Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024458721 Year: 2024 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten biedt een volledig, interdisciplinair beeld van de diverse aspecten van psychodiagnostiek in de context van kinder- en jeugdhulpverlening. Het omvat niet alleen de evaluatie van het kind zelf, maar ook van zijn omgeving, zoals ouders, gezinsdynamiek, school en leeftijdgenoten.De auteurs, ervaren hulpverleners, onderzoekers en docenten, belichten de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening, terwijl ze ook praktische methoden voorstellen voor concrete toepassing op verschillende onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verrijken het boek op verschillende plaatsen.Het succes van voorgaande edities benadrukt de noodzaak van dit handboek, dat een essentiële rol speelt in het onderwijs op het gebied van psychodiagnostiek voor kinderen en adolescenten. De negende editie is volledig herzien om de laatste ontwikkelingen in zowel praktijk als theorie te weerspiegelen. Het methodische deel is grondig herzien om beknopter te zijn, terwijl alle hoofdstukken zijn bijgewerkt met de nieuwste inzichten, onderzoeksmethoden en terminologie, waaronder die van de DSM-5-TR en verwijzingen naar de diagnostische richtlijnen. Een apart hoofdstuk over psychotrauma is toegevoegd vanwege de groeiende aandacht voor dit onderwerp.Dit handboek is van onschatbare waarde voor gedragswetenschappers, pedagogisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, schoolpsychologen, onderwijskundigen, kinderartsen en psychiaters die zich bezighouden met psychodiagnostiek en hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Het biedt diepgaande theoretische inzichten en praktische toepassingen die van essentieel belang zijn voor een breed scala aan professionals, zowel binnen de gezondheidszorg als het onderwijs.https://www.standaardboekhandel.be/p/handboek-psychodiagnostiek-voor-de-hulpverlening-aan-kinderen-en-adolescenten-9789024458721


Book
De persoon en zijn groei: antropologische en psychologische grondslagen van de PRH-vorming
Author:
ISBN: 2912246032 Year: 1998 Publisher: Poitiers

How college affects students : findings and insights from twenty years of research
Authors: ---
ISBN: 1555423043 1555423388 9781555423384 Year: 1991 Publisher: San Francisco (Calif.): Jossey-Bass,


Book
Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789463799034 Year: 2020 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs selecteert met de grootste zorg de belangrijkste ontwikkelingsdomeinen en ontwikkelingstheorieën relevant voor de basisschool (kleuter- en lager onderwijs). Door de vele voorbeelden uit het dagelijkse schoolgebeuren gegrepen, de talrijke observatietips en de tips voor de leerkracht is dit boek heel toegankelijk en zie je als lezer duidelijk de verbanden met de praktijk van de basisschool. Op die manier biedt het boek leerkrachten (al dan niet in opleiding) diverse mogelijkheden om het gedrag van kinderen gerichter te observeren en de beginsituatie van klas en leerling beter te bepalen. Dankzij een grondiger kennis van de ontwikkeling van kinderen (met bijbehorende problemen) kunnen leerkrachten een betere didactiek uittekenen en lesdoelen gerichter formuleren. De opbouw van het boek gebeurde in thema?s (ontwikkelingslijnen per onderwerp) omdat het onderwijs vaak thematisch naar kinderen kijkt. Enkele voorbeelden: de ontwikkeling van lichamelijke functies en gezondheid, de ontwikkeling van het brein en breindidactiek, de ontwikkeling van de intelligentie en presteren op school, de ontwikkeling van het psychisch functioneren en welbevinden op school, ... Elk hoofdstuk biedt de lezer concrete leerdoelen, opdrachten, samenvattingen en kernwoorden om de inhouden beter te kunnen verwerken. Op die manier is het ook mogelijk om op zelfstandige basis de inhouden van het boek door te nemen (bijvoorbeeld voor studenten afstandsonderwijs). Daarnaast is het boek verrijkt met tal van videofragmenten, oefeningen en toepassingen op het digitale leerplatform Sofia. (flaptekst)


Book
Psychologie van de adolescentie: ontwikkeling en hulpverlening
Authors: --- ---
ISBN: 9055740322 Year: 1995 Publisher: Baarn Intro


Book
Ho, tot hier en niet verder! : training in psychosociale weerbaarheid voor kinderen en hun ouders en opvoeders
Author:
ISBN: 9789033459931 9033459930 9789033459948 9033459949 9789033459955 9033459957 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handleiding voor het geven van een training in sociale weerbaarheid van kwetsbare kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders. Benadrukt wordt dat juist ook getraumatiseerde kinderen en kinderen met contactstoornissen groeimogelijkheden bezitten. Door middel van een grote methodische diversiteit van spel, beweging, tekeningen, verbeelding en ervaringen wordt consequent toegewerkt naar ik-ontwikkeling en ik-versterking. Dit is het werkboek voor de ouders en opvoeders bij 'Ho, tot hier en niet verder!'. Tijdens de training van de kinderen komen de ouders en opvoeders in elk geval vier keer bij elkaar voor een ondersteunende cursus. De kunst is dat ouders en opvoeders zicht krijgen op wat niet en wat wel helpend is. Het gaat erom dat zij hun kinderen zo optimaal mogelijk leren ondersteunen bij het ontwikkelen van een grotere psychosociale weerbaarheid. Een ouder en opvoeder te zijn die 'goed genoeg' is, die trots is op zichzelf en haar/zijn kinderen. Enerzijds is er aandacht voor de onzekerheid van ouders en opvoeders en voor de problemen die zij tegen kunnen komen bij de begeleiding van het kind, anderzijds worden zij aangesproken op hun eigen deskundigheid, creativiteit en kracht. Het eigen maken van de belangrijkste vaardigheden uit de methode van Thomas Gordon loopt als een rode draad door de cursus: het onderscheiden wiens probleem iets is, het gebruik van ik-boodschappen, actief luisteren en het oplossen van problemen of conflicten volgens de geen-verliesmethode.

Keywords

Assertiviteitstraining. --- Pesten --- Seksuele opvoeding. --- Leerlingen. --- assertiviteit --- Educational sciences --- opvoedingsproblemen --- beweging --- sociale weerbaarheid --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Weerbaarheid --- 305.8 --- 471.44 --- 478.9 --- Assertiviteitstraining --- Bewegingsexpressie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Psychosociale ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Weerbaarheid --- 37.032 --- Kinderen --- Kindermishandeling --- Samenleving --- Training --- Zelfstandigheid --- 416.5 --- Assertiviteit --- 073405.jpg --- Assertiviteit ; jeugd --- Communicatie ; algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Pedagogiek --- Sociale opvoeding --- Zelfbeeld --- Grenzen --- Relatie ouder - kind --- Groepsgedrag --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Seksuele opvoeding --- Conflictbeheersing --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Conflicthantering --- Grens --- Kind --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Relationele en seksuele vorming --- Jongere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- kinderen --- sociale vaardigheden --- sociale opvoeding --- weerbaarheid --- 433.4 --- Emancipatorische pedagogiek --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- 433 --- 607.33 --- NLP --- gedragstherapie --- kinderen met problemen --- oudercursus --- pedagogiek --- pesten --- psychiatrie --- seksualiteit --- zelfbeeld --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Opvoeding in de praktijk --- Gedragstherapie --- 007 --- Opvoedkunde --- Kinderpsychologie

Listing 1 - 6 of 6
Sort by