Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Wat is waard om geleerd te worden?
Author:
ISBN: 9054871946 9789054871941 Year: 1998 Publisher: Brussel VUBPress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leraar zijn in Vlaanderen : terugblik op honderd jaar middelbaar onderwijs en nascholing
Authors: --- ---
ISBN: 9789044122251 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De viering van het 100-jarig bestaan van het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, in 2007, biedt de gelegenheid om de oprichting, werking en betekenis van het oudste nascholingscentrum in Vlaanderen te belichten en ook te wijzen op de unieke samenwerking tussen de universiteit en het secundair onderwijs in Vlaanderen. De geschiedenis van de nascholing van de leraren wordt in het boek gesitueerd in relatie tot de ontwikkelingen in het secundair onderwijs alsook tegen de achtergrond van de opleiding en het statuut van de leraren secundair onderwijs. (Bron: covertekst)

Keywords

Teacher education. Teacher's profession --- History of education and educational sciences --- lerarenberoep --- onderwijsgeschiedenis --- lerarenopleiding --- SO (secundair onderwijs) --- Flanders --- Academic collection --- C6 --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- geschiedenis --- leraren --- onderwijs --- onderwijssysteem --- secundair onderwijs --- 450.7 --- 481.7 --- Leraren --- Nascholing --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 481.2 --- Aardrijkskunde --- Biologie --- Chemie --- Economie --- Frans --- Geschiedenis --- Godsdienst --- Grieks --- Latijn --- Leerkracht --- Lerarenopleiding --- Lichamelijke opvoeding --- Natuurkunde --- Natuurwetenschappen --- Wiskunde --- leraarsschap (ler) --- secundair onderwijs (ler) --- Secundair onderwijs ; belgië ; geschiedenis --- 073375.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Secundair onderwijs ; Vlaanderen --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Opleiding en bijscholing --- De leraar en zijn opleiding --- (zie ook: beroepseconomie) --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Education [Secondary ] --- Flanders (Belgium) --- History --- Teachers --- Training of --- Continuing education --- In-service training --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Bijscholing --- Leraar --- Professionalisering --- Directie --- Emigratie

Dag meester, goedemorgen zuster, goedemiddag juffrouw : facetten van het volksonderwijs in Vlaanderen (1830-1940)
Authors: --- ---
ISBN: 9020912062 9789020912067 Year: 1984 Volume: vol *19 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Enseignement --- Histoire --- Vlaanderen --- Public schools --- History --- onderwijs --- 1830 - 1940 --- Onderwijs--Geschiedenis --- Education--Belgique --- Onderwijs--België --- leerkrachten, historici --- Basisonderwijs: Vlaanderen: geschiedenis --- Common schools --- Grammar schools --- School funds --- Secondary schools --- Schools --- 19de eeuw --- 473.1 --- Lager onderwijs --- Leraren lager onderwijs --- 371 <493-17> --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- KADOC (x) --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijspolitiek --- Z93:37 --- Z==94/03 --- volksonderwijs --- 451.1 --- Onderwijs: geschiedenis --- Volksonderwijs --- België --- #gsdb8 --- #GSDBP --- #ACA --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Z --- Onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Lerarenopleiding --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 20th century --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 19th century --- 1830 - 1940. --- Vlaanderen.


Book
Onderwijzen: het wonder wijzen
Author:
ISBN: 9028912800 9789028912809 Year: 1987 Publisher: Kapellen DNB/Uitgeverij Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een poging om, over de politieke en sociale contoversen omtrent de 'types' heen, het wondere evenement te beschrijven dat zich afspeelt, allerwegen en op elk niveau, tussen leraar en leerling: twee fundamentele rollen waarin elk mens voortdurend en beurtelings optreedt. Het resultaat is een filosofie van het leraarschap, uitmondend in een spiritualiteit van dat beroep of, liever, van die roeping.


Book
Geen trede meer om op te staan : de maatschappelijke positie van onderwijzers en onderwijzeressen tijdens de voorbije eeuw
Authors: --- ---
ISBN: 9028919236 902891935X 9789028919235 Year: 1993 Publisher: Kapellen Uitgeverij Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

I. Het corps onder wisselende omstandigheden - II. Samenstelling en kenmerken van de beroepsgroep - III. Opleiding en navorming - IV. Rechtspositie, arbeidsvoorwaarden en loopbaanperspectieven - V. Inkomen en levensstandaard - VI. De onderwijssyndicaten - VII. Veranderende rolpatronen Nawoord

Keywords

Histoire de l'enseignement --- --Belgique --- --XIXe-XXe s., --- Histoire sociale --- --Instituteur --- --Teachers --- Teachers --- History --- Social conditions --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Teacher education. Teacher's profession --- History of education and educational sciences --- maatschappelijk aanzien --- History of Belgium and Luxembourg --- Sociology of occupations --- onderwijzers --- anno 1900-1999 --- Elementary school teachers --- Education, Elementary --- Instituteurs --- Instituteurs (Enseignement primaire) --- Enseignement primaire --- Economic conditions --- Conditions sociales --- Conditions économiques --- Histoire --- Flanders (Belgium) --- 20th century --- beroepsbevolking --- gelegenheidspublicatie --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- lager onderwijs (x) --- leraren --- onderzoeksrapport --- 472.1 --- basisonderwijs : geschiedenis (ler) --- 471.1 --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- onderwijs, geschiedenis --- 20ste eeuw --- 473.1 --- België --- Leraren lager onderwijs --- Vakbonden --- 472.7 --- basisonderwijs --- leraren lager onderwijs --- maatschappelijke positie --- onderwijsgeschiedenis --- Academic collection --- #GSDBP --- #PBIB:2001.1 --- #PBIB:gift 2001 --- #SBIB:316.334.1O270 --- 301.188.1 --- 37.009 --- 371.13 --- 949.3 --- 37 <09> <493> --- 371.12 --- #A9401A --- Lager onderwijs ; geschiedenis --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Faculty (Education) --- Instructors --- School teachers --- Schoolteachers --- School employees --- de onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijs: rol van het personeel: algemeen --- Sociologie van het beroep --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Geschiedenis van België en Luxemburg --- Lager onderwijs --- Leraren --- Beroepsprofielen --- Maatschappelijk aanzien --- 331.881 ACV-COV --- 371 --- Onderwijzers --- ACV, Algemeen Christelijk Onderwijzersverbond van België - COV --- onderwijs - school --- Leraar --- Beroepsprofiel --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Directie --- XIXe-XXe s., 1801-2000 --- Instituteur --- Teachers - Belgium - History --- Teachers - Belgium - Social conditions --- Belgique --- BELGIQUE --- ETUDE ET ENSEIGNEMENT --- HISTOIRE --- 1830-1990 --- ENSEIGNEMENT LIBRE --- CONDITIONS SOCIALES --- 20E SIECLE --- ENSEIGNEMENT --- 19E-20E SIECLES


Book
Meesters en meesteressen : een sociale geschiedenis van de leerkrachten lager onderwijs in België
Author:
ISBN: 9058671186 9061869994 9061869250 9789058671189 9789061869993 Year: 1999 Volume: 14, 23 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Basisonderwijs --- Belgique --- België --- Enseignants --- Enseignement primaire --- Geschiedenis van het onderwijs --- Histoire de l'enseignement --- Leerkrachten --- 472.1 --- Geschiedenis --- Lager onderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Professeurs des écoles --- Histoire --- Conditions sociales --- lager onderwijs --- History of education and educational sciences --- History of Belgium and Luxembourg --- Elementary school teachers --- 472.1 ) Geschiedenis van het lager onderwijs --- geschiedenis l.o. (ancien régime) --- onderwijzersopleiding : geschiedenis (ler) --- Basisonderwijs-platteland --- Basisonderwijs-steden --- Inkomen --- Leraren --- Plichten --- Sociale positie --- geschiedenis --- leerkrachtenberoep --- sociale geschiedenis --- basisonderwijs --- leraren --- onderwijsgeschiedenis --- Academic collection --- 37 <09> <493> --- 373.311.2 --- 750 Onderwijspersoneel --- 772 Basisonderwijs --- #A0009A --- #A0202A --- Teachers --- 373.311.2 Onderwijzend personeel --- Onderwijzend personeel --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- History --- Social conditions --- basisonderwijs - geschiedenis --- History. --- Social conditions. --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Art and society. --- Educators --- Public art --- Public art. --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Handboeken en inleidingen. --- Education --- Education, Elementary --- Instituteurs (Enseignement primaire) --- Histoire. --- Conditions sociales. --- Elementary school teachers - Belgium - History --- Elementary school teachers - Belgium - Social conditions


Book
Met een nieuwe lei : over de toekomst van het onderwijs in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9073139023 9789073139022 Year: 1989 Publisher: Brugge Uitgeverij String


Multi
Berichten over groepswerk
Author:
ISBN: 9028997962 9789028997967 9789028991859 9789028991866 9789028991873 9789028994461 9789028996168 9789028997547 Year: 1973 Publisher: Antwerpen Uitgeverij De Nederlandsche Boekhandel


Book
Inspraak op school: naar een leerlingbetrokken school
Authors: ---
ISBN: 9002176368 9789002176364 Year: 1999 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bekijkt hoe een nauwere participatie en inspraak van leerlingen mogelijk is in het secundair onderwijs. Het richt zich vooral naar leerkrachten of directieleden die het inspraakproces willen begeleiden. Ze krijgen bruikbare middelen aangereikt om te peilen naar de kansen en moeilijkheden die in hun concrete situatie bestaan. Veel aandacht gaat ook naar de specifieke rol die het begeleiden van participatie vereist en welke opvattingen over groepswerk hierbij een houvast kunnen bieden.

Voorbij het individu : mensbeelden in wetenschappen
Author:
ISBN: 9053502165 9789053502167 Year: 1993 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat uit van de veronderstelling dat maatschappelijke gedragingen een uiting zijn van onderliggende mensbeelden. Die mensbeelden analyseren en helder maken moet dan ook bijdragen tot inzicht en oplossing van diverse problemen. Eerst wijst de auteur op verschuivingen door de tijden heen in het zelfverstaan van de mens. Daarna laat hij zien welk mensbeeld gecreëerd wordt vanuit de fysica, de psychologie, de sociologie en de evolutieleer. Uiteindelijk wordt het dominante beeld van de 'mens-als-individu' indringend gerelativeerd en ontwerpt de auteur een mensbeeld 'voorbij-het-individu'. De mens is een knooppunt van relaties.

Keywords

Man --- Science --- -Social sciences --- -Human beings --- 159.923 --- Academic collection --- 3 --- 316.4 --- 159.9 --- $?$93/09 --- #KVHB:Mensbeeld --- mensbeeld --- opvoeding en onderwijs --- wijsgerige antropologie --- Evolutie --- Geschiedenis --- Individualisme --- Mensbeeld --- Natuurkunde --- Opvoeding --- Psychologie --- Sociologie --- Homo sapiens --- Human race --- Humanity (Human beings) --- Humankind --- Humans --- Mankind --- People --- Hominids --- Persons --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Natural science --- Science of science --- Sciences --- Philosophy --- Persoonlijkheid. Identiteit --- #A9607W --- Human beings. --- Social sciences --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Philosophy. --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- 159.923 Persoonlijkheid. Identiteit --- Fundamentele pedagogiek. --- mensbeelden --- vroedkundige opleiding --- 127 --- zelfconcept --- Mensbeeld. --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- Human beings --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 450.41 --- Maatschappij --- Mensbeelden --- antropologie --- pedagogie --- #GGSB: Sociale wet. essays --- #GSDBP --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- Société Maatschappij --- Social philosophy --- Social theory --- Normal science --- Philosophy of science --- Wijsgerige antropologie --- Onderwijsfilosofie --- 37 --- fysica --- Political philosophy. Social philosophy --- Philosophical anthropology --- sociologie --- leraren-leerling relatie --- onderwijs --- opvoeding --- evolutieleer --- aansprakelijkheid (recht) --- intermenselijke relaties --- Sociale wet. essays

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by