Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
'De geschiedenis van mijn seksualiteit' luidt: dat ik altijd op zoek ben geweest naar iemand die de deuren en ramen zou sluiten, zou zeggen: en nu is het goed. Meer concreet viel ik eerst op mannen en toen op vrouwen, natuurlijk altijd al op vrouwen, op Muriël de roodharige bijlesdocente met de lange benen, op wie niet, maar ik hield mijn ogen of iets anders erg cruciaals ongeopend. Dat doet ook eigenlijk weinig ter zake.'De geschiedenis van mijn seksualiteit'is het messcherpe en onconventionele romandebuut van Tobi Lakmaker, ooit tot muze verklaard en later tot lesbische fundamentalist. Een essentieel werk, gedurfder geschreven dan Frenkie de Jong voetbalt. Over het genie dat Tobi Lakmaker is, was of had moeten zijn.https://dasmag.nl/shop/tobi-lakmaker-de-geschiedenis-van-mijn-seksualiteithttps://dasmag.nl/shop/tobi-lakmaker-de-geschiedenis-van-mijn-seksualiteit
Dutch literature --- Jeugd --- Seksuele ontwikkeling --- Voetbal (sport) --- Identiteitsontwikkeling --- Identiteit --- Homoseksualiteit --- Gender --- Romans --- Jongere
Choose an application
Onweerstaanbaar beschrijft Sacha Bronwasser het Parijse leven in een roman die tot nadenken stemt. Bronwasser wekt Parijs tot leven in deze sterke roman over een au pair. Soepel en trefzeker voert ze de spanning op. - 5 sterren, de VolkskrantHet nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet. Ik wist dat het ook over jou ging zodra het eerste bericht uit Parijs kwam. Bijna zes jaar geleden nu, op een vrijdag de dertiende. Een datum als een slechte grap. Online meldden allerlei mensen zich 'veilig'. Vrienden, een nichtje, een ver familielid. Oud-studiegenoten, mijn eigen oud-leerlingen. Exposanten van de fotobeurs, je vakgenoten. Anderen, vage kenissen: het verbaasde me hoeveel bekenden aan de rand van het wereldtoneel rondhingen. Jij was daar ook, Flo, en op jouw profiel bleef het stil. Akelig stil, zegt men dan.Luister, de tweede roman van Sacha Bronwasser, neemt de lezer mee naar het Parijs van de jaren tachtig en nu, in een zinsbegoochelende zoektocht naar identiteit, vriendschap en schuld.https://www.amboanthos.nl/boek/luister/
Dutch literature --- Parijs --- Au pair --- Jongere --- Spanning (verhaalelement) --- Identiteitsontwikkeling --- Schuld --- Erkenning --- Romans
Choose an application
Kinderen en jongeren leven in een snellere en complexere wereld dan toen hun ouders jong waren. Ze missen de vaste bakens en oriëntatiepunten van weleer. Om hun weg door het leven te vinden hebben ze een flinke dosis zelfsturing nodig. Deze zelfsturing moet worden ontwikkeld in eigentijdse vormen van participatie en betrokkenheid. De nieuwe sociale werkelijkheid van kinderen en jongeren in gezin, school, buurt, vrije tijd en arbeid wordt in dit boek ontleed. Daarbij is veel aandacht voor de ervaringen die zij opdoen. Benadrukt wordt het belang van een breed en divers spectrum van levenservaringen: van omgang met ouders, leerkrachten en leeftijdgenoten, via internet, vrije tijd, stages, (vrijwilligers) werk en reizen naar inleving in andere culturen. Daar waar de jongeren te weinig kansen krijgen of waar hun ervaringswereld dreigt te verschralen, moet de overheid inspringen en faciliteiten bieden. Ze zou een jeugdervaringsbeleid moeten ontwikkelen dat waakt voor eenzijdigheid en dat participatie van jongeren stimuleert in door henzelf gekozen vormen en varianten. (Bron: covertekst)
Nederland --- 663 Jeugd --- jeugd --- jeugdbeleid --- participatie, maatschappelijke --- 492 --- 362.8 --- 301.17 --- Jeugd. --- Participatie. --- communicatie. --- identiteitsontwikkeling. --- jeugd. --- jeugdbeleid. --- jongeren. --- kinderen. --- sociale vaardigheden. --- zelfstandigheid.
Choose an application
Adolescentie --- Identiteitsontwikkeling --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Probleemgedrag --- 416.25 --- adolescentie --- #GBIB:IDGP --- 159.922.7 --- Adolescenten : psychologie --- 159.987 --- ontwikkelingspychologie --- puberteit --- adolescenten --- Developmental psychology --- Adolescent psychology.
Choose an application
Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema?s als ?terreur?, ?religieus extremisme?, ?radicalisme?. Thema?s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ?normale? pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ?tools? en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma?s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ?Preventie van radicalisering? is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak. Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ?levensbeschouwing en samenleving?. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma?s voor professionals omtrent ?omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit? en ?positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren?.
Islam en samenleving. --- Age group sociology --- Islam --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- cliënt-hulpverlener relatie --- jeugd --- Social policy and particular groups --- fundamentalisme --- hulpverlening --- identiteit --- allochtone jongeren --- 325 --- PXL-Central Office 2018 --- jeugdhulpverlening --- migranten --- radicalisme --- PXL-Social Work 2018 --- radicalisering --- 652.12 --- 364 --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Jeugd --- Islam en het Westen --- Radicalisme --- Radicalisering --- Levensbeschouwing --- Diversiteit --- Eerstelijnshulpverlening --- Positieve psychologie --- Methodiek --- Islam in het Westen --- Allochtonen --- Jongeren --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- identiteitsontwikkeling --- 846 Identiteit
Choose an application
Jongeren groeien op in een multimediale leefwereld die aast op aandacht. Ieder ogenblik valt er vanalles te beleven. Tot rust komen hoort er niet meer bij... Toch zijn deze jongeren ook op zoek naar vaste grond en willen zij zich een identiteit aanmeten ... Hoe kunnen we in onderwijs inzetten op deze veelzijdige bevlogenheid van jongeren en hen kansen toespelen om op verhaal te komen? Slow teaching staat voor een didactische aanpak die kennis verwerven en identiteitsontwikkeling dichter bij elkaar brengt ...
onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- ontdekkend leren --- #gsdbP --- onderwijskunde --- 451.3 --- onderwijs --- 450.4 --- competenties --- identiteit --- leren --- 450 --- relatie onderwijsgevende-leraar --- Onderwijsvernieuwing --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.3 --- Relatie leraar-leerling --- Identiteitsontwikkeling --- Didactiek --- S20110208.jpg --- didactiek --- jeugd --- persoonlijkheidsvorming --- Onderwijskunde --- Onderwijs; algemeen --- 362.8 --- 371 --- 37.03 --- Onderwijsstrategieën --- Jeugd --- 370.02 --- Provincie West-Vlaanderen --- Onderwijsstrategie --- Jongere
Choose an application
Jongeren van twaalf tot tweeëntwintig staan voor de taak om hun eigen identiteit te verwerven. Dit proces gaat gepaard met opwinding en onzekerheid, grenzen zoeken, nieuwe mogelijkheden uitproberen, leren kiezen en omgaan met verantwoordelijikheid. De auteurs beschrijven hoe het gevoel van identiteit zich ontwikkelt in relatie tot de sociale omgeving. Hierbij spelen lichamelijke en seksuele veranderingen een duidelijke rol. Maar ook veranderingen op het gebied van denken en leren beïnvloeden de identiteitsontwikkeling. Het psychologisch kader dat op deze manier ontstaat, biedt houvast bij het ontwikkelen van een visie op leerlingenbegeleiding. Tevens biedt het steun bij het nemen van beslissingen over begeleiding van leerlingen. Goede beslissingen moeten uitgevoerd worden. Daarom behandelen de auteurs ook vaardigheden die borg staan voor een goede leerlingbegeleiding in de praktijk. Zo komen onder andere gespreksvormen, signaleren, diagnosticeren van probleemgedrag en opstellen van handelingsplannen aan de orde. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding worden regelmatig vanuit een intercultureel perspectief benaderd.
leerlingenbegeleiding --- ontwikkelingspsychologie --- differentiële opvoeding --- tieners --- opvoeding --- 443 --- 454.23 --- Cognitieve ontwikkeling --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingenbegeleiding --- Persoonlijkheidspsychologie (persoonlijkheidsleer) --- Seksuele ontwikkeling --- leerlingbegeleiding --- leerlingbegeleiding: secundair onderwijs --- differentiële opvoeding - tieners --- Didactische principes --- Ontwikkelingspsychologie --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Interculturele pedagogiek --- Jeugd --- Sociale agogiek --- jeugdwerk- en beleid --- jeugdwerk- en beleid. --- Developmental psychology --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Pupil counseling. Pupil guidance --- pedagogische psychologie --- identiteit
Choose an application
Opgroeiende jongeren kunnen veel stress ervaren bij het bepalen van de weg die ze willen inslaan en het vaststellen van hun identiteit. De onzekerheden en uitdagingen die ze tegenkomen op school, onder vrienden en familie en bij zichzelf kunnen nogal overweldigend zijn. En ze ontberen de psychologische handvatten om op een succesvolle manier met deze mentale druk om te gaan. Wat kun je in het werken met adolescenten doen om ze te helpen sterker te worden, te vertrouwen op hun innerlijke kracht en keuzes te maken die recht doen aan hun capaciteiten.Voor het therapeutisch werk met jongeren biedt dit boek krachtige technieken die voortkomen uit de acceptatie en commitment therapie en de positieve psychologie om adolescenten te helpen met hun emoties om te gaan, in contact te komen met hun eigenwaarde, gebruik te maken van mindfulness en het kunnen aangaan van prettige relaties.Het boek bevat werkbladen, oefeningen en scripts die gericht zijn op het ontwikkelen van kwaliteiten die jonge mensen nodig hebben op hun weg naar volwassenheid. Het is een waardevol instrument voor iedereen die adolescenten de ruimte wil geven om te groeien.Het boek is voor professionals die met jongeren werken vanuit ACT. Het theoretisch model van ACT, de hexaflex, is door de auteurs vertaald naar een simpeler model, DNA-V, dat toegankelijker is voor jongeren. Het model heeft inmiddels ook de belangstelling gewekt van professionals die met volwassenen werken.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/9/psychologie/2123/ruimte-om-te-groeien
jeugdzorg --- 362.7 --- Pubers --- Adolescenten --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Veerkracht --- ACT (Acceptance and Commitment Therapy) --- Gedragstherapie --- Jongeren --- Emoties --- Identiteitsontwikkeling --- Positieve psychologie --- Sociale netwerken --- Vriendschap --- Zelfverminking --- Waarden --- Social policy and particular groups --- psychologie --- Puber --- Adolescent --- Veerkracht (fysica) --- Acceptance and Commitment Therapy --- Jongere --- Emotie --- Sociaal netwerk --- Waarde (ethiek) --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film --- Veerkracht (weerbaarheid)
Choose an application
Er leven miljarden mensen op onze planeet. Allemaal staan ze op een of andere manier in verbinding met elkaar. Het hoeft daarom niet te verwonderen dat de kern van relaties, hoe ze ontstaan en hoe ze zich ontwikkelen, ons intrigeert. Dit boek ontrafelt het gebied 'tussen mensen' en laat zich daarvoor inspireren door het contextuele gedachtegoed van de Hongaarse psychiater en familietherapeut Ivan Boszormenyi-Nagy. Zijn ideeën over rechtvaardigheid, betrouwbaarheid, wederkerigheid en dialoog vormen de rode draad in de zoektocht naar de essentie van onze relaties. Tussen mensen wordt geïllustreerd door tal van verhalen van 'echte' mensen en kritische reflecties van experten uit verschillende domeinenBron : https://www.lannoocampus.be/nl/tussen-mensen
Relaties ; psychologie --- Counseling --- Gezinstherapie --- familie --- 172 --- 172 Sociale ethiek. Sociale moraal. Sociale verantwoordelijkheid --- Sociale ethiek. Sociale moraal. Sociale verantwoordelijkheid --- 392.5 --- PXL-Healthcare 2018 --- relaties --- familierelaties --- psychotherapie --- Relaties --- Psychologie --- Identiteitsontwikkeling --- Loyaliteit --- Parentificatie --- Contextuele therapie --- Boszormenyi-Nagy, Ivan --- Familie --- Sociale psychologie --- Sociale relaties --- Verbondenheid --- Relatie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Studenten die binnenkort als leerkracht aan de slag gaan, zijn in hun toekomstige rol medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de identiteit en de burgerschapsvorming van hun leerlingen. Zij vervullen hierin een voorbeeldfunctie. Om deze houding te kunnen aannemen en hierin onderwijs te geven, is het belangrijk dat de student zelf weet wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe hij/zij functioneert in onze samenleving.Met Inleiding identiteit en burgerschap start uw student de ontwikkeling van zijn/haar eigen identiteit, leren ze hun eigen burgerschap vorm te geven en doen ze verrassende ontdekkingen over hoe hun eigen identiteit gekleurd is door hun geschiedenis. Daarnaast biedt de methode voorbeelden van hoe identiteit en burgerschap binnen een school vorm kunnen krijgen.De verwerkingsopdrachten zijn online beschikbaar op de bijbehorende online leeromgeving die naadloos aansluit op het boek. De gemaakte opdrachten kunnen bovendien direct online bij de eigen docent worden ingeleverd.De leeromgeving biedt materiaal voor toepassing in het onderwijs, alsmede bijpassende toetsvragen volgens BKE-normering.
Samenleving --- Burgerschapseducatie --- Identiteitsontwikkeling --- Onderwijs --- #SBIB:321H30 --- #SBIB:32H3 --- burgerschap --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Politieke wetenschappen: inleidende werken, handboeken, methoden --- 301.18 --- Identiteit ; jongeren --- Burgerzin ; onderwijs --- Burgerschap. --- Cultuurfilosofie. --- Identiteit. --- burgerschap. --- cultuurfilosofie. --- cultuurgeschiedenis. --- identiteit. --- westerse cultuur. --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics of social education --- SO (secundair onderwijs)
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|