Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Book
De geschiedenis van mijn seksualiteit : roman
Author:
ISBN: 9789493168640 9493168646 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Das Mag Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'De geschiedenis van mijn seksualiteit' luidt: dat ik altijd op zoek ben geweest naar iemand die de deuren en ramen zou sluiten, zou zeggen: en nu is het goed. Meer concreet viel ik eerst op mannen en toen op vrouwen, natuurlijk altijd al op vrouwen, op Muriël de roodharige bijlesdocente met de lange benen, op wie niet, maar ik hield mijn ogen of iets anders erg cruciaals ongeopend. Dat doet ook eigenlijk weinig ter zake.'De geschiedenis van mijn seksualiteit'is het messcherpe en onconventionele romandebuut van Tobi Lakmaker, ooit tot muze verklaard en later tot lesbische fundamentalist. Een essentieel werk, gedurfder geschreven dan Frenkie de Jong voetbalt. Over het genie dat Tobi Lakmaker is, was of had moeten zijn.https://dasmag.nl/shop/tobi-lakmaker-de-geschiedenis-van-mijn-seksualiteithttps://dasmag.nl/shop/tobi-lakmaker-de-geschiedenis-van-mijn-seksualiteit


Book
Luister
Author:
ISBN: 9789026352065 9026352069 Year: 2023 Publisher: Amsterdam Ambo|Anthos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onweerstaanbaar beschrijft Sacha Bronwasser het Parijse leven in een roman die tot nadenken stemt. Bronwasser wekt Parijs tot leven in deze sterke roman over een au pair. Soepel en trefzeker voert ze de spanning op. - 5 sterren, de VolkskrantHet nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet. Ik wist dat het ook over jou ging zodra het eerste bericht uit Parijs kwam. Bijna zes jaar geleden nu, op een vrijdag de dertiende. Een datum als een slechte grap. Online meldden allerlei mensen zich 'veilig'. Vrienden, een nichtje, een ver familielid. Oud-studiegenoten, mijn eigen oud-leerlingen. Exposanten van de fotobeurs, je vakgenoten. Anderen, vage kenissen: het verbaasde me hoeveel bekenden aan de rand van het wereldtoneel rondhingen. Jij was daar ook, Flo, en op jouw profiel bleef het stil. Akelig stil, zegt men dan.Luister, de tweede roman van Sacha Bronwasser, neemt de lezer mee naar het Parijs van de jaren tachtig en nu, in een zinsbegoochelende zoektocht naar identiteit, vriendschap en schuld.https://www.amboanthos.nl/boek/luister/


Book
Heft in eigen handen: zelfsturing en sociale betrokkenheid bij jongeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9023234766 9789023234760 Year: 1999 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen en jongeren leven in een snellere en complexere wereld dan toen hun ouders jong waren. Ze missen de vaste bakens en oriëntatiepunten van weleer. Om hun weg door het leven te vinden hebben ze een flinke dosis zelfsturing nodig. Deze zelfsturing moet worden ontwikkeld in eigentijdse vormen van participatie en betrokkenheid. De nieuwe sociale werkelijkheid van kinderen en jongeren in gezin, school, buurt, vrije tijd en arbeid wordt in dit boek ontleed. Daarbij is veel aandacht voor de ervaringen die zij opdoen. Benadrukt wordt het belang van een breed en divers spectrum van levenservaringen: van omgang met ouders, leerkrachten en leeftijdgenoten, via internet, vrije tijd, stages, (vrijwilligers) werk en reizen naar inleving in andere culturen. Daar waar de jongeren te weinig kansen krijgen of waar hun ervaringswereld dreigt te verschralen, moet de overheid inspringen en faciliteiten bieden. Ze zou een jeugdervaringsbeleid moeten ontwikkelen dat waakt voor eenzijdigheid en dat participatie van jongeren stimuleert in door henzelf gekozen vormen en varianten. (Bron: covertekst)


Book
Psychologie van de adolescentie.
Authors: ---
ISBN: 9026617844 Year: 1987 Publisher: Nijkerk : Intro,


Book
Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren : een tool- en handboek voor eerstelijnswerkers
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044134964 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema?s als ?terreur?, ?religieus extremisme?, ?radicalisme?. Thema?s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ?normale? pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ?tools? en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma?s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ?Preventie van radicalisering? is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak. Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ?levensbeschouwing en samenleving?. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma?s voor professionals omtrent ?omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit? en ?positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren?.


Book
Fast learning slow teaching : hoe leraar en leerlingen samen schrijven aan het onderwijsverhaal
Authors: ---
ISBN: 9789033483929 Year: 2011 Volume: 1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren groeien op in een multimediale leefwereld die aast op aandacht. Ieder ogenblik valt er vanalles te beleven. Tot rust komen hoort er niet meer bij... Toch zijn deze jongeren ook op zoek naar vaste grond en willen zij zich een identiteit aanmeten ... Hoe kunnen we in onderwijs inzetten op deze veelzijdige bevlogenheid van jongeren en hen kansen toespelen om op verhaal te komen? Slow teaching staat voor een didactische aanpak die kennis verwerven en identiteitsontwikkeling dichter bij elkaar brengt ...


Book
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek.
Author:
ISBN: 9062839967 Year: 1996 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren van twaalf tot tweeëntwintig staan voor de taak om hun eigen identiteit te verwerven. Dit proces gaat gepaard met opwinding en onzekerheid, grenzen zoeken, nieuwe mogelijkheden uitproberen, leren kiezen en omgaan met verantwoordelijikheid. De auteurs beschrijven hoe het gevoel van identiteit zich ontwikkelt in relatie tot de sociale omgeving. Hierbij spelen lichamelijke en seksuele veranderingen een duidelijke rol. Maar ook veranderingen op het gebied van denken en leren beïnvloeden de identiteitsontwikkeling. Het psychologisch kader dat op deze manier ontstaat, biedt houvast bij het ontwikkelen van een visie op leerlingenbegeleiding. Tevens biedt het steun bij het nemen van beslissingen over begeleiding van leerlingen. Goede beslissingen moeten uitgevoerd worden. Daarom behandelen de auteurs ook vaardigheden die borg staan voor een goede leerlingbegeleiding in de praktijk. Zo komen onder andere gespreksvormen, signaleren, diagnosticeren van probleemgedrag en opstellen van handelingsplannen aan de orde. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding worden regelmatig vanuit een intercultureel perspectief benaderd.


Book
Ruimte om te groeien : help jongeren omgaan met hun emoties, doelen bereiken en zich verbinden met anderen met ACT en positieve psychologie
Authors: ---
ISBN: 9789088508684 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opgroeiende jongeren kunnen veel stress ervaren bij het bepalen van de weg die ze willen inslaan en het vaststellen van hun identiteit. De onzekerheden en uitdagingen die ze tegenkomen op school, onder vrienden en familie en bij zichzelf kunnen nogal overweldigend zijn. En ze ontberen de psychologische handvatten om op een succesvolle manier met deze mentale druk om te gaan. Wat kun je in het werken met adolescenten doen om ze te helpen sterker te worden, te vertrouwen op hun innerlijke kracht en keuzes te maken die recht doen aan hun capaciteiten.Voor het therapeutisch werk met jongeren biedt dit boek krachtige technieken die voortkomen uit de acceptatie en commitment therapie en de positieve psychologie om adolescenten te helpen met hun emoties om te gaan, in contact te komen met hun eigenwaarde, gebruik te maken van mindfulness en het kunnen aangaan van prettige relaties.Het boek bevat werkbladen, oefeningen en scripts die gericht zijn op het ontwikkelen van kwaliteiten die jonge mensen nodig hebben op hun weg naar volwassenheid. Het is een waardevol instrument voor iedereen die adolescenten de ruimte wil geven om te groeien.Het boek is voor professionals die met jongeren werken vanuit ACT. Het theoretisch model van ACT, de hexaflex, is door de auteurs vertaald naar een simpeler model, DNA-V, dat toegankelijker is voor jongeren. Het model heeft inmiddels ook de belangstelling gewekt van professionals die met volwassenen werken.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/9/psychologie/2123/ruimte-om-te-groeien


Book
Tussen mensen : contextueel denken over relaties, familie en samenleving
Authors: ---
ISBN: 9789401436212 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er leven miljarden mensen op onze planeet. Allemaal staan ze op een of andere manier in verbinding met elkaar. Het hoeft daarom niet te verwonderen dat de kern van relaties, hoe ze ontstaan en hoe ze zich ontwikkelen, ons intrigeert. Dit boek ontrafelt het gebied 'tussen mensen' en laat zich daarvoor inspireren door het contextuele gedachtegoed van de Hongaarse psychiater en familietherapeut Ivan Boszormenyi-Nagy. Zijn ideeën over rechtvaardigheid, betrouwbaarheid, wederkerigheid en dialoog vormen de rode draad in de zoektocht naar de essentie van onze relaties. Tussen mensen wordt geïllustreerd door tal van verhalen van 'echte' mensen en kritische reflecties van experten uit verschillende domeinenBron : https://www.lannoocampus.be/nl/tussen-mensen


Book
Inleiding identiteit en burgerschap
Authors: ---
ISBN: 9789024419333 9024419336 9789024419340 9024419344 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten die binnenkort als leerkracht aan de slag gaan, zijn in hun toekomstige rol medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de identiteit en de burgerschapsvorming van hun leerlingen. Zij vervullen hierin een voorbeeldfunctie. Om deze houding te kunnen aannemen en hierin onderwijs te geven, is het belangrijk dat de student zelf weet wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe hij/zij functioneert in onze samenleving.Met Inleiding identiteit en burgerschap start uw student de ontwikkeling van zijn/haar eigen identiteit, leren ze hun eigen burgerschap vorm te geven en doen ze verrassende ontdekkingen over hoe hun eigen identiteit gekleurd is door hun geschiedenis. Daarnaast biedt de methode voorbeelden van hoe identiteit en burgerschap binnen een school vorm kunnen krijgen.De verwerkingsopdrachten zijn online beschikbaar op de bijbehorende online leeromgeving die naadloos aansluit op het boek. De gemaakte opdrachten kunnen bovendien direct online bij de eigen docent worden ingeleverd.De leeromgeving biedt materiaal voor toepassing in het onderwijs, alsmede bijpassende toetsvragen volgens BKE-normering.

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by