Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Dit werk is een praktisch en handig boek voor lesgevers die opeen actieve en leerlinggerichte manier willen lesgeven. Het bevat vele tips en trucs gerangschikt in een zestal hoofdstukken.
484 --- evaluatie --- leerdoelstellingen --- leermiddelen --- les --- pedagogiek --- studentenbegeleiding --- Basisonderwijs ; didactiek --- D100383.jpg --- Teacher education. Teacher's profession --- lesgeven --- Didactics --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Methodologie --- Opvoedkunde
Choose an application
Binnen het hoger onderwijs neemt het ontwikkelen van beroepsbekwaamheden, waaronder het leren onderzoeken, een belangrijke plaats in. Studenten in HBO en op universiteiten worden bovendien steeds vaker geconfronteerd meet onderzoeksopdrachten, omdat gebleken is dat onderzoek doen een goede manier is om allerlei dingen te leren.Een onderzoek begeleiden is een aanvulling op het vierluik "Leren onderzoeken", gedegen maar compacte boeken voor studenten.Dit boek is bedoeld voor iedereen die een taak heeft bij het begeleiden van studenten die klein of groot onderzoek moeten doen. Vierendertig veel gestelde vragen van onderzoeksbegeleiders staan centraal. Op elke vraag geeft de auteur een zo concreet mogelijk antwoord, aan de hand van een figuur of schema. Hij baseert zich daarbij op jarenlange ervaring in het werken met onderzoeksbegeleiders, alsmede op hetgeen uit de literatuur bekend is over de betreffende vraag.Bron : http://www.bol.com
Studentenbegeleiding --- Onderzoeksvaardigheden --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Universiteiten --- onderwijs --- onderzoek --- handleiding --- 37 --- 003 --- Onderzoek --- Begeleiding --- Methodologie --- 450.8 --- informatievaardigheden --- onderzoeksvaardigheden --- wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- 371.385 --- sociaal onderzoek --- 301.08 --- Science --- Research on teaching --- Higher education --- interdisciplinair onderzoek --- onderzoeksmethoden --- studiebegeleiding --- studentenbegeleiding --- kwalitatief onderzoek --- PXL-Central Office 2016 --- hoger onderwijs --- onderzoeksrapporten --- onderzoeksbegeleiding --- Sociaal onderzoek --- Leerlingbegeleiding --- Scripties --- Onderzoeksvaardigheden ; hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheid --- Universiteit --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Wil je altijd alles heel goed doen in je studie (en daarbuiten)? Vind je het moeilijk om jezelf te ontspannen? Zie je steeds hoe het nog beter kan? Vind je het moeilijk om je hoofd boven water te houden? Perfectionisme kan vervelende gevolgen hebben voor je studie en welbevinden.In Prettig perfect? geven we je handvatten om je perfectionisme om te buigen naar iets positiefs. Aan de hand van concrete opdrachten breng je je perfectionisme in kaart en kan je zoeken naar manieren om er prettiger mee om te gaan. Je kan oefenen met verschillende methoden, vanuit verschillende invalshoeken.
414.9 --- perfectionisme --- studiebegeleiding --- richtingen in de psychologie, overige --- 371.21 --- studeren --- Higher education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Perfectionisme --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- Bee Collection --- Studievaardigheden --- Studiebegeleiding --- PXL-Central Office 2017 --- hoger onderwijs --- Studentenbegeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Studiemethoden --- Faalangst --- Studenten --- Psychologie --- Welbevinden ; jongeren --- Studiemethode --- Student --- studievaardigheden --- welbevinden --- 415 --- zelfzorg --- algemene psychologie --- studying --- Perfectionisme. --- Studenten.
Choose an application
In deze probleemverkenning wordt nagegaan wat de meerwaarde en gevolgen zijn van de implementatie van het flexibiliseringsdecreet voor studenten, ouders en de hogeronderwijsinstelling. Het doel van het flexibiliseringsdecreet is de mogelijkheden tot mobiliteit, differentiatie en levenslang leren te vergroten. De implementatie ervan betekende een ommezwaai voor het Vlaamse hoger onderwijs. Het conceptuele denken over studievoortgang en studiejaren moest grondig veranderen. Maar realiseert het decreet de meerwaarde die het vooropstelt ook in de praktijk?
Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Hoger Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- instroom --- competenties --- flexibiliteit --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- higher education --- Flanders --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Gezondheidszorg 08 --- hoger onderwijs --- VLOR: Vlaamse Onderwijsraad --- Bologna-onderwijshervorming --- 378 --- 780 Hoger onderwijs --- Enseignement supérieur Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- 489.32 --- België --- Vlaanderen --- flexibilisering --- politiek --- 612 --- Flexibilisering --- Hoger onderwijs --- onderwijs --- trajectbegeleiding --- 489 --- 451.3 --- 489.3 --- 373.6 --- EVC (Eerder Verworven Competenties) --- Studenten --- Studentenbegeleiding --- Werkdruk --- 489.3 )* Organisatie hoger onderwijs --- 489.52 --- EVC --- hoger onderwijs (ler) --- studenten --- studentenbegeleiding --- werkdruk --- 489.5 --- 113871.jpg --- 120133.jpg --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen --- Hoger onderwijs; algemeen --- Onderwijsvernieuwing --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Mobiliteit --- Diversiteit --- Levenslang leren --- Flexibiliteit --- Emigratie --- Onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Because social, cultural, and economic conditions are varied from country to country, there is a need to explore how learning disabilities are identified, perceived, and addressed around the world. Up-to-date research from North and South America, Europe, and the United Kingdom is included to provide a global overview of a wide variety of learning and behavioral disorders. Internationally prominent authors discuss their research pertaining to the following areas: working memory, reading disabilities, ADHD, hearing impairments, motivational orientations, measurement of socio-cultural level, ecological perspectives on social behavior, and students with disabilities in international schools.
Learning disabled children --- Children with mental disabilities --- Education. --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Studentenbegeleiding --- ADHD --- Learning disabilities. --- Attention-deficit hyperactivity disorder. --- Teaching of students with specific learning difficulties / needs. --- Education --- Special Education --- Learning Disabilities. --- ADD (Child behavior disorder) --- ADHD (Child behavior disorder) --- Attention deficit disorder with hyperactivity --- Attention deficit disorders --- Hyperactive child syndrome --- Hyperkinesia in children --- Hyperkinetic syndrome --- Behavior disorders in children --- Minimal brain dysfunction in children --- Learning disorders --- Cognition disorders --- Disabilities
Choose an application
'In hoofdstuk 1 Inleiding gaan we in op wat een portfolio is, waarom het wordt gebruikt en zetten we argumenten voor en tegen de keuze voor een elektronisch portfolio op een rijtje. In hoofdstuk 2 Plaatsbepaling positioneren we het instrument portfolio in het (hoger) onderwijs. We gaan daarbij achtereenvolgens in op opleidingsdoelen, leeractiviteiten en de leeromgeving in relatie tot het werken met portfolio's. In hoofdstuk 3 Instrument beschrijven we de verschilende elementen die portfolio's kunnen bevatten. Tevens beschrijven we een aantal varianten van elektronische portfolio's die in het Nederlandse hoger onderwijs worden gebruikt. In hoofdstuk 4 Werken met portfolio's gaat het om het gebruik van het portfolio in het onderwijs: het portfolio als instrument in de leeromgeving. We gaan in op het gebruik van portfolio's voor het volgen, begeleiden en uiteindelijk beoordelen van de ontwikkeling van de student. In hoofdstuk 5 randvoorwaarden richten we ons achtereenvolgens op de mensen -de docenten en studenten- die in het onderwijs met portfolio's werken, op het managment van opeldingen, en op de infrastructuur. We noemen dit 'randvoorwaarden', omdat motivatie en competentie van studenten en docenten, de visie en strategie van het management en de middelen die zij beschikbaar stelt, en het niveau van de (ICT)infrastructuur doorslaggevend zijn voor een succesvolle invoering van portfolio's in het onderwijs.'
Digitaal portfolio. --- Portfolio --- Hoger onderwijs. --- Computer assisted instruction --- HO (hoger onderwijs) --- e-learning --- Higher education --- Didactic strategies --- elektronische informatievoorziening --- portfolio's --- didactiek --- Didactics of higher education --- Portfolio ; hoger onderwijs --- Jan van Tartwijk, Erik Driessen, Babet Hoeberigs [et al.] --- onderwijs --- vakdidactiek --- media --- nieuwe media --- informatica --- computers --- elektronische portfolio's --- scripties --- 373 --- 001.8 --- e-leren --- hoger onderwijs --- 489.4 --- 371.26 --- 378.6 --- Hoger onderwijs --- Onderwijs : portfolio --- Portfolio: hoger onderwijs --- didactische werkvormen --- portfolio --- studentenbegeleiding --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Portfolio's --- Didactiek --- Computerondersteund onderwijs --- Studenten --- Begeleiding --- Evaluatie --- Sport --- Student
Choose an application
e gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders … kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel.
Studievaardigheden --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- studiemethoden --- HO (hoger onderwijs) --- Students --- Belgium --- Study and teaching --- departement Algemeen 08 --- hoger onderwijs --- studentenbegeleiding --- studiebegeleiding --- studieplanning --- #KVHB:Studeren --- #KVHB:Studiemethode --- leren leren --- studeren --- 489.5 --- 450.8 --- 489.52 --- Mind mapping --- Schrijfvaardigheid --- eindwerk --- examen --- faalangst --- leesvaardigheid --- sociaal emotionele factoren --- studiekeuze --- studiemethode --- Examens --- Hoger onderwijs --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Leesvaardigheid --- Leren leren --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- leren leren (ler) --- studeren (ler) --- studiebegeleiding (ler) --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Studeren --- Studiemethoden --- 083380.jpg --- Scripties --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- schriftelijke communicatie --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- (zie ook: Lezen) --- (zie ook: Studiemethoden) --- (zie ook: schrijven) --- 007.2 --- 371.21
Choose an application
In het boek Actief in de digitale leeromgeving maakt u aan de hand van tien uitgewerkte didactische scenario?s kennis met de vele mogelijkheden van de digitale leeromgeving. U krijgt de kans om de troeven ervan te benutten als een meerwaarde binnen de eigen didactische praktijk. Actief in de digitale leeromgeving bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt een theoretisch kader geschetst van de didactiek die ten grondslag ligt aan de digitale leeromgeving. Dit referentiekader kent een praktijkgerichte inslag en vormde de basis voor het uitwerken van de didactische scenario?s van het tweede deel. Deze scenario?s bevatten concrete stappenplannen waarin de verschillende componenten van het didactisch handelen uitgebreid worden toegelicht.
Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijs. --- Onderwijstechnologie. --- onderwijsvernieuwing --- School management --- e-learning --- Computer assisted instruction --- ICT ; onderwijs --- Didactiek --- 371.3 --- 371.39 --- 371.694 --- #KVHA:Computerondersteund onderwijs --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:ICT --- 371.2 --- 371.315.9 --- digitale leermiddelen --- digitale leeromgevingen --- portfolio's --- 37 --- Toledo --- elektronische leeromgevingen --- elektronische portfolio's --- onderwijs --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- digitale leeromgeving --- digitalisering --- 371.:004 --- 489.4 --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Krachtige leeromgevingen --- Portfolio's --- hoger onderwijs --- Computergestuurd onderwijs (teleleren) --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- ICT in het onderwijs --- Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs ; didactiek --- Digitale leermiddelen --- Digitale leeromgeving --- Ict ; computerondersteund onderwijs --- Computerondersteunend onderwijs --- automatisering (computer) --- coaching --- computergestuurd onderwijs --- informatieverwerking --- innovatie (veranderen) --- internet --- leerlingenbegeleiding --- leermethoden --- portfolio --- secundair onderwijs --- stagebegeleiding --- studentenbegeleiding --- zelfstudie --- computerondersteund leren --- didactiek --- elektronische leeromgeving --- ict --- ICT ; hoger onderwijs ; didactiek --- ICT ; secundair onderwijs ; didactiek --- 371.39 Overige leermethoden --- Overige leermethoden --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Onderwijsorganisatie --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: informatie & communicatie technologie) --- departement Algemeen 10 --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs --- Hoger onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Onderwijs --- Digitalisering --- ICT-vaardigheden --- 371.300 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het werk wil de lezer inspireren en motiveren om competentiegericht onderwijs 'in te voeren'. Het boek bestaat uit volgende delen: 1. Theoretisch begrippenkader: meer tekst en uitleg bij een aantal begrippen ivm competentiegericht onderwijs - 2. BaMa-profielen: een concrete invulling van de competenties uit de BaMa-profielen, die een docent verder kan aanvullen in overeenstemming met het eigen opleidingsonderdeel en/of -activiteit - 3. Praktijkvoorbeelden: good practices van competentiegericht onderwijs, m.a.w. goede voorbeelden van bestaande onderwijspraktijken waarin competentiegericht wordt gewerkt. In dit gedeelte komt de docent meer te weten over hoe collega's aan competenties werken in hun practicum, hoe zij die competenties evalueren, enz.
Competentiegericht leren. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- competenties --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- competentiemanagement --- onderwijspraktijk --- 378 --- 371.38 --- #SBIB:316.334.1O366 --- #SBIB:316.334.1O367 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #KVHA:Competentiegericht onderwijs --- #KVHA:Didactiek --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Competentiemanagement --- 37 --- BaMa --- competentie --- competentiegericht onderwijs --- competentieontwikkeling --- onderwijs --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- 331.36 --- 378.1 --- 450.46 --- 451.3 --- 454.2 --- 489.3 --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- Hoger onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- assessment --- bachelor --- communicatie --- leidinggeven --- levenslang leren --- reflectie --- teamwerk --- 371.3 --- 371.35 --- 373.6 --- Competentie --- Competentiegerichte kennis --- Competentieleren --- Onderwijs --- Assessments --- competentie (ler) --- competentiegericht leren --- onderwijsmethoden --- 371.39 --- Didactiek --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- leerlingenbegeleiding --- leermethoden --- secundair onderwijs --- studentenbegeleiding --- 371.38 Zelfwerkzaamheid --- Zelfwerkzaamheid --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Onderwijssociologie: curricula van het hoger niet-universitair onderwijs --- Onderwijssociologie: curricula van universitair onderwijs --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- organisatie van het hoger onderwijs --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsstrategieën --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 658.37
Choose an application
De auteurs gaan ervan uit dat jongeren 'mee'krijgen start bij een aanpak die hen uitdaagt de verantwoordelijkheid voor het leren meer in eigen handen te nemen. In plaats van zelf voortdurend het voortouw te nemen, kunnen leraren er zich beter op toeleggen de lerenden aan te zetten tot zelfsturend en samenwerkend leren. Daartoe bestaan er heel wat methodieken en strategieën die zij gaandeweg in de eigen klaspraktijk kunnen inbouwen. Om duidelijk aan te geven dat deze gereedschappen in alle vakken kunnen worden ingezet, is de tekst verrijkt met en reeks concrete illustraties uit de klaspraktijk.
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Onderwijskunde. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- Educational psychology --- higher education --- didactiek --- Didactic strategies --- Klassenmanagement --- Orde houden ; onderwijs --- #PBIB:+110.62 --- #PBIB:1999.2 --- #A9902A --- 454 --- Klasgebeuren --- Onderwijsbeleid --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Schoolteams --- Vlaanderen --- Zelfsturend leren --- leren --- onderwijsbeleid --- zelfsturend leren --- 371.395 --- 454.22 --- Leerling --- Leren --- Zelfstudie --- 484.21 --- Onderwijs --- klassenmanagement (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- 371.3 --- 454.2 --- Klassebeheer --- Ordeproblemen ; onderwijs --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Zelfstandig leren --- 484.2 --- E100088.jpg --- leerkrachten-leerlingen --- leerpsychologie --- secundair onderwijs --- #gsdbP --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Zelfstandig werk --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.22 --- 159.95 --- 371.1 --- 371.21 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 489 --- didactisch proces --- onderwijs --- 371.32 --- Leermethoden --- Studiemotivatie (demotivatie van leerlingen, leermotivatie, schoolmotivatie) --- 454.21 ) Zelfsturend leren --- Onderwijsmethoden --- 691 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Pedagogie en didactiek --- 484 --- kwaliteitsbewaking --- leerkracht --- management --- studentenbegeleiding --- zelfstandig leren --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen en jeugd --- Kinderpsychologie --- Zelfgestuurd onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Jeugd --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Leermethode --- Jeugdpsychologie --- Jongere
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|