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Ancient religions are definitely complex systems of gods, which resist our understanding. Divine names provide fundamental keys to gain access to the multiples ways gods were conceived, characterized, and organized. Among the names given to the gods many of them refer to spaces: cities, landscapes, sanctuaries, houses, cosmic elements. They reflect mental maps which need to be explored in order to gain new knowledge on both the structure of the pantheons and the human agency in the cultic dimension. By considering the intersection between naming and mapping, this book opens up new perspectives on how tradition and innovation, appropriation and creation play a role in the making of polytheistic and monotheistic religions. Far from being confined to sanctuaries, in fact, gods dwell in human environments in multiple ways. They move into imaginary spaces and explore the cosmos. By proposing a new and interdisciplinary angle of approach, which involves texts, images, spatial and archeaeological data, this book sheds light on ritual practices and representations of gods in the whole Mediterranean, from Italy to Mesopotamia, from Greece to North Africa and Egypt. Names and spaces enable to better define, differentiate, and connect gods.
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Im Mittelpunkt der Sektion III »Namensoziologie« stand die Interdependenz von Personennamen-Gebung, Personennamen-Gebrauch und Sozialstruktur in verschiedenen Kulturen in diachroner und synchroner Sicht. Eine Podiumsdiskussion zum Thema »Zentrum und Peripherie sozioonomastischer Betrachtungen« faßte wichtige Ergebnisse der namensoziologischen Forschung zusammen. The central concern of Section III »Sociology of Names« is the interdependency between personal namegiving, personal name use, and social structure in various cultures from a diachronic and synchronic perspective. A panel discussion on the subject »Centre and Periphery in Socio-Onomastic Studies« summarizes important findings yielded by research into the sociology of names and naming.
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Onomastics --- Onomastics --- Bibliography --- Bibliography
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Onomastics --- Onomastique --- Naamkunde. --- Onomastics. --- Onomastics - Congresses
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Onomastics --- Croatia.
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Onomàstica --- Onomàstica. --- Onomastics --- Congresses --- Onomastics - Congresses
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Les effets du développement de la société de consommation et d’un marché très concurrentiel sont perceptibles de manière privilégiée dans l’essor de l’onomastique commerciale qui occupe un espace de plus en plus important dans notre communication. L'ensemble des articles réunit dans le présent ouvrage se propose de mener une réflexion sur les processus de lexicalisation des noms de marque et de produit, sur leurs motivations, ainsi que sur la complexité de leur encadrement sémantique. En effet, les noms de marque qui entrent dans nos conversations, dans la presse, dans les discours spécialisés, mais aussi dans la musique, le cinéma et la littérature représentent des unités de désignation difficiles à catégoriser, se trouvant à la marge de toute analyse lexicologique, tout comme les noms propres auxquels ces derniers sont souvent assimilés. Cependant, bien que leur rôle soit souvent dénotatif, dans le discours ils se chargent de connotations supplémentaires produisant des effets de sens bien précis.La réflexion menée ici vise à examiner l’onomastique commerciale et sa symbolique en tenant compte du système morphosémantique de la langue française, le plus souvent en relation avec différentes variétés du français ou avec d’autres langues : ce renouvellement lexical de la langue française laisse ainsi apparaître à la fois l’exploitation du patrimoine lexico-phonétique et lexiculturel français, mais aussi une homogénéisation des sons et des sens à l’ère de la mondialisation.
E-books --- Onomastics --- Advertising
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