Narrow your search

Library

KU Leuven (6)

UGent (6)

ULiège (6)

LUCA School of Arts (5)

Odisee (5)

Thomas More Kempen (5)

Thomas More Mechelen (5)

UCLL (5)

VIVES (5)

UCLouvain (3)

More...

Resource type

book (6)


Language

English (4)

French (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2009 (1)

2007 (1)

More...
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Press freedom and pluralism in Europe : concepts and conditions
Authors: --- ---
ISBN: 1841502979 9781841502977 184150243X 9781841502434 184150243X 9781841502434 Year: 2009 Publisher: Bristol ; Chicago : Intellect,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

How free are the media in Europe? Freedom of the press and an independent media system are often taken for granted and all of the EU-member states today have implemented guarantees of press freedom in their constitutions and judicial systems. In Press Freedom and Pluralism in Europe, researchers from twelve countries examine media systems regarding conditions for independence and pluralism. They discuss a European approach to press freedom and diversity and include case studies of a broad spectrum of media systems including Bulgaria, the Baltics, Poland, Romania, Finland, France, Germany, Aust

Political discourse in the media
Authors: ---
ISBN: 9789027254030 9027254036 9786612152924 1282152920 9027292272 9789027292278 9781282152922 6612152923 Year: 2007 Publisher: Amsterdam Philadelphia J. Benjamins Pub. Co.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book departs from the premise that political discourse is intrinsically connected with media discourse, as shaped by its cultural and transcultural characteristics. It presents a collection of papers which examine political discourse in the media from a cross-culturally comparative perspective in Arab, Dutch, British, Finnish, Flemish, French, German, Israeli, Swedish, US-American and international contexts. By using different theoretical frameworks, such as conversation analysis, discourse analysis, pragmatics and systemic functional linguistics, the papers reflect current moves in political discourse analysis to cross-disciplinary and methodological boundaries by integrating semiotics, particularly multimodality, cognition, context, genre and recipient design.


Book
Sous les images, la politique… : Presse, cinéma, télévision, nouveaux médias (xxe-xxie siècle)
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782271069887 2271069882 2271130042 9782271130044 Year: 2019 Publisher: Paris : CNRS Éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'image est un média, peut-être le premier, le plus ancien. Depuis Lascaux, les individus, les groupes, les pouvoirs politiques et religieux en ont fait un allié ou un péril. Tout au long du xxe siècle, les images se sont immiscées partout. Acheminées par le cinéma, la télévision ou la presse écrite, véhiculées par Internet, elles s'installent au cœur du public comme du privé. Avec l'émergence des médias de masse, l'image et la politique ont renforcé leurs liens, forgeant une relation où les deux champs s'interpellent et se nourrissent intensément. L'étude du champ politique doit donc se saisir de ce corpus toujours plus foisonnant. Elle doit s'y atteler sans se fixer de limites a priori sur une définition des images politiques et sans se contenter d'étudier leur contenu (politique). Réunissant une trentaine de contributions dans une perspective internationale et interdisciplinaire, cet ouvrage croise les supports, les espaces socioculturels et les temporalités afin de mettre au jour les invariants et les ruptures, qu'il s'agisse du choix des thèmes ou des modes de mise en scène de la politique à chaque époque ou selon chaque régime. Couvrant les xxe et xxie siècles, l'ouvrage permet de relier différentes « époques médiatiques » et de voir les continuités, les filiations, les apports, les recompositions et les complémentarités entre des médias dits traditionnels (cinéma, télévision, photographie, presse écrite) et les nouveaux médias à l'âge du numérique (Internet, téléphones portables, jeux vidéo) dans leur façon de s'emparer ou d'être saisis par la politique.


Book
La proximité en politique : Usages, rhétoriques, pratiques
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2753501122 2753539383 9782753501126 Year: 2015 Publisher: Rennes : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Justice de proximité, police de proximité, démocratie de proximité... Le pouvoir politique est aujourd'hui avant tout soucieux de paraître proche des citoyens. Le mot proximité est sans cesse utilisé par les élus. Il n'en a pas toujours été ainsi. La proximité s'est imposée, en quelques années, comme une catégorie d'évidence. Nouvelle idéologie ? Nouveau référentiel d'action publique ? Nouveau mythe propre aux sociétés post-modernes ? Mais de quoi parle-t-on exactement ? Proximité géographique ? Sociale ? Matérielle ? Politique ? Symbolique ? L'objectif de ce livre est d'interroger cette catégorie à partir de contributions qui résultent d'enquêtes de terrain précises. L'ouvrage s'efforcera d'abord de mettre en perspective l'économie symbolique de la proximité au regard de différentes disciplines et traditions de pensée. Il s'intéressera ensuite aux façons de faire de la politique dans ce nouveau contexte : comment fait-on campagne à l'ère de la proximité ? Quels liens y a-t-il entre proximité et parité ? On montrera ensuite comment l'injonction à paraître proche transforme l'action publique. Les décisions doivent être prises au plus près de ceux qu'elles concernent, les politiques publiques doivent coller à leurs besoins immédiats. C'est vrai en matière de sécurité, d'action culturelle, de politique de la Ville, de démocratie locale. Enfin, nous restituerons le rôle des médias dans ces transformations. L'injonction à faire proche est en effet aussi forte chez les journalistes que chez les politiques. De même que les professionnels de la politique cherchent en permanence à conjurer la distance qui, objectivement, les sépare des citoyens ordinaires, les médias entretiennent l'illusion d'un contact direct entre ceux qui gouvernent et les spectateurs de la vie politique.


Book
From text to political positions
Authors: --- ---
ISSN: 15699463 ISBN: 9789027206466 9027270341 9789027270344 9027206465 Year: 2014 Volume: 55 Publisher: Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This chapter explores how three methods of political text analysis can complement each other to differentiate parties in detail. A word-frequency method and corpus linguistic techniques are joined by critical discourse analysis in an attempt to assess the ideological relation between election manifestos and a coalition agreement. How does this agreement relate to the policy positions presented in individual election manifestos and whose issues appear on the governmental agenda? The chapter discusses the design of three levels of text analysis applying text-as-data analysis; words-as-meaningful

Comparing media systems
Authors: ---
ISBN: 9780521835350 9780521543088 0521543088 9780511790867 9780511210754 0511210752 0511214332 9780511214332 0511216122 9780511216121 0511790864 0511212526 9780511212529 9786610540082 661054008X 1280540087 9781280540080 0511302851 9780511302855 1107149800 9781107149809 1316099288 9781316099285 0521835356 0511210752 0511208944 Year: 2004 Publisher: Cambridge New York Cambridge University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Building on a survey of media institutions in eighteen West European and North American democracies, Hallin and Mancini identify the principal dimensions of variation in media systems and the political variables which have shaped their evolution. They go on to identify three major models of media system development (the Polarized Pluralist, Democratic Corporatist and Liberal models) to explain why the media have played a different role in politics in each of these systems, and to explore the forces of change that are currently transforming them. It provides a key theoretical statement about the relation between media and political systems, a key statement about the methodology of comparative analysis in political communication and a clear overview of the variety of media institutions that have developed in the West, understood within their political and historical context.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by