Narrow your search

Library

ADVO-A (1)

Belgian Parliament (1)

FOD Finances (1)

KBR (1)

KDG (1)

KU Leuven (1)

UAntwerpen (1)

UGent (1)

UHasselt (1)

ULB (1)

More...

Resource type

book (1)

digital (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Multi
Commerciële exploitatie van de menselijke afbeelding, naam en stem
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789048641611 Year: 2021 Publisher: Brugge die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedere persoon is uniek. De individualiteit en identiteit van de persoon komt tot uiting via zijn fysieke of morele eigenschappen, karaktertrekken en bijzonderheden die samen zijn persoonlijkheid uitmaken. In het kielzog van de technologische ontwikkelingen op het vlak van fotografie en geluidsopnames, industriële productiemogelijkheden en massamedia hebben persoonlijkheidsaspecten steeds meer aan belang gewonnen in het dagelijkse commerciële rechtsverkeer. Ondanks het economische belang van de commercialisering van persoonlijkheidsaspecten, blijft de juridische theorievorming achterop hinken. Het gevolg hiervan is dat men in persoonlijkheidsrechtelijke aangelegenheden vaak op oneigenlijke wijze concepten en principes uit aangrenzende rechtstakken toepast, zoals het intellectuele eigendomsrecht. Om aan die juridische lacune tegemoet te komen, bespreekt deze uitgave de juridische principes die de commercialisering van persoonlijkheidsaspecten beheersen en naar de gevolgen voor persoonlijkheidsrechtelijke overeenkomsten: het normatief kader voor de commerciële exploitatie, rekening houdend met de oorsprong en fundamentele principes van persoonlijkheidsbescherming. Bijzondere aandacht gaat uit naar de specifieke subjectieve rechten die van belang zijn voor de commerciële exploitatie van persoonlijkheidsaspecten, namelijk de rechten op afbeelding, naam en stem en het gegevensbeschermingsrecht ; de “actieve” commercialiseringspraktijk. De leidraad voor de bespreking van het juridische regime voor persoonlijkheidsrechtelijke overeenkomsten is de tweeledige typologie, namelijk het onderscheid tussen attractief en onderscheidend gebruik ; de problematiek van de postmortale commercialisering.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by