Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Zowel ouders, leerkrachten als beleidsmakers maken zich zorgen over de vele problemen op scholen. Gebrek aan discipline, continue onderwijsvernieuwing en kinderen met leerproblemen zijn thema's die hoog op de politieke en maatschappelijke agenda staan. Maar de echte onderliggende problematiek komt nooit aan bod. Wat is de rol van volwassen gezag, van de politiek, waar gaat het echt om bij educatie? Onderwijs, zegt Frank Furedi, wordt gebruikt om andere maatschappelijke problemen op te lossen in plaats van kinderen te laten leren. Maatschappelijke en economische problemen worden veel te vaak op het overvolle bordje van onderwijs geschoven. Op heldere en intelligente wijze maakt de auteur het probleem van onderwijs duidelijk en breekt hij een lans voor datgene waar educatie werkelijk om draait: denken, kennen, reflecteren, observeren, ontwikkelen en beoordelen. Om scholen te laten bloeien moet de relatie tussen beleid en onderwijs, leerkracht en ouder, én ouder en kind veranderen
maatschappijkritiek --- sociologie --- Educational sciences --- onderwijssociologie --- Sociology --- pedagogiek --- Maatschappijkritiek --- Onderwijs (Algemeen) --- 316.4.052 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Economie --- Gezag --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leren --- Maatschappij --- Opvoeding en onderwijs --- 433 --- Gezag in de opvoeding --- Onderwijs --- 316.4.052 Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties --- Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Opvoeding in de praktijk --- Onderwijskunde --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Tucht --- Problemen --- Kinderen --- Beleid --- Relatie leerling - school --- Relatie leraar - leerling --- Relatie ouder - school --- Reflectie --- Observeren --- Evaluatie --- Kennis --- Probleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Relatie school - ouder --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Observatie --- Analyse --- Sociaal leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 420 --- onderwijs --- leerproblemen --- opvoeding --- pédagogie
Choose an application
In vergelijking met het verleden of met de derde wereld zijn mensen in het huidige Westen helemaal niet zo bekend met pijn, lijden, zwakke gezondheid en dood. We genieten een mate van persoonlijke veiligheid die uniek is voor de geschiedenis. En tóch zijn we bang. Angst maakt in de eenentwintigste eeuw een steeds groter deel uit van het bestaan. Angst voor ziektes, onbekende epidemieën, kindermisbruik, milieuverontreiniging en terroristische aanvallen. Als we geconfronteerd worden met de aanslagen op het WTC of in Madrid, is angst voor de toekomst onvermijdelijk en begrijpelijk. De auteur laat ons echter zien, dat we ons minstens even grote zorgen maken over genetisch gemanipuleerd voedsel en de schadelijke invloed van mobieltjes. De feiten ondersteunen in deze gevallen de angstverhalen over een groeiend risico voor onze gezondheid en veiligheid niet. Cultuur van angst biedt een optimistische analyse in een buitengewoon pessimistische tijd
angst --- Philosophical anthropology --- cultuursociologie --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of culture --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 310 --- veiligheid --- geweld --- sociologie
Choose an application
. van: Where have all the intellectuals gone?
Cognitive psychology --- Sociology --- Sociologie --- Samenleving --- Maatschappijkritiek --- 651 Maatschappij. Algemeen --- #SBIB:324H31 --- Intellectuelen, politiek-maatschappelijk debat --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde
Choose an application
Tolerantie is een van kernwaarden van de Westerse beschaving, maar als exportproduct is het minder succesvol gebleken. En ook de interne werkbaarheid van het principe staat ter discussie. Beseffen we zelf nog wel wat tolerantie precies inhoudt? Kunnen we de grenzen van het begrip nog afbakenen? Of zijn die vloeibaar geworden? De oude wereld was nooit een uniform blok, maar alle Europese landen en de westers gebleven kolonies dragen nog steeds de vruchten van hun grieks-christelijke geesteshouding. De tolerantie voor onderlinge verschillen is na een erg moeilijk groeiproces ook deel van onze Westerse identiteit geworden. Onder convergerende culturen moet men het standpunt verdedigen dat de gemeenschappelijke wortels meer binden, dan de gegroeide individuele verschillen. Maar de omstandigheden zijn veranderd. Verscheidene factoren bedreigen het oude Europa: de demografische teruggang, de acute identiteitscrisis en de massale inwijking van niet-Europese culturen. Kunnen verschillende etnische, ideologische en religieuze groepen in Europa ook in de toekomst vredevol samen leven of wordt het een naast elkaar leven, of erger? En hoe zijn soms diametraal tegengestelde visies op politiek, economie en waarden te verzoenen? De antwoorden op die vragen worden vertroebeld door een verkeerd begrip van tolerantie die als het ware de geseculariseerde versie van de erfzonde geworden is.
Political philosophy. Social philosophy --- Community organization --- Political sociology --- Toleration --- Interpersonal relations --- Multiculturalism --- #GGSB: Cultuurfilosofie --- #SBIB:17H20 --- #SBIB:321H30 --- 141.7 --- 301.188.2 --- 130.2:316 --- 316.647.5 --- Bigotry --- Intolerance --- Tolerance --- Virtues --- Discrimination --- 316.647.5 Intolerantie. Tolerantie. Verdraagzaamheid --- Intolerantie. Tolerantie. Verdraagzaamheid --- 130.2:316 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie-:-Sociologie --(algemeen) --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie-:-Sociologie --(algemeen) --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Politieke filosofie. Sociale filosofie --- Sociologie van de politiek --- Techniek --- Technologische opvoeding --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- Energie --- Licht --- Verbindingen --- Tandwielen --- Perspectieftekenen --- Bewegen --- Verpakking --- Toegepaste informatica --- Gsm's --- Techniek (wetenschap) --- Verbinding (techniek) --- Tandwiel --- Beweging --- Gsm --- Plezier --- Belasting (fiscaal) --- Donker --- Mobiele telefoon --- Cultuurfilosofie --- #gsdb5
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|