Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
De Staat van de Pedagogiek, analytisch, opbrengstgericht en visionair, onder deze titel organiseerde de Vereniging ter Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) hun tweejaarlijks congres in het najaar van 2015. De grote veranderingen in de samenleving die het werk van pedagogen beïnvloeden waren hiervoor de aanleiding. Wet- en regelgeving (van de staat) veranderen de manier waarop het pedagogisch handelen vorm krijgt. Bij opvoedingsondersteuning ligt de nadruk meer en meer op het preventieve handelen en ook bij een vastgelopen opvoeding wordt meer en meer geprobeerd de verantwoordelijkheid bij de burger te leggen. Wat kunnen we vanuit een pedagogisch perspectief over deze ontwikkelingen zeggen? En wat zeggen deze ontwikkelingen over het ons vakgebied? In dit boek zijn bijdragen opgenomen gebaseerd op de workshops en presentaties tijdens het VBSP-congres. De hoofdstukken geven een gevarieerd beeld van de staat van de pedagogiek. Een aantal auteurs geeft hun visie op de staat van ons vakgebied. Daarnaast zijn artikelen opgenomen die direct betrekking hebben op wat de staat van ons vraagt en hoe dat wordt uitgewerkt en wat pedagogen als hun opdracht zien, waar pedagogiek voor staat.Natuurlijk is het pedagogen eigen dat er verschillende visies zijn. Het is aan de lezer om zich tot die visies te verhouden en daar een eigen weg in te zoeken. De diversiteit van de bijdragen nodigt daar zeker toe uit.
Choose an application
De huidige samenleving verandert in hoog tempo en is complex. Meer dan in voorgaande generaties groeit de jeugd op in een volstrekt andere samenleving dan zijn of haar opvoeders zijn opgegroeid. De jeugdigen lijken de uitdagingen die de nieuwe samenleving met zich meebrengt met flair te kunnen benutten. Nieuwe media en technologieën omarmend, ruimte pakkend om eigenheid en talenten te ontwikkelen, gevoelig voor authenticiteit en flexibel bewegend in verschillende contexten, stappen ze hun toekomst verwachtingsvol tegemoet. Of is dit wat het lijkt en is de werkelijkheid achter de social-media-imago's anders? De belofte van de jeugd?!(Bron: https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2091/de-belofte-van-de-jeugd)
Jeugd --- Pedagogiek --- Samenleving --- Opvoeding --- Opvoedingsstijlen --- Maatschappij --- Jeugdbeleid --- Jeugdwerk --- pedagogie --- 37 --- Sociology of culture --- Teacher education. Teacher's profession --- Educational sciences --- pedagogiek --- sociale media --- adolescenten --- beleid --- jeugd --- samenleving --- Netherlands --- PXL-Social Work 2020 --- opvoedkunde --- pedagogisch handelen --- Opvoedingsstijl --- Beleidsplan --- Onderwijs --- Jongere
Choose an application
?Grondleggers van de pedagogie(k). Grote denkers over opvoeden: stemmen uit het verleden en hun weerklank in het heden en de toekomst?. Onder deze titel heeft De Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) haar tweejaarlijks congres gehouden. De foto op de voorkant van deze bundel symboliseert het onderwerp treffend: een opvoedeling omringd door bekende opvoeders/denkers zoals Janusz Korczak, Lev Vygotskij, Hannah Arendt en Henriëtte Pimentel.Wat weten we nog van deze grote namen? Wat waren hun opvattingen, wat was hun invloed en wat kunnen wij van ze leren? Lea Dasberg, de bekende Nederlandse pedagoog, heeft het belang van kennis van de historie destijds mooi verwoord in haar inaugurele rede. ?Men kijkt achterom om vooruit te zien. Zoals de automobilist in zijn achteruitkijkspiegel kijkt om verantwoord vooruit te rijden.? Het begrijpen van samenhang tussen verleden en heden biedt perspectief op de toekomst.Deze bundel bevat artikelen over diverse opvoeders/denkers die zich met de pedagogie(k) bezig hebben gehouden. Hun ideeën kunnen ook nu en in de toekomst een waardevolle bijdrage leveren aan het vormgeven van pedagogische praktijken. Het boek kan in de opleidingen Pedagogiek, Pabo en Social Work worden gebruikt. Voor studenten zijn studievragen toegevoegd aan het eind van iedere bijdrage.https://www.swpbook.com/boeken/103/pedagogiek/2501/grondleggers-van-de-pedagogie-k
Historische pedagogie --- Pedagogie --- Opvoedkunde --- Orthopedagogics --- Educational sciences --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- Netherlands --- Opvoeding --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Geschiedenis --- Comenius, Jan Amos --- Rousseau, Jean-Jacques --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Ligthart, Jan --- Dewey, John --- Arendt, Hannah --- Montessori, Maria --- Kohnstamm, Philip --- Korczak, Janusz --- Vygotsky, Lev
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|