Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Impactonderzoek : samen in kaart brengen wat een leertraject oplevert
Authors: ---
ISBN: 9789083042336 Year: 2021 Publisher: Utrecht Kessels & Smit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, de bedoeling is dat leerinterventies mensen helpen om effectiever te handelen in hun eigen werkpraktijk. In hoeverre dat doel wordt behaald is lang niet altijd duidelijk. Vaak krijgen deelnemers na afloop van het traject of de module wel een evaluatieformulier toegestuurd, maar beperkt de opvolging hiervan zich tot een samenvatting van antwoorden voor de trainers of begeleiders.Leer- en ontwikkelactiviteiten zijn bedoeld om medewerkers beter toe te rusten voor het werk dat zij doen of gaan doen. Zij kunnen hier persoonlijk baat bij hebben, maar de organisatie mag er ook resultaten van verwachten. Impactonderzoek helpt om in kaart te brengen in hoeverre die verwachting wordt waargemaakt en om aanknopingspunten te vinden voor het versterken van de interventies zelf en de werkomgeving als geheel.Dit handboek voor impactonderzoek laat zien hoe je de doorwerking van leertrajecten kunt evalueren. Het bevat een stappenplan voor een compleet impactonderzoek, maar er komen ook werkvormen aan bod die het mogelijk maken in korte tijd zicht te krijgen op de impact van een traject. Er is aandacht voor manieren om dit onderzoek samen met anderen te doen zodat het leren van de evaluatie al begint tijdens het onderzoek zelf. Hiermee is de kans het grootst dat de evaluatie ook leidt tot verbeteringen in de werkpraktijk en in de leerinterventies.Het boek is gebaseerd op ervaring in tientallen impactonderzoeken in uiteenlopende sectoren zoals handel, industrie, zorg, onderwijs, dienstverlening en openbaar bestuur.Meer info vind je op https://www.impactonderzoek.nu/https://www.kessels-smit.com/nl/bookshop/impactonderzoek


Book
Rendement van leeractiviteiten : effect- en ROI-meting van opleidingen
Authors: ---
ISBN: 9033456672 Year: 2004 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een bedrijf gaat men van elke investering het rendement na. Ook in de opleidingswereld groeit de behoefte om de effectiviteit en het rendement van leeractiviteiten te kunnen bepalen en optimaliseren. Hebben al die opleidingen wel effect? Dragen ze bij tot de organisatieresultaten? Leveren de leeractiviteiten financieel iets op? Dit boek helpt om deze vragen te beantwoorden. Het gaat over leren in bedrijven en organisaties, en hoe we de effecten daarvan kunnen meten. Die drang naar meten past in de moderne bedrijfsvoering, de zorg voor kwaliteit en voor toegevoegde waarde. In dit boek staan een aantal denkpisten en technieken beschreven die bruikbaar zijn om de effectiviteit van leerprocessen te beoordelen. Er wordt daarbij gekeken naar de kwaliteit van leerprocessen en vooral naar het resultaat ervan. De harde economische aanpak wordt niet geschuwd: hoeveel euro kost het leren, en hoeveel euro brengt het op? De kracht van dit boek zit in de vele praktijkvoorbeelden. Via de vele handige tips en tools wil het boek HR- of opleidingsverantwoordelijken ondersteunen bij het beoordelen van de effecten van leeractiviteiten en het becijferen van het opleidingsrendement.Met een woord vooraf door Luc Sels (K.U. Leuven).


Book
Toetsen in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9031348112 9789031348114 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds de verschijning van de eerste druk van Toetsen in het hoger onderwijs in 2002 is er veel veranderd op toetsgebied. Door nieuwe doelen, eisen en onderwijsvormen in het hoger onderwijs moeten opleidingen nog meer aandacht besteden aan de wijze waarop studenten worden getoetst. Toetsen in het hoger onderwijs gaat in op alle actuele ontwikkelingen. In deze tweede herziene druk komen daarom niet alleen de gebruikelijke toetsen met de computer, overalltoetsen, toetsen met portfolio's en voortgangstoetsen aan de orde. Omdat scholieren steeds meer gebruikmaken van bronnen op internet, is er bijvoorbeeld een hoofdstuk toegevoegd over het opsporen van plagiaat. Daarnaast zijn er hoofdstukken toegevoegd over de EVC-procedure (Erkenning Verworven Competentie) en over de gevolgen van het toenemende aanbod van vraaggestuurd en competentiegericht onderwijs. Tot slot is de literatuur aan het einde van elk hoofdstuk geüpdatet en uitgebreid. Dit inspirerende boek geeft docenten antwoord op alle vragen die te maken hebben met de kwaliteitscriteria, de beoordeling, de wijze van nakijken en de zak/slaaggrens van toetsen. Door de praktische hulpmiddelen als antwoordmodellen, specificatietabellen en checklists is Toetsen in het hoger onderwijs onmisbaar voor de lespraktijk van docenten in het hbo.


Book
Anders evalueren :assessment in de onderwijspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9020953486 Year: 2003 Publisher: Heverlee LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het onderwijs staat meer en meer de totale persoonlijkheidsontwikkeling centraal en niet alleen de louter cognitieve aspecten. Naast kennis verwerven moeten leerlingen/studenten ook kennis kunnen toepassen, leren samenwerken, leren nadenken, leren de eigen oplossingsstrategieën verwoorden, ... Dit houdt in dat de evaluatie van de leerlingen/studenten ook niet meer kan worden beperkt tot het toetsen van de gereproduceerde kennis. Er moet worden overgestapt van een toetscultuur naar een assessmentcultuur, waarin ook de metacognitieve, de sociale en de dynamisch-affectieve vaardigheden worden geëvalueerd. In dit handboek wordt aangegeven hoe je kan beginnen aan assessment, welke evaluatie- methode(n) het meestgeschikt is (zijn) voor jouw onderwijsbehoeften en visie en hoe je na het evalueren feedback geeft en rapporteert aan derden (ouders, ...). Het is vooral een praktische handleiding, met weinig theoretische concepten maar des te meer concrete richtlijnen, werkschema's, verduidelijkende voorbeelden en modellen van werk- bladen. Het handboek is vooral bedoeld voor leerkrachten in het basis-, secundair en hoger onderwijs en voor leraren in opleiding. Het biedt ook interessante informatie en inzichten aan directies, pedagogische begeleiders, opleidingsverantwoordelijken (ook buiten het reguliere onderwijs), beleidsinstanties, e.d.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Onderwijskunde. --- Assessment; hoger onderwijs. --- Evaluatie: onderwijs. --- Evalueren. --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Didactic evaluation --- onderwijspraktijk --- assessments (onderwijs) --- Belgium --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Assessment-center-methode --- 371.3 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- Assessment Assessment --- Evaluation Evaluatie --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Feedback Feedback --- Formation Opleiding --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 37.02 --- Onderwijs ; evaluatie ; assessment --- assessment --- evalueren --- portfolio's --- toetsen --- 454.4 --- evaluatie --- onderwijs --- 450.6 --- Authentieke assessment --- Co-assessment --- Evalueren --- Feedback --- Overall-toetsen --- Peer assessment --- Portfolio's --- Self-assessment --- Vaardighedenassessment --- didactiek --- 474.4 --- 484.4 --- 489.54 --- Assessment --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Ouders --- Peer tutoring --- Portfolio --- Rapporteren --- Secundair onderwijs --- Vaardigheden --- 454.4 ) Evaluatie --- Assessments --- authentieke assessment --- co-asessment --- feedback --- overall-toetsen --- peer assessment --- rapporteren --- self-assessment --- vaardighedenasssessment --- 371.26 --- Evaluaties --- assessment centers --- competenties --- onderwijs, evaluatie --- onderwijsmethoden --- Competenties; onderwijs --- Onderwijsevaluatie --- Onderwijsstrategieën --- 032284.jpg --- Chronische patiënten --- evaluatie van leerlingen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Resultaten en selectie --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 658.33 --- 371.21 --- 371 --- Didactische evaluatie --- Lager onderwijs --- België --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsstructuur --- Persoonlijkheid --- Sociale psychologie --- Examineren --- Kwaliteit --- Didactiek --- 371.39 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijsmethode --- Psychologie --- Volwassene --- Kwaliteit (proceskenmerk)


Book
Didactiek in beweging
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030172320 9789030172321 Year: 2000 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs zijn verbonden aan het Departement Pedagogische Wetenschappen van de K.U.Leuven en staan in voor het onderdeel Algemene Didactiek in de verschillende richtingen van de Academische Lerarenopleiding. Ten behoeve van aanstaande, beginnende en ervaren onderwijsgevenden uit het secundair en hogeschoolonderwijs bundelen zij een aantal inzichten uit dit domein rond het concept 'krachtige leeromgeving'. Leren wordt opgevat als een actief en constructief proces en het handelen van de onderwijsgevende is erop gericht dit leerproces adequaat te ondersteunen. (Bron: covertekst)

Keywords

Hoger onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Didactics --- didactiek --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Secundair onderwijs ; didactiek --- 691 --- 371.3 --- Academic collection --- 454 --- Actief leren --- Constructief leren --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Differentiatie --- Evaluatie --- Klasmanagement --- Leerinhouden --- Lesgeven --- Media --- Studiemotivatie --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Pedagogie en didactiek --- Didactiek; algemeen --- 072295.jpg --- 454 ) Didactiek - algemeen --- actief leren --- constructief leren --- demotivatie --- differentiatie --- evaluatie --- klassenmanagement --- leeromgevingen --- motvatie --- onderwijsgevenden --- oriëntatie --- #gsdbP --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- #KVHB:Didactiek --- 000.1 --- didactische werkvormen --- klasmanagement --- krachtige leeromgeving --- leerinhouden --- motiveren --- 489.4 --- Beginnende leraren --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Leeromgeving --- Leerprocessen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Beroepskeuze --- Klassenmanagement --- Leerinhoud --- Leerkracht --- Leren-actief --- Leren-constructief --- Motivatie (leerling) --- Onderwijs --- Studiekeuze --- Werkvormen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Algemene werken --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: teleonderwijs) --- 484 --- didactiek (ler) --- onderwijs --- leerprocessen --- departement Lerarenopleiding --- Motivatie --- Leraren --- Didactique Didactiek --- Apprentissage Leerproces --- Contenu (formation) Inhoud (opleiding) --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Formateurs Opleiders --- 37.02 --- hoger onderwijs --- secundair onderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Didactische werkvorm --- Leraar --- Directie

Listing 1 - 5 of 5
Sort by