Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Taal in het onderwijs : van academicus tot zittenblijver
Author:
ISBN: 9789463442251 9033480387 9789033480386 9463442251 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zijn zowel monitoraat als mentoraat bruikbaar in de Nederlandse standaardtaal ? Wat is tutoraat ? Hebben leerlingen en studenten een lesrooster, een lessenrooster of een uurrooster ? Kun je ook aan de middelbare school afstuderen ? Wat is het verschil tussen atelier, werkplaats, practicum en praktijklokaa ? Is het meervoud van kopie kopies of kopieën ? Moeten leerlingen prenten in hun schrift plakken of kleven ? Kunnen woorden uit de informele studententaal als gebuisd en (studenten)kot ook gewoon in de standaardtaal gebruikt worden ? Moet je een leerling of student vragen om aan het bord te komen of om voor het bord te komen ? Is er een verschil tussen corrigeren en verbeteren ? Op die en nog veel meer vragen geeft dit boek het antwoord.Taal in het onderwijs: Van academicus tot zittenblijver is een normatief naslagwerk over het Nederlands in het onderwijs. Het is bedoeld voor onderwijzend en administratief personeel (van de kleuterschool tot de universiteit), directies, schoolbesturen, coördinatoren, studiebegeleiders, surveillanten, opvoeders, lerarenopleiders, pedagogen, onderwijskundigen, ambtenaren van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming en iedereen die beroepshalve met Nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen te maken heeft. Het kan in het bijzonder dienstig zijn in de lerarenopleiding, zowel aan de universiteit als aan de hogescholen.Deze tweede, herziene editie bevat heldere betekenisomschrijvingen, gebruiksvoorbeelden, synoniemen, antoniemen, verwante termen, verwijzingen naar andere trefwoorden en toelichtingen. De expliciete markering met een asterisk (*) van taalelementen waarvan het gebruik in de standaardtaal afgeraden wordt, zorgt ervoor dat de gebruiker van dit woordenboek duidelijke en direct bruikbare taaladviezen krijgt.Bron : http://www.acco.be

Keywords

Dutch language --- Study and teaching --- Taalvaardigheid --- Taalonderwijs. --- Taalkunde --- Standardization. --- Onderwijs. --- Nederlands. --- vakthesauri --- Teaching --- onderwijs --- Usage (linguistic) --- Linguistics --- Dictionaries --- Dutch --- Handbooks, manuals, etc. --- #PBIB:+111.12 --- 011 Verklarende woordenboeken. Algemeen --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Taalonderwijs; Nederlands --- #KVHA:Taalzuiverheid; Nederlands --- #KVHA:Woordenschat; Nederlands --- Nederlands --- taalbeheersing --- taalgebruik --- taalzuivering --- * 844.6 --- 489.4 --- 81'27 --- 838.5 --- 844.6 --- Onderwijs --- Taalgebruik --- Woordenboeken --- taalbeleid --- woordenboeken --- Taal --- Nederlands 844.6 --- 475.2 --- taalonderwijs --- 104297.jpg --- Onderwijs ; woordenboeken --- Vakdidactiek : Nederlands : Achtergrondinformatie --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Nederlands voor Anderstaligen --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering * --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- Néerlandais (langue) --- Normalisation. --- verklarend woordenboek --- Taalbeleid --- 456.1 --- Nederlandse taal --- 371.12 --- Taalbeheersing --- Nederlands als tweede taal --- Taalzuivering --- Taaladvies --- 370 --- NT2 --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Dutch language - Study and teaching


Book
Nederlands, helder en correct : praktische richtlijnen voor spreken en schrijven
Author:
ISBN: 9789463446822 9463446826 Year: 2018 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe is het Nederlands en niet het Vlaams de cultuurtaal van Vlaanderen geworden? Met welke woordenboeken en taaladviesbronnen kun je achterhalen of woorden en uitdrukkingen tot de Nederlandse standaardtaal behoren? Hoe kun je leren schrijven zonder dt-fouten? Wanneer schrijf je jou en wanneer jouw? Waar moet je een komma schrijven? Welke typische uitspraakfouten maken West-Vlamingen, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren, Vlaams-Brabanders en Limburgers en hoe kunnen ze gecorrigeerd worden? Hoe verwijs je correct met aanwijzende, persoonlijke, betrekkelijke, wederkerende en bezittelijke voornaamwoorden? In welke volgorde moeten de werkwoordsvormen op het einde van een zin staan? Is het je kan of je kunt, u hebt of u heeft, hij wilde of hij wou, ze klaagde of ze kloeg? Wanneer schrijf je beter geen passieve zinnen? Hoe vermijd je naamwoordelijke stijl? Op die en nog veel meer vragen geeft dit boek het antwoord. Nederlands, helder en correct: Praktische richtlijnen voor spreken en schrijven is een studieboek en naslagwerk over het Nederlands in Vlaanderen met online oefeningen, die beschikbaar zijn op het leerplatform Sofi a van uitgeverij Acco. Hoofdstuk 1 vertelt de geschiedenis van de Nederlandse standaardtaal in Vlaanderen. Het legt uit hoe verschillende woordenboeken en taaladviesbronnen gebruikt kunnen worden om er een norm voor de Nederlandse standaardtaal mee te bepalen. Hoofdstuk 2 beschrijft de belangrijkste regels van de spelling en de interpunctie. Hoofdstuk 3 behandelt de uitspraakregels. Hoofdstuk 4 bespreekt de belangrijkste grammaticale moeilijkheden. Hoofdstuk 5 gaat over registers en stijlen. Dit boek beschouwt alles wat overal én in Nederland én in Vlaanderen gezegd en geschreven wordt, als Standaardnederlands. Sommige typisch Belgische taalvormen worden als Belgisch-Nederlands gemarkeerd, andere als fout. Peter Debrabandere is docent Nederlands, Duits en copywriting aan het studiegebied onderwijs en het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde van Hogeschool VIVES (Brugge). Hij is sinds 1995 hoofdredacteur van het tijdschrift Nederlands van Nu en sinds 2009 van Neerlandia, waarin hij regelmatig publiceert. Hij is auteur van Taal in het onderwijs: Van academicus tot zittenblijver en samen met Siegfried Theissen van Woordenboek voor correct taalgebruik. Zijn specialisaties en interesses zijn Nederlands-Vlaamse cultuur, samenwerking en integratie; Belgisch-Nederlandse taalvarianten; Standaardnederlands; taalnormen, taalzorg, taaladvisering en taalpolitiek in Vlaanderen; copywriting.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by