Narrow your search

Library

KMSKA (5)

KU Leuven (4)

UGent (4)

KBR (3)

LUCA School of Arts (2)

UAntwerpen (2)

UCLouvain (2)

ULB (2)

ULiège (2)

AP (1)

More...

Resource type

book (5)


Language

English (3)

Dutch (1)

French (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

2007 (1)

2003 (1)

2002 (1)

2001 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
The philosopher, the priest, and the painter : a portrait of Descartes
Author:
ISBN: 9780691157306 0691157308 0691165750 1299443478 1400847591 Year: 2013 Publisher: Princeton: Princeton university press,


Book
La tache aveugle : essai sur les relations de la peinture et de la sculpture à l'âge moderne
Author:
ISBN: 2070763307 9782070763306 Year: 2003 Publisher: Paris: Gallimard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

D'où vient que, jusqu'à très tard dans le XXe siècle, la peinture ait été jugée communément supérieure à la sculpture ? De la Renaissance italienne, qui posa la supériorité de la vue sur le toucher, du travail du peintre, imitant la superficie par les lignes et les couleurs, sur celui du sculpteur, qui ne rend l'épaisseur que par des masses et des volumes ? Non pas, démontre Jacqueline Lichtenstein. Suite aux bouleversements de la physique nouvelle, une autre hiérarchie des arts se met en place dans la France des XVIIe et XXVIIIe siècles. Préoccupée désormais par les effets sur le spectateur, l'esthétique nouvelle, sous l'impulsion de De Piles, oppose en une polarité inédite la sculpture, le toucher, le dessin et les Anciens d'une part, la peinture, la vue, le coloris et les Modernes de l'autre. Cette véritable topique structurera durablement le discours critique, de Diderot à Zola, de Baudelaire et Huysmans à nombre de contemporains. Aujourd'hui, le rapport entre la sculpture et la peinture s'est émancipé de toute hiérarchie. Pour mesurer ce bouleversement, il faut revenir à la généalogie et à l'histoire critique d'une vision des arts étonnamment durable. (extrait du dos de la couverture)

The culture of the body : genealogies of modernity
Author:
ISBN: 0472067427 0472097423 Year: 2001 Publisher: Ann Arbor (Mich.) : University of Michigan press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

What is the body? How was it constructed, conceived, and cultivated before and after the advent of Cartesian rationalism and modern science? This interdisciplinary study elaborates a cultural genealogy of the body and its legacies to modernity by tracing its crucial redefinition from a lived experiential entity in the early modern period to its anatomical abstraction and disembodiment through mechanical and virtual philosophical models in the modern period. Emergent analogies of the body to a machine sundered the body from its subjective and worldly existence, reducing it to the abject condition of a thing. This progressive virtualization of the body implies the loss of the experiential lived body and recasts the question of sexuality within the purview of the organism-machine, consequently destroying its meaning as embodied expression. Rather than treating sexual difference as a given, as an anatomical or philosophical destiny, 'The culture of the body' challenges essentialist accounts of sexuality by demonstrating that human embodiment entails diverse processes of cultural and social materialization. It shows how these multiple genealogies of the body inflect both its inherited meanings and its legacy to modernity resulting in alternative ways for conceiving and representing the body today.

Vanities of the eye : vision in early modern European culture
Authors: ---
ISBN: 9780199541607 0199541604 9780199250134 Year: 2007 Publisher: Oxford [etc.] Oxford University Press

Als in een donkere spiegel : de kunst in de moderne filosofie
Author:
ISBN: 9058750574 Year: 2002 Publisher: Amsterdam Sun

Listing 1 - 5 of 5
Sort by