchs, Rudi
Choose an application
Choose an application
Naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de dood van Constant Permeke organiseert het Paleis voor Schone Kunsten, samen met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, een overzichtstentoonstelling van zijn werk. Hij geldt als de belangrijkste schilder van het Vlaamse expressionisme, met voorts ook figuren als Gustave De Smet en Frits Van den Berghe. Het expressionisme was bij Permeke veeleer een zaak van levenshouding dan van stijl. Hij was vooral instinctief met zijn kunst bezig en trachtte zich in te leven in het bestaan van de vissers en boeren die hij neerzette in hun natuurlijke omgeving. Op expressieve wijze gaf hij gestalte aan de primitieve mens getekend door hard labeur. Hij leverde een oeuvre af dat nooit illustratief of anekdotisch is, maar dankzij een sterk abstraherende aanpak een universele geldigheid bezit. Vormelijk vallen de intens donkere partijen en monumentale solitaire figuren op, naast zijn zeer persoonlijke lichtgebruik met verspreide accenten. Hij ontwikkelde een eigen techniek, een combinatie van tekenen en schilderen. In zijn werk toont hij ook een uitgesproken voorkeur voor het vrouwelijke lichaam, dat hij niet idealiseert, maar in zijn universele menselijkheid afbeeldt als moeder en vruchtbaarheidssymbool. Dit komt ook tot uiting in zijn beeldhouwwerk, dat haast uitsluitend uit vrouwelijke naakten bestaat.
Permeke, Constant --- painting [image-making] --- Painting --- schilderkunst --- Permeke, Constant, --- Servaes, Albert --- Spilliaert, Léon --- Exhibitions --- Servaes, Albert, --- Spilliaert, Léon, --- Painters --- Belgium --- 20th century --- 75.07 --- Constant Permeke 1886-1952 (° Antwerpen) --- Schilderkunst ; Vlaams Expressionisme ; Constant Permeke --- Belgische kunstenaars --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- 75.037 --- Permeke, Constant 1886-1952 (°Antwerpen, België) --- Schilderkunst ; 1900 - 1950 --- Wereldoorlog I. --- Wereldoorlog II. --- landelijk leven, plattelandsleven. --- Permeke, Constant. --- Spilliaert, Léon. --- Servaes, Albert.
Choose an application
beeldende kunst --- cartography [discipline] --- cartografie --- History of civilization --- cultuurgeschiedenis --- fine arts --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Portugal --- ontdekkingsreizen --- handel --- beeldhouwkunst --- toegepaste kunsten --- wereldkaarten --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- Afrika --- Brazilië --- China --- Japan --- 912 <09> <469> --- Cartografie. Kaarten. Plattegronden. Atlassen--Geschiedenis van ...--Portugal --- Exhibitions --- 910.4 "15/17" --- 946.9 --- Ontdekkingsreizen. Reizen. Expedities--"tijd"--Moderne Tijd --- Geschiedenis van Portugal --- 946.9 Geschiedenis van Portugal --- 910.4 "15/17" Ontdekkingsreizen. Reizen. Expedities--"tijd"--Moderne Tijd --- Antiques --- Discoveries in geography --- Portuguese --- Civilization --- 16th century --- 17th century --- Relations --- Foreign countries --- fine arts [discipline] --- wereldkaart --- ontdekkingsreizen. --- handel. --- sculptuur. --- wereldkaart. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- Portugal. --- Afrika. --- Brazilië. --- China. --- Japan. --- sculptuur
Choose an application
Sculpture --- Graphic arts --- Contemporary [style of art] --- hedendaagse kunst --- anno 1900-1999 --- Belgium
Choose an application
Painting --- Expressionist [style] --- Germany
Choose an application
Hoe geven de kunstenaars beweging weer? Hoe gaan ze om met afstand en detail? Met schaal en diepte? Wat is het belang van het verhalende element? Van kalligrafie en iconografie? Hoe zit het met de weergave van schaduw, van naakt? Twee continenten, vijf eeuwen kunst, bekeken op twee manieren van beelddenken. Luc Tuymans, de internationaal gerenommeerde Belgische kunstenaar, en Yu Hui, de curator van het Palace Museum in de Verboden Stad in Beijing, brengen een dialoog op gang tussen kunst uit de Zuidelijke Nederlanden en kunst uit China. Tekeningen en schilderijen van onder anderen Van Eyck, Brueghel, Rubens, Van Dyck, Jordaens, Ensor, Mellery, Spilliaert en Magritte gaan een verhelderende confrontatie aan met werken op papier en zijde uit de Ming- en Qingdynastie en het begin van de Chinese Republiek. Ter verbreding van de context zijn ook verluchte handschriften, boekdrukwerken, drukken en cartografie opgenomen. Het Verboden Rijk reactiveert de oude meesters en brengt niet alleen ons roemrijk én berucht verleden tot leven, maar slaat ook een brug naar de hedendaagse kunst. Luc Tuymans: De begrippen waardigheid en waarachtigheid kunnen worden gezien als sleutels die de deur openen naar het begrip van Chinese kunst. De toeschouwer wordt verzocht verder te kijken dan het beeld zelf om de betekenis te achterhalen. Het beeld is een schets van het begrip van een idee.
Painting --- China --- Flanders --- Cognitie en cultuur --- Cognition and culture --- Cognition et culture --- kunst --- België --- Nederland --- zestiende eeuw --- zeventiende eeuw --- achttiende eeuw --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- schilderkunst --- 7.03 --- Exhibitions --- Art [Chinese ] --- Art [Flemish ] --- Catalogs --- Chinese painting styles --- cultuurgeschiedenis --- Vlaamse school
Choose an application
Art --- China --- Flanders --- S17/2109 --- S17/2101 --- S17/0300 --- China: Art and archaeology--Musea and exhibitions: Belgium --- China: Art and archaeology--Musea and exhibitions: Continental China --- China: Art and archaeology--Oriental art: general --- Exhibitions --- Art [Chinese ] --- Art [Flemish ] --- Catalogs --- Painting [Flemish ] --- 16th century --- 17th century --- 18th century --- 19th century --- 20th century --- Painting [Chinese ] --- Ming-Qing dynasties, 1368-1912
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|