Narrow your search

Library

KMSKA (12)

KU Leuven (10)

UCLouvain (9)

KBR (5)

ULB (5)

UGent (4)

ULiège (4)

UAntwerpen (3)

UNamur (3)

LUCA School of Arts (2)

More...

Resource type

book (12)


Language

French (7)

English (3)

Dutch (1)

German (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

2018 (1)

2014 (1)

2010 (1)

2004 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Die Ästhetik des Mittelalters
Authors: ---
ISBN: 3796506607 379650731X 9783796506604 9783796507311 Year: 1980 Publisher: Basel Schwabe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Les avant-gardes artistiques, 1848-1918 : une histoire transnationale
Authors: ---
ISBN: 9782070342747 2070342743 Year: 2022 Volume: 249 Publisher: Paris Gallimard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cette histoire des idées, des techniques et des milieux artistiques situe les avant-gardes dans leur contexte culturel, social et artistique. L'auteure présente les goûts, les normes et les idées communes de l'époque afin de mettre en avant le côté novateur et le génie de ces artistes en rupture. ©Electre 2016


Book
La main et la matière : jalons d'une haptologie de l'oeuvre d'art
Author:
ISBN: 9782705695491 2705695494 Year: 2018 Publisher: Paris : Hermann,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Comment la main donne-t-elle forme à la matière dans la pratique artistique ? Comment concevoir leur rapport dans la genèse d'une œuvre d'art ? Le présent ouvrage propose une relecture de la pensée esthétique à partir de questions durablement escamotées par ses historiens. Au revers de l'oculocentrisme dominant s'est développée en effet, dès la naissance de l'esthétique au XVIIIe siècle, comme la face occulte d'un Janus, une haptologie de l'œuvre d'art qui détermine l'expérience esthétique comme essentiellement sensorielle et corporelle, et la pratique artistique comme le cheminement de la main trouvant son chemin au cœur de la matière.Herman Parret retrace l'histoire de cette esthétique haptologique et en analyse les concepts-clés à travers une relecture des textes fondamentaux, de Baumgarten à Lyotard, en passant par Lessing, Diderot, Kant, Herder, Nietzsche, Riegl, Husserl, Merleau-Ponty, Jean d'Udine, Henri Focillon et Gilles Deleuze. Il montre comment l'hypothèse haptologique s'immisce dans le cadre général de réflexion de ces penseurs et finit toujours par s'y justifier, dégageant une continuité méconnue sur plus de deux siècles d'esthétique philosophique.


Book
L'autre moitié de l'avant-garde, 1910-1940 : femmes peintres et femmes sculpteurs dans les mouvements d'avant-garde historiques
Author:
ISBN: 2721002341 9782721002341 Year: 1982 Publisher: Paris : Des Femmes,


Book
Dépression et subversion : les racines de l'avant-garde
Author:
ISBN: 2844262600 9782844262608 Year: 2004 Publisher: Paris: Centre Pompidou,

The aesthetics of mimesis : ancient texts and modern problems
Author:
ISBN: 0691092583 0691048827 9786612157226 1282157221 140082530X 9780691092584 Year: 2002 Publisher: University presses of California, Columbia and Princeton,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mimesis is one of the oldest, most fundamental concepts in Western aesthetics. This book offers a new, searching treatment of its long history at the center of theories of representational art: above all, in the highly influential writings of Plato and Aristotle, but also in later Greco-Roman philosophy and criticism, and subsequently in many areas of aesthetic controversy from the Renaissance to the twentieth century. Combining classical scholarship, philosophical analysis, and the history of ideas--and ranging across discussion of poetry, painting, and music--Stephen Halliwell shows with a wealth of detail how mimesis, at all stages of its evolution, has been a more complex, variable concept than its conventional translation of "imitation" can now convey. Far from providing a static model of artistic representation, mimesis has generated many different models of art, encompassing a spectrum of positions from realism to idealism. Under the influence of Platonist and Aristotelian paradigms, mimesis has been a crux of debate between proponents of what Halliwell calls "world-reflecting" and "world-simulating" theories of representation in both the visual and musico-poetic arts. This debate is about not only the fraught relationship between art and reality but also the psychology and ethics of how we experience and are affected by mimetic art. Moving expertly between ancient and modern traditions, Halliwell contends that the history of mimesis hinges on problems that continue to be of urgent concern for contemporary aesthetics.


Book
Avant-gardes du XXe siècle : arts & littérature, 1905-1930 : Expressionisme -- Cubisme -- Futurisme -- Imagisme -- Vorticisme -- Métaphysique -- Acméisme -- Rayonnisme -- Dada -- Surréalisme -- Alogisme -- Suprématisme -- Ultraïsme -- Stridentisme -- Imaginisme -- Constructivisme -- Indigénisme -- Anthropophagisme -- Muralisme...
Author:
ISBN: 9782081225527 2081225522 Year: 2010 Publisher: Paris : Flammarion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Un ouvrage monumental sur les avant-gardes dans les arts et la littérature." Maurice Nadeau Rejetant la tradition esthétique et exaltant le monde moderne, les avant-gardes du XXe siècle ont regroupé tous les courants fondateurs de l'histoire de l'art contemporain et certains de ses plus grands artistes: l'expressionnisme, le cubisme, le futurisme, l'imaginisme russe.... Mêlant les genres: littérature, musique et arts plastiques, Serge Fauchereau étudie les influences et les affinités qui alimentent les différents courants, et revient sur des mouvements rarement abordés en histoire de l'art tels que le Vorticisme, l'Imagisme anglo-américain, le Brésil afro-indien, l'Ultraïsme... Avec un regard personnel, et en s'appuyant sur plus de 350 images en couleurs, il développe une critique érudite des avant-gardes du XXe siècle.


Book
Peter Paul Rubens (1577-1640) and his landscapes : ideas on nature and art
Authors: ---
ISBN: 9782503550381 250355038X Year: 2014 Volume: 20 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Painting landscapes was very much a private activity for Peter Paul Rubens. Whilst the majority of his other works were commissioned, the landscapes seem to have been painted for his own pleasure and delight and stayed in the artist&#x92; s possession until his death. Most of them were painted in the last decade of his life; a happy period, in which Rubens retired from public duties and spent most of his free time studying the antique and enjoying sojourns on his country estate, castle Het Steen.0To grasp this profoundly personal character of Rubens&#x92; s landscapes, this book considers the artist&#x92; s highly complex method of pictorial invention to illuminate the perception, implementation, dissemination, and posthumous reception of views on nature and landscape as depicted in Rubens&#x92; s landscape art.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by