Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Een vrij zinnige verhouding: de VPRO en Nederland, 1926-1986
Authors: --- ---
ISBN: 9026308116 9789026308116 Year: 1987 Publisher: Baarn Ambo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Van kijkvoer tot koopwaar : een halve eeuw leven met televisie
Author:
ISBN: 9789057181917 Year: 2012 Publisher: Brussel ASP : Academic & Scientific Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Van kijkvoer tot koopwaar vertelt journalist Huib Dejonghe het (persoonlijke) verhaal van een halve eeuw leven met televisie. In 1960 opende hij in De Standaard-Het Nieuwsblad de allereerste televisierubriek in ons land en dat was het begin van een levenslange passionele verhouding met het medium. Zijn belangstelling ging daarbij vooral uit naar de sociaal-culturele impact van televisie op mens en maatschappij en dit vooral via het programma-aanbod. Jarenlang heeft de auteur alles gezien wat televisie te bieden had, in eigen land en op alle grote buitenlandse programmacompetities. Hij bezocht televisiecentra in Europa en de Verenigde Staten, leerde boeiende en creatieve televisiemensen kennen over de hele wereld en praatte met mediamagnaten als Ted Turner en Silvio Berlusconi (voor deze laatste in de politiek ging). In dit boek vertelt de auteur in zijn vlotte journalistieke stijl over zijn vele ervaringen en ontmoetingen, over wat en wie hem heeft getroffen en wat hem is bijgebleven. Maar Van kijkvoer tot koopwaar is ook een kritische analyse van een almaar commerciëler wordend medium én een warm pleidooi voor de 'betere' televisie, gemaakt in dienst van de kijkgemeenschap zonder politieke of commerciële belangen. Bron: http://www.boekenbank.be


Book
De kulturele betekenis van de instroom van buitenlandse televisieprogramma's in Nederland : een literatuurstudie.
Author:
ISBN: 9012039568 9789012039567 Year: 1982 Publisher: 's-Gravenhage Staatsuitgeverij


Book
Kinderen van Zeppos : de magische jeugdfeuilletons van de BRT
Author:
ISBN: 9789022338438 9022338436 Year: 2021 Publisher: Antwerpen Davidsfonds Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie zat er allemaal achter het masker van de Kat? Hoe kwam kapitein Zeppos aan zijn varende auto? Waarom krijgt Mike Verdrengh tot op de dag van vandaag nog complimenten over zijn benen? Welke romance ontstond er bij Johan en de Alverman? Waarom was Het veenmysterie een technische revolutie? Hoe werd Ray Verhaeghe de duurste acteur van Vlaanderen? En waarom werd het Fabian, en niet Florian van Fallada? Kinderen van Zeppos zoomt in op een van de eerste successen van de openbare omroep: het jaarlijkse jeugdfeuilleton. Verschillende generaties kijkbuiskinderen waren tussen 1955 en 1984 maandenlang in de ban van het spannende verhaal dat Nonkel Bob op het einde van zijn jeugduur mocht inleiden. En ook hun ouders keken vaak mee. Buitenlandse zenders waren jaloers en snapten niet hoe de BRT er met zo weinig middelen in slaagde topfictie te maken. Niet alleen de verhalen van de feuilletons worden verteld, ook het wedervaren van het kleine team medewerkers achter de schermen komt aan bod. Zij zouden in de sixties de lat elk jaar hoger leggen en zo mee pionier worden van Vlaamse fictie op tv.


Book
Blijven kijken! Vijftig jaar televisie in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9020952749 9789020952742 Year: 2003 Publisher: Tielt Lannoo


Book
Oog voor het echte: het turbulente verhaal van de Vlaamse film-, televisie- en videodocumentatie
Author:
ISBN: 9050960200 9789050960205 Year: 1987 Publisher: Brussel BRT


Book
De impact van de televisie op de culturele ontwikkeling : verslag van de Europese conferentie georganiseerd door het Vlaams centrum voor volksontwikkeling in het cultureel centrum Alden Biesen van 17 tot 20 mei 1988.
Authors: ---
ISBN: 9069790157 9789069790152 Year: 1988 Publisher: Brussel : Vlaams centrum voor volksontwikkeling,


Multi
De verbeelde gemeenschap : 50 jaar Vlaamse tv-fictie en de constructie van een nationale identiteit
Author:
ISBN: 905867374X 9789058673749 Year: 2004 Publisher: Leuven Universitaire Pers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is de Vlaamse identiteit? Deze vraag deed al veel stof opwaaien. In dit boek argumenteert Alexander Dhoest dat Vlaanderen een 'verbeelde gemeenschap is. De Vlaamse natie is ingebeeld, omdat ze vooral bestaat in de hoofden van Vlamingen. Ze is ook uitgebeeld, omdat ze gevoed wordt door beelden van Vlaanderen, door voorstellingen en verhalen. Sinds 1953 is de televisie in Vlaanderen een onuitputtelijke bron van werkelijkheidsbeelden. Vooral tv-fictie vertelt verhalen over Vlaanderen, over zijn geschiedenis en cultuur, over zijn taal en inwoners.Dit boek onderzoekt patronen en thema's in de voorstelling van Vlaanderen in 50 jaar tv-fictie, gaat op zoek naar verklaringen en bespreekt de receptie door pers en kijkers. Fictieseries als Wij, heren van Zichem blijken een belangrijk onderdeel van het Vlaamse collectieve geheugen. Ze brachten het gewone volksleven in beeld en gaven zo een gezicht aan de Vlaamse verzelfstandiging.

Keywords

Mass communications --- Flanders --- Feuilletons télévisés --- Flandre --- Televisieseries --- Vlaanderen --- Culturele identiteit ; Vlaanderen --- maatschappij en televisie --- Vlaanderen ; beeldvorming --- 316.774.16:654.197 --- 323.1 <493-17> --- Academic collection --- #SBIB:309H525 --- #SBIB:309H521 --- #SBIB:309H1521 --- #VCV monografie 2004 --- #A0411A --- 651.1 Vlaamse maatschappij en identiteit --- 692 Omroep --- Alexander Dhoest --- België --- televisie --- sociologie --- twintigste eeuw --- media --- cultuursociologie --- 791.46 --- culturele identiteit --- beeldvorming --- 095.1 --- meningsvorming --- Televisiewezen: maatschappelijk, politiek, ideologisch, ethisch, juridisch, socio-cultureel--(communicatiesociologie) --- Nationale bewegingen. Nationalisme. Rassenpolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Sociologie van de audiovisuele boodschap --- Audiovisuele communicatie: inhoudsanalyse: onderzoekingen --- Radio- en/of televisieprogramma’s met een amusementsfunctie en/of esthetische functie --- televisie in België --- 008 --- 384 --- 301.17 --- Theses --- Mass media --- National characteristics, Flemish. --- Television programs --- Television soap operas --- Social aspects --- Identiteit --- Televisie --- geschiedenis --- 316.774.16:654.197 Televisiewezen: maatschappelijk, politiek, ideologisch, ethisch, juridisch, socio-cultureel--(communicatiesociologie) --- 323.1 <493-17> Nationale bewegingen. Nationalisme. Rassenpolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Identiteit. --- beeldvorming. --- geschiedenis. --- Vlaanderen. --- Beeldvorming. --- Geschiedenis. --- National characteristics, Flemish --- Soap operas --- Soap operas, Television --- Telenovelas --- Television series --- Programs, Television --- Shows, Television --- Television shows --- TV shows --- Television broadcasting --- Electronic program guides (Television) --- Television scripts --- Flemish national characteristics --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication

Listing 1 - 10 of 10
Sort by