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Le poids économique direct de la culture en 2015
Author:
ISBN: 2111399426 Year: 2018 Publisher: Paris : Département des études, de la prospective et des statistiques,

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Abstract

En 2015, le poids économique direct de la culture, c’est-à-dire la valeur ajoutée de l’ensemble des branches culturelles, est de 43 milliards d’euros. La part de la culture dans l’ensemble de l’économie (2,2 %) est en baisse et représente la valeur minimale de ce poids en vingt ans. À titre de comparaison, la branche hébergement et restauration réalise une valeur ajoutée de 55 milliards d’euros en 2015. Par rapport à 2008, la croissance des branches culturelles est nulle, ce qui s’explique par les différentes crises structurelles touchant l’architecture (- 2,3 % par an depuis 2008), la presse et le livre (respectivement - 2,1 % et - 1,7 % par an) ainsi que les agences de publicité (- 1,5 % par an). À l’inverse, certains secteurs sont en pleine croissance, notamment l’audiovisuel (+ 1,7 % par an) et le patrimoine (+ 2,8 % par an). L’audiovisuel et le spectacle vivant restent les deux premières branches culturelles en termes de poids économique et représentent, ensemble, 44 % de la valeur ajoutée des branches culturelles. Conséquence de cette croissance en berne, l’emploi culturel continue de baisser (- 3,6 % par rapport à 2014) et passe sous les 600 000 emplois. Depuis 2011, les branches culturelles ont perdu 80 000 emplois. In 2015, the direct economic impact of culture, i.e. the total value-added of all areas of culture, amounted to some 43 billion euros. The proportional value of culture within the economy as a whole fell to 2.2%, the lowest it has been for twenty years. For the purposes of comparison, the value-added of the hotel and catering industry was worth 55 billion euros in 2015. Compared with 2008, there has been zero growth across all areas of culture, which is due to the various ongoing economic crises affecting the sectors of architecture (down 2.3% year-on-year since 2008), press and book publishing (down 2.1% and 1.7% respectively, year-on-year) and advertising agencies (down 1.5% year-on-year). Conversely, sectors such as audiovisual (up 1.7%…


Book
Le poids économique direct de la culture en 2014
Author:
ISBN: 211139940X Year: 2017 Publisher: Paris : Département des études, de la prospective et des statistiques,

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Abstract

En 2014, le poids économique direct de la culture, c’est-à-dire la valeur ajoutée de l’ensemble des branches culturelles, est de 44 milliards d’euros. La part de la culture dans l’ensemble de l’économie (2,3 %) est en baisse et renoue avec son niveau de 1995, après avoir culminé à 2,6 % en 2003. À titre de comparaison, la branche de l’industrie automobile réalisait une valeur ajoutée de 9,8 milliards d’euros en 2013. À l’origine de cette baisse, la presse, l’architecture et le livre confirment, en 2014, leur déclin économique. Affecté par le poids croissant de l’offre numérique, le commerce de détail se stabilise, mais à un niveau très inférieur à celui de 2007, date à laquelle cette branche amorçait sa chute. L’audiovisuel, le spectacle vivant et le patrimoine connaissent une croissance continue depuis 1995, au point que le spectacle vivant est devenu, après l’audiovisuel, la deuxième branche culturelle en termes de poids économique – devant la presse qui occupait encore cette place au début des années 2000. Accompagnant ce repli économique, l’emploi est en baisse (- 5 %) par rapport à 2013 dans les branches culturelles, avec un repli des effectifs particulièrement marqué dans le livre et la presse. Totalisant 615 000 emplois en 2014, les branches culturelles représentent 2,4 % de la population active en emploi. In 2014, the direct economic impact of culture, i.e. the value-added of all areas of culture put together, was close to €44 billion. The proportional value of culture within the economy as a whole fell to 2.3%, taking it closer to 1995 levels (having risen to 2.6% in 2003). For the purposes of comparison, the value-added of the automotive industry was valued at €9.8 billion in 2013. The continued decline of the press, architecture and book publishing in 2014 were behind this fall. Against the rising popularity of digital offerings, retail sales held firm but at levels far lower than those seen in 2007, the year in which the decline of these sectors set…


Book
Les représentations de la culture dans la population française
Author:
ISBN: 2111399450 Year: 2017 Publisher: Paris : Département des études, de la prospective et des statistiques,

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Abstract

Que recouvre le terme de « culture » dans l’esprit des Français, quelles sont les représentations spontanées qui lui sont associées et à quels registres renvoient-elles ? Pour le savoir, et dans la perspective de la reconduite de l’enquête décennale sur les pratiques culturelles des Français réalisée depuis 1970 par le ministère de la Culture et de la Communication, le Département des études, de la prospective et des statistiques a mené, auprès d’un échantillon de 1 500 personnes représentatives de la population française, une étude sur les représentations et les valeurs associées à la culture. Les évocations spontanées de mots et expressions pour référer à la culture peuvent être regroupées, selon leur proximité sémantique, en 28 registres. Le premier d’entre eux, mobilisé par 41 % des Français, fait référence au savoir et à la connaissance, le deuxième à la littérature et à la lecture et le troisième à la musique et à la danse. Si l’on observe un consensus autour du patrimoine et des arts, mais aussi des voyages, de la science et de la cuisine comme faisant partie de la culture dans tous les cas, des lignes communes de rejet se dessinent également, excluant du champ culturel les émissions de téléréalité et les séries télévisées, les jeux vidéo ou les parcs d’attractions. Quatre grands types de conception de la culture se dégagent : le libéralisme culturel (tout est culturel), l’éclectisme critique (tout est potentiellement culturel, selon certains critères), le classicisme (le champ culturel n’est pas extensible) et l’attitude contestataire (la vraie culture est ailleurs). Si les jeunes (15-24 ans) incluent volontiers dans la culture des modes ­d’expression et des formes de culture médiatique, et les femmes un plus grand nombre de contenus et d’activités que les hommes, on observe globalement une faible influence des variables qui déterminent historiquement la participation culturelle, en particulier l’origine sociale. Tout se passe comme si une représentation…


Book
Making Media Work
Authors: --- ---
ISBN: 0814724981 9780814724989 9780814764695 081476469X 9780814760994 0814760996 9780814764558 Year: 2014 Publisher: New York, NY

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Abstract

"In popular culture, management in the media industry is frequently understood as the work of network executives, studio developers, and market researchers --"the suits"--Who oppose the more productive forces of creative talent and subject that labor to the inefficiencies and risk aversion of bureaucratic hierarchies. However, such portrayals belie the reality of how media management operates as a culture of shifting discourses, dispositions, and tactics that create meaning, generate value, and shape media work throughout each moment of production and consumption. Making Media Work aims to provide a deeper and more nuanced understanding of management within the entertainment industries. Drawing from work in critical sociology and cultural studies, the collection theorizes management as a pervasive, yet flexible set of principles drawn upon by a wide range of practitioners--artists, talent scouts, performers, directors, show runners, and more--in their ongoing efforts to articulate relationships and bridge potentially discordant forces within the media industries. The contributors interrogate managerial labor and identity, shine a light on how management understands its roles within cultural and creative contexts, and reconfigure the complex relationship between labor and managerial authority as productive rather than solely prohibitive. Engaging with primary evidence gathered through interviews, archives, and trade materials, the essays offer tremendous insight into how management is understood and performed within media industry contexts. The volume as a whole traces the changing roles of management both historically and in the contemporary moment within US and international contexts, and across a range of media forms, from film and television to video games and social media"


Periodical
Creative Industries Journal
ISSN: 17510694 17510708

Much ado about culture
Authors: ---
ISBN: 0472087894 0472110489 9786612423536 1282423533 0472022415 9780472022410 9780472087891 9780472110483 9780472087891 Year: 2001 Publisher: Ann Arbor University of Michigan Press

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Abstract

Examines trade disputes between Canada and the United States over the cultural industries and proposes a way to resolve such conflicts.


Periodical
Socio-Cultural Management Journal


Multi
The economics of cultural policy
Author:
ISBN: 9780521868259 0521868254 9780521687843 0521687845 9780511845253 9780511729652 0511729650 9780511731112 0511731116 0511845251 1107713994 1282631365 9786612631368 0511728700 0511727755 0511726368 0511724942 Year: 2010 Publisher: Cambridge New York New York Cambridge University Press

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Abstract

Cultural policy is changing. Traditionally, cultural policies have been concerned with providing financial support for the arts, for cultural heritage and for institutions such as museums and galleries. In recent years, around the world, interest has grown in the creative industries as a source of innovation and economic dynamism. This book argues that an understanding of the nature of both the economic and the cultural value created by the cultural sector is essential to good policy-making. The book is the first comprehensive account of the application of economic theory and analysis to the broad field of cultural policy. It deals with general principles of policy-making in the cultural arena as seen from an economic point of view, and goes on to examine a range of specific cultural policy areas, including the arts, heritage, the cultural industries, urban development, tourism, education, trade, cultural diversity, economic development, intellectual property and cultural statistics.

Cultural industries and the production of culture
Authors: ---
ISBN: 0203685113 1134329741 1280047380 0203392264 9780203392263 0415331013 9780415331012 9781134329694 9781134329731 9781134329748 9780415511315 1134329733 9780203685112 9781280047381 Year: 2004 Volume: 33 Publisher: London ; New York : Routledge,

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Abstract

Since the Second World War there has been considerable growth in the importance of non-manufacturing based forms of production to the performance of many Western economies. Many countries have seen increased contributions being made by industries such as the media, entertainment and artistic sectors. Gathering together a leading international, multi disciplinary team of researchers, this informative book presents cutting-edge perspectives on how these industries function, their place in the new economy and how they can be harnessed for urban and regional economic and social developme

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