Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Veeboeren kneden al eeuwenlang koeien, kippen, varkens enz. naar onze groeiende behoeften en wensen. De studie van het dierlijke genoom kan helpen om de aanzwellende wereldbevolking te blijven voeden. Maar hoe veel verder kunnen wij de grenzen van onze 'superdieren' nog verschuiven ? Waar ligt de grens ?
Choose an application
Choose an application
art [fine art] --- Canvascollectie --- Art --- anno 2000-2009 --- Belgium --- Art, Belgian --- Art belge --- Exhibitions --- Awards --- Expositions --- Prix et récompenses --- Bar, Stephen --- Borghouts, Karin --- Danloy, Linda --- Gobert, Marie --- Goldberg, André --- Mailleux, Philippe --- Maidon, émilie --- Merlo, Ilse --- Oudermans, Ricky --- Ognyanov, Petko --- Neef, Tony et al. --- Prix et récompenses --- Exhibitions. --- art [discipline]
Choose an application
De weg naar het Avondland is een 11-delige reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan wij. Ze hebben ook een uitgesproken mening over de Westerse cultuur. Zo houdt De weg naar het Avondland Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. 1. Ethiopië : De weg naar het Avondland begint in Ethiopië, de wieg van de mensheid. In Addis Abeba bezoekt Jan het Nationaal Museum van Ethiopië waar de overblijfselen van onze verste voorouders worden bewaard. De spectaculairste vondst is het skelet van Lucy, een vrouw die meer dan drie miljoen jaar geleden door de Ethiopische savanne dwaalde en volgens wetenschappers één van de belangrijkste schakels in de evolutietheorie vormt. Tot zijn verbazing stelt Jan vast dat de gids van het museum en een groep aanwezige studenten helemaal niet in de evolutietheorie blijken te geloven en bij het creationisme zweren. 2. Ethiopië - Soedan : In de tweede aflevering van De weg naar het Avondland trekt Jan verder door Ethiopië en maakt er kennis met de rastafari’s. De laatste keizer van Ethiopië was de legendarische Haile Selassie, die zoveel uitstraling had dat hij onder zwarte Jamaicanen zelfs een nieuw geloof deed ontstaan: het rastafarianisme. Rastafari’s beschouwen Haile Selassie als de zwarte messias en Ethiopië als het beloofde land waar op een dag alle onderdrukte zwarten uit het Westen naar zullen terugkeren. 3. Soedan - Egypte : In de derde aflevering van De Weg naar het Avondland reist Jan verder door Soedan. Soedan betekent `het land van de zwarten’. Maar die omschrijving schiet volgens de Soedanese zakenman Isam te kort. Hij vertelt dat zijn land een rijke smeltkroes is van tientallen verschillende stammen en volkeren. Voor Europa is Soedan echter niets minder dan een schurkenstaat die op alle gebieden moet worden geboycot. Isam stoort zich aan de slechte reputatie van zijn land in het Westen en wil er alles aan doen om die reputatie te verbeteren. 4. Egypte : Op zijn lange reis naar het Avondland komt Jan aan in het zuiden van Egypte. Aan de oever van de Nijl ligt Luxor, een stadje waar jaarlijks miljoenen westerse toeristen op afkomen. Ze komen er kijken naar de indrukwekkende tempels die de Egyptische farao’s lieten bouwen. Maar hoe zijn Luxor en de rest van het land er eigenlijk vandaag aan toe? 5. Israël : Op zijn reis van Ethiopië naar Europa is Jan in de vijfde aflevering van De weg naar het Avondland gearriveerd in Israël, een jonge staat met een bewogen geschiedenis. 6. Turkije : Op zijn lange reis op weg naar Europa, het Avondland, is Jan aangekomen in het land van de Koerden in het diepe zuid-oosten van Turkije. De Koerden wonen hier al sinds de oudheid. Ze zijn een trots volk en doen er alles aan om hun eigen taal en cultuur te beschermen en beschouwen de Turken als vreemde bezetters. Voor de Turkse overheid is het idee van een onafhankelijke Koerdische staat onbespreekbaar. Zelfs gewoon maar uitkomen voor je Koerdische identiteit was hier lange tijd bij wet verboden. In Diyarbakir, de oudste stad in de Koerdische regio, ontmoet Jan burgemeester Abdullah Demirbash die er openlijk durft voor uit te komen dat hij een Koerd is. 7. Armenië - Georgië : Op zijn lange reis naar het Avondland is Jan aangekomen in Armenië, een land op de grens tussen Azië en Europa. Bijna 70 jaar lang was Armenië een Sovjetrepubliek. In 1991 scheurde het zich los van Moskou en werd het onafhankelijk. Armenië is een jonge staat, maar het Armeense volk heeft een lange en tragische geschiedenis. 8. Georgië - Rusland : Op weg naar het Avondland trekt Jan door Georgië, een voormalige Sovjet-republiek in de Kaukasus. In Georgië worden tientallen talen gesproken waarvan sommige tot de oudste van de wereld behoren en waarvan sommige met uitsterven zijn bedreigd. Een van die talen is het Udi. Jan trekt naar een dorpsschool waar de onderwijzer een eenzame strijd voert om het Udi van de ondergang te redden. 9. Rusland - Oekraïne : In deze aflevering gaat het onder meer over de erfenis van Lenin en Stalin, de Russische huwelijksmarkt, het nieuwe optimisme in de voormalige Sovjetstaat en de babyboom die daarvan het gevolg is. In Oekraïne verneemt Jan hoe Stalin drie miljoen mensen liet uithongeren in een van de meest vruchtbare streken van Europa. 10. Oekraïne - Polen : Op zijn traject door Oekraïne en Polen wordt Jan geconfronteerd met de bewogen geschiedenis van beide landen, maakt hij kennis met een rondreizende Madonna en een Chinese Pool en ziet hij hoe de ‘vooruitgang’ niet veel geluk heeft gebracht voor de Roma-zigeuners. 11. Duitsland - Nederland - België : In deze laatste aflevering ontdekt Jan aan de Pools-Duitse grens een merkwaardige soort migratie. In Duitsland praat hij met twee ‘Ossies’ over de veranderingen na de hereniging van beide Duitslanden en in Berlijn gaat hij op bezoek bij de schrijver van De ondergang van het Avondland. Nederland heeft de voorbije jaren een grote politieke verandering ondergaan en is niet langer een vrijhaven voor het progressieve gedachtegoed. Zelfs vroeger communisten blijken er nu voor extreem rechts te stemmen. Terug in België ontmoet Jan een man die net als hij uit Ethiopië komt en een uitgesproken mening heeft over het Avondland.
Choose an application
The knowledge needed to build the atomic bomb was not given to us, it was consciously pursued. And the world has been living with the consequences ever since. Snake Dance is a personal reading of humankind’s catastrophic decision to play God.From New Mexico to Congo and Japan, we explore the atomic legacy and the indelible stamp it has left on the world by following the tracks of 2 characters who forged this story: German-born Aby Warburg who studied the Pueblo Indians of Los Alamos, and Robert Oppenheimer who will always be known as the inventor of the ultimate weapon of mass destruction. Nous n’avons pas reçu le savoir pour fabriquer la bombe atomique; nous avons choisi de le développer. Et depuis, le monde vit les conséquences de ce choix. Ni tout-à-fait documentaire, ni fiction, Snake Dance est une lecture personnelle et émouvante de la funeste décision de l’humanité de jouer à Dieu. Depuis le Nouveau-Mexique en plein boom économiquejusqu'au Japon anéanti par le tremblement de terre, enpassant par le Congo dévasté par la guerre civile, SnakeDance offre une réflexion globale sur les dimensions «promethéennes » de la puissance nucléaire.
Nuclear weapons --- Moral and ethical aspects --- Warburg, Aby, --- Oppenheimer, J. Robert,
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|