Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
37.001 --- #GSDBP --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs
Choose an application
Choose an application
Choose an application
37.001 --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Bildungsreform. --- Reformpädagogik. --- Schulpädagogik. --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs
Choose an application
37.001 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Educational sciences --- Education --- Philosophy. --- Education - Philosophy.
Choose an application
Choose an application
Voeden wij vandaag nog echt op? In 1762 verscheen Jean-Jacques Rousseau’s Émile, ou De l’éducation, de bijbel van alle progressieve of kindgerichte opvoeding. In dit verrassende boek schrijft Stefaan Cuypers het alternatieve verhaal over Emilie – het denkbeeldige, vrouwelijke spiegelbeeld van Émile. De auteur pleit voor een liberaal-traditionalistische opvoeding met respect voor zowel de waarden van autonomie en authenticiteit als de autoritatieve cultuuroverdracht door de school. Onderwijs in de menswetenschappen is hierbij even levensnoodzakelijk als STEM-geletterdheid. Opvallend genoeg verschaft de ‘elitaire’ kunstvorm opera een democratische toegang tot een humanistische vorming voor iedereen. Voorstanders van het klassieke, westerse opvoedingsproject kunnen vandaag een beroep doen op de operawereld om aan alle kinderen en jongeren nog steeds een echte opvoeding te geven.
Educational sciences --- onderwijsfilosofie --- muzikale vorming --- toegepaste filosofie --- opvoeding --- cultuureducatie --- humanisme --- 37.001 --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- 720 Onderwijs
Choose an application
Choose an application
Educational sciences --- 37.001 --- Education --- -Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Philosophy --- Philosophy. --- -Filosofie van opvoeding en onderwijs --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- -37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Children
Choose an application
In dit boek bespreekt Stefaan E. Cuypers, hoogleraar aan de KU Leuven, de ontwikkelingen van de hedendaagse wetenschapsfilosofie om zo op zoek te gaan naar het wetenschappelijk statuut van de opvoedkunde. Na een orinterende inleiding bespreekt de auteur de moderne logica, de inductivistische methode, het funderingsdenken, het logisch positivisme, de falsificatieleer, de paradigmathese en het coherentisme. Daarna wordt ruim aandacht besteed aan de methodestrijd in de sociologie (het holisme en het sociaal determinisme tegenover het humanistisch individualisme). Verder is er aandacht voor de spanning tussen 'erklren' en 'verstehen', twee benaderingen die voor een duidelijke opdeling zorgen tussen de empirisch-formele wetenschappen en de hermeneutische wetenschappen. Ten slotte plaatst Cuypers de pedagogiek binnen dit geheel. Het resultaat is een degelijke inleiding tot de filosofie van de pedagogische wetenschappen. Het boek geeft geen definitieve antwoorden, maar biedt wel een denkkader En richt zich zo vooral tot studenten filosofie en pedagogiek. Verlucht met enkele schema's. Wetenschap is - volgens een klassiek ideaal - theoretisch en waardevrij. De pedagogische wetenschappenzijn echter praktijkgericht en waardegebonden. Hoe wetenschappelijk kan de pedagogiek dan zijn als ze noodgedwongen haar handen vuil moet maken? Wat is haar relatie tot de natuurwetenschappenen de andere sociale wetenschappen? Dit boek behandelt het statuut van de opvoedkunde als wetenschap. Ook de logische en epistemologische uitgangspunten voor een filosofische reflectie over de rationaliteit van de (opvoedings)wetenschappen komen aan bod. Als inleiding richt het zich niet uitsluitend tot studenten filosofie, studentenpedagogiek en pedagogen in de praktijk, maar tot iedereen die genteresseerd is in het wetenschappelijk karakter van de opvoedkunde
Pedagogie. --- Wetenschapsfilosofie. --- Logic --- Educational sciences --- Philosophy of science --- Education --- Philosophy --- 37.001 --- Academic collection --- opvoedkunde --- pedagogiek --- wetenschapsfilosofie --- 432 --- 112064.jpg --- Pedagogie ; wetenschapsfilosofie --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Pedagogische wetenschappen --- Pedagogiek --- Wetenschapsfilosofie
Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|