Listing 1 - 10 of 63 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Na zijn debuut in 1967 bij J.M. Meulenhoff zou Wieners werk nog verschijnen bij vier verschillende uitgevers: G.A. van Oorschot, De Bezige Bij, Bert Bakker en uiteindelijk Uitgeverij Contact. Zelfs W.F. Hermans doet hem dat niet na. Is Wiener een querulant? Is hij werkelijk de onmogelijke man voor wie sommige critici hem houden? Of zijn er andere redenen geweest die hem zo’n grillige weg door uitgeversland hebben doen gaan? En liggen de zakelijke relaties tussen uitgevershuizen en hun auteurs soms even gevoelig als die tussen partners in een persoonlijke verhouding? ‘Schrijvers hebben uitgevers nodig, net zo hard als uitgevers schrijvers nodig hebben. Aan uitgevers kan men feitelijk alleen ontkomen door geen schrijver te zijn, maar schrijver ís men, of men wil of niet. Schrijver zijn is geen keuze, al denken veel would-be schrijvers van wel; het is een gesteldheid, om niet te zeggen een gedoemdheid. Best-sellers maken van de nood een deugd, ramsj-boeken maken van het lot een noodlot.’
Wiener, Lodewijk-Henri --- 655.4 <492> --- Publishing and bookselling in general--Nederland --- Wiener, L.H.
Choose an application
Sociology of culture --- 028 --- 655.4 <492> --- Lezen. Lectuur --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- 028 Lezen. Lectuur --- reading culture
Choose an application
Choose an application
Journalism --- Book history --- Netherlands --- 655.4 <492> --- Publishing and bookselling in general--Nederland --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland
Choose an application
Choose an application
Graphics industry --- 655.4 <492> --- Book industries and trade --- -Literature --- -Belles-lettres --- Western literature (Western countries) --- World literature --- Philology --- Authors --- Authorship --- Book trade --- Cultural industries --- Manufacturing industries --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- Publishing --- -Book industries and trade --- Literature --- -Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- -655.4 <492> --- -Graphics industry --- Belles-lettres
Choose an application
Book history --- History of civilization --- Public buildings --- Amsterdam --- 655.4 <492 AMSTERDAM> --- 655.55 --- 02 <09> <492> --- 02 <09> <492> Bibliotheekwezen:--algemene geschiedenis--Nederland --- Bibliotheekwezen:--algemene geschiedenis--Nederland --- 655.55 Boekenpromotie. Boekenbeurs. Boekbespreking --- 655.55 Launching of publications. Promotion, publicity. Advertising of books etc. Reviews, press notices --- Boekenpromotie. Boekenbeurs. Boekbespreking --- Launching of publications. Promotion, publicity. Advertising of books etc. Reviews, press notices --- 655.4 <492 AMSTERDAM> Publishing and bookselling in general--Nederland--AMSTERDAM --- 655.4 <492 AMSTERDAM> Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland--AMSTERDAM --- Publishing and bookselling in general--Nederland--AMSTERDAM --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland--AMSTERDAM
Choose an application
Uitgeverij Meulenhoff heeft zich in de loop van de twintigste eeuw ontwikkeld tot een cultureel A-merk. Het fonds telde auteurs als Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa, Philip Roth, Julio Cortázar en Louis Ferdinand Céline. Gezichtsbepalende Nederlandse auteurs waren J.M.A. Biesheuvel, Adriaan van Dis, Renate Rubinstein en Jan Siebelink. Zij waren de opvolgers van eerdere succesvolle schrijvers als Arthur van Schendel, Bertus Aafjes, Anna Blaman, Hubert Lampo en de jonge Jan Wolkers. Frank de Glas biedt een kijkje achter de schermen van deze uitgeverij. Hij gaat na, welke auteurs vóór en na de Tweede Wereldoorlog de ruggengraat van het Meulenhoff fonds vormden. Hij laat zien hoe de bedrijfsleiding door de jaren heen de koers bijstuurde, successen voortzette en mislukte plannen bijstelde. Om auteurs en titels onder de aandacht te brengen bedacht de uitgeverij uitgekiende exploitatiestrategieën: met reeksen, herdrukken, pocketedities, gebundelde uitgaven, coproducties met andere uitgeverijen of Verzameld Werk-edities. Ook werkte Meulenhoff samen met verenigingen en musea, nam tijdschriften over of stootte ze weer af. Hoofdrolspelers hierin waren onder anderen de visionaire oprichter J.M. Meulenhoff, de latere Arbeiderspers-uitgever Theo Sontrop en de getalenteerde maar jong gestorven Willem Bloemena. Dit boek laat ook zien hoe de boekenuitgeverij in de laatste decennia sterk veranderde en meer en meer onderdeel van de entertainmentindustrie is geworden.
Book history --- Meulenhoff --- anno 1800-1999 --- anno 2000-2009 --- Netherlands --- Édition --- Pays-Bas --- 20e siècle --- Histoire --- 655.4 <492> --- 655.41 <492> MEULENHOFF --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- Uitgeverij--algemeen--Nederland--MEULENHOFF --- Meulenhoff, Johannes Marius, --- Uitgeverij J.M. Meulenhoff. --- Histoire.
Choose an application
Book history
---
anno 1500-1799
---
anno 1800-1999
---
Gorinchem
---
094.1 <492 GORINCHEM>
---
655.4 <492 GORINCHEM>
---
Oude drukken: bibliografie--
Choose an application
Book history --- anno 1900-1999 --- Netherlands --- 655.4 <492> --- Book industries and trade --- -Book trade --- Cultural industries --- Manufacturing industries --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- De Langste Dag (Society) --- -Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- Book trade
Listing 1 - 10 of 63 | << page >> |
Sort by
|