Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Paul Cliteur is hoogleraar rechtswetenschap aan de universiteit van Leiden in Nederland. In dit boek put Cliteur rijkelijk uit de geschiedenis en de actualiteit, van de historische, religieus gesanctioneerde moord van Balthasar Gerards op Willem van Oranje tot de recente turbulentie rond de Deense spotprenten, om zijn pleidooi te onderbouwen voor de scheiding van moraal en religie. Cliteur belicht de problemen en gevaren van een religieuze ethiek, die hij 'goddelijke bevelstheorie' noemt. Hij pleit zelf voor een moreel esperanto, een van religie bevrijde ethiek, die iedereen begrijpt en volgt.
ethiek --- General ethics --- godsdienst --- Ethics. --- Religion and ethics. --- #GGSB: Moraalfilosofie --- 061 Ethische problemen --- 081 Godsdienst --- Moraalfilosofie --- 2302
Choose an application
Free thought. --- Religion and ethics. --- Religion and politics. --- Secularism. --- Free thought --- Religion and ethics --- Religion and politics --- Secularism --- Ethics --- Irreligion --- Utilitarianism --- Atheism --- Postsecularism --- Secularization (Theology) --- Political science --- Politics, Practical --- Politics and religion --- Religion --- Religions --- Ethics and religion --- Freethought --- Thought, Free --- Agnosticism --- Rationalism --- Secular humanism --- Skepticism --- Religious aspects --- Political aspects --- Religious studies
Choose an application
In de loop van de geschiedenis is de mens erin geslaagd om de aardrijkskunde, de geneeskunde, de wiskunde, de scheikunde, de natuurkunde en de astronomie te ontdoen van religieuze dogma’s. Dat gebeurde nadien ook met het recht en de biologie. Het wordt hoog tijd om nu de ethiek los te koppelen van religieuze ballast. Vandaar dit pleidooi voor atheïsme als basis voor de moraal. Dat betekent niet dat mensen ongelovig moeten worden. Elke mens gelooft wat hij wil, maar niemand mag zijn of haar geloof opdringen aan een ander.De auteur wijst op de negatieve houding van religies ten aanzien van andersgelovigen, ongelovigen, vrouwen, homoseksuelen, seksualiteit, wetenschap en burgerlijke wetgeving. Hij toont aan dat de basis van de moraal niet stoelt op godsdienstige bepalingen maar op de rede en dat de wereld daardoor menselijker en dus beter wordt. Hij ontwikkelt bovendien zelf Tien Seculiere Geboden die moreel hoogstaander zijn dan de Tien Geboden van de Bijbel. Vele deugden, die door godsdiensten werden gekaapt en zelfs misbruikt, zoals hoop, liefde, barmhartigheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid plaatst hij in een seculier humanistische context.De auteur sluit hiermee aan bij de eeuwenlange strijd voor emancipatie en zelfbeschikkingsrecht van elke mens, wat in het verlengde ligt van de strijd tegen alle vormen van onderdrukking in het verleden, zoals het verzet tegen het kastensysteem in India, tegen de Jodenvervolging in Duitsland, tegen Apartheid, tegen racisme, tegen de onderdrukking van de vrouw en tegen homofobie.
empathie --- ethiek --- Natural theology --- geloof --- General ethics --- Appropriation and impropriation --- Ethics and religion --- Ethiek en godsdienst --- Ethique et religion --- Godsdienst en ethiek --- Impropriation --- Kerkelijke goederen--Secularisatie --- Moraal en godsdienst --- Morale et éthique --- Morality and religion --- Religion and ethics --- Religion et éthique --- Secularisatie --- Secularisatie van kerkelijke goederen --- Secularization --- Sécularisation --- Verwereldlijking --- Decroos, Johan --- Ethiek en godsdienst. --- Secularisatie. --- Atheïsme. --- Decroos, Johan. --- Atheism
Choose an application
« Les trois monothéismes, animés par une même pulsion de mort généalogique, partagent une série de mépris identiques : haine de la raison et de l'intelligence ; haine de la liberté ; haine de tous les livres au nom d'un seul ; haine de la vie ; haine de la sexualité, des femmes et du plaisir ; haine du féminin ; haine des corps, des désirs, des pulsions. En lieu et place et de tout cela, judaïsme, christianisme et islam défendent : la foi et la croyance, l'obéissance et la soumission, le goût de la mort et la passion de l'au-delà, l'ange asexué et la chasteté, la virginité et la fidélité monogamique, l'épouse et la mère, l'âme e l'esprit. Autant dire la vie crucifiée et le néant célébré? » M.O. En philosophie, il y eut jadis une époque « Mort de Dieu ». La nôtre, ajoute Michel Onfray, serait plutôt celle de son retour. D'où l'urgence, selon lui, d'un athéisme argumenté, construit, solide et militant.
Metaphysics --- Atheism --- Atheïsme --- Athéisme --- Theocracy --- Religion and politics --- Religion and science --- Religion and ethics --- Théocratie --- Religion et politique --- Religion et sciences --- Religion et morale --- Philosophy --- Philosophie --- Monotheism --- Christianity --- #gsdb3 --- 211 --- God. Opperwezen. Oneindige: deïsme; theïsme; atheïsme --- Atheism. --- Christianity. --- Monotheism. --- Theocracy. --- Athéisme. --- Monothéisme --- Religion --- Athéisme --- Théocratie --- Religion and politics. --- God --- Pantheism --- Polytheism --- Theism --- Trinity --- Religions --- Church history --- Agnosticism --- Free thought --- Irreligion --- Secularism --- 210 --- athéisme --- christianisme --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|