Narrow your search

Library

KDG (8)

Odisee (8)

UCLL (8)

VIVES (7)

Arteveldehogeschool (6)

AP (5)

DocAtlas (5)

KBR (5)

Thomas More Kempen (5)

Hogeschool Gent (4)

More...

Resource type

book (8)

object (1)


Language

Dutch (8)


Year
From To Submit

2015 (1)

2012 (1)

2011 (1)

2010 (1)

2008 (1)

More...
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Ik voel een voet!
Authors: ---
ISBN: 9789047700265 Year: 2011 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schildpad, Vleermuis, Octopus, Vogel en Bok slapen in een hangmat. Wanneer Schildpad iets hoort, gaan de dieren op onderzoek uit. Prentenboek in oblong formaat met paginagrote expressieve illustraties. Vanaf ca. 4 jaar.Hilde Ureel, 22 januari 2015Schildpad, Vleermuis, Octopus, Vogel en Bok liggen samen te slapen in hun felgekleurde hangmat. Schildpad hoort iets en samen gaan de dieren op onderzoek. Ze naderen het geluid, maar door alleen te luisteren, ontdekken ze niets. Daarom gaan ze proberen te voelen wat er voor hen in het donker staat. Elk dier ontdekt een reuzegroot stukje van zichzelf: een grote schildpadvoet, een grote vleermuisvleugel, een grote octopustentakel, een verschrikkelijk grote snavel en een beregrote sik. De schild-muis-octo-vogel-bok blijkt uiteindelijk een doodgewone eenzame olifant te zijn. De dieren nemen hem mee naar hun hangmat. Als ze allemaal slapen, klinkt er opnieuw een geritsel in het bos ... Heel mooi [lees meer] vormgegeven en geïllustreerd boek. De zwarte nacht wordt doorbroken door de witte tekst en de kleurige, wat exotische illustraties. De kolossale lichaamsdelen van de olifant worden telkens slechts gedeeltelijk weergegeven waardoor je mee nieuwsgierig bent naar het geheimzinnige dier. Heel mooi is hoe de angst voor het onbekende omgezet wordt in uitvergrote fantasiedieren, die er op de prenten toch heel liefelijk uitzien. Het taalgebruik is eenvoudig en helder. Voor jonge kleuters minder bekende woorden worden niet vermeden (bv. tentakels), maar die worden wel duidelijk in de context. De gefluisterde conversatie tussen de dieren is best afwisselend én grappig. Leuk en mooi om te zien!22 januari 2015© Pluizer40http://www.pluizer.be


Book
Roefel doefel : verrassende verhalen en activiteiten rond alle zintuigen
Authors: --- ---
ISBN: 9789462343450 Year: 2015 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat (voorlees)verhalen over Roefel Doefel, een jongen die graag op avontuur gaat met zijn vrienden en zijn familie. Zintuigen staan centraal. Alle personages hebben een eigen geur, kleur, smaak, geluid en karakter. In de verhalen zijn diverse zintuiglijke prikkels verstopt die aanleiding geven tot een waaier aan verwerkingsmogelijkheden en spelmomenten. De aanzet hiervoor vind je in deel 3 van het boek. In deel 4 tot en met 6 vind je recepten, spelideeën, ademhalingsspelletjes of praktische oefeningen om de zintuigen op scherp te stellen. Je kunt met het boek zowel thuis als op school aan de slag.


Book
Sensopathisch spel
Author:
ISBN: 9789044129229 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen kliederen graag met zand, water, verf, klei,& Ze zijn immers erg op hun zintuigen gericht. Ze willen bekijken, horen, proeven, ruiken en vooral ook betasten.Dit boek gaat over het zintuiglijke beleven van alledaagse materialen op een speelse manier, d.i. het sensopathisch spel. Het wordt te weinig aangeboden aan jonge kinderen, omdat ze wel eens 'rommel' maken. Jammer, want kinderen leren veel van dat kliederen.Het eerste deel legt uit wat sensopathisch spel inhoudt en wat de functie ervan is voor kinderen en wat ze ermee kunnen leren. Het tweede deel geeft aan hoe je het in de praktijk doet en biedt tal van voorbeelden van daadwerkelijk spel.Iedereen die met kinderen speelt, vindt hier originele inspiratie.


Book
Ontdek je zintuigen : ideeënmap voor het kleuteronderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789059324282 Year: 2008 Publisher: Sint-Niklaas Zuidhorn Abimo Schoolsupport

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze map is een praktisch hulpmiddel voor de leerkracht. Wanneer je het thema zintuigen wilt uitwerken in de klas, kun je aan de hand van deze map onmiddellijk aan de slag. De activiteiten zijn kant-en-klaar uitgewerkt en in de bijlagen vind je al het nodige materiaal. Er worden zowel activiteiten voor de jongste als voor de oudste kleuters gegeven. Naast een algemeen deel vind je de vijf zintuigen: voelen, zien, horen, ruiken en proeven. In het algemeen deel bekijkt men het thema 'zintuigen' in zijn totaliteit. Je vindt hier o.a. een zintuigenlied en gezelschapspelletjes rond het thema zintuigen. Ook 'snoezelen' en het aanmaken van zintuigenwanden wordt bekeken. Daarnaast bekijkt men elk zintuig apart. De indeling is voor elk zintuig dezelfde. Per thema lees je in welke verschillende hoeken je kunt werken, er zijn een taal-,denk- en knutselactiviteiten en zintuigspelletjes gegeven. In de bijlagen vind je al het nodige materiaal zodat je onmiddellijk kunt starten met de activiteit.


Multi
Doen Jules! Doedoos.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789055352623 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Zwijsen-Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Doen Jules! nemen peuters zelf het initiatief om materialen te ontdekken en ermee te experimenteren. Jules geeft uitleg en helpt hen op weg. Want als Jules zijn 'doeschort' aantrekt, weten de peuters dat ze iets leuks gaan doen. Maar eerst... Schorten aan! Doen Jules! is een doedoos voor peuters van 2,5 en 3 jaar met suggesties voor creatieve activiteiten. Daarbij speelt de klaspop Jules een essentiële rol. Jules motiveert en stimuleert de creativiteit van de peuters. Maar de peuters bepalen zelf het resultaat. Ze gaan uit van hun eigen mogelijkheden en vaardigheden. Als begeleider verruim je deze beginsituatie door zoveel mogelijk materialen en suggesties aan te reiken, zoals beschreven op de doekaarten. Uit de doedoos zoekt de begeleider een doekaart op maat van de peuter(groep) Doen Jules! biedt twee soorten activiteiten: > doekaarten 'exploreren en experimenteren' > doekaarten 'procesgericht werken'. De doekaarten 'exploreren en experimenteren' laten de peuters kennismaken met verschillende technieken en materialen. De kinderen nemen zelf het initiatief en gaan in hun eigen tempo op ontdekking. Op de doekaarten staan tips om hen daarbij te begeleiden. Jules moedigt de peuters aan en versterkt zo hun bekwaamheidsgevoel. De doekaarten exploreren en experimenteren zullen vooral de onderzoekende peuter aanspreken. Peuters die al wat verder staan in hun motorische ontwikkeling en creatieve vaardigheden, vinden hun gading in de doekaarten procesgericht werken. Tijdens procesgerichte activiteiten gaan de kinderen planmatig te werk. Hier begeleidt Jules de peuters stap voor stap. Het proces is belangrijker dan het product. Boven de knutselhoek hangt het schortje van Jules. Wanneer Jules zijn schort aantrekt, weten de peuters dat er een creatieve activiteit volgt. Jules vertelt de kinderen wat ze gaan doen en welke materialen ze kunnen gebruiken. Hij verwoordt ook alle stappen. Dat is erg belangrijk. Door te horen wat er gebeurt, richten de peuters hun aandacht op de handelingen en nemen ze die beter in zich op. Zo ontwikkelen ze de vaardigheid om te plannen vooraleer te reageren, gericht te blijven op een activiteit en hun energie af te stemmen op de taak.


Book
Mijn eerste proefjes : doemap met 60 proeven voor het kleuteronderwijs : groep 1-2
Authors: --- ---
ISBN: 9789031729784 Year: 2010 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's : water, lucht, kleuren, dieren, planten, voelen, proeven, ruiken, zien, horen, keukenspullen, dingen bouwen

Keywords

Natuurwetenschappen --- Technologische opvoeding --- Kleuteronderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- natuurwetenschappen --- Didactics of social education --- wetenschappelijke proeven --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of sciences --- kleuterdidactiek --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Technologische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Tastzin (Voelen) --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+111.83 --- C6 --- kleuteronderwijs --- leermiddelen --- natuur --- techniek --- proefjes --- 471.43 --- didactiek --- technologische opvoeding --- wereldoriëntatie --- Bouwen --- Dieren --- Gehoor(Horen) --- Keukens --- Kleuren --- Lucht --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Planten --- Proeven (wetenschappen) Experimenten (Natuurkundige proeven) --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Techniek --- Water --- Zien(Gezicht) --- Zintuigen --- Experimenteren --- Kleuteronderwijs --- experimenteren --- wereldorientatie --- 472.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Vakdidactiek : Technologie : Kleuteronderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- didactiek kleuteronderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie --- PXL-Education 2017 --- natuurkennis --- Basisonderwijs --- Natuurkundige proeven --- Proeven (wetenschappen) --- Natuur --- reukzin --- gehoor --- smaakzin --- tastzin --- Natuurkundige proef --- Proef (wetenschap) --- Techniek (wetenschap)


Book
Ervaringsgericht werken rond thema's
Authors: --- --- ---
ISBN: 9074798063 9789074798068 Year: 1996 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bundelt een brede waaier van praktijkervaringen rond thema's als tyrannosaurussen, geboorteverhalen, indianen, ridders en kastelen, klassieke muziek (Mozart) , kranteknipsels, vader- en moederdag, stenen, de derde wereld in de kleuterklas (Afrika), Sinterklaas, politiehonden, beeldende kunst bij allochtonen... Maar dit boek wil meer. Het heeft namelijk ook de pretentie een denkkader en tal van aandachtspunten en suggesties te bieden om het thematisch werken beter af te stemmen op de ontwikkelingsbehoeften van deze concrete kinderen. Daarom werden na de meeste praktijkverhalen door ons een aantal beschouwingen herschreven of toegevoegd. In een laatste hoofdstuk zetten we de belangrijkste inzichten rond "ervaringsgericht werken rond thema's" op een rij.

Keywords

ervaringsgericht werken --- kleuteronderwijs --- thematisch werken --- kleuters --- pedagogiek --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- Afrika k.o. --- allochtonen k.o. --- bedden k.o. --- beeldende kunst k.o. --- documentatiecentra k.o. --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- geboorteverhalen k.o. --- grotemensenmuziek k.o. --- indianen k.o. --- kastelen k.o. --- krantenknipsels k.o. --- moederdag --- play-backen k.o. --- prehistorie k.o. --- radio's k.o. --- sinterklaas k.o. --- slakken k.o. --- soundmixen k.o. --- stenen k.o. --- vaderdag k.o. --- voel-toestanden k.o. --- wespen k.o. --- zwemhoeken k.o. --- Kleuterschool: belangstellingspunten --- Kleuterschool: belangstellingspunt: Afrika --- Kleuterschool: belangstellingspunt: de auto --- Kleuterschool: belangstellingspunt: het bed --- Kleuterschool: belangstellingspunt: geboorten --- Kleuterschool: belangstellingspunt: indianen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: kastelen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: klokken: tijd: uur lezen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: de krant: media --- Kleuterschool: belangstellingspunt: muziek --- Kleuterschool: belangstellingspunt: opzoeken: documentatiecentrum --- Kleuterschool: belangstellingspunt: radio's: technologie --- Kleuterschool: belangstellingspunt: schilderen: verven --- Kleuterschool: belangstellingspunt: Sinterklaas --- Kleuterschool: belangstellingspunt: slakken --- Kleuterschool: belangstellingspunt: verjaardagen: feesten: sinterklaas --- Kleuterschool: belangstellingspunt: voelen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: wespen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: zingen: play-backen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: zwemmen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Moederdag --- Stenen --- Uurwerken(Klokken) --- Vaderdag --- Thematisch werken (Belangstellingscentra) --- Wespen --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Thematisch werken ; kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Thematisch werken --- Kleuters. --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- thematisch onderwijs --- Afrika --- Auto's --- Dagbladen (Kranten) --- Dieren --- Dinosaurussen --- Geboorte --- Indianen --- Kastelen(Burchten) --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Muziek --- Radio --- Sinterklaas --- Slapen gaan --- Tastzin (Voelen) --- Zwemmen --- Beeldopvoeding --- Documentatiecentra --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk --- Kastelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Mozart, Wolfgang Amadeus --- Muziekbeluisteren --- Muzikale opvoeding --- Prehistorie --- Schilderen --- Slakken --- Slapen --- Tijd --- Zintuigen --- Zintuiglijk spel --- Handboek/cursus --- 471.5 --- didactiek kleuteronderwijs --- (zie ook: Fauna) --- Afrika ; k.o. --- allochtonen ; k.o. --- bedden ; k.o. --- beeldende kunst ; k.o. --- documentatiecentra ; k.o. --- geboorteverhalen ; k.o. --- grotemensenmuziek ; k.o. --- indianen ; k.o. --- kastelen ; k.o. --- krantenknipsels ; k.o. --- play-backen ; k.o. --- prehistorie ; k.o. --- radio's ; k.o. --- sinterklaas ; k.o. --- slakken ; k.o. --- soundmixen ; k.o. --- stenen ; k.o. --- vaderdag ; k.o. --- voel-toestanden ; k.o. --- wespen ; k.o. --- zwemhoeken ; k.o. --- Kindergarten --- ervaringsleren --- Afrika ; k.o --- allochtonen ; k.o --- bedden ; k.o --- beeldende kunst ; k.o --- documentatiecentra ; k.o --- geboorteverhalen ; k.o --- grotemensenmuziek ; k.o --- indianen ; k.o --- kastelen ; k.o --- krantenknipsels ; k.o --- play-backen ; k.o --- prehistorie ; k.o --- radio's ; k.o --- sinterklaas ; k.o --- slakken ; k.o --- soundmixen ; k.o --- stenen ; k.o --- vaderdag ; k.o --- voel-toestanden ; k.o --- wespen ; k.o --- zwemhoeken ; k.o --- Ervaringsleren. --- Kindergarten. --- ervaringsleren.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by