Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Village artists' colonies were extremely popular across Europe towards the close of the nineteenth century. They were not rustic retreats for dreamers, but highly-motivated, international forums for experiment and debate, at the cutting edge of artistic change. This study asserts that once the ideological decision was made to go to the countryside then practical considerations sustained these rural communities. The artists and their hosts were as varied as the topographies they inhabited, but coasts proved the most valuable option. The traditional stoic fisherfolk witnessed the sudden growth in the leisure industry, all of which helped to inspire generations of painters. This synopsis places the movement in context, using an holistic approach and bringing together a wide range of influences, such as innovations in technology, transport, hoteliers, art dealers, print-publishing and the modern art market.
Art styles --- anno 1800-1999 --- Europe --- Art, European --- Artist colonies --- Villages --- Hamlets (Villages) --- Village government --- Cities and towns --- Art colonies --- Artists' colonies --- Colonies, Artist --- Artists --- Art, Modern --- kunstenaarskolonies. --- kust. --- pleinairisme. --- landschappen. --- kunsthandel. --- School van Barbizon. --- 1880 - 1920. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- Noordzee. --- Nederland. --- België. --- Duitsland. --- Barbizon. --- Denemarken.
Choose an application
Het atelier van de 19de-eeuwse kunstenaar was een werkplaats, maar ook een ontmoetings- en marktplaats. Werkkamer en atelierpraktijk werden gebruikt om het imago van de kunstenaar vorm te geven en droegen bij aan de totstandkoming van het romantische beeld van de kunstenaar. In de 19de eeuw verandert de schilder van een eenvoudige handwerksman in een 'pictor doctus', een kunstenaar die met zijn hoofd werkt. De kunstenaar wordt steeds meer een genie en profileert zich ook als zodanig. Tegelijk kent de eeuw tal van technische ontwikkelingen. Voor de schilderkunst was misschien wel de belangrijkste de uitvinding van de verftube rond 1840. Daardoor werd het schilderen in de buitenlucht een stuk eenvoudiger. Mythen van het atelier is een toegankelijk, geïllustreerd boek over een belangrijk aspect van de 19de-eeuwse schilderpraktijk. Exhibition: Teyler Museum, Haarlem: Sept/Jan. 2010/11.
Artists and models in art --- Artists' studios in art --- Artists' studios --- Painting, Dutch --- 7.071 --- 75.02 --- 75.036 --- Beeldende kunstenaars ; beroep ; vak ; bedrijf --- Schilderateliers ; schilderpraktijk ; Nederland ; 19de eeuw --- Dutch painting --- Art studios --- Artists' workshops --- Ateliers --- Studios, Artists' --- Workshops, Artists' --- Workshops --- History --- Kunst ; kunstenaars en beroep --- Schilderkunst ; technieken --- Schilderkunst ; 19e eeuw --- Exhibitions --- Painting --- anno 1800-1899 --- Netherlands --- Ateliers d'artiste --- Ateliers d'artiste dans l'art --- Peinture néerlandaise --- Artists and models in art. --- Artists' studios. --- Artists' studios in art. --- Painting, Dutch. --- Histoire --- 1800-1899. --- Netherlands. --- atelier. --- vrouwelijke kunstenaars. --- schildertechnieken. --- architectuur. --- modellen. --- Wonder, Pieter Christoffel. --- 19de eeuw. --- Nederland.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|