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The Middle Ages are often thought of as an era during which cruelty was a major aspect of life, a view that stems from the anti-Catholic polemics of the Reformation. Daniel Baraz makes the striking discovery that the concept of cruelty, which had been an important issue in late antiquity, received little attention in the medieval period before the thirteenth century. From that point on, interest in cruelty increased until it reached a peak late in the sixteenth century.Medieval Cruelty's extraordinary scope ranges from the writings of Seneca to those of Montaigne and draws from sources that include the views of Western Christians, Eastern Christians, and Muslims. Baraz examines the development of the concept of cruelty in legal texts, philosophical treatises, and other works that attempt to discuss the nature of cruelty. He then considers histories, martyrdom accounts, and literary works in which cruelty is represented rather than discussed directly. In the wake of the intellectual transformations of the twelfth and thirteenth centuries, an increasing focus on the intentions motivating an individual's acts rekindled the discussion of cruelty. Baraz shows how ethical thought and practice about cruelty, which initially focused on external forces, became a tool to differentiate internal groups and justify violence against them. This process is evident in attacks on the Jews, in the peasant rebellions of the later Middle Ages, and in the Wars of Religion.
Civilization, Medieval. --- Cruelty --- History.
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eebo-0018
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Evidence of torture at Abu Ghraib prison in Iraq and harsh interrogation techniques at Guantánamo Bay beg the question: has the “war on terror” forced liberal democracies to rethink their policies and laws against torture? Transnational Torture focuses on the legal and political discourses on torture in India and the United States—two common-law based constitutional democracies—to theorize the relationship between law, violence, and state power in liberal democracies. Analyzing about one hundred landmark Supreme Court cases on torture in India and the United States, memos and popular imagery of torture, Jinee Lokaneeta compellingly demonstrates that even before recent debates on the use of torture in the war on terror, the laws of interrogation were much more ambivalent about the infliction of excess pain and suffering than most political and legal theorists have acknowledged. Rather than viewing the recent policies on interrogation as anomalous or exceptional, Lokaneeta effectively argues that efforts to accommodate excess violence—a constantly negotiated process—are long standing features of routine interrogations in both the United States and India, concluding that the infliction of excess violence is more central to democratic governance than is acknowledged in western jurisprudence.
Torture --- Cruelty --- Punishment --- Extraordinary rendition
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Au regard de la clinique contemporaine, tant individuelle que collective, il semble important de distinguer le sadisme et la cruauté qui sont des manifestations des pulsions agressives et destructrices, c’est-à-dire des expressions des pulsions de mort. Le sadisme et la cruauté entretiennent cependant des liens différents avec les pulsions sexuelles et d’autoconservation. Dans la première partie des Trois essais sur la théorie sexuelle, Freud remarque qu'avec le sadisme il s’agit de prendre du plaisir en infligeant de la douleur, le sadisme étant emprunt de sexualité et celui qui agresse s’identifiant à celui qu’il fait souffrir. Les contributeurs de cet ouvrage reprennent l’idée d’André Green retravaillée par Dominique Cupa qu’il existe une destructivité à but autoconservatif, narcissique et non pas de jouissance : la cruauté. Celle-ci est prise dans un mouvement où l’autre n’est plus investi, mais désinvesti comme sujet, où il est déshumanisé et peut être alors traité avec la dernière des barbaries. Le fil rouge de ce travail a donc été tissé autour de réflexions sur des figures de cruauté qui, au-delà de la sphère thérapeutique, peuvent désorganiser, malmener au plus haut point et marquer, influencer les sphères sociales, culturelles, éthologiques et artistiques.
Cruelty. --- Psychoanalysis. --- Brutality --- Ethics --- Psychology --- Psychology, Pathological
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Il n'y a probablement de pensée solide - comme d'ailleurs d'œuvre solide quel qu'en soit le genre, s'agit-il de comédie ou d'opéra-bouffe - que dans le registre de l'impitoyable et du désespoir (désespoir par quoi je n'entends pas une disposition d'esprit portée à la mélancolie, tant s'en faut, mais une disposition réfractaire absolument à tout ce qui ressemble à de l'espoir ou de l'attente). Tout ce qui vise à atténuer la cruauté de la vérité, à atténuer les aspérités du réel, a pour conséquence immanquable de discréditer la plus géniale des entreprises comme la plus estimable des causes. Réfléchissant sur cette question, je me suis demandé si on pouvait mettre en évidence un certain nombre de principes régissant cette " éthique de la cruauté ", - éthique dont le respect ou l'irrespect qualifie ou disqualifie à mes yeux toute œuvre philosophique. Et il m'a semblé que ceux-ci pouvaient se résumer en deux principes simples, que j'appelle " principe de réalité suffisante " et " principe d'incertitude ".
Philosophical anthropology --- Reality --- Certainty --- Cruelty --- Reality. --- Certainty. --- Cruelty. --- Cruauté. --- Réalité. --- Tragique (philosophie) --- Vérité.
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Torture --- Prevention --- Cruelty --- Punishment --- Extraordinary rendition --- Torture - Prevention
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Violence in literature --- Cruelty in literature --- Violence in art
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À l'origine, cruor désigne le sang répandu et, par métonymie, la chair sanglante. Les Romains lui opposaient le terme de sanguis, qui désigne de son côté du sang circulant dans le corps mais aussi la force vitale. Au sens premier, lacte de cruauté est donc une forme particulière de violence qui consiste à déchirer les corps ; mais chez les cyniques grecs comme chez Nietzsche ou Artaud, la cruauté est avant tout lautre nom de la lucidité. La contradiction entre morale et désir, qui fait toute lambivalence humaine, mène donc cruor et sanguis dans un jeu dialectique À partir dune réflexion philosophique étayée sur de nombreuses situations concrètes (camps de concentration, exécutions capitales, terrorisme, mais aussi arts contemporains ou sadomasochisme) où lhomme est capable de balayer toute inquiétude morale, cet essai tend à montrer quil ny a pas de bien et de mal en soi, mais des situations dans lesquelles lindividu éprouve la liberté de commettre ou non des actes effroyables aux dépens dautrui.
Cruauté --- Good and evil --- Cruelty --- Bien et mal --- Cruauté
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