Listing 1 - 10 of 61 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Higher education --- internationalisering --- studentenbegeleiding
Choose an application
Higher education --- studiebegeleiding --- studentenbegeleiding --- Karel de Grote University College [Antwerp]
Choose an application
Deze publicatie gaat over studiesucces en diversiteit. Elk jaar zijn er meer studenten in het hbo en is er een grotere diversiteit aan studenten. Daarnaast lijkt het succes van een opleiding te worden afgemeten aan het aantal geslaagde studenten. Vragen als wat is de invloed hiervan op het onderwijs en hoe gaan docenten daarmee om; beoordelen zij studiesucces in kwantitatieve termen of hanteren ze een andere opvatting? Het boek bevat kort de belangrijkste bevindingen van gesprekken die de auteurs hadden met docenten van 25 teams, ze bespreken de resultaten en verkennen de mogelijke implicaties voor docenten en managers in het hbo (hoger beroepsonderwijs).
Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studiemotivatie --- studieproblemen --- studentenbegeleiding --- culturele diversiteit --- studievaardigheden
Choose an application
Cliënten en patiënten hebben recht op goede zorg en begeleiding van up-to-date geschoolde professionals. Goed uitgevoerde werkbegeleiding, toetsing en beoordeling helpen bij het opleiden én het behoud van vakmensen in zorg en welzijn. Naast het coachen van leerlingen/studenten (werkbegeleiding) is het steeds vaker een taak van professionals om collega's te coachen en te toetsen en vervolgens te beoordelen op hun vaardigheden, bijvoorbeeld in het kader van de wet BIG: zijn ze nog voldoende bekwaam? Toetsen en beoordelen worden als lastig en zwaar ervaren. Het is daarom noodzakelijk om medewerkers toe te rusten om dit eerlijk en objectief te kunnen doen. Dit boek biedt praktische handvatten in begeleidingsmethodieken, beoordelings- en toetsvormen. Het daagt de professional uit om kritisch naar zichzelf te kijken en de eigen valkuilen bij coaching, toetsen en beoordelen te herkennen. Het boek is te gebruiken als naslagwerk voor opleiders, voor training van werkbegeleiders, toetsers en beoordelaars (assessoren).Deze uitgave vervangt de twee zakboeken "Werkbegeleiding" en "Toetsen en beoordelen in competentiegericht onderwijs". Deze totaal herziene druk is geactualiseerd en uitgebreid met de toepassing van coaching, toetsing en beoordeling van de professional (medewerker/collega) op de werkvloer.
Sociology of social welfare --- Didactics of higher education --- welzijnswerk --- zorgsector --- coaching --- studentenbegeleiding --- onderwijssociologie
Choose an application
Dyslexie --- Zorgverbreding --- Hoger onderwijs --- Leerprobleem --- Student --- Nederland --- Leesprobleem --- Studentenbegeleiding --- Spellingsprobleem --- Orthopedagogics --- Higher education --- Psycholinguistics --- HO (hoger onderwijs) --- dyslexie
Choose an application
Een buitengewoon handige hulpgids over allerhande thema's die aan de orde kunnen komen bij het gaan studeren met autisme. Het boek is vooral gericht op jongeren met autisme of AD(H)D; ouders kunnen door deze gids op veel door hen gestelde vragen antwoorden vinden. Elk hoofdstuk bevat informatie over stappenplannen die je moet maken als je gaat studeren. Er zijn tips die met een bepaald symbooltje staan aangegeven. Bijzonder verhelderend werken de ervaringsverhalen van studenten en hun begeleiders in bijna elk hoofdstuk. Het wordt de lezer gemakkelijk gemaakt zich snel te oriënteren in deze gids. De informatie die wordt gegeven, is kort en duidelijk, geen overbodige verhalen, wel zinvolle illustraties. Elk onderwerp van belang wordt omkaderd aangemerkt. In de schoolwerelden van het mbo/hbo of universiteit gelden veel technische termen; die worden in de teksten goed uitgelegd. Dikwijls wordt verwezen voor nadere informatie naar Google. Een manco in deze hulpgids is het ontbreken van korte en relevante informatie over het autisme, de specifieke voorzieningen die soms nodig zijn. Zijdelings wordt daarover slechts gesproken. Verder een handige studiegids voor jongeren vanaf ca. 16 jaar. © NBD Biblion
autisme --- Pupil counseling. Pupil guidance --- studiebegeleiding --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Autisme --- Studenten --- Hoger onderwijs --- Hogescholen --- Universiteiten --- Studentenbegeleiding --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Student --- Hogeschool --- Universiteit
Choose an application
Het begeleiden van individuele studenten tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten of onderzoek is een van de kerntaken van docenten in het hoger onderwijs. Het is een boeiende taak die tegelijkertijd veel tijd en energie kan kosten. Want wat doe je als je student onvoldoende voortgang boekt of niet gemotiveerd lijkt? En hoe vind je de balans tussen sturen en het geven van eigen regie? Met Studentgericht begeleiden leer je op een effectieve manier de student centraal te zetten.Aan de hand van dit praktijkgerichte boek leer je als begeleider de student te activeren en verantwoordelijkheid te laten nemen voor zijn eigen leerproces. In elk hoofdstuk komt een belangrijke begeleidingsvaardigheid aan bod, zoals gesprekken voeren, feedback geven, motiveren, problemen bespreekbaar maken, beoordelen en evalueren. Voorbeelden van begeleiders uit het hoger onderwijs illustreren de theorie en aan de hand van opdrachten word je uitgenodigd te reflecteren op je aanpak en je nieuwe inzichten toe te passen in de praktijk.Studentgericht begeleiden is geschreven voor zowel beginnende als ervaren docenten in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen die studenten begeleiden tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten en onderzoek.Dr. E.A. van KemenadeAl ruim veertig jaar ben ik werkzaam in het hoger onderwijs als docent/onderzoeker. Vanaf het begin heb ik studenten begeleid, als mentor voor eerstejaars, als stagebegeleider en als afstudeerbegeleider van bachelor- en masteropleidingen. Ik had gewild dat dit boek er 40 jaar eerder geweest was. Studentgericht begeleiden geeft zeer systematisch weer wat je als begeleider kunt doen om het leerproces beter te laten verlopen. Daarvoor gaat het in op je visie op begeleiden, op het begeleidingstraject, op gespreksvoering en feedback, op motiveren en problemen oplossen en ten slotte op afronden van het begeleidingstraject. Zelfs na 40 jaar ervaring kan ik nog van dit boek leren! Ik zie wel verschillen tussen wat je nodig hebt als mentor, als stagebegeleider en als afstudeerbegeleider en daar gaat het boek weinig op in; maar verder zeker een aanrader!© NBD Biblion
Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studentenbegeleiding --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs --- Studiemethode --- Didactiek --- Begeleiding --- Leerproces --- Leerdoel --- Gesprekstechniek --- Feedback --- Motivatie --- Motivatiebevordering --- Probleem --- Evaluatie --- Coachen --- Studenten
Choose an application
Studenten begeleiden in een nieuwe context is de neerslag van de expertise en ervaring opgebouwd in Psynet, een netwerk geestelijke gezondheidszorg voor de studenten in de Antwerpen. Het nieuwe van die context komt vooral aan bod in het 1ste deel. De huidige studentenpopulatie wordt beschreven als de consumerende en prestatiegerichte, maar toch faalangstige en gestresseerde millenniumgeneratie. In de adolescentiefase moeten jongeren ontdekken "wie ze zijn". Emotionele problemen kunnen dan de studievoortgang belemmeren en psychologische hulp nodig maken. Vanuit de nieuwe leeromgeving van de huidige student worden 4 mogelijke toekomstscenario's beschreven bij een verder gedigitaliseerde leeromgeving. Deel 2 schetst de werking en organisatie van Psynet: vanuit registratiegegevens wordt een overzicht gegeven van de specifieke hulpvragen en probleemgebieden van studenten, zoals faalangst, relationele problemen, depressie en problemen met studie en examens. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de antwoorden: hoe proberen we tegemoet te komen aan deze diverse noden van onze huidige "flexibele" studenten? Het 3de deel biedt een caleidoscoop van werkmethoden, middelen en doelgroepen. Naast de preventiemedewerker zien we de hulpverlenende studiebegeleider, de interne studentenpsycholoog en de externe therapeut aan het werk bij verschillende doelgroepen met specifieke noden. Die verscheidenheid biedt herkenningspunten voor elke lezer, in de eerste plaats studentenbegeleiders en -psychologen, maar daarnaast ook beleidsmakers en verantwoordelijken van onderwijsinstellingen
coaching --- leerlingenbegeleiding --- allochtonen --- studentenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactic strategies --- Higher education --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 489.52 --- depressie --- emotionele problemen --- faalangst --- hoger onderwijs --- leeromgeving --- solliciteren --- Faalangst --- Hoger onderwijs --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingbegeleiding --- S20100107.JPG --- Studiebegeleiding ; hoger onderwijs --- onderwijs --- studenten --- studiebegeleiding --- #KVHA:Studentenbegeleiding --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 658.31 --- 371 --- 378 --- 371.21 --- departement Gezondheidszorg 10 --- digitale leeromgevingen --- Psynet --- Studentenbegeleiding --- Studiebegeleiding --- Studenten --- Begeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Leeromgeving --- Stress --- Coaching --- Inclusie --- Allochtonen --- Student --- Allochtoon --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Met behulp van dit boek kunt u uw studenten optimaal en doelgericht begeleiden bij het vergroten van de competenties organiseren, zelfmanagement en profileren. Bij deze competenties horen 8 thema?s die verdeeld zijn over verschillende bijeenkomsten. De bijeenkomsten in dit boek zijn opgebouwd volgens het lesconcept van activerend opleiden. Dit concept, gebaseerd op de leerstijlen van Kolb, gaat uit van het consequent doorlopen van de vier fasen van het ervaringsleren. Bij de keuze van de werkvormen is rekening gehouden met de verschillende soorten intelligenties. Met de kant-en-klare programma?s creëert u binnen de slb- of regielijn een goede samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten. Het boek beschrijft 40 bijeenkomsten van maximaal anderhalf uur met ruim 40 activerende werkvormen, zoals ijsbrekers, spelvormen, discussievormen en werkopdrachten. Deze werkvormen worden op een overzichtelijke manier gepresenteerd
stress --- Psychiatry --- effectiviteit --- professionaliteit --- zelfsturing --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- Levenskunst --- Studentenbegeleiding --- Studieresultaten --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Doceren --- Competentieontwikkeling --- Organiseren --- Zelfmanagement --- Professionalisering --- Ervaringsleren --- Kolb, David --- Werkvormen --- Timemanagement --- Stress --- Studieresultaat --- Zelfzorg --- Werkvorm --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek wil een praktisch antwoord bieden op problemen die te maken hebben met dyslexie. Zo'n 500 dyslectische mensen werkten mee aan dit onderzoek. Zij beantwoordden vragen over hun ervaringen op school en op het werk. In het eerste deel van dit boek worden die antwoorden samengevat om in het tweede deel te dienen als basis voor een concrete training. Deze training maakt het mogelijk om aanpassingen en compensaties te ontdekken die een wezenlijk verschil kunnen maken.
Dyslexie. --- Orthopedagogics --- dyslexie --- leerstoornissen --- 464 --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- studiemethoden --- #KVHB:Dyslexie --- leerproblemen --- Dyslexie --- S20100655.JPG --- S20100656.JPG --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Contains audio-visual material --- Dyslexia --- Treatment --- Handbooks, manuals, etc. --- Psychological aspects
Listing 1 - 10 of 61 | << page >> |
Sort by
|