Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De Australische componist Percy Grainger was een man van vele ideologieën, en degene daarvan die het vaakst terugkomt in zijn leven is het idee van all-roundedness. Met deze term benoemde hij personen en levensstijlen die niet gespecialiseerd waren, maar zich in de plaats toespitsten op verschillende zaken. Hij vond dat een mensenleven best zo veel mogelijk facetten bevatte die elkaar informeerden, waaronder ook het musiceren. Grainger merkte dat mensen nood hadden aan een creatieve en artistieke uitlaat, en vond muziek daar uiterst geschikt voor. Deze thesis is een verkenning van Percy Graingers ideologie van all-roundedness, en dan vooral de relatie die deze heeft met visie en werk met niet-professionele muzikanten. Allereerst gebeurt dit door een focus te leggen op Graingers activiteiten rond volksmuziek en wereldmuziek, als vroege etnomusicoloog en arrangeur. Grainger was een belangrijk deel van de eerste Engelse Folk revival, maar zijn methodes en ideeën weken regelmatig af van de rest van de beweging. Zijn focus lag namelijk meer op de zangers, terwijl de algemene focus vooral op de liederen lag. Dit verschil had weliswaar ook een invloed op zijn arrangeerstijl, welke ook wordt behandeld. Daarna wordt Graingers werk met amateurmuzikanten bestudeerd, waarbij hij vooral bezig was als pedagoog, dirigent en muziekbewerker. Grainger ontwikkelde verschillende vormen van muziekbewerkingen die speelgemak en –plezier in de hand werkten. Ten slotte wordt zijn voorkeur voor amateurmuzikanten als uitvoerders besproken. Tot slot bekijkt de thesis hoe al deze manieren van all-roundedness zich met elkaar verhouden.
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|