Narrow your search
Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044132540 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt wetenschappelijk gefundeerde inzichten in hoe en waarom Vlaamse schoolleiders en leerkrachten verschillende soorten informatie aanwenden. Het beschrijft bestaande initiatieven en geeft inzicht in de randvoorwaarden die tot succesvol informatiegebruik kunnen bijdragen. Het boek formuleert aan de hand van richtinggevende principes concrete aanbevelingen om het informatiegebruik in scholen verder te ondersteunen.


Book
Ways to professionalise school leadership in times of turbulence and complexity
Authors: ---
ISBN: 9789044126808 Year: 2010 Publisher: Antwerpen ; Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
De directeur vandaag : perspectieven in schoolleiderschap
Authors: ---
ISBN: 9782509032973 Year: 2018 Publisher: Gent Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Directeur zijn van een school vergt specifieke vaardigheden en een grote dosis veerkracht. Veel leidinggevenden van te veel scholen haken af en schoolbesturen vinden slechts moeizaam nieuwe directeurs. Het woord 'directeurscrisis' wordt steeds vaker in de mond genomen. Een paradigmashift naar een andere invulling van het concept 'schoolleiding' lijkt dus onafwendbaar. Dit vraagt niet enkel kennis van wat mogelijk is binnen de huidige regelgeving maar ook moed om de stereotype beelden van de 'schooldirecteur' los te laten.'De directeur vandaag - Perspectieven in schoolleiderschap' is dus geen klachtenbundel maar wil het concept 'schoolleiding' in een constructief en verfrissend perspectief plaatsen en antwoorden zoeken op de vraag: waar moeten we naartoe met het schoolleiderschap en hoe kunnen we dat bereiken? Deze zoektocht vormt de rode draad doorheen dit boek. We hopen hiermee een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat rond schoolleiderschap.Met bijdragen van o.a. Geert Devos, Peter DeWitt, Koen Marichal, Liesbeth Piot, Elke Staelens en Hartger Wassink.Dit boek maakt deel uit van de reeks 'Beleid voeren in het onderwijs'. In de reeks 'Beleid voeren in het onderwijs' worden actuele thema's uitgediept die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een door Uitgeverij Politeia divers samengestelde redactieraad.(Bron: https://www.politeia.be/nl-be/book/de-directeur-vandaag/16341.htm)


Book
Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht
Authors: ---
ISBN: 9789033478130 Year: 2010 Volume: *3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)


Book
Leidinggeven aan de school als gemeenschap : opvattingen, wensen en ondersteuningsbehoeften van schoolleiders met betrekking tot de pedagogische taak van de school
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9044111566 Year: 2001 Volume: 1 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schoolleiders hebben de verantwoordelijkheid om richting te geven aan de pedagogische opdracht van de school. centraal in dit boek staat de vraag naar ondersteuningsbehoeften van schoolleiders in het voortgezet onderwijs met betrekking tot de vormgeving van de pedagogische taak. In welke mate hebben schoolleiders behoefte aan ondersteuning? Welke ondersteuningsmiddelen achten zij geschikt? En aan welke condities moet een ondersteuningsaanbod voldoen? Naast aandacht voor deze vragen wordt uitgebreid stilgestaan bij de opvattingen van schoolleiders over de morele inrichting van de schoolorganisatie en hun professionele taken op dit terrein. Ook worden handreikingen geboden voor de ontwikkeling van een ondersteuningsaanbod voor schoolleiders. Dit boek levert een bijdrage aan de discussie over de pedagogische taak van het onderwijs en de rol van schoolleiders op dit terrein. Uit de inhoud: Achtergrond van de studie -Theoretische context (De school als morele gemeenschap -Professionaliteit van de schoolleiders -Ondersteuningsbehoeften van schoolleiders -Probleemstelling, onderzoeksvragen en -model) -Opzet, uitvoering en resultaten van het onderzoek (Onderzoeksgroep -Meetinstrument -Resultaten van het onderzoek) Naar een ondersteuningsaanbod: aandachtspunten (Aanbod gewenst? -Doelgroep -Belang van visie - Doel en inhoud). (Bron: www.maklu.be)


Book
Leidinggevende, wie ben je? : postmoderne visie op leidinggeven in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789044130706 Year: 2013 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek ontvouwen de auteurs een postmodern perspectief op leidinggeven. Het postmodernisme beziet de werkelijkheid als principieel chaotisch, waardoor planmatige en rationele oplossingen alleen niet langer toereikend zijn. De overmacht van logisch-rationele controlerende systemen is een probleem voor het onderwijs. Postmodernisten vragen aandacht voor het gegeven dat het individu tegenwoordig meer en meer op zichzelf is aangewezen. Zelfbevestiging en ontwikkeling van gevoelens van eigenwaarde houden verband met persoonlijke groei en welbevinden, in relatie tot de ander. Dit maakt 'herschepping' van het proces van leidinggeven hoogst noodzakelijk. Hiertoe worden in Leidinggevende, wie ben je? nieuwe basisprincipes ontwikkeld, resulterend in elf dimensies van excellent leiderschap. Aan de hand van onderzoeksdata, ontleend aan de Nederlandse en Vlaamse onderwijspraktijk, worden deze dimensies nader ingevuld.Hoe kun je je innerlijke kompas gebruiken? Hoe kun je de dingen doen die bij je passen? Hoe richt je je professionele leven in op een manier waar je blij van wordt? De huidige dominante politieke beheersstructuur in het onderwijs biedt nauwelijks ruimte voor het stellen van dergelijke dieperliggende, existentiële en morele vragen van deze tijd. Toch is het van groot belang er in onze scholen aandacht aan te besteden. Iedere leidinggevende, van teamleider tot en met bestuurder, zal vooral een bemiddelaar moeten zijn van de ontwikkeling van anderen, niet door wegen vrij te maken, maar door anderen in staat te stellen hun wegen vrij te maken. De leidinggevende speelt met de kern van zijn persoon-zijn een belangrijke rol: hij is zijn eigen instrument.http://www.maklu.be


Book
Hoofd in de wolken en voeten op de grond: de schoolleider tussen opvoeding en management, tussen theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9033408821 Year: 1984 Publisher: Leuven Acco


Book
Schoolcultureel management : handboek voor een levensecht en kleurrijk schoolbeleid
Authors: ---
ISBN: 9789463790406 Year: 2018 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de neerslag van de professionele ervaring van twee personen die de voorbije dertig jaar op hun eigen manier bezig waren met (aspecten van) schoolorganisatie en de ontwikkeling ervan. Beide auteurs werkten op het domein van de relatie tussen maatschappelijke ontwikkelingen en schoolbeleid: Paul Mahieu als onderzoeker-hoogleraar en Karina Verhoeven als coach en trainer van schoolleiders en ?teams. Het raakvlak tussen de ervaringen van hun beiden vormt het thema van dit boek: schoolcultuur.Paul schreef hierover reeds boeken in 1989 en 1999. Karina maakte er een vast aandachtspunt van bij het bewustwordingsproces van haar trainees.In dit boek worden die ervaringen gesystematiseerd, geconcretiseerd en geïllustreerd. De lezer mag dus een theoretisch kader verwachten, aangevuld met getuigenissen, praktische instrumenten en voorbeelden. Dit boek is geen academisch product, in de zin dat elke stelling wordt ondersteund door bronnen, referenties, voetnoten en cijfers. Wel is het boek wetenschappelijk onderbouwd en vooral gericht op de praktijk. In dat perspectief is het boek vooral geschreven voor mensen die in verschillende rollen (schoolbestuur, -leiding, -begeleiding en ?verantwoordelijke? leerkrachten) wat afstand willen nemen van de dagelijkse beslommeringen en vanuit een breder perspectief hun school willen begrijpen en verrijken.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463790406/Schoolcultureel-management)


Book
De schoolleider in beweging : veranderingen in visie en praktijk van het primair onderwijs
Author:
ISBN: 9042202505 Year: 1998 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek schetst een beeld van de veranderende taak van de schoolleider en van de kwaliteiten die van een schoolleider worden gevraagd. In het eerste deel komen veranderingen in de samenleving en hun betekenis voor het onderwijs aan de orde. Tegen die achtergrond worden enkele toekomstschetsen van scholen gemaakt en de consequenties daarvan voor de schoolleider tegen het licht gehouden. Duidelijk wordt dat de kracht van de schoolleider vooral ligt in het realiseren van betrokkenheid van leraren bij het schoolbeleid. In het tweede deel wordt een aantal praktische handreikingen geboden om die betrokkenheid te stimuleren. (Bron: covertekst)


Book
Schandaal in Doetinchem 1904
Authors: ---
ISBN: 9063660340 9063660383 9789063660383 9789063660345 Year: 1979 Publisher: Oosterbeek De Bosbespers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dèr Mouw poogt de beschuldiging, geuit door zijn vroeger werkgever, de Heer K.G.P. Schwartz rector van het Stedelijk Gymnasium te Doetinchem, van homoseksuele contacten met leerlingen te weerleggen.

Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by