Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten biedt een volledig, interdisciplinair beeld van de diverse aspecten van psychodiagnostiek in de context van kinder- en jeugdhulpverlening. Het omvat niet alleen de evaluatie van het kind zelf, maar ook van zijn omgeving, zoals ouders, gezinsdynamiek, school en leeftijdgenoten.De auteurs, ervaren hulpverleners, onderzoekers en docenten, belichten de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening, terwijl ze ook praktische methoden voorstellen voor concrete toepassing op verschillende onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verrijken het boek op verschillende plaatsen.Het succes van voorgaande edities benadrukt de noodzaak van dit handboek, dat een essentiële rol speelt in het onderwijs op het gebied van psychodiagnostiek voor kinderen en adolescenten. De negende editie is volledig herzien om de laatste ontwikkelingen in zowel praktijk als theorie te weerspiegelen. Het methodische deel is grondig herzien om beknopter te zijn, terwijl alle hoofdstukken zijn bijgewerkt met de nieuwste inzichten, onderzoeksmethoden en terminologie, waaronder die van de DSM-5-TR en verwijzingen naar de diagnostische richtlijnen. Een apart hoofdstuk over psychotrauma is toegevoegd vanwege de groeiende aandacht voor dit onderwerp.Dit handboek is van onschatbare waarde voor gedragswetenschappers, pedagogisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, schoolpsychologen, onderwijskundigen, kinderartsen en psychiaters die zich bezighouden met psychodiagnostiek en hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Het biedt diepgaande theoretische inzichten en praktische toepassingen die van essentieel belang zijn voor een breed scala aan professionals, zowel binnen de gezondheidszorg als het onderwijs.https://www.standaardboekhandel.be/p/handboek-psychodiagnostiek-voor-de-hulpverlening-aan-kinderen-en-adolescenten-9789024458721
Psychodiagnostiek jeugd. --- Psychodiagnostiek --- Psychosociale ontwikkeling --- Diagnose --- Kind --- Jongere --- Ontwikkelingsstoornis --- Hulpverlening --- Jeugdhulpverlening --- Diagnostische test --- Diagnostiek
Choose an application
Developmental psychology --- Personality development --- #GBIB:SMM --- persoonlijke ontwikkeling --- 159.9 --- #GGSB: Psychologie --- Psychologie --- Personalité et Relations Humaines --- Persoonlijkheidsleer --- Pedagogiek --- Antropologie --- Psychosociale ontwikkeling --- Psychopedagogie --- Relaties --- Opvoeding en onderwijs --- Relatie --- Opvoeding --- Man --- Onderwijs --- Volwassene
Choose an application
College students --- Etudiants --- College graduates --- -489.4 --- hoger onderwijs --- Cognitieve ontwikkeling --- Psychosociale ontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- College life --- Universities and colleges --- University students --- Students --- Didactiek --- Education --- 489.4 --- Graduates, College --- University graduates --- Alumni and alumnae --- College students - United States - Longitudinal studies. --- College graduates - United States - Longitudinal studies.
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs selecteert met de grootste zorg de belangrijkste ontwikkelingsdomeinen en ontwikkelingstheorieën relevant voor de basisschool (kleuter- en lager onderwijs). Door de vele voorbeelden uit het dagelijkse schoolgebeuren gegrepen, de talrijke observatietips en de tips voor de leerkracht is dit boek heel toegankelijk en zie je als lezer duidelijk de verbanden met de praktijk van de basisschool. Op die manier biedt het boek leerkrachten (al dan niet in opleiding) diverse mogelijkheden om het gedrag van kinderen gerichter te observeren en de beginsituatie van klas en leerling beter te bepalen. Dankzij een grondiger kennis van de ontwikkeling van kinderen (met bijbehorende problemen) kunnen leerkrachten een betere didactiek uittekenen en lesdoelen gerichter formuleren. De opbouw van het boek gebeurde in thema?s (ontwikkelingslijnen per onderwerp) omdat het onderwijs vaak thematisch naar kinderen kijkt. Enkele voorbeelden: de ontwikkeling van lichamelijke functies en gezondheid, de ontwikkeling van het brein en breindidactiek, de ontwikkeling van de intelligentie en presteren op school, de ontwikkeling van het psychisch functioneren en welbevinden op school, ... Elk hoofdstuk biedt de lezer concrete leerdoelen, opdrachten, samenvattingen en kernwoorden om de inhouden beter te kunnen verwerken. Op die manier is het ook mogelijk om op zelfstandige basis de inhouden van het boek door te nemen (bijvoorbeeld voor studenten afstandsonderwijs). Daarnaast is het boek verrijkt met tal van videofragmenten, oefeningen en toepassingen op het digitale leerplatform Sofia. (flaptekst)
Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Observatie --- Ontwikkelingslijnen --- Basisonderwijs --- Lichamelijke ontwikkeling --- Brein --- ADHD --- Waarneming --- Motorische ontwikkeling --- Denkontwikkeling --- Reflectie --- Intellectuele ontwikkeling --- Prestaties --- Hoogbegaafde kinderen --- Taalverwerving --- Taalproblemen --- Persoonlijke ontwikkeling --- Identiteitsontwikkeling --- Genderidentiteit --- Morele ontwikkeling --- Hechting --- Hechtingsproblemen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Autisme --- Psychosociale ontwikkeling --- Welbevinden --- Faalangst --- Agressie --- Developmental psychology --- Kindergarten --- Primary education --- ontwikkeling van het kind --- basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie --- Kind --- Ontwikkelingslijn --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Prestatie --- Hoogbegaafdheid --- Taalprobleem --- Waardevorming --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Sociaal leren --- Spel --- Onderwijs --- Patiënt --- Autismespectrumstoornis --- 772 Basisonderwijs --- Ontwikkelingspsychologie en onderwijs
Choose an application
psychologie: adolescenten --- 416.25 ) Psychologie leeftijdsgroepen vanaf 13 jaar --- Adolescenten --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Jeugd --- Ontwikkelingspsychologie: adolescenten --- psychologie --- adolescentie --- 416.25 --- Piaget --- adolescenten --- anorexia nervosa --- autonomie --- cognitieve ontwikkeling --- counseling --- delinquentie --- denkprocessen --- egocentrisme --- gedragstherapie --- generatieverschillen --- gezin --- gokverslaving --- heteroseksualiteit --- homoseksualiteit --- hulpverlening --- identiteitsontwikkeling --- individuatie --- jeugdcultuur --- masturberen --- ontwikkelingspsychologie --- ouders --- persoonlijkheidsontwikkeling --- persoonlijkheidsstructuren --- psychobiologische ontwikkeling --- psychoseksuele ontwikkeling --- psychosociale ontwikkeling --- psychotherapie --- pubers --- seksueel misbruik --- separatie --- stress --- verslaving --- zelfbeeld --- zelfdoding --- zelfreflectie --- zelfstandigheid --- Vanaf c. 13 jaar --- jeugdpsychologie --- Developmental psychology --- holebi's --- beïnvloeding --- waarneming --- 843 --- Pubertijd en adolescentie. --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- 692
Choose an application
Handleiding voor het geven van een training in sociale weerbaarheid van kwetsbare kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders. Benadrukt wordt dat juist ook getraumatiseerde kinderen en kinderen met contactstoornissen groeimogelijkheden bezitten. Door middel van een grote methodische diversiteit van spel, beweging, tekeningen, verbeelding en ervaringen wordt consequent toegewerkt naar ik-ontwikkeling en ik-versterking. Dit is het werkboek voor de ouders en opvoeders bij 'Ho, tot hier en niet verder!'. Tijdens de training van de kinderen komen de ouders en opvoeders in elk geval vier keer bij elkaar voor een ondersteunende cursus. De kunst is dat ouders en opvoeders zicht krijgen op wat niet en wat wel helpend is. Het gaat erom dat zij hun kinderen zo optimaal mogelijk leren ondersteunen bij het ontwikkelen van een grotere psychosociale weerbaarheid. Een ouder en opvoeder te zijn die 'goed genoeg' is, die trots is op zichzelf en haar/zijn kinderen. Enerzijds is er aandacht voor de onzekerheid van ouders en opvoeders en voor de problemen die zij tegen kunnen komen bij de begeleiding van het kind, anderzijds worden zij aangesproken op hun eigen deskundigheid, creativiteit en kracht. Het eigen maken van de belangrijkste vaardigheden uit de methode van Thomas Gordon loopt als een rode draad door de cursus: het onderscheiden wiens probleem iets is, het gebruik van ik-boodschappen, actief luisteren en het oplossen van problemen of conflicten volgens de geen-verliesmethode.
Assertiviteitstraining. --- Pesten --- Seksuele opvoeding. --- Leerlingen. --- assertiviteit --- Educational sciences --- opvoedingsproblemen --- beweging --- sociale weerbaarheid --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Weerbaarheid --- 305.8 --- 471.44 --- 478.9 --- Assertiviteitstraining --- Bewegingsexpressie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Psychosociale ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Weerbaarheid --- 37.032 --- Kinderen --- Kindermishandeling --- Samenleving --- Training --- Zelfstandigheid --- 416.5 --- Assertiviteit --- 073405.jpg --- Assertiviteit ; jeugd --- Communicatie ; algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Pedagogiek --- Sociale opvoeding --- Zelfbeeld --- Grenzen --- Relatie ouder - kind --- Groepsgedrag --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Seksuele opvoeding --- Conflictbeheersing --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Conflicthantering --- Grens --- Kind --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Relationele en seksuele vorming --- Jongere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- kinderen --- sociale vaardigheden --- sociale opvoeding --- weerbaarheid --- 433.4 --- Emancipatorische pedagogiek --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- 433 --- 607.33 --- NLP --- gedragstherapie --- kinderen met problemen --- oudercursus --- pedagogiek --- pesten --- psychiatrie --- seksualiteit --- zelfbeeld --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Opvoeding in de praktijk --- Gedragstherapie --- 007 --- Opvoedkunde --- Kinderpsychologie
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|