Narrow your search

Library

KBR (3)

KU Leuven (3)

UAntwerpen (3)

ACV - CSC (2)

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool Gent (2)

KDG (2)

Odisee (2)

UCLL (2)

More...

Resource type

book (3)

periodical (1)


Language

Dutch (2)

French (1)


Year
From To Submit

2012 (1)

2010 (1)

2000 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht
Authors: ---
ISBN: 9789033478130 Year: 2010 Volume: *3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)


Book
De innoverende kracht van de school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033446677 Year: 2000 Volume: 5 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De overheid hecht een groot belang aan de autonomie van de plaatselijke school. Maken scholen wel gebruik van deze uniekekans om zelf te bepalen 'wat we met ons onderwijs willen?' Leveren ze ook het bewijs over een degelijk concept te beschikken? Kunnen scholen ook verantwoorden waarom bepaalde zelfgekozen vernieuwingen prioritair zijn? Worden deze vernieuwingen tot een goed einde gebracht? Tien deskundigen komen aan bod in dit boek : vier auteurs beschrijven het vernieuwingswerk van hun school, vier spreken vanuit het zogenaamde middenkader (begeleiding, koepel en inspectie). De visie van een beleidsverantwoordelijke mag ook hier niet ontbreken. En ten slotte wordt een kritisch-wetenschappelijke visie ontwikkeld op het geheel van de innoverende krachten binnen een school.


Multi
Gestion Publique
Authors: --- --- ---
ISSN: 2030501X 20302061 ISBN: 9782804169411 2804169413 2807344666 Year: 2012 Volume: *68 Publisher: Bruxelles : De Boeck Superieur,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'originalite de cet ouvrage est qu'il analyse la gestion publique sous l'angle nouveau de l'efficacite et des incitations et qu'il propose des outils de gestion specifiques aux services publics. Ce que le citoyen entend de la bonne gestion des affaires publiques, c'est la creation de nouvelles opportunites et non de nouvelles rigidites. Ce qu'il attend, c'est davantage de resultats, de meilleures reponses a des questions concretes.Trois raisons essentielles ont conduit les pays europeens a s'engager, plus ou moins resolument, dans des reformes de modernisation de la gestion publique : la contrainte budgetaire, le souci d'une utilisation plus efficace de l'argent public, l'imperatif de transparence de l'action administrative. L'enjeu devient clair : les techniques de gestion a mettre en oeuvre doivent integrer desormais ces parametres qui conditionnent le developpement de la gestion publique.L'originalite de ce manuel est qu'il analyse la gestion publique sous l'angle nouveau de l'efficacite et des incitations. Le secteur public represente plus de la moitie de notre economie, et, pourtant, aucun manuel ne cherche a mesurer son efficacite et les principes de gestion qui le gouvernent. Cela amene souvent a importer des principes de gestion privee avec des consequences parfois desastreuses. Le secteur public a besoin de ses propres outils de gestion qui respectent les aspects essentiels du service public que sont le besoin de coordination, l'egalite de traitement, la production jointe et la vocation du service public. L'objectif de cet ouvrage est de proposer de tels outils, specifiques aux services publics.Cet ouvrage est destine a un large public : non seulement les etudiants en gestion, economie, sciences politiques et administratives de niveau licence ou master (universitaire ou non universitaire), mais aussi les responsables de la gestion administrative et des ressources humaines dans des services publics et des organisation publiques, notamment dans les ministeres et organismes gouvernementaux, dans les administrations regionales, communautaires, provinciales et locales, dans les entreprises publiques autonomes, dans les associations syndicales, dans les etablissements scolaires et d'enseignement superieur, ainsi que dans le secteur des soins de sante et le non-marchand en general.

Keywords

Public administration --- Gestion publique --- Overheidsbeleid --- Public policy --- Administration publique (Science) --- Handbooks, manuals, etc. --- Guides, manuels, etc. --- Administrative law --- Government executives --- Finance, Public --- Training of --- Administration publique --- Éducation --- Retraite --- Concurrence --- Services publics --- Belgique --- AA / International- internationaal --- 351.0 --- 350.0 --- 650 --- #SBIB:35H200 --- 35.08 --- 336.001 --- 336.532 --- 371.21 --- 352 --- 368.43.02 --- Gestion publique Overheidsbeheer --- Activiteiten van het openbaar bestuur: algemeenheden. --- Organisatie van het openbaar bestuur: algemeenheden. --- Theorieën en grondbeginselen. Management. --- Overheidsmanagement: algemene werken --- openbaar ambt - overheidspersoneel - rijkspersoneel - ambtenaren --- financieel overheidsbeheer - financiële politiek - overheidsfinanciering --- staatsinvesteringen - investeringsuitgaven --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- gemeenten - gemeenteraden - plaatselijk bestuur --- pensioenproblemen --- Management --- Administration publique. --- Éducation. --- Retraite. --- Concurrence. --- Services publics. --- Belgique. --- Management (niet-HRM) : Algemeen beheer --- Management (non GRH) : Gestion générale --- E-books --- Activiteiten van het openbaar bestuur: algemeenheden --- Organisatie van het openbaar bestuur: algemeenheden --- Theorieën en grondbeginselen. Management --- Government executives - Training of --- Entreprises publiques --- Administration locale --- Finances publiques --- Économie publique --- Gestion --- Contrôle --- Éducation. --- Économie publique --- Contrôle

Listing 1 - 3 of 3
Sort by