Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt wetenschappelijk gefundeerde inzichten in hoe en waarom Vlaamse schoolleiders en leerkrachten verschillende soorten informatie aanwenden. Het beschrijft bestaande initiatieven en geeft inzicht in de randvoorwaarden die tot succesvol informatiegebruik kunnen bijdragen. Het boek formuleert aan de hand van richtinggevende principes concrete aanbevelingen om het informatiegebruik in scholen verder te ondersteunen.
School management --- Information user --- Schoolleiders --- Onderwijsvernieuwing --- Informatiegebruik --- Leraren --- Flanders
Choose an application
School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Schoolleiders --- Professionalisering --- 450.7 --- Opleiding en bijscholing --- #gsdbP
Choose an application
Directeur zijn van een school vergt specifieke vaardigheden en een grote dosis veerkracht. Veel leidinggevenden van te veel scholen haken af en schoolbesturen vinden slechts moeizaam nieuwe directeurs. Het woord 'directeurscrisis' wordt steeds vaker in de mond genomen. Een paradigmashift naar een andere invulling van het concept 'schoolleiding' lijkt dus onafwendbaar. Dit vraagt niet enkel kennis van wat mogelijk is binnen de huidige regelgeving maar ook moed om de stereotype beelden van de 'schooldirecteur' los te laten.'De directeur vandaag - Perspectieven in schoolleiderschap' is dus geen klachtenbundel maar wil het concept 'schoolleiding' in een constructief en verfrissend perspectief plaatsen en antwoorden zoeken op de vraag: waar moeten we naartoe met het schoolleiderschap en hoe kunnen we dat bereiken? Deze zoektocht vormt de rode draad doorheen dit boek. We hopen hiermee een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat rond schoolleiderschap.Met bijdragen van o.a. Geert Devos, Peter DeWitt, Koen Marichal, Liesbeth Piot, Elke Staelens en Hartger Wassink.Dit boek maakt deel uit van de reeks 'Beleid voeren in het onderwijs'. In de reeks 'Beleid voeren in het onderwijs' worden actuele thema's uitgediept die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een door Uitgeverij Politeia divers samengestelde redactieraad.(Bron: https://www.politeia.be/nl-be/book/de-directeur-vandaag/16341.htm)
Social psychology --- Research on teaching --- School management --- schoolleiders --- onderwijsmanagement --- onderwijs --- leidinggeven --- levensbeschouwing --- onderwijsorganisatie --- Schoolleider --- Schoolmanagement
Choose an application
In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)
371.05 --- 371 --- 371.21 --- schoolleiding --- 458.1 --- Schoolleiders (schooldirecties) --- 450.4 --- Onderwijsonderzoek --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- 100962.jpg --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.1 --- management --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- onderwijs - school --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- Organisatie - Management --- Onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- School management --- onderwijsmanagement --- Research on teaching --- schoolleiders --- Schoolmanagement --- onderwijs --- schoolbeleid --- Schooldirectie --- Schoolleider
Choose an application
Schoolleiders hebben de verantwoordelijkheid om richting te geven aan de pedagogische opdracht van de school. centraal in dit boek staat de vraag naar ondersteuningsbehoeften van schoolleiders in het voortgezet onderwijs met betrekking tot de vormgeving van de pedagogische taak. In welke mate hebben schoolleiders behoefte aan ondersteuning? Welke ondersteuningsmiddelen achten zij geschikt? En aan welke condities moet een ondersteuningsaanbod voldoen? Naast aandacht voor deze vragen wordt uitgebreid stilgestaan bij de opvattingen van schoolleiders over de morele inrichting van de schoolorganisatie en hun professionele taken op dit terrein. Ook worden handreikingen geboden voor de ontwikkeling van een ondersteuningsaanbod voor schoolleiders. Dit boek levert een bijdrage aan de discussie over de pedagogische taak van het onderwijs en de rol van schoolleiders op dit terrein. Uit de inhoud: Achtergrond van de studie -Theoretische context (De school als morele gemeenschap -Professionaliteit van de schoolleiders -Ondersteuningsbehoeften van schoolleiders -Probleemstelling, onderzoeksvragen en -model) -Opzet, uitvoering en resultaten van het onderzoek (Onderzoeksgroep -Meetinstrument -Resultaten van het onderzoek) Naar een ondersteuningsaanbod: aandachtspunten (Aanbod gewenst? -Doelgroep -Belang van visie - Doel en inhoud). (Bron: www.maklu.be)
Schoolleiding --- Secundair onderwijs. --- Schoolleiders --- Secundair onderwijs --- Pedagogiek --- Ondersteuning --- Schoolmanagement --- #PBIB:2001.4 --- 458.1 --- Directie --- Leiding geven --- School --- 032163.jpg --- Schooldirecties --- Schooldirectie --- Schoolleider --- Onderwijsbeleid
Choose an application
In dit boek ontvouwen de auteurs een postmodern perspectief op leidinggeven. Het postmodernisme beziet de werkelijkheid als principieel chaotisch, waardoor planmatige en rationele oplossingen alleen niet langer toereikend zijn. De overmacht van logisch-rationele controlerende systemen is een probleem voor het onderwijs. Postmodernisten vragen aandacht voor het gegeven dat het individu tegenwoordig meer en meer op zichzelf is aangewezen. Zelfbevestiging en ontwikkeling van gevoelens van eigenwaarde houden verband met persoonlijke groei en welbevinden, in relatie tot de ander. Dit maakt 'herschepping' van het proces van leidinggeven hoogst noodzakelijk. Hiertoe worden in Leidinggevende, wie ben je? nieuwe basisprincipes ontwikkeld, resulterend in elf dimensies van excellent leiderschap. Aan de hand van onderzoeksdata, ontleend aan de Nederlandse en Vlaamse onderwijspraktijk, worden deze dimensies nader ingevuld.Hoe kun je je innerlijke kompas gebruiken? Hoe kun je de dingen doen die bij je passen? Hoe richt je je professionele leven in op een manier waar je blij van wordt? De huidige dominante politieke beheersstructuur in het onderwijs biedt nauwelijks ruimte voor het stellen van dergelijke dieperliggende, existentiële en morele vragen van deze tijd. Toch is het van groot belang er in onze scholen aandacht aan te besteden. Iedere leidinggevende, van teamleider tot en met bestuurder, zal vooral een bemiddelaar moeten zijn van de ontwikkeling van anderen, niet door wegen vrij te maken, maar door anderen in staat te stellen hun wegen vrij te maken. De leidinggevende speelt met de kern van zijn persoon-zijn een belangrijke rol: hij is zijn eigen instrument.http://www.maklu.be
School management --- onderwijsmanagement --- onderwijsorganisatie --- schoolorganisatie --- executives --- Leidinggeven --- Onderwijs --- Directie --- Management --- Schoolmanagement --- Schoolleiders --- 458.1 --- Schoolleiding --- Organisatie - Management --- Leiderschap --- Schooldirectie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolleider
Choose an application
pedagogiek --- onderwijsmanagement --- schoolleiders --- schoolmanagement --- #GSDBP --- C6 --- onderwijs --- Onderwijsmanagement --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Secondary education --- opvoeding --- Organization theory --- Educational psychology --- Sociology of education --- School management --- Belgium
Choose an application
Dit boek is de neerslag van de professionele ervaring van twee personen die de voorbije dertig jaar op hun eigen manier bezig waren met (aspecten van) schoolorganisatie en de ontwikkeling ervan. Beide auteurs werkten op het domein van de relatie tussen maatschappelijke ontwikkelingen en schoolbeleid: Paul Mahieu als onderzoeker-hoogleraar en Karina Verhoeven als coach en trainer van schoolleiders en ?teams. Het raakvlak tussen de ervaringen van hun beiden vormt het thema van dit boek: schoolcultuur.Paul schreef hierover reeds boeken in 1989 en 1999. Karina maakte er een vast aandachtspunt van bij het bewustwordingsproces van haar trainees.In dit boek worden die ervaringen gesystematiseerd, geconcretiseerd en geïllustreerd. De lezer mag dus een theoretisch kader verwachten, aangevuld met getuigenissen, praktische instrumenten en voorbeelden. Dit boek is geen academisch product, in de zin dat elke stelling wordt ondersteund door bronnen, referenties, voetnoten en cijfers. Wel is het boek wetenschappelijk onderbouwd en vooral gericht op de praktijk. In dat perspectief is het boek vooral geschreven voor mensen die in verschillende rollen (schoolbestuur, -leiding, -begeleiding en ?verantwoordelijke? leerkrachten) wat afstand willen nemen van de dagelijkse beslommeringen en vanuit een breder perspectief hun school willen begrijpen en verrijken.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463790406/Schoolcultureel-management)
School management --- 458.1 --- Schoolorganisatie --- Schoolcultuur --- Schoolleiders --- Directeur --- Onderwijsmanagement --- Schoolbeleid --- Organisatie - Management --- schoolcultuur --- onderwijsbeleid --- Scholen ; organisatiecultuur --- School management and organization --- Schoolmanagement --- schoolorganisatie --- onderwijsmanagement --- Schooldirectie --- Schoolleider
Choose an application
Dit boek schetst een beeld van de veranderende taak van de schoolleider en van de kwaliteiten die van een schoolleider worden gevraagd. In het eerste deel komen veranderingen in de samenleving en hun betekenis voor het onderwijs aan de orde. Tegen die achtergrond worden enkele toekomstschetsen van scholen gemaakt en de consequenties daarvan voor de schoolleider tegen het licht gehouden. Duidelijk wordt dat de kracht van de schoolleider vooral ligt in het realiseren van betrokkenheid van leraren bij het schoolbeleid. In het tweede deel wordt een aantal praktische handreikingen geboden om die betrokkenheid te stimuleren. (Bron: covertekst)
Sociology of education --- Objectives of teaching --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Primary education --- schoolleiders --- primair onderwijs --- lager onderwijs: leiding --- #gsdbP
Choose an application
Dèr Mouw poogt de beschuldiging, geuit door zijn vroeger werkgever, de Heer K.G.P. Schwartz rector van het Stedelijk Gymnasium te Doetinchem, van homoseksuele contacten met leerlingen te weerleggen.
81.01 history of teaching. --- 81.30 school personnel: general. --- Leraren. --- Schoolleiders. --- Examens. --- Gymnasia. --- Schandalen. --- Mouw, Johan dèr --- Mouw, Johan dèr, --- Nederland.
Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|