Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) geniet veel belangstelling bij CLB-medewerkers. Noëlle Pameijer en Tanja van Beukering schreven het boek Handelingsgericht werken: een handreiking voor de interne begeleider (Acco, 2006). Het nieuwe boek is een hertaling hiervan naar de Vlaamse onderwijssituatie. Handelingsgericht werken (HGW) voor zorgbegeleiders is van toepassing als een leerkracht, ouder of kind de zorgbegeleider benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken?Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan. Ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld. Het boek bevat formulieren en checklists ter ondersteuning. Al deze thema’s worden geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne zorgbegeleider.
Didactics of secundary education --- Orthopedagogics --- speciaal onderwijs --- orthopedagogiek --- leerlingenbegeleiding
Choose an application
376 --- 376.3 --- Gezin --- Instellingen --- Kenmerken --- Opvoeding --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- personen met een mentale beperking --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- mentale stoornissen --- Mentale stoornissen. --- Orthopedagogiek --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- 376.4 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs
Choose an application
#SBIB:15G --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- 467 --- gedrag : problemen (ler) --- Psychologie --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Personality development --- 376 --- #GSDBP --- #GBIB:IDGP --- gedragsproblemen --- psychosociale problemen --- orthopedagogiek --- 376.58 --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Orthopedagogiek --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kinderen met gedragsproblemen --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Orthopedagogics --- Social problems --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs
Choose an application
Het boek biedt in twaalf hoofdstukken een overzicht van de wetenschappelijke en praktijkgerelateerde kennis over dyslexie bij jongvolwassenen in Vlaanderen en Nederland.
Orthopedagogics --- studentenbegeleiding --- jeugd --- dyslexie --- Dyslexie ; volwassenen --- #KVHB:Dyslexie --- jongvolwassenen --- leerproblemen --- leesproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Dyslexie --- Leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Dyslexia --- Young adults --- Handbooks, manuals, etc. --- Academic collection --- 376.53 --- ADHD --- Vlaanderen --- dyscalculie --- Adolescenten --- 376.41 --- Diagnostiek --- Volwassenen --- Begeleiding --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Kinderen met leerproblemen --- departement Algemeen 11 --- leesstoornissen --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Leesproblemen --- adolescenten --- hoger onderwijs --- leerstoornissen --- secundair onderwijs --- testen --- Leesprobleem --- Adolescent --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Dit boek is een praktische gids voor het volledige hulpverleningsproces bij jonge kinderen die seksueel misbruikt zijn. Hierbij wordt de integrale procedure, vanaf de intake tot aan het einde van de behandeling, in verschillende stappen gedetailleerd overlopen. In de eerste plaats wordt, aan de hand van zes praktische schemas, een theoretische achtergrond van dit hulpverleningsproces geschetst en uitgewerkt. Ten tweede wordt aandacht besteed aan de impact die seksueel misbruik heeft op zowel jonge kinderen als op hun gezin. Vervolgens worden, naast de beschrijving van het diagnostische en het behandelingsproces, praktische onderzoeksmaterialen, diagnostische middelen en diverse modellen en technieken voor de behandeling beschreven. Ten slotte wordt ook uitvoerig stilgestaan bij het handelen bij een vermoeden van seksueel misbruik, bij de ouderbegeleiding en bij het juridische traject naast het hulpverleningsproces
Seksueel geweld. --- seksueel misbruik --- Age group sociology --- kindermishandeling --- Criminology. Victimology --- Child abuse --- Treatment --- Child psychotherapy --- Therapeutics --- Psychology --- Law and legislation --- 376 --- 179.2 --- Kindermisbruik --- Seksueel misbruik --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Behandelingen --- 323.4 --- Kindermishandeling --- 616.89-008.442.38 --- 179.2 Kindermishandeling. Incest --- Kindermishandeling. Incest --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Incest --- Kinderen --- Behandeling --- Seksuele mishandeling --- Seksualiteit --- Assertiviteit --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kind --- Diagnose --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak
Choose an application
Wat is dyscalculie precies? Is dyscalculie iets dat neurologisch bepaald wordt? Of is het een gevolg van erg slecht reken-wiskundeonderwijs gedurende een reeks van jaren? En hebben we het dan over dyscalculie of over ernstige rekenproblemen? Om hoeveel kinderen gaat het precies? Deze bundel wil een bijdrage leveren aan deze discussie. (Bron: covertekst)
Dyscalculie. --- Orthopedagogics --- leerproblemen --- dyscalculie --- Didactics of mathematics --- orthopedagogiek --- Dyscalculie --- 464 --- rekenstoornissen (ler) --- 376 --- rekenproblemen --- 464.2 --- Lager onderwijs --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met rekenproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderen met leermoeilijkheden --- Kinderen met leerproblemen --- Rekenproblemen --- 464 ) Dyscalculie --- Rekenstoornissen --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- kinderen met rekenproblemen --- Wiskunde; ba.o --- Rekenproblemen; kinderen --- Rekenen; ba.o --- Dyscalculatie --- 070661.jpg --- Rekenprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Rekenstoornis
Choose an application
Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert.
Dyscalculie. --- Dyslexie. --- Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Preventie. --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- dyscalculie --- Teaching --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- dyslexie --- didactiek --- School children --- Education --- Acalculia in children --- Treatment --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leerproblemen --- leesonderwijs --- motivatie --- rekenproblemen --- spellingstoornissen --- zorgverbreding --- 464 --- evidence based onderzoek --- orthopedagogiek --- evidence-based practice --- Leerstoornissen ; kinderen --- rekenstoornissen --- Evidence-based practice --- Fonologische vaardigheden --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- Spellingproblemen --- instructie --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- 094877.jpg --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Diagnostiek --- Behandeling --- Motivatie --- Leerprobleem --- Diagnose --- Oorzaak
Choose an application
De laatste decennia vinden er ingrijpende veranderingen plaats in de hulpverlening aan personen met een handicap. Onder de noemer van vraaggestuurde ondersteuning streeft men ernaar mensen met een handicap en hun familie zelf te laten bepalen hoe ze hun leven willen leiden en welke ondersteuning ze daarbij nodig hebben. Nochtans is het voor hen niet gemakkelijk om wegwijs te geraken in de veelheid van ondersteuningsvormen en een antwoord te vinden dat op maat is van hun specifieke vragen en noden. Trajectbegeleiding wil hen hier bij ondersteunen. In een eerste deel worden de doelstellingen en het verloop van trajectbegeleiding beschreven. In een volwaardig partnerschap met de betrokkenen worden trajecten uitgestippeld die optimaal tegemoet komen aan hun wensen en noden. Trajectbegeleiding bemiddelt om de beoogde ondersteuning te mobiliseren en om deze te coördineren en op te volgen. In een tweede deel wordt de theorie geïllustreerd aan de hand van enkele concrete trajecten. In het derde deel brengen de auteurs verslag van een onderzoek waarin het proces en de resultaten van de trajectbegeleiding in drie projecten (met name in Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen) kritisch worden geëvalueerd. Het boek bundelt een veelheid van ervaringen met trajectbegeleiding. De personen met een handicap, hun ouders en de trajectbegeleiders worden zoveel mogelijk zelf aan het woord gelaten. De publicatie is gericht op een ruim publiek. Ouders, personen met een handicap en hulpverleners uit reguliere en specifieke sectoren krijgen informatie over de mogelijkheden en valkuilen van trajectbegeleiding.
Gehandicapten --- Hulpverlening. --- Trajectbegeleiding. --- vraaggestuurde zorg --- trajectbegeleiding --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- voorzieningen voor personen met een beperking --- Flanders --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Vlaanderen --- 376 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:gift 2003 --- Academic collection --- #A0404A --- 667 Gehandicapten --- #KVHB:Gehandicaptenzorg --- #KVHB:Trajectbegeleiding --- gehandicapten --- 325 --- arbeid --- hulpverlening --- onderzoeksopzet --- 364.26 --- Empowerment --- Hulpverlening --- Personen met een handicap --- Projecten --- Trajectbegeleiding --- gezinsbegeleiding --- orthopedagogiek --- verstandelijk gehandicapten --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- 362.3 --- 392.5 --- 361.2 --- 362.31 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Methodiek --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Trajectbegeleiding (zorg)
Choose an application
Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaan vier orthopedagogen die respectievelijk verbonden zijn aan de Universiteit Gent en de Hogeschool Gent dieper in op de dagelijkse praktijk van het inclusief onderwijs, waarin ook leerlingen met een beperking een plaats krijgen. Het boek gaat terug op het onderzoek 'Inclusief onderwijs in Vlaanderen', dat peilde naar kritische processen voor een goede inclusiepraktijk. Eerst wordt erg beknopt een theoretisch kader geschetst. Daarna worden negen 'kritische factoren' besproken: kind, leerproces, participatie, ouders en gezin, leraar, klasgenoten, ondersteuning, overgangen en team. Elke factor wordt uitgewerkt aan de hand van een casus in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De tekst wordt verhelderd met schema's en na elk hoofdstuk volgen reflectie- en observatievragen die aanzetten tot nadenken over het eigen handelen (bijvoorbeeld over de manier waarop je zou omgaan met leerlingen met een beperking in je klas). Achteraan volgt een bibliografie. Een degelijk, praktijkgericht boek voor leerkrachten. Jammer wel van de talrijke schrijffouten en rare zinswendingen.© NBD Biblion
Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen. --- 376 --- 371.3 --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- inclusief onderwijs --- leerproblemen --- 460.8 --- orthopedagogiek --- 454.23 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- gehandicapten --- inclusie --- 37.014 --- Participatie --- Personen met een handicap --- 120199.jpg --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Orthopedagogics --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Education--Research --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijsniveaus --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Gehandicapte kinderen --- Geïntegreerd onderwijs --- Vlaanderen --- Leerprocessen --- Ouderbetrokkenheid --- Klasgenoten --- Ondersteuning --- Overgang gewoon - buitengewoon onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Kind met een handicap --- Leerproces --- Klasgenoot --- Hoger onderwijs --- Emigratie
Choose an application
gezinszorg --- gezinsbegeleiding --- maatschappelijke hulpverlening --- kinderen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 376 --- 322.1 --- gehandicapten --- gezin --- ondersteuning --- support --- 316.66 --- Begeleiding --- Gezin --- Hulpverlening --- Kinderen met een handicap --- Ondersteuning --- Opvoeding --- Samenleving --- Voorzieningen --- gehandicapte kinderen --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Gezinszorg --- 362.3 --- 392.5 --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gezinnen --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ouderenzorg --- gehandicapten. --- gezin. --- gezinszorg. --- ondersteuning. --- support. --- Gezinszorg. --- 362.3. --- 392.5.
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|