Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Objectieve prestatietoetsen i. h. b. multiple-choice-toetsen : elementaire informatie en praktische richtlijnen.
Author:
ISBN: 900142113X Year: 1969 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Bed en lessenaar.
Authors: ---
ISBN: 9060872568 Year: 1973 Publisher: Lochem De Tijdstroom


Book
Zelf bewust docent zijn.
Author:
ISBN: 9042201819 Year: 1998 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eigen functioneren en er worden tips gegeven hoe dat eventueel is te veranderen. Opdrachten en praktijkoefeningen maken het geheel aanschouwelijk. Onderwijs vormt de spil van de samenleving, de docent het hart van het onderwijs. Zelfbewustheid komt zowel het onderwijs als de docent ten goede.


Book
Behoorlijk schoolbestuur
Author:
ISBN: 9055838438 Year: 2001 Volume: 32 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen lijken volkomen te draaien op hun directie en hun personeel, vooral de leerkrachten en de administratieve medewerkers. Achter de schermen spelen echter de bestuurders een zeer belangrijke rol. Op strategisch vlak, dus op lange termijn, bepalen zij de richting die de school uitgaat. De directie is er om dit in een dagelijks bestuur, dus op de korte termijn, te vertalen en dit met haar medewerkers te realiseren.


Book
Schoolmanagement : een reflectie op de praktijk van de schoolleider
Author:
ISBN: 9055836346 Year: 2000 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De schooldirecteurs hebben zich de voorbije jaren steeds meer geprofileerd als onderwijsmensen met een specifieke en veeleisende functie. Door sommigen worden zij volwaardige managers genoemd. Anderen gruwen van die term en wijzen op de specificiteit van het ambt. De auteur van dit boek legt management en schoolleiderschap naast elkaar en komt tot de conclusie dat je schoolleiders gerust managers kunt noemen, maar dan wel van een bijzondere soort. Het volstaat niet de woorden 'bedrijf' en 'klanten' te vervangen door 'school' en 'ouders' om van een boek over bedrijfsmanagement een boek over schoolmanagement te maken. Onderwijs is een aparte wereld waar de toepassing van algemene managementtheorieën wel mogelijk is mits een aangepaste vertaling naar de onderwijssector. Vanuit onderzoek en uit vele contacten geeft de auteur een uiteenzetting over de vragen waarvoor schoolleiders staan en over de antwoorden die zij geven; hij geeft aan hoe scholen zich onder leiding van hun directeur verder kunnen ontwikkelen en wat hun grenzen zijn.


Book
Taxonomie van een aantal in het onderwijs gestelde doelen : een systematische classificatie van expliciet gewenste leerresultaten : I. het cognitieve gebied
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 900211396X 9023780078 9002117191 Year: 1971 Publisher: Antwerpen Standaard Wetenschappelijke Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De reeks Algemene en Vergelijkende Onderwijskunde heeft in de eerste plaats ten doel belangrijke buitenlandse bijdragen van algemeen - en vergelijkend - onderwijskundige aard gemakkelijker toegankelijk te maken voor allen die praktisch en theoretisch bij het onderwijs zijn betrokken. Studies voor het onderwijs in binnen- en buitenland uit eigen taalgebied zullen eveneens in deze reeks worden opgenomen. Behalve aan vergelijkend-onderwijskundige studies, zal o.m. aan publicaties over de theorie en de doelstellingen van het onderwijs, het onderwijs- management, de onderwijstechnologie, de methoden van onderzoek van het onderwijs, de begeleiding van het onderwijs, de psychologie van het onderwijs, de sociologie van het onderwijs en de economie van het onderwijs bijzondere aandacht worden geschonken. In de reeks is nadrukkelijk gestreefd naar een nauwe Belgisch-Nederlandse samenwerking.


Book
Schoolbeleid en stadsbeleid : aanzetten tot een geopedagogiek
Author:
ISBN: 9030184566 9030187352 Year: 2005 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stilaan groeit de aandacht voor de specifieke problemen waarmee scholen in de grootstad te kampen hebben. Allochtone en kansarme leerlingen concentreren zich vaak in de centrumscholen terwijl leerlingen uit de middenklasse steeds meer voor witte scholen in de buitenwijken kiezen. Ook onderwijsproblemen zoals spijbelgedrag, leervertraging, ongekwalificeerde uitstroom en geweld zijn in grootsteden veel omvangrijker. De stad heeft door haar diversiteit aan bewoners en cultuur nochtans heel wat te bieden aan scholen. Paul Mahieu beschrijft in dit boek de complexiteit van de grootstedelijke onderwijsproblematiek aan de hand van gegevens over de Antwerpse situatie. Hoewel de traditionele aanpak van het onderwijsbeleid niet in staat is om deze problemen aan te pakken, dienen zich toch nieuwe kansen aan. Het gelijkeonderwijskansenbeleid bijvoorbeeld, biedt een aanzet om de segregatie een halt toe te roepen; een omgevingsanalyse helpt de knelpunten in kaart te brengen en leidt tot een grotere bewustwording. Om de onderwijssituatie in de stad daadwerkelijk te verbeteren is echter een geïntegreerde aanpak nodig waarin ook aandacht gaat naar huisvestiging, armoedebestrijding en inburgering. Scholen in de stad staan voor de uitdaging om in hun schoolcultuur bewust aandacht te schenken aan de problemen die de stadsomgeving met zich meebrengt én om de leerkansen te grijpen die de grootstad te bieden heeft. Deskundigen uit verschillende disciplines en steden - Luc Goossens, Maria De Bie, Pieter Sprangers, Isabelle Pannecoucke, Sjoerd Karsten, Luc Heyerick en Ton Notten - geven vanuit hun werkdomein een kritische reflectie op deze aanzetten tot een geopedagogiek. De grootstedelijke school vanuit vele invalshoeken belicht.

Keywords

Onderwijsbeleid. --- School management --- lokaal onderwijsbeleid --- stedelijk beleid --- Sociology of education --- Grootstedelijke problemen --- Onderwijsbeleid ; gemeenten ; Vlaanderen --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- schoolbeleid --- stadsbeleid --- 458.1 --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- steden --- 303.83 --- 450 --- 450.4 --- 450.42 --- 451.2 --- 454.23 --- Allochtone kinderen --- Antwerpen --- Brede school --- Emancipatiebeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Geopedagogiek --- Integratie --- Kansarmen --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Onderwijssociologie --- Opvoeding en onderwijs --- Schoolmanagement --- Steden --- geopedagogiek --- 433.1 --- pedagogiek (gez) --- 37.06 --- Armoede --- Beleid --- Omgevingsfactoren --- Onderwijs --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Geopolitiek --- Schoolbeleid --- allochtonen --- armoede (kansarmoede) --- integratie --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- onderwijsstructuur --- pedagogiek (opvoedkunde) --- sociale psychologie --- sociologie --- kansarmoede --- stad --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Stadssamenleving - Plattelandssamenleving --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijskunde --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: sociologie) --- 339.1 --- 371.2 --- 711 --- ruimtelijke ordening --- ruimtelijke planning --- Stadssamenleving --- Stad --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen : indicaties, effecten, knelpunten
Author:
ISBN: 902651445X 9789026514456 Year: 1998 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die op de basisschool met een groot tekort aan sociale vaardigheden te kampen hebben, kunnen op latere leeftijd problemen krijgen. Het kan leiden tot depressiviteit, delinquentie, psychosomatische stoornissen, sociaal isolement en andere sociale aanpassingsproblemen. In de loop van de tijd zijn veel sociale vaardigheidstrainingen en lesprogramma's ontwikkeld om sociaal onaangepast gedrag te veranderen. De eerste hoofdstukken van dit boek zijn vooral gericht op theoretische informatie omtrent het begrip sociale vaardigheid bij (jonge) kinderen. In de daarop volgende hoofdstukken wordt nader ingegaan op de vorm en de inhoud van verschillende trainingsprogramma's en worden praktische voorbeelden gegeven van de opbouw en de uitvoering van een training.

Keywords

433.2 --- 433.4 --- morele opvoeding --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 304 --- 305.8 --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- communicatie --- competenties --- kinderen --- kleuters --- pedagogiek --- trainingen --- Intercultureel onderwijs --- Kleuters --- Pesten op school --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele problemen --- Vaardigheidstrainingen: kinderen --- agogische vaardigheden --- morele en religieuze opvoeding --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale pedagogie - Agogie --- Communicatie algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Mondiale vorming) --- vaardigheidsonderwijs --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 159.922.74 --- Attitudes van kinderen --- 159.922.74 Attitudes van kinderen --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Orthopedagogie --- 37.032 --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- Preventie --- Training --- 607.42 --- kinderpsychiatrie (gez) --- pedagogiek (gez) --- sociale vaardigheden (gez) --- Communicatie ; algemeen --- Agogiek. --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale en morele ontwikkeling. --- Kinderen. --- Orthopedagogics. --- Sociale vaardigheden. --- Training. --- gedragsstoornissen. --- kinderen. --- orthopedagogiek. --- sociale vaardigheden. --- vaardigheidsonderwijs.


Book
Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.
Author:
ISBN: 9051898487 Year: 2001 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in de verpleegkunde, zoals aandacht voor research-based nursing en onderwijs, de ontwikkelingen van standaarden en classificaties en klinische besluitvorming dragen ertoe bij dat verpleegkundigen hun denken en handelen leren verwoorden, verklaren, verantwoorden en verbeteren in relatie tot een steeds veranderde praktijk van verplegen.Reflectie op de eigen praktijkvoering en die van anderen wordt beschouwd als een integraal onderdeel van verplegen. Door toepassing van reflectie kan de verpleegkundige zich ontwikkelen tot een kritisch, analytisch beroepsbeoefenaar die eigen beroepsmatig handelen kan onderbouwen vanuit kennis en nieuwe kennis kan ontwikkelen waardoor de kloof tussen theorie en praktijk kleiner wordt. Er zijn vele definities van reflectie. Volgens Vermunt (1992) is het reflecteren een metacognitieve vaardigheid, waarbij de persoon nieuwe kennis en inzichten opdoet op basis van een doorgemaakte situatie. Door de situatie te analyseren en de handelingswijze, de ontstane gevoelens en de gebruikte kennis te overdenken kan nieuwe kennis ontstaan die in een andere soortgelijke situatie gebruikt kan worden.Het reflecteren is een proces dat aangeleerd kan worden. Hiervoor bestaan verschillende methoden en modellen. Tevens kunnen de uitkomsten van reflectie vastgelegd worden in verschillende hulpmiddelen, zoals een logboek, port-folio of dagboek1. Inleiding.2. Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.3. Opvattingen over leren en reflecteren.4. Het leerproces van het reflecteren.5. Modellen en methoden voor reflectie.6. Middelen coor reflectie7. Ethiek en reflectie.8. Reflectie en cultuurverschillen.9. Reflectiemodellen in de praktijk.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by