Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Het leek ongetwijfeld een leuk idee om Nico Dijkshoorn een eigenzinnige audiogids te laten maken voor het Kröller-Müller Museum, een gids waarin niet de kunstgeschiedenis of de stijlanalyse centraal staan, maar waarin het enkel om de persoonlijke invallen van de auteur gaat, gevat in gedichten, verhaaltjes, of korte beschouwingen. Daarbij gaat het de auteur er vooral om de lezer/luisteraar aan het lachen te brengen of op een nieuwe manier naar de kunstwerken te laten kijken. Het idee werd zo leuk gevonden dat Dijkshoorn er zelfs in Nederlands televisieprogramma De wereld draait door mocht aantreden, waar hij erg scoorde met zijn korte stukjes. In de praktijk valt het allemaal echter een beetje tegen. Sommige stukjes, vooral de ultrakorte [lees meer] gedichtjes, zijn soms grappig, maar de meeste teksten in Dijkshoorn kijkt kunst zijn nogal plat. Het is heel makkelijk om op een schalkse en enigszins onrespectvolle manier naar een kunstwerk te kijken alsof het geen kunst was, dus de kunst van een boekje als dit zou erin moeten bestaan om het aura van kunst te doorprikken op een manier die de kunst toch in haar waarde laat. Daarin slaagt Dijkshoorn niet. Sommige tekstjes (zoals zijn zeer gevatte en levendige impressies van Nederlanders op vakantie) zijn als literaire miniaturen heel geslaagd, maar ze vloeken nog geen klein beetje met de landschapsschilderijen waarmee ze in dialoog worden gebracht. Dit boekje gaat helemaal over Dijkshoorn, niet over kunst, en al helemaal niet over een interessante alternatieve manier om naar kunst te kijken. Sommige tekstjes zijn ronduit beledigend voor de kunstwerken in kwestie, en nogal wat van de bijdragen zijn beledigend voor de intelligentie van de lezer/bezoeker. Maar we kunnen ons perfect inbeelden hoe de gemiddelde (intellectueel of kunstgeschiedkundig onderbemiddelde) toerist die met zijn ‘dikke ik' door het museum flaneert met de vanzelfsprekende eis om, aangezien hij toegang heeft betaald, nu ook te worden geëntertaind omdat musea die met belastinggeld worden gefinancierd zich toch ook wel primair tot het gewone publiek dienen te richten, ja, hoe die toerist bij de ‘gedurfde' onrespectvolle uitingen van Dijkshoorn denkt van hè (want in Nederland zeggen ze allemaal ‘hè'), zo van ‘hè ja, dit is nu eens iets leuks. Daar hèb een mens wat aan'. Het Kröller-Müller Museum moest zich schamen: het is één ding om kunst onder het volk te brengen (alsof het hoofdluis betrof, zoals Gerrit Komrij in die context ooit over de verspreiding der poëzie opperde), maar iets anders om de kunst gewoon voor de zwijnen te gooien. Wie hier iets aan heeft, bezoekt maar liever nooit meer een museum. Dat gezegd zijnde, zijn de reproducties wel van fraaie kwaliteit. [Christophe Van Eecke]
Aesthetics of art --- Appréciation de l'art --- Art -- Appréciation --- Art -- Réception --- Esthetische appreciatië --- Goûts artistiques --- Kunst appreciatie --- Kunst waardering --- Kunstwaardering --- Olieverfschilderkunst --- Peinture à l'huile --- Réception de l'art --- Visual perception --- Painting --- Art appreciation
Choose an application
"Vermeer's Wager stands at the intersection of art history and criticism, philosophy and museology. Using a familiar and celebrated painting by Johannes Vermeer as the basis for his argument, Ivan Gaskell explores what it might mean to know and use a work of art. He maintains that art history as generally pracitised, while successfully asserting certain claims to knowledge, fails to take into account aspects of the unique character of works of art. Our relationship to artworks is mediated, not only through reproduction - particularly photography - but also through displays in museums." "In an analysis that ranges from seventeenth-century Holland, through mid-nineteenth-century France, to artists' and curators' practice today, Gaskell draws on his experience of Dutch art history, aesthetics and contemporary art criticism. Anyone with an interest in Vermeer and the afterlife of his art will value this book, as will all who think seriously about the role of photography in perception and the core purpose of art museums."--Jacket.
Appréciation de l'art --- Art -- Appréciation --- Art -- Réception --- Art appreciation --- Esthetische appreciatië --- Goûts artistiques --- Kunst appreciatie --- Kunst waardering --- Kunstwaardering --- Réception de l'art --- art theory --- Vermeer, Johannes --- Art museums --- CDL --- 75.071 VERMEER --- Art --- Art collections --- Art galleries --- Galleries, Art --- Galleries, Public art --- Picture-galleries --- Public art galleries --- Public galleries (Art museums) --- Arts facilities --- Museums --- Appreciation of art --- Art criticism --- Galleries and museums --- Analysis, interpretation, appreciation --- Vermeer, Johannes, --- Reception of art --- Reception
Choose an application
De voorbije vijfentwintig jaar werkte de auteur veelvuldig samen met vooraanstaande hedendaagse kunstenaars bij het maken van teksten, boeken, sculpturen, tentoonstellingen en films. In dit splinternieuwe, rijkelijk geïllustreerde boek brengt hij hierover verslag uit aan de hand van enkele concrete voorbeelden zoals het maken van de de monumentale oeuvrecatalogus over Panamarenko (1992), de Middelheim-catalogus over Ann Veronica Janssens (2003), een film over de Duitse choreograaf Stefan Dreher (2005) en de spraakmakende tentoonstelling 'Xanadu' in het S.MA.K. (2010). We maken kennis met tal van prominente figuren uit de Belgische kunstwereld en hun specifieke manier van kijken en handelen, die door Hans Theys beschreven wordt op basis van zijn ervaringen.
Cognitive psychology --- art criticism --- kunstfilosofie --- philosophy of art --- hedendaagse kunst --- kunstbeschouwing --- Contemporary [style of art] --- Art --- cognitieve psychologie --- Appréciation de l'art --- Art appreciation --- Art--Appréciation --- Critical thinking --- Denken [Kritisch ] --- Esprit critique --- Esthetische appreciatië --- Kritisch denken --- Kritische zin --- Kunst appreciatie --- Kunst waardering --- Kunstwaardering --- Optics [Psychological ] --- Perceptie [Visuele ] --- Perception [Visual ] --- Perception visuelle --- Thinking [Critical ] --- Vision--Psychological aspects --- Visual perception --- Visuele perceptie --- Visuele waarneming --- Waarneming [Visuele ] --- kunst --- kunsttheorie --- onderzoek in de kunsten --- doctoraat in de kunsten --- participerende observatie --- deelnemend kijken --- boeken --- boekontwerp --- boekdesign --- fotografie --- Panamarenko --- Janssens Ann Veronica --- tentoonstellingen --- catalogi --- video --- videokunst --- Dreher Stefan --- Tuymans Luc --- Swennen Walter --- François Michel --- 7.01 --- art [fine art] --- Naveau, Nadia --- Janssens, Ann Veronica --- Claerbout, David --- Caeckenbergh, van, Patrick --- François, Michel --- Vermeiren, Didier --- Deleu, Luc --- Lohaus, Bernd --- Swennen, Walter --- Broodthaers, Marcel --- Colson, Vaast --- Vranken, Leon --- Tyfus, Dennis --- Bijl, Guillaume --- Tuerlinckx, Joëlle --- Bruyckere, De, Berlinde --- San, Van, Tamara --- Rombouts, Guy --- Belgium --- Art -- Appréciation --- Art -- Réception --- Goûts artistiques --- Réception de l'art --- Philosophy --- art [discipline]
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|