Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De behandelmethode in dit werkboek heet het Maudsley Model of Anorexia Treatment for Adults (MANTRA) en wordt aanbevolen door het National Institute for Health and Care Excellence (NICE) als evidence-based behandeling voor volwassenen met anorexia nervosa. Het is gebaseerd op het baanbrekende werk en onderzoek van de auteurs in het Maudsley-ziekenhuis in Londen. Toegankelijk en gestructureerd stappenplan voor herstelHet MANTRA-werkboek verschijnt onder supervisie van Annemarie van Elburg, specialist op het gebied van eetstoornissen, en is een praktisch hulpmiddel voor (jong)volwassenen met anorexia nervosa en hun behandelaars. In het model bieden toegankelijke modules een gestructureerd stappenplan voor herstel. Er zijn onder meer modules over voeding, behandeldoelen stellen, onderzoek van denkstijlen en ontwikkeling van een identiteit na anorexia nervosa. Voor iedereen die te maken heeft met anorexia nervosa(Jong)volwassenen met anorexia leren via het MANTRA-model om de voor- en nadelen van hulp zoeken en veranderen op een rijtje te zetten. Het werkboek beschrijft ook hoe hun familieleden, partners en vrienden hen kunnen ondersteunen, en helpt daarnaast zorg- en hulpverleners om hun behandeling te structureren. Kortom, het is voor iedereen die direct of indirect te maken heeft met anorexia nervosa.
psychotherapieën, overige --- 615.88 --- jeugd --- anorexia nervosa --- eetstoornissen --- volwassenen --- Psychiatry
Choose an application
Is jouw kind ongelukkig, op of naast de school? Hoor je het soms zeggen: ‘Ik kan dit niet, ik ben niks waard'? We leven in een prestatiegerichte maatschappij waar we bewust en onbewust de lat voor onszelf en voor onze kinderen heel hoog leggen. Maar wat als je niet kan volgen? Dromen, denken, durven en doen dwars door angst is een programma op basis van een wetenschappelijk model en mikt op volwassenen. Bedoeling is dat zij samen met kinderen aan de slag gaan met het boek en leren focussen op de mogelijkheden en het geloof dat ze alles kunnen bereiken wat ze willen. Resultaten? Volwassenen voelen zich blij en zien het kind stralen als een diamant, de relatie tussen de twee verbetert en beiden ervaren: ‘Ik ben goed genoeg. Ik mag er zijn. Ik kan meer dan ik denk.'
psychotherapieën, overige --- 615.88 --- Educational sciences --- sociale vaardigheden --- ouders-kind relatie --- zelfvertrouwen --- leraren-leerling relatie
Choose an application
Het aantal kinderen en adolescenten dat te maken krijgt met traumatische ervaringen is groot. Zij kunnen door deze ervaringen allerlei klachten ontwikkelen op cognitief, sociaal en emotioneel gebied. Een deel van hen ontwikkelt een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Het is van groot belang om deze kinderen en adolescenten met een PTSS te behandelen, aangezien hun klachten tot een ernstige verstoring van hun ontwikkeling kunnen leiden.Sacha Lucassen en Saskia van der Oord hebben het protocol WRITEjunior ontwikkeld voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten met een PTSS, waarbij hun verhaal op de computer wordt opgeschreven. WRITEjunior is een cognitief gedragstherapeutische behandeling, waarbij gebruik wordt gemaakt van exposure, psycho-educatie, cognitieve herstructurering, coping en social sharing.De behandeling is wetenschappelijk onderzocht en sinds 2013 erkend door het Nederlands Jeugd Instituut (NJI).Het WRITEjunior protocol is een heldere leidraad voor therapeuten die kinderen en adolescenten met een PTSS behandelen. In het protocol en op de bijbehorende DVD zijn praktische voorbeelden te vinden. Het gaat hierbij om een PTSS naar aanleiding van het verlies van een dierbare, seksueel misbruik, een auto ongeluk en het hebben van een ouder met een psychiatrische stoornis.In deze derde, geheel herziene versie van het protocol, zijn ook nieuwe toepassingen van WRITEjunior beschreven: behandeling van kinderen met een LVB, het onthullen van gezinsgeheimen en de behandeling van pre-verbaal trauma.https://www.swpbook.com/boeken/147/trauma-en-ptss/2067/writejunior
Psychotrauma --- Kind --- Gedragstherapie --- Jongere --- Adolescent --- Schrijven --- Therapie --- psychotherapieën, overige --- 615.88 --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- creatieve therapie --- psychotrauma's
Choose an application
De Transactionele Analyse (TA) biedt een model voor het verkrijgen van inzicht in de individuele persoonlijkheid, in intermenselijke verhoudingen en communicatie. Het model werd oorspronkelijk ontwikkeld door Eric Berne (1910-1970). Berne was van mening dat de begrippen van de psychotherapie voor de cliënt net zo toegankelijk moeten zijn als voor professioneel werkers. Vanuit deze gedachte schreven Ian Stewart en Vann Joines dit boek. Hierin geven zij de begrippen en concepten van de Transactionele Analyse op een heldere en toegankelijk wijze weer. De Transactionele Analyse heeft internationale erkenning verworven als professionele benaderingswijze voor psychotherapie, counseling, onderwijs en educatie en managementopleidingen. Ian Stewart en Vann Joines laten u in dit boek kennismaken met de grote toepassingen van de Transactionele Analyse. Nu de Transactionele Analyse in Nederland meer actueel is dan ooit, is dit het goede moment voor deze vertaling die dient als kennismaking met de Transactionele Analyse.
Transactionele analyse --- psychotherapieën, overige --- 615.88 --- communicatietheorieën --- transactionele analyse --- Primary groups --- persoonlijkheidsleer --- Educational psychology --- psychotherapie --- Psychologie Psychologie --- Personnalité Persoonlijkheid --- Transactionele analyse. --- Psychotherapie --- 159.9 --- Persoonlijkheid --- Gedrag --- Pathologie
Choose an application
MYmind is een mindfulness-groepstraining voor kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders. Door aan de leeftijd en doelgroep aangepaste meditatie-, bewustzijnsoefeningen en yoga, verbeteren kinderen en jongeren hun aandacht, ontwikkelen kalmte, en leren hun impulsen beheersen. Ouders leren in de parallelle mindful parenting-training met open aandacht naar hun kind te kijken, opvoedstress te reguleren, en minder overreactief op te voeden. Na uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van het programma vond Susan Bögels het tijd om het als boek beschikbaar te stellen. MYmind Mindfulness voor kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders - trainershandleiding start met een overzicht van wat ADHD is en hoe het niet alleen het kind maar ook de ouders en het gezinsleven beïnvloedt. Het geeft een uniek overzicht van wat de effecten van MYmind en andere mindfulness-based programma's voor ADHD in de kindertijd zijn en hoe MYmind trainers zichzelf en de gezinnen voorbereiden op de training. De acht groepssessies voor kinderen, jongeren en hun ouders, alsmede de follow-up sessie acht weken later, worden helder en in detail beschreven. Ook een variant voor een individueel gezin komt aan de orde.Professionals kunnen getraind en gecertificeerd worden in MYmind. Bij deze handleiding hoort tevens een werkboek voor kinderen en een werkboek voor ouders.
Mindfulness ; kinderen --- ADHD --- psychotherapieën, overige --- 616.2 --- 615.88 --- mindfulness --- ouders-kind relatie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- psychosociale hulpverlening --- concentratieproblemen --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Kun je net zo makkelijk van trauma's afkomen als van beelden die je met één swipe van je mobiele scherm veegt? Soms wel. Na de grote verandering die EMDR als effectieve therapie bracht -waarbij snelle oogbewegingen kunnen helpen om trauma's in een enkele sessie te verwerken- is de ontwikkeling van dit soort therapieën in een stroomversnelling geraakt. Dit boek beschrijft de laatste inzichten en toepassingen op dit gebied. Waarom kan de een wel goed tegen stress en de ander niet? Waarom blijft de ene akelige herinnering wel hangen en de andere niet? En wat doe je als je voortdurend angstig blijft? Welke therapie helpt dan en wat kun je er zelf aan doen? Hoe zorg je ervoor dat je je eigen tolerantie voor stress kunt vergroten? Al deze vragen worden in dit boek beantwoord aan de hand van casussen en een heldere uiteenzetting van de nieuwste traumatherapieën als EMDR 2.0, Flash (2.0), CT, HAT en de Woosh-techniek. Carien Karsten laat zien hoe deze zijn ontstaan uit de laatste inzichten van neurobiologie en hersenonderzoek. Dit boek biedt houvast voor ieder die anderen -of zichzelf- wil helpen om beter met stressvolle situaties om te kunnen gaan en/of trauma's te verhelpen. Het is geschreven voor psychologen, psychotherapeuten, psychiaters en professionals die werken met trauma en stressgerelateerde klachten.www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2206/hoe-swipe-je-een-trauma-weg
psychotherapieën, overige --- 615.88 --- PXL-Healthcare 2020 --- traumazorg --- angststoornissen --- therapieën --- psychotrauma --- Psychiatry --- psychotherapie --- psychotrauma's --- Psychotrauma --- Psychotherapie --- EMDR --- Behandeling --- Neurobiologie --- Hersenonderzoek --- Coherentie therapie --- Flash therapie --- Heart Assisted Therapy
Choose an application
Creatieve therapie is een positieve en inspirerende manier om problemen te lijf te gaan. Dit boek geeft bruikbare handvatten aan (potentiële) therapeuten en docenten die praktisch aan de slag willen met creatieve therapie. Na een uitgebreide inleiding met theoretische kader volgt de praktische inhoud van creatieve therapie. Meer dan 50 oefeningen worden gegeven uit voornamelijk de dramatherapie, de beeldende therapie en het werken met taal. Deze praktische oefeningen zijn direct na te volgen. De bijbehorende verhalende casus werkt als metafoor en als illustratie van de oefeningen. Het psychedelisch verhaal voert Ally ten tonele. Zij kampt met identiteits- en relatieproblemen en daalt af in de atelierkelders van Parijs
Physiotherapy. Alternative treatments --- psychiatrische behandelingsmethoden --- Psychiatry --- creatieve therapie --- ergotherapie --- psychotherapie --- 615.87 --- Creatieve therapie --- Creativiteit --- Drama --- Expressie --- Kleien --- Tekenen --- S20080786.JPG --- psychotherapieën, overige --- 607.53 --- 615.88 --- Beeldende expressie als therapie --- Theorie --- Praktijk --- Dramatische vorming --- Muziektherapie --- Speltherapie --- Hulpverlening --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap
Choose an application
Creatieve therapie is geen nieuwe discipline. In hun werk met kinderen en volwassenen die psychisch lijden, zetten psychoanalytici en psychotherapeuten al lang media in zoals tekenen, schilderen, drama, muziek of dans. Welke uitdagingen gaan gepaard met het inzetten van een medium in de therapeutische setting? Wat zijn de moeilijkheden en welke oplossingen hebben therapeuten en patiënten daarvoor uitgevonden? Hoe kan de psychoanalyse als theoretisch kader dienen voor de creatieve therapie? En wat kunnen we van kunstenaars leren? De auteurs van dit boek gaan elk op hun manier deze vragen te lijf.Creatieve therapie bevat bijdragen van Joost Demuynck, Antinea De Valck, Adelheid De Witte, Christel Embrechts, Melanie Foulon, Abe Geldhof, Dominiek Hoens, Janna Van Der Heyden, Mathieu Van der Straeten, Sophie Van Moll, Sabrina Vanpoucke en Véronique Voruz.
Creatieve therapie. --- Psychotherapie. --- creatieve therapie --- psychotherapie --- Psychiatry --- dieptepsychologie --- psychotherapieën, overige --- 615.88 --- PXL-Healthcare 2017 --- Creatieve therapie --- Psychoanalyse --- Beeldende therapie --- Casestudies --- Muziektherapie --- Danstherapie --- Dramatherapie --- Cursus bachelor na bachelor in de creatieve therapie --- Casestudy
Choose an application
Heb jij wel eens last van negatieve gedachten die je verdrietig, boos, bezorgd of gestrest maken? Dan ben je zeker niet de enige. Veel tieners (en volwassenen!) lopen af en toe vast in hun gedachten. Omdat ze vooral focussen op wat er mis is met henzelf en de wereld, in plaats van wat er allemaal ook goed is...Het goede nieuws is dat je deze negatieve denkpatronen kunt doorbreken. Als je leert hoe je dat kunt doen, kan je hele leven veranderen!Ik kan het (niet) is een praktisch werkboek met tips en strategieën om te voorkomen dat je door je emoties wordt overweldigd of vastloopt in je gedachten. Laat negatieve gedachten niet langer bepalen hoe jij je voelt of wie je bent! Aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen leer je hoe je kunt ontsnappen aan negen meest voorkomende negatieve denkpatronen zoals: Ik-kan-het-niet, Alles-of-niets, rampdenken of gedachten lezen.Doorbreek je negatieve denkpatronen en leer ook de goede dingen van jezelf en het leven zien. De unieke aanpak in dit praktische werkboek laat je zien hoe je dat kunt doen.https://www.hogrefe.com/nl/shop/ik-kan-het-niet-89468.html
Cognitieve gedragstherapie --- psychotherapieën, overige --- Cognitieve therapie --- 615.88 --- Developmental psychology --- Affective and dynamic functions --- puberteit --- ouders-kind relatie --- faalangst --- Emoties --- Jongeren --- Pubers --- Emotie --- Jongere --- Puber --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film --- gedragstherapie --- Emotioneel probleem --- Denken --- Emotions
Choose an application
Hoewel mensen ogenschijnlijk lijden aan ontelbare emotionele problemen, kunnen de meeste hiervan volgens Laurence Heller en Aline LaPierre worden teruggeleid naar vijf biologische basisprincipes: de behoefte aan verbinding, afstemming, vertrouwen, autonomie, en liefde en seksualiteit. Ze beschrijven hoe we in reactie op vroegkinderlijk trauma en een niet-toereikende vervulling van deze behoeften in de kindertijd overlevingsstrategieën ontwikkelden, die onze ervaringen in het heden vervormen en leiden tot fragmentatie en vervreemding. Ons vermogen tot verbinding met onszelf en anderen is beschadigd geraakt en de hieruit voortvloeiende verminderde levenskracht en levendigheid is de verborgen dimensie die ten grondslag ligt aan de meeste psychische en veel fysieke problemen.Heller en LaPierre introduceren het NeuroAffective Relational ModelTM (NARM), waarin een niet-traditionele benadering van psychodynamische en lichaamsgerichte psychotherapie en het werken met identiteit worden gecombineerd. Bottom-up- en top-downbenaderingen worden geïntegreerd om het zenuwstelsel te reguleren en identiteitsverstoringen zoals lage eigenwaarde, schaamte en chronische zelfveroordeling die het gevolg zijn van relationeel en ontwikkelingstrauma op te lossen. NARM legt de nadruk op werken in het huidige moment, waarbij de focus ligt op het aanwenden van eigen kracht, hulpbronnen en het herstelvermogen - zonder het verleden te negeren - om zo de ervaring van verbinding te integreren die de fysieke en psychische gesteldheid en het vermogen tot het aangaan en onderhouden van relaties ondersteunt.'In ons allemaal is een spontane beweging naar verbinding, gezondheid en levendigheid. Ongeacht hoe teruggetrokken en geïsoleerd we zijn geraakt of hoe ernstig het trauma is dat we hebben opgedaan, op het diepste niveau, net zoals een plant spontaan naar het zonlicht beweegt, is er in ons allemaal een impuls om naar verbinding en heling te bewegen. Deze organische impuls is de brandstof voor de NARM-benadering.'
psychotherapieën, overige --- 615.88 --- Developmental psychology --- kinderpsychiatrie --- zelfontplooiing --- psychotherapie --- kinderpsychologie --- psychotrauma's --- zelfbeeld --- relationele vorming --- trauma's --- Psychotherapie --- 615.851 --- Hechting --- vertrouwen --- autonomie --- verbinding --- Psychotrauma --- Zelfregulatie --- Zelfbeeld --- Relatie --- Jeugd (levensfase) --- Emotioneel probleem --- Behoefte --- Verbondenheid
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|