Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"La figuration n’est pas tout entière livrée à la fantaisie expressive de ceux qui font des images. On ne figure que ce que l’on perçoit ou imagine, et l’on n’imagine et ne perçoit que ce que l’habitude nous a enseigné à discerner. Le chemin visuel que nous traçons spontanément dans les plis du monde dépend de notre appartenance à l’une des quatre régions de l’archipel ontologique : animisme, naturalisme, totémisme ou analogisme. Chacune de ces régions correspond à une façon de concevoir l’ossature et le mobilier du monde, d’en percevoir les continuités et les discontinuités, notamment les diverses lignes de partage entre humains et non-humains. Masque yup’ik d’Alaska, peinture sur écorce aborigène, paysage miniature de la dynastie des Song, tableau d’intérieur hollandais du XVIIe siècle : par ce qu’elle montre ou omet de montrer, une image révèle un schème figuratif particulier, repérable par les moyens formels dont elle use, et par le dispositif grâce auquel elle pourra libérer sa puissance d’agir. Elle nous permet d’accéder, parfois mieux que par des mots, à ce qui distingue les manières contrastées de vivre la condition humaine. En comparant avec rigueur des images d’une étourdissante diversité, Philippe Descola pose magistralement les bases théoriques d’une anthropologie de la figuration."
Visual anthropology --- Art and anthropology --- Ethnology in art --- Figurative art --- Ethnology in art. --- Reality in art --- Perception (Philosophy) --- Image (Philosophy) --- Representation (Philosophy) --- Animism --- Naturalism --- Analogy --- Art figuratif --- Anthropologie sociale et culturelle dans l'art --- Réalité dans l'art --- Perception (Philosophie) --- Image (Philosophie) --- Représentation (Philosophie) --- Animisme --- Naturalisme --- Analogie (Philosophie) --- Social aspects. --- Aspect social --- Anthropologie --- Image --- Analyse de l'image --- Ontologie --- Philosophie de l'art --- Art et langage --- Ethnologie --- Ethnology. Cultural anthropology --- figures [representations] --- figure-derived form attributes --- Réalité --- Realism in art --- Perception (philosophie) --- Perception (philosophy) --- Image (philosophie) --- Image (philosophy) --- Représentation (philosophie) --- Representation (philosophy) --- Animisme. --- Totémisme. --- Totemism --- Naturalisme (philosophie) --- Analogie (philosophie) --- Anthropology --- Dans l'art. --- Totémisme --- Anthropologie. --- Anthropology. --- Dans l'art
Choose an application
A la fin du Moyen Age, au début de la Renaissance, un système mental succède à un autre. Le monde cesse d'être pensé de façon théorique. Il est examiné et commence à être compris par l'observation. Les peintres jouent un rôle fondamental dans cette mutation. A partir du XIVe siècle, Giotto, Ambrogio Lorenzetti, puis les Limbourg, Jan Van Eyck, enfin Dürer et Léonard de Vinci, se donnent pour objet d'imiter les choses qui les entourent. Ils n'évoquent plus l'Eau, l'Air, la Terre ou le Feu - éléments abstraits - mais ils distinguent la vague, le torrent, la goutte, le lac; ils représentent les nuages, si divers, et les vents, rapides ou tranquilles; ils montrent les boues, les rochers, la flamme dans la cheminée ou l'incendie qui ravage les maisons. Les œuvres que ces artistes peignent favorisent une prise de conscience: celle de la beauté du monde mais aussi de sa fragilité. Le sentiment de la nature naît peut-être à ce moment, de cette crise visuelle qui est une crise européenne. L'objet de ce livre est d'explorer les origines du genre du paysage; il est aussi, et plus profondément, de chercher les racines de notre monde moderne, que hantent les questions d'environnement et la peur d'un changement où sombrait la nature.
Painting --- anno 1100-1199 --- anno 1200-1499 --- anno 1500-1599 --- Painting, Renaissance --- Four elements (Philosophy) in art --- Symbolism in art --- Themes, motives --- Four elements (Philosophy) in art. --- Themes, motives. --- Painting, Renaissance - Themes, motives --- Symbolism in art - Europe
Choose an application
Cultural property --- Museums --- Public institutions --- Cabinets of curiosities --- Cultural property, Protection of --- Cultural resources management --- Cultural policy --- Historic preservation --- Protection --- Historiography --- Philosophy --- Social aspects --- Government policy --- museology --- Museology --- Protection. --- Historiography. --- Philosophy. --- Social aspects. --- Cultural property [Protection of ]
Choose an application
This publication is a kind of workbook or manual. It is not a music history, nor is it a technical, musicological book. It is rather a book about materials, musical materials and their relation to other artistic materials. It is not a book for professionals or specialists but for those who like to explore the capacities and possibilities of artistic materials. However, it never talks about them in a technical way. This book is instead about love and desire for old repertoires, and especially for polyphony, attempting to retrace its shape: the initial desire that makes one want to perform this music.
Music --- Philosophy and psychology of culture --- Warburg, Aby --- Influence (Literary, artistic, etc.). --- Music. --- History and criticism --- Warburg, Aby, --- Influence. --- 500-1599.
Choose an application
Museology --- Public buildings --- Art museums --- Art museums. --- Philosophy. --- Art --- Art collections --- Art galleries --- Galleries, Art --- Galleries, Public art --- Picture-galleries --- Public art galleries --- Public galleries (Art museums) --- Arts facilities --- Museums --- Philosophy --- Galleries and museums --- Museum techniques --- Musées d'art --- Muséologie --- Musées --- Philosophie --- art museums [institutions]
Choose an application
architecture [discipline] --- Architecture --- Corps humain --- Dans l'art --- dans l'architecture --- Philosophie --- Esthétique --- Human factors. --- Aesthetics. --- 72.01 --- Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- 72.01 Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- Human factors in architecture --- Human engineering --- Architecture and society --- Buildings --- Architectural aesthetics --- Aesthetics, Architectural --- Aesthetics --- Human factors --- Environmental engineering --- Dans l'art. --- dans l'architecture. --- Philosophie. --- Esthétique. --- 72.01 Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- Esthétique
Choose an application
Trendwatchers Herman Konings en Stefaan Vandist reizen de wereld rond en komen tot de vaststelling dat het samenspel van het intermenselijke (WE), het innermenselijke (MYSELF) en het uitermenselijke (ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE), in close harmony, de meest verleidelijke toekomstmuziek kan voortbrengen.Bron : http://www.lannoo.be
Sociology --- KI (kunstmatige intelligentie) --- Philosophy and psychology of culture --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- AI, adviseren, verandering, zelfontwikkeling, technologie, transforming, change, gedrag, innovatie --- Changement Verandering --- Innovation Innovatie --- Technologie Technologie --- innovatie --- Artificiële intelligentie --- Trends --- toekomst --- technologie --- 001.895 --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Sociologie --- Artificiële intelligentie. Robotica. Simulatie. Graphics --- Trends. --- Marketing --- Trendwatching --- Toekomstvisies --- Cultuurfilosofie --- 005.4 --- Trend --- Financiewezen --- Toekomstvisie
Choose an application
The stories we tell in our attempt to make sense of the world—our myths and religion, literature and philosophy, science and art—are the comforting vehicles we use to transmit ideas of order. But beneath the quest for order lies the uneasy dread of fundamental disorder. True chaos is hard to imagine and even harder to represent. In this book, Martin Meisel considers the long effort to conjure, depict, and rationalize extreme disorder, with all the passion, excitement, and compromises the act provokes.Meisel builds a rough history from major social, psychological, and cosmological turning points in the imagining of chaos. He uses examples from literature, philosophy, painting, graphic art, science, linguistics, music, and film, particularly exploring the remarkable shift in the eighteenth and nineteenth centuries from conceiving of chaos as disruptive to celebrating its liberating and energizing potential. Discussions of Sophocles, Plato, Lucretius, Calderon, Milton, Haydn, Blake, Faraday, Chekhov, Faulkner, Wells, and Beckett, among others, are matched with incisive readings of art by Brueghel, Rubens, Goya, Turner, Dix, Dada, and the futurists. Meisel addresses the revolution in mapping energy and entropy and the manifold effect of thermodynamics. He then uses this chaotic frame to elaborate on purpose, mortality, meaning, and mind.
Philosophy of science --- Sociology --- Art --- Literature --- History of civilization --- Literature and society. --- Chaotic behavior in system --- Arts and society. --- Social change. --- Chaotic behavior in systems in literature. --- Literature and science. --- Entropy in literature. --- Poetry and science --- Science and literature --- Science and poetry --- Science and the humanities --- Change, Social --- Cultural change --- Cultural transformation --- Societal change --- Socio-cultural change --- Social history --- Social evolution --- Arts --- Arts and sociology --- Society and the arts --- Sociology and the arts --- Literature and sociology --- Society and literature --- Sociology and literature --- Sociolinguistics --- Social aspects. --- Social aspects
Choose an application
History of civilization --- Art --- More, Thomas --- 378.4 <493 LEUVEN> --- 949.32 LEUVEN --- 873.4 --- 094 MORE, THOMAS --- 82-313.2 --- 378.4 <493 LEUVEN> Universiteiten--België--LEUVEN --- Universiteiten--België--LEUVEN --- 949.32 LEUVEN Geschiedenis van België: hertogdom Brabant; provincie Brabant--(reg./lok.)--LEUVEN --- Geschiedenis van België: hertogdom Brabant; provincie Brabant--(reg./lok.)--LEUVEN --- Humanistisch Latijnse literatuur --- Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora--MORE, THOMAS --- Utopische roman --- Exhibitions --- utopias --- Utopia --- Academic collection --- 82-313.2 Utopische roman --- 873.4 Humanistisch Latijnse literatuur --- 929 MORE, THOMAS --- 929 MORE, THOMAS Biografie. Genealogie. Heraldiek--MORE, THOMAS --- Biografie. Genealogie. Heraldiek--MORE, THOMAS --- C3 --- geschiedenis --- humanisme --- Kunst en cultuur --- Political philosophy. Social philosophy --- Science --- Iconography --- #GGSB: Geschiedenis (Biografieen) --- #GGSB: Geschiedenis (Moderne Tijd) --- 873.4 Humanist Latin literature --- Humanist Latin literature --- 378.4 <493 LEUVEN> Universities--Belgium--LEUVEN --- Universities--Belgium--LEUVEN --- 930.85 --- 940.22 --- 940.22 Geschiedenis van Europa: Reformatie--(1517-1555) --- Geschiedenis van Europa: Reformatie--(1517-1555) --- 930.85 Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis --- Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis --- Geschiedenis (Biografieen) --- Geschiedenis (Moderne Tijd) --- humanisme. --- More, Thomas.
Choose an application
Het beheer van Europa's culturele erfgoed Identiteit en traditie Naar een ethiek van sociale integratie en participatiepraktijken Erfgoed in beweging Beheer van cultureel erfgoed in Europa Visies en strategiêën aan het begin van de 21ste eeuw Verslag van de Europese studiebijeenkomst (Antwerpen, 19-20 november 2001) Prikkelend cultureel erfgoed? Naar een eigentijds beheer van cultureel erfgoed Verslag van de studiedag (Tongeren, 10 december 2002) Cultureel erfgoed 2003: verwachtingen, ambities en voorwaarden
cultural heritage --- museology --- Museology --- Art --- Philosophy and psychology of culture --- Architecture --- Europe --- Cultural property --- Protection --- Flanders (Belgium) --- Cultural policy. --- cultureel erfgoed --- Vlaanderen --- Europa --- #SMV:materialia --- #FARO gidsen_beleid --- 351.853 --- 72.025 --- 069.01 --- #TCON:CCHTB --- #VCV monografie gratis 2004 --- Overheidstaken, administratieve maatregelen i.v.m. monumentenzorg, natuurbescherming, opgravingen --- Architectuur: schade; verval; conservatie; restauratie; verandering van gebruik --- Museologie --- 069.01 Museologie --- 72.025 Architectuur: schade; verval; conservatie; restauratie; verandering van gebruik --- 351.853 Overheidstaken, administratieve maatregelen i.v.m. monumentenzorg, natuurbescherming, opgravingen --- Cultural heritage --- Cultural patrimony --- Cultural resources --- Heritage property --- National heritage --- National patrimony --- National treasure --- Patrimony, Cultural --- Treasure, National --- Property --- World Heritage areas --- Vlaanderen (Belgium) --- Région flamande (Belgium) --- Flemish Region (Belgium) --- Vlaams Gewest (Belgium) --- Flandre (Belgium) --- 497 --- Cultureel erfgoed --- Architectuur: schade--verval--conservatie--restauratie--verandering van gebruik --- CDL --- 069 --- cultuurparticipatie --- Europa. --- Vlaanderen.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|