Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Een goede definiëring en een helder begrip van 'verstandelijke beperking' is meer dan ooit van belang. Het is niet meer van deze tijd dat een IQ-test allesbepalend is bij de toegang tot zorg en de bekostiging ervan. Er kunnen op die manier pijnlijke vergissingen worden begaan. Ook met de uitgave van de DSM-5 ontstaat de noodzaak om tot een nieuw begrip van het construct 'verstandelijke beperking' te komen. Bovendien groeit het inzicht dat ook de emotionele ontwikkeling en nog andere factoren een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking.Dit boek biedt een toegankelijke beschrijving van het begrip 'verstandelijke beperking' voor iedereen die met de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking te maken heeft. De bijdragen in deze publicatie steunen op een eigentijdse benadering van verstandelijke beperking, tegen de achtergrond van veranderingen in inhoud en context. Hierbij baseren de auteurs zich vanuit eigen inzichten, op onder meer DSM-5, het AAIDD-handboek, ICD-10 (internationaal classificatiesysteem van de World Health Organisation) en recente internationale publicaties. Ook bespreken ze het ontstaan van verstandelijke beperkingen (etiologie) en plaatsen ze begrippen in een historisch perspectief
personen met een mentale beperking --- Psychiatry --- psychopathologie --- Social policy and particular groups --- mensen met een verstandelijke beperking --- Definities --- Mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mentale handicaps --- Mentale handicaps. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 616.071 --- Personen met een mentale handicap --- Diagnostiek --- 326 --- PXL-Social Work 2016 --- neuropsychologie --- verstandelijke beperkingen --- emotionele ontwikkeling --- begeleiding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Dit doe-boek is speciaal geschreven voor kinderen die een klasgenoot, vriendje, broertje of zusje hebben met een handicap of leerstoornis. Op een speelse manier krijgt de jonge lezer begrip en respect voor kinderen die een beetje anders zijn, bijvoorbeeld door 'in hun schoenen' te gaan staan. De belangrijkste doelstellingen zijn acceptatie van en rekening houden met deze kinderen. (Bron: covertekst)
WO (wereldoriëntatie) --- leermoeilijkheden --- leerstoornissen --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- personen met een beperking --- maatschappelijke vorming --- Didactics of primary education --- 460.1 --- anders zijn --- handicaps --- Autisme --- Downsyndroom --- Astma --- Leerstoornissen --- 460.5 --- didactiek --- gehandicapten --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Gehandicapte kinderen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- autisme --- vriendschap --- 462.4 --- 463 --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376 --- Dagelijks leven --- Kinderen met een handicap --- Omgangskunde --- 091399.jpg --- Leerproblemen --- Handicaps --- Anders zijn --- orthopedagogiek - didactiek --- Kinderen met leerproblemen --- ADHD --- Beeldvorming --- Zorgverbreding --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Disabilities --- People with disabilities --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Disability --- Disabling conditions --- Handicaps --- Impairment --- Physical disabilities --- Physical handicaps --- accesibility --- handicapped people --- disabled people --- Disabilities. --- People with disabilities. --- Spain. --- Persons --- Sociology of disability --- Diseases --- Wounds and injuries --- Animals with disabilities --- Espanja --- Spanien --- Hiszpania --- Spanish State --- España --- Estado Español --- Espagne --- Hispania --- Sefarad --- Sepharad --- Shpanye --- Shpanie --- Reino de España --- Kingdom of Spain --- Espainiako Erresuma --- Espanha --- Espanya --- Isupania --- Regne d'Espanya --- Reiaume d'Espanha --- Reino d'Espanya --- Reinu d'España --- Supein --- Social sciences --- Social sciences (general)
Choose an application
Psychiatrische diagnoses als depressie, schizofrenie, borderline, anorexia... lijken vanzelfsprekende concepten in ons alledaagse taalgebruik. Dagelijks worden we via tv, krant, radio, muziek, films, gesprekken op het werk of op straat geconfronteerd met diagnostische termen. Ondanks de bewering dat de DSM geen mensen, maar enkel stoornissen classificeert, is het in de dagelijkse praktijk altijd zo dat een diagnose wordt toegekend aan iemand, aan een 'ik' van vlees en bloed. In dit boek gaat de auteur na hoe die iemand, dat 'ik', kan omgaan met een diagnose die op haar/hem van toepassing wordt verklaard. Door in te gaan op vragen als 'Wat is een psychiatrische diagnose?', 'Wie is dat subject, dat "ik" dat gediagnosticeerd wordt?' en 'Hoe interageert een subject met een aan haar/hem toegekende psychiatrische diagnose?' stelt zij de dominante objectivistisch-reductionistische manier van 'kijken' naar de gediagnosticeerde mens in vraag. De gediagnosticeerde mens is niet één maar velen en kan niet gevat worden in één diagnose. Om dit duidelijk te maken, maakt zij gebruik van de metafoor van het rizoom. Door het subject/zelf op te vatten als een rizomatisch verhaal, biedt zij een vernieuwende en alternatieve kijk om het gediagnosticeerde subject in al zijn facetten te beschouwen
Psychiatrie. --- Psychiatrische patiënten. --- Psychotherapie --- Diagnostiek. --- psychodiagnostiek --- Psychiatry --- psychiatrie --- Mental illness --- Diagnosis --- Mentally ill --- Psychiatrie --- Diagnose --- Aanvaarding --- Verwerking --- Psychiatrische patiënten --- Diagnostiek --- #SBIB:316.334.3M20 --- #SBIB:39A9 --- #KVHB:Psychiatrie --- 616.89 --- Patiënten --- psychiatrische patiënten --- Psychische stoornissen --- Sociale epidemiologie en etiologie: sociale aspecten van ziekte en gezondheid --- Medische antropologie / gezondheid / handicaps --- 616.5 --- Provincie West-Vlaanderen --- Verwerking (trauma) --- Psychiatrische patiënt --- diagnostiek (geneeskunde) --- psychotherapie
Choose an application
Optometry --- Vision disorders --- Optométrie --- Vision, Troubles de la --- Optometry. --- Eye Diseases --- Eye --- Defective vision --- Disorders of vision --- Impaired vision --- Visual disorders --- Visual function disorders --- Visual handicaps --- Visual impairments --- Communicative disorders --- Disabilities --- Sensory disorders --- Eye Disorders --- Eye Disease --- Eye Disorder --- Ophthalmology --- Treatment --- Treatment. --- Accommodation and refraction --- Diseases --- Ophthalmology & Optometry --- Eye Diseases . --- Optometries --- Troubles de la vision --- Œil --- Diseases. --- Traitement --- Maladies. --- Diseases and defects --- Vision disorders.
Choose an application
De hoofddoek heeft nog veel meer betekenissen dan enkel de religieuze connotatie die nu het westerse hoofddoekendebat beheerst. De auteur toont in dit boek aan dat de hoofddoek en het haar complexe en veelzijdige symbolen zijn. Zij plaatst de betekenisveranderingen van hoofddoek en haar in een historisch en intercultureel perspectief, waarbij de seksuele betekenis één van de mogelijkheden is.
Hoofddoek --- 668.5 Migrantenvrouwen --- #SBIB:39A9 --- #SBIB:39A10 --- #SBIB:316.331H531 --- 315.1 --- rituelen --- godsdienst --- hoofddoeken --- 39 --- Hoofddoeken --- Migranten --- Antropologie --- Medische antropologie / gezondheid / handicaps --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- Godsdienstige praktijken: deelname volgens leeftijd en sociale categorieën --- Vrouwenemancipatie algemeen --- haar --- culturele antropologie --- Biological anthropology. Palaeoanthropology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksualiteit --- Haar (vrouw) --- 308.1 --- Hair --- Social aspects --- Sex (Psychology) --- Addresses, essays, lectures --- Cultural aspects --- Vrouwenemancipatie ; algemeen --- Identity --- Islam --- Psychoanalysis --- Sexuality --- Appearance --- Female body --- Book --- Anthropology --- Veil
Choose an application
Geen vreugde zonder verdriet, geen geluk zonder ongeluk. Dirk De Wachter en Manu Keirse behandelden het omgaan met moeilijkheden al uitvoerig in lezingen, publicaties en interviews en zorgden voor meer aandacht voor het aanvaarden van de mindere kanten van het leven. Ook het omgaan met beperking kreeg de afgelopen jaren meer aandacht, maar leidde niet voldoende tot een betere positie voor mensen met een beperking.In dit boek kijken beide auteurs precies naar het leven met kwetsbaarheid en beperking. Dagelijks geconfronteerd worden met de grenzen van wat kan en wat niet (meer) mogelijk is, is erg confronterend voor alle betrokkenen. Door beter te luisteren naar mensen met een beperking zelf, hun familieleden en hulpverleners komen ze tot een nieuwe kijk op beperking.(https://www.standaardboekhandel.be/p/goed-leven-9789401470193)
gehandicapten --- 362.3 --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- inclusief beleid --- verbondenheid --- Gehandicapten --- Inclusieve samenleving --- Dementie. --- Euthanasie. --- Lichamelijke beperking. --- Rouwen. --- Verstandelijke beperking. --- rouwverwerking --- dementie --- euthanasie --- kinderen met een beperking --- kwetsbaarheid --- verlies --- herstel --- mensen met een beperking --- Handicaps --- Stereotypen --- Slechtnieuwsgesprekken --- Dementie --- Euthanasie --- Rouwproces --- Rouwen --- Mensen met een beperking --- Handicap --- 364.260 --- Persoon met een handicap --- Inclusie --- Stereotype (vooroordeel) --- Slechtnieuwsgesprek --- ouder --- Samenleving --- Welbevinden
Choose an application
Health Sciences --- Ophthalmology --- Optometry --- Vision disorders --- Vision Disorders --- Optometry. --- Optometries --- Day Blindness --- Metamorphopsia --- Vision Disability --- Visual Disorders --- Visual Impairment --- Hemeralopia --- Macropsia --- Micropsia --- Blindness, Day --- Disabilities, Vision --- Disability, Vision --- Disorder, Visual --- Disorders, Visual --- Hemeralopias --- Impairment, Visual --- Impairments, Visual --- Macropsias --- Metamorphopsias --- Micropsias --- Vision Disabilities --- Vision Disorder --- Visual Disorder --- Visual Impairments --- Defective vision --- Disorders of vision --- Impaired vision --- Visual disorders --- Visual function disorders --- Visual handicaps --- Visual impairments --- Communicative disorders --- Disabilities --- Eye --- Sensory disorders --- Treatment --- therapy --- therapy. --- Treatment. --- Diseases --- Accommodation and refraction
Choose an application
Dat de mogelijkheden voor prenataal onderzoek zich steeds verder uitbreiden blijft niet zonder gevolgen: sinds iedere zwangere in Nederland een twintigwekenecho krijgt aangeboden, is het aantal zwangerschapsafbrekingen na constatering van bijvoorbeeld een open ruggetje bijna verdubbeld. Vijf jaar geleden werden Maarten Slagboom en zijn vrouw voor de keuze gesteld of zij de zwangerschap wilden voortzetten toen bleek dat hun kind meervoudig gehandicapt geboren zou worden. De zwangerschap werd afgebroken, maar de vragen bleven. Naast de vraag ‘heb ik er goed aan gedaan?’ rezen de vragen wie en wat nu eigenlijk invloed uitoefenen op het hebben van die keuze, en wat de gevolgen ervan zijn. Maarten Slagboom interviewt in dit boek artsen, politici, wetenschappers en andere betrokkenen, en hij beschrijft zijn persoonlijke ervaringen. Hij legt bloot hoe het samenspel van voortschrijdende technologie, politieke compromissen en overtuigingen van medisch specialisten en ethici steeds meer ouders voor genadeloos ingewikkelde dilemma’s plaatst. Echo is daarnaast de weerslag van een zoektocht naar antwoorden op vragen die pas echt gesteld worden als ze onontkoombaar zijn.
prenatale fase --- abortus provocatus --- Professional ethics. Deontology --- Gynaecology. Obstetrics --- medische ethiek --- Antenatal diagnosis --- Diagnostic anténatal --- Diagnostic intra-utérin --- Diagnostic intrautérin --- Diagnostic prénatal --- Diagnostics prénatals --- Diagnostics prénataux --- Dépistage prénatal --- Foetus--Maladies--Diagnostic --- Foetus--Maladies--Dépistage --- Intrauterine diagnosis --- Prenatal diagnosis --- Prenatal testing --- Prenatale diagnose --- #SBIB:316.334.3M30 --- #SBIB:316.334.3M51 --- #SBIB:39A9 --- prenatale diagnostiek (prenatale test) --- 603.1 --- 615.7 --- dilemma's --- echografieën --- ethiek --- prenatale screening --- waar gebeurde verhalen --- zwangerschap --- Prenatale diagnostiek --- 173.4 --- Ethiek --- Kinderen met een handicap --- Zwangerschap --- Medische sociologie: gezondheidsgedrag --- Organisatie van de gezondheidszorg: modellen van therapeutisch handelen --- Medische antropologie / gezondheid / handicaps --- diagnostic prénatal (test prénatal, DPN) --- Medische ethiek --- Zwangerschap - Bevalling - Zuigelingenzorg
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|