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How free are the media in Europe? Freedom of the press and an independent media system are often taken for granted and all of the EU-member states today have implemented guarantees of press freedom in their constitutions and judicial systems. In Press Freedom and Pluralism in Europe, researchers from twelve countries examine media systems regarding conditions for independence and pluralism. They discuss a European approach to press freedom and diversity and include case studies of a broad spectrum of media systems including Bulgaria, the Baltics, Poland, Romania, Finland, France, Germany, Aust
Freedom of the press --- Pluralism. --- Monadology --- Monism --- Philosophy --- Reality --- #SBIB:309H1015 --- Media: politieke, juridische, ethische, ideologische aspecten (incl. privacy) --- Liberté de la presse --- Médias et politique --- Europe. --- Liberté de la presse --- Médias et politique
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This book departs from the premise that political discourse is intrinsically connected with media discourse, as shaped by its cultural and transcultural characteristics. It presents a collection of papers which examine political discourse in the media from a cross-culturally comparative perspective in Arab, Dutch, British, Finnish, Flemish, French, German, Israeli, Swedish, US-American and international contexts. By using different theoretical frameworks, such as conversation analysis, discourse analysis, pragmatics and systemic functional linguistics, the papers reflect current moves in political discourse analysis to cross-disciplinary and methodological boundaries by integrating semiotics, particularly multimodality, cognition, context, genre and recipient design.
Politics --- Pragmatics --- Mass communications --- Mass media --- Mass media and language. --- Discourse analysis --- Political aspects. --- Discourse grammar --- Text grammar --- Semantics --- Semiotics --- Language and mass media --- Language and languages --- Communication in politics --- Mass media and language --- Communication & Mass Media --- Journalism & Communications --- Political aspects --- Mass media Political aspects --- Médias et langage --- Analyse du discours --- Médias et politique --- Aspect politique --- Médias et langage --- Médias et politique
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L'image est un média, peut-être le premier, le plus ancien. Depuis Lascaux, les individus, les groupes, les pouvoirs politiques et religieux en ont fait un allié ou un péril. Tout au long du xxe siècle, les images se sont immiscées partout. Acheminées par le cinéma, la télévision ou la presse écrite, véhiculées par Internet, elles s'installent au cœur du public comme du privé. Avec l'émergence des médias de masse, l'image et la politique ont renforcé leurs liens, forgeant une relation où les deux champs s'interpellent et se nourrissent intensément. L'étude du champ politique doit donc se saisir de ce corpus toujours plus foisonnant. Elle doit s'y atteler sans se fixer de limites a priori sur une définition des images politiques et sans se contenter d'étudier leur contenu (politique). Réunissant une trentaine de contributions dans une perspective internationale et interdisciplinaire, cet ouvrage croise les supports, les espaces socioculturels et les temporalités afin de mettre au jour les invariants et les ruptures, qu'il s'agisse du choix des thèmes ou des modes de mise en scène de la politique à chaque époque ou selon chaque régime. Couvrant les xxe et xxie siècles, l'ouvrage permet de relier différentes « époques médiatiques » et de voir les continuités, les filiations, les apports, les recompositions et les complémentarités entre des médias dits traditionnels (cinéma, télévision, photographie, presse écrite) et les nouveaux médias à l'âge du numérique (Internet, téléphones portables, jeux vidéo) dans leur façon de s'emparer ou d'être saisis par la politique.
Communication visuelle --- Médias et politique --- Aspect politique --- Visual communication --- Communication in politics --- Mass media --- Political aspects --- Médias et politique --- Communication in politics. --- Political aspects. --- Political communication --- Political science --- Graphic communication --- Imaginal communication --- Pictorial communication --- Communication --- Mass media Political aspects --- Visual communication - Political aspects --- Mass media - Political aspects --- société --- médiatisation --- média --- communication
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Justice de proximité, police de proximité, démocratie de proximité... Le pouvoir politique est aujourd'hui avant tout soucieux de paraître proche des citoyens. Le mot proximité est sans cesse utilisé par les élus. Il n'en a pas toujours été ainsi. La proximité s'est imposée, en quelques années, comme une catégorie d'évidence. Nouvelle idéologie ? Nouveau référentiel d'action publique ? Nouveau mythe propre aux sociétés post-modernes ? Mais de quoi parle-t-on exactement ? Proximité géographique ? Sociale ? Matérielle ? Politique ? Symbolique ? L'objectif de ce livre est d'interroger cette catégorie à partir de contributions qui résultent d'enquêtes de terrain précises. L'ouvrage s'efforcera d'abord de mettre en perspective l'économie symbolique de la proximité au regard de différentes disciplines et traditions de pensée. Il s'intéressera ensuite aux façons de faire de la politique dans ce nouveau contexte : comment fait-on campagne à l'ère de la proximité ? Quels liens y a-t-il entre proximité et parité ? On montrera ensuite comment l'injonction à paraître proche transforme l'action publique. Les décisions doivent être prises au plus près de ceux qu'elles concernent, les politiques publiques doivent coller à leurs besoins immédiats. C'est vrai en matière de sécurité, d'action culturelle, de politique de la Ville, de démocratie locale. Enfin, nous restituerons le rôle des médias dans ces transformations. L'injonction à faire proche est en effet aussi forte chez les journalistes que chez les politiques. De même que les professionnels de la politique cherchent en permanence à conjurer la distance qui, objectivement, les sépare des citoyens ordinaires, les médias entretiennent l'illusion d'un contact direct entre ceux qui gouvernent et les spectateurs de la vie politique.
Services de proximité --- Médias et politique. --- Communication en politique. --- Campagnes électorales. --- Démocratie directe. --- Participation politique --- Démocratie locale --- Political Science --- proximité --- rôle des médias --- communication en politique --- campagne électorale --- démocratie participative --- démocratie --- sociologie politique --- XXIe siècle --- XXe siècle
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This chapter explores how three methods of political text analysis can complement each other to differentiate parties in detail. A word-frequency method and corpus linguistic techniques are joined by critical discourse analysis in an attempt to assess the ideological relation between election manifestos and a coalition agreement. How does this agreement relate to the policy positions presented in individual election manifestos and whose issues appear on the governmental agenda? The chapter discusses the design of three levels of text analysis applying text-as-data analysis; words-as-meaningful
Discourse analysis --- Public communication --- Mass media --- Communication in politics --- Political aspects --- Communication in politics. --- Analyse du discours --- Médias et politique --- Communication en politique --- Political aspects. --- Aspect politique --- Médias et politique. --- Communication en politique. --- Aspect politique. --- Discourse grammar --- Text grammar --- Semantics --- Semiotics --- Political communication --- Political science --- E-books --- Mass media Political aspects --- Discourse analysis - Political aspects --- Public communication - Political aspects --- Mass media - Political aspects --- Médias et politique.
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Building on a survey of media institutions in eighteen West European and North American democracies, Hallin and Mancini identify the principal dimensions of variation in media systems and the political variables which have shaped their evolution. They go on to identify three major models of media system development (the Polarized Pluralist, Democratic Corporatist and Liberal models) to explain why the media have played a different role in politics in each of these systems, and to explore the forces of change that are currently transforming them. It provides a key theoretical statement about the relation between media and political systems, a key statement about the methodology of comparative analysis in political communication and a clear overview of the variety of media institutions that have developed in the West, understood within their political and historical context.
Mass media --- Political aspects --- Political aspects. --- Médias --- Aspect politique --- #SBIB:053.AANKOOP --- #SBIB:309H1012 --- #SBIB:309H270 --- #SBIB:324H60 --- Communication in politics --- Media: communicatiepolitieke aspecten / mediabeleid (nationaal en internationaal) --- Politieke communicatie: algemene werken --- Politieke socialisatie --- 316.774.16 --- 316.774.16 Massamedia: maatschappelijk, politiek, ideologisch, ethisch, juridisch, socio-cultureel--(communicatiesociologie) --- Massamedia: maatschappelijk, politiek, ideologisch, ethisch, juridisch, socio-cultureel--(communicatiesociologie) --- Communication in politics. --- Political communication --- Political science --- Mass communications --- Social Sciences --- Political Science --- Mass media Political aspects --- Mass media - Political aspects --- Médias et politique --- Médias et politique
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