Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Nederland wonen bijna 22.000 kinderen voor korte of voor langere tijd in een pleeggezin. Ruim een derde van deze pleegzorgplaatsingen wordt voortijdig afgebroken. Gedragsproblemen van het pleegkind die leiden tot conflicten en spanningen in het pleeggezin zijn de belangrijkste oorzaak, zo blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek dat in dit boek is beschreven. Pleegouders staan voor een intensieve opvoedtaak en houden die niet altijd vol.Een afgebroken plaatsing is meestal schadelijk voor een pleegkind. De gedragsproblemen nemen daarna toe en de kans op een nieuwe en succesvolle plaatsing neemt af. Tot in de volwassenheid zijn de negatieve gevolgen zichtbaar. Anne Maaskant onderzocht welke factoren het voortijdig afbreken van pleegzorgplaatsingen voorspellen en hoe de risico's op deze afbreuk verkleind kunnen worden. Daarbij kwam ook onder andere de effectiviteit van intensieve opvoedondersteuning voor pleegouders aan bod.Dankzij de heldere uitleg is dit boek zeer toegankelijk voor pleegouders en leerkrachten. Bovendien is Pleegzorg onder de loep gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke kennis over pleegzorg en daarmee een waardevolle bron van informatie voor psychologen, orthopedagogen en andere hulpverleners die met pleegkinderen te maken hebben.
pleegzorg --- 362.7 --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Nederland --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Netherlands --- Pleegzorg --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
In Hechtingsgerichte gezinstherapie. Werken aan de basis beschreef Dan Hughes het inzetten van hechtingstherapie bij gezinnen. Daarmee verwierf de hechtingstheorie zich een plekje binnen het gebied van de gezinstherapie. In dit begeleidende werkboek gaat hij verder dan de basisprincipes met als doel de lezers een groot aantal interventies te kunnen bieden. In dit boek biedt Hughes dan ook niet alleen training, maar ook kernvaardigheden en behandeltechnieken waarmee het model voor hechtingsgerichte gezinstherapie effectief binnen de klinische praktijk kan worden toegepast. Hughes schetst een beeld van de sleuteltechnieken die faciliterend werken op het van moment tot moment ontstaan van een spontane verbinding tussen ouder en kind. Daartoe behoren ook het opnemen van de emotionele/reflecterende dialoog, het bereiken van SANE (speelsheid, acceptatie, nieuwsgierigheid en empathie), het aan ouders aanleren hoe ze een hechtingsperspectief kunnen ontwikkelen, het ontwikkelen van een geleidelijk maar effectief behandelprogramma, en nog veel meer. Met behulp van veel casusvoorbeelden, werkbladen en vraag-en-antwoordscenario's worden de diverse klinische strategieën getoond. Dit biedt de therapeut verschillende benaderingen waarmee kan worden gereageerd op de problemen die tijdens de therapie kunnen ontstaan. Door het creëren van een veilige psychologische ruimte biedt hij gezinnen de kans de breuken die in de hechting zijn ontstaan te repareren, wat de basis legt voor een gezondere toekomst, en daarmee toont hij de kracht van hechtingsgerichte gezinstherapie aan.
Choose an application
Wat als het opvoeden van je kinderen je zwaar valt? Of wat als je door een zeer turbulente periode gaat waardoor je je kinderen niet de zorg kan geven die ze verdienen? Gelukkig bestaat er dan pleegzorg. Toch? Of toch niet zo gelukkig? In onze maatschappij worden de onvermijdelijke keuzes van ouders met kinderen in pleegzorg vaak bestempeld als onmenselijk. Maar wanneer we met een open geest naar de verhalen van deze ouders luisteren, blijkt niets te zijn wat het lijkt. Hoe voelen ouders zich wanneer hun kind iemand anders mama of papa noemt? Hoe zijn ze tot de beslissing gekomen om hun kind te laten opvoeden door pleegzorgers? Hoe is het om de verjaardag van je kind niet fysiek mee te kunnen vieren? Of hoe leg je je kind uit waarom het niet meer bij jou woont? Aan de hand van portretten vertelt Voor altijd mijn kind het verhaal van verschillende ouders. Verhalen over verdriet, woede en teleurstelling. Verhalen van liefde, warmte en blijdschap. Maar bovenal pakkende en persoonlijke getuigenissen van ouders van kinderen in de pleegzorg die verdienen om gehoord te worden. Omdat élk verhaal telt. Ouders van kinderen in pleegzorg zijn moeilijk bereikbaar. Dit inleefboek legt deze vaak onvoldoende gekende vorm van gedeeld ouderschap bloot en zet aan het individu los te koppelen van de groep.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/voor-altijd-mijn-kind-9789463371612?_gl=1*l9b2f*_up*MQ..*_ga*NTExODk0MjA1LjE3MjU4NzE1MTI.*_ga_QVC55FZQN0*MTcyNTg3MTUxMS4xLjAuMTcyNTg3MTUxMS4wLjAuMTY2MDI1NzI2Ng..
pleegzorg --- pleegkinderen --- 362.7 --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Pedagogiek --- Pleegzorg --- Pleeggezinnen --- Pleegkinderen --- Pleegzorg; verhalen --- Pleeggezin --- Pleegkind
Choose an application
Choose an application
Julia woont in twee huizen: ze heeft een huis met papa en een met mama. Soms is dat jammer en soms juist leuk. De zes verhalen over Julia gaan over allerlei gebeurtenissen rondom een scheiding. Over scheiden in het algemeen, het gevoel van kinderen van gescheiden ouders dat ze of de ene of de andere ouder verdriet doen, een verhuizing van een van de ouders, een nieuwe partner en gezinsuitbreiding. De verhalen zijn geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf zes jaar, en bieden een handvat om de verschillende situaties en gevoelens te kunnen bespreken. Het belangrijkste uitgangspunt van Julia heeft twee huizen is dat kinderen vertrouwen en zekerheid nodig hebben. Het vertrouwen dat papa en mama er, ondanks hun scheiding, nog steeds allebei voor het kind zijn. De zekerheid dat het kind geen schuld heeft aan de scheiding en, ondanks de veranderde situatie, gelukkig mag en kan opgroeien. Dit boek wil echtscheiding en de gevoelens die dat voor de kinderen meebrengt bespreekbaar maken aan de Hand van verhalen. Daarnaast proberen de verhalen kinderen het vertrouwen en de zekerheid te geven die ze tijdens en na de echtscheiding nodig hebben. Het is niet de bedoeling dat kinderen het boekje, zonder begeleiding zouden lezen. De zinvolste manier van omgaan met dit boekje is dat ouder en kind samen n met oog voor de persoonlijke situatie die verhalen uitkiezen die aan de orde zijn en die mogelijk een aanzet tot praten vormen. Het boek start met een algemeen verhaal over Julia, die twee huizen heeft, bij haar moeder woont en haar vader regelmatig ziet. Het tweede verhaal probeert duidelijk te maken dat je als kind best nog gelukkig mag zijn en dat je daarmee je ouders geen verdriet doet. Het derde verhaal bespreekt de gevoelens die kunnen ontstaan als een van beide ouders op een plaats gaat wonen waar het kind niemand kent. Het opnieuw verliefd worden van een van de ouders en het krijgen van een halfbroertje of -zusje komen in verhalen vier en vijf aan bod. Het laatste verhaal is Een soort samenvattend verhaal, waarin Julia zegt dat ze niet boos meer is dat haar ouders gescheiden zijn, maar dat het haar dat soms nog wel verdriet doet. De verhalen zijn verteld in korte zinnen en hanteren een eenvoudige taal die aangepast is aan de doelgroep, maar de verhalen zelf zijn wel tamelijk lang. Het boek start met een voorwoord waarin de bedoeling van het boek wordt uiteengezet. Daarna volgt een toelichting waarin per verhaal wordt aangegeven wat het thema is. Achteraan is er nog een literatuurlijstje en enkele URL-adressen rond het thema echtscheiding. De ouders van de 6-jarige Julia zijn gescheiden. In dit boek wordt in zes voorleesverhalen uiteengezet wat dit voor haar betekent en hoe zij zich er bij voelt. Ze heeft twee huizen, vindt het moeilijk om soms te kiezen omdat ze de andere ouder geen verdriet wil doen, krijgt te maken met de vriendin van papa en een halfbroertje. De verhalen, die gemiddeld vier bladzijden beslaan, zijn gellustreerd met wellicht met de computer Vervaardigde tekeningen van met name kleine figuren in felle kleuren, die veelal de emoties in het verhaal verbeelden. Door de opzet van de verhalen en de directe vragen aan de lezer bieden ze veel handvatten om een gesprek met het kind te starten. De gescheiden ouders gaan erg goed met elkaar om en zijn los van elkaar. Zo gunnen ze elkaar een nieuwe relatie en vieren ze gezamenlijk de verjaardag van Julia. De situatie is erg rooskleurig en zal voor veel kinderen en ouders anders zijn. Voor ouders die dit boek met hun kind gaan lezen, kan het dan ook confronterend zijn. Met een instructie voor de voorlezer waarin elk hoofdstuk belicht wordt. Geschikt als handvat om verschillende situaties en gevoelens ter sprake te brengen met kinderen vanaf ca. 6 jaar.
Kinderen en echtscheiding. --- echtscheiding (themawoord fictie) --- Paediatrics --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Pediatrie --- PXL-Education 2019 --- voorleesboek --- vanaf 6 jaar --- scheiding --- gezinsrelaties --- 322.9 --- 433.7 --- echtscheiding --- kinderboeken --- kinderen --- verhalen --- 173.1 --- Echtscheiding --- Emoties --- Gezin --- Kinderen --- Gevoelens --- Jeugdboeken --- Kind en echtscheiding --- Overige onderwerpen (echtscheiding) --- Leesopvoeding --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Al meer dan vijftig jaar geleden ontwikkelden zich uit het onderzoek van John Bowlby en Mary Ainsworth naar de ontwikkelingspsychologie van kinderen de basisprincipes voor de hechtingstheorie. Daniel A. Hughes, een eminent clinicus en hechtingsspecialist, plaatst dit traditionele model voor het eerst in een breder perspectief, waarbij hij de hechtingstheorie binnen de context van gezinstherapie toepast. Hughes presenteert een model waarin met alle leden van een gezin wordt gewerkt, en niet alleen met het gezinslid dat de problemen binnen het gezin lijkt te veroorzaken. Met dit model worden zowel persoonlijke als gezinsproblemen herkend, opgelost en geheeld, met behulp van principes uit de theorieën over hechting en intersubjectiviteit. Hoofdstuk voor hoofdstuk zet hij zorgvuldig uiteen wat de kernprincipes en -strategieën van zijn op het gezin gebaseerde benadering zijn. Hij weidt uit over de noodzaak van het gebruiken en blijven toepassen van speelsheid, acceptatie, nieuwsgierigheid en empathie (SANE) de centrale therapeutische benadering voor hechtingsgerichte gezinstherapie en geeft tips en voorbeelddialogen voor het implementeren van deze benadering. Het belang van het onderhouden van een emotionele/beschouwende dialoog wordt tot in detail beschreven, net als de wijze waarop aan gezinnen hulp kan worden geboden bij het omgaan met schaamte, bij het begrijpen en aanvaarden van de cyclus van breuk en herstel die binnen hun interacties plaatsvindt, en bij het onderzoeken en oplossen van trauma's uit de kindertijd. Ook bespreekt hij de meer procedurele problemen: hoe ouders deel kunnen gaan uitmaken van de therapeutische gesprekken, wanneer en hoe naar de eigen hechtingsgeschiedenis van de ouders kan worden gevraagd, en hoe 'aanwezig zijn' bij kinderen vorm kan krijgen. Op basis van het fundamentele principe dat ouders de gezonde emotionele ontwikkeling van hun kinderen faciliteren, is Hechtingsgerichte gezinstherapie - werken aan de basis het eerste boek in zijn soort dat de therapeut een volledige handleiding biedt voor het gebruik van hechtingstherapie bij gezinnen. Verspreid door het boek staan uitgebreide casusbeschrijvingen, karakterschetsen en voorbeelddialogen die duidelijk laten zien hoe het model van Hughes in de therapieruimte kan worden toegepast. Hughes laat therapeuten zien hoe ze een therapeutische relatie met ouders en verzorgers kunnen opbouwen die zich kenmerkt door psychische veiligheid en intersubjectieve ontdekking. Op hun beurt kunnen therapeuten vervolgens aan ouders voordoen hoe zij eenzelfde veilige relatie met hun kinderen kunnen aangaan.
gezinstherapie --- jeugd --- Developmental psychology --- psychotrauma's --- hechting (psychologie) --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- 615.87 --- PXL-Healthcare 2019 --- hechtingsstoornissen --- emotionele ontwikkeling --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Gezinstherapie --- Hechtingsproblemen --- Hechting --- Gezinnen --- Hechtingsprobleem --- Hechting (psychologie) --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- hechting
Choose an application
Seksueel misbruik van jonge kinderen komt veel vaker voor dan vroeger werd gedacht. Bovendien kunnen deze kinderen als gevolg hier van ernstige beschadigingen oplopen en kan hun dagelijks functioneren er sterk onder lijden. Om die reden is de belangstelling voor vroegtijdige behandeling de laatste twintig jaar sterk toegenomen, zowel bij onderzoekers als bij hulpverleners.In dit boek worden een aantal inzichten rond het misbruik van jonge kinderen gebundeld. De lezer maakt kennis met de problematiek van jonge, seksueel misbruikte kinderen, met de diagnostiek en behandeling en ook met de resultaten van de behandeling. De auteurs maken gebruik van theoretische inzichten, onderzoeksresultaten -ook uit eigen onderzoek- en hulpverleningser varingen. Het boek is dan ook bedoeld om wetenschap en praktijk dichter bij elkaar te brengen en een steviger fundament te geven aan de hulpverlening bij seksueel misbruikte kinderen en hun ouders. Het is gericht op s tudenten (or tho)pedagogiek en psychologie , op onderzoekers en op hulpverleners die in de klinische praktijk te maken hebben met seksueel misbruik en traumabehandeling.
Kindermishandeling --- Seksuele mishandeling --- Sociologie der seksen ; overige onderwerpen --- Seksueel misbruik --- Kinderen --- Diagnostiek --- Behandelingen --- 308.19 --- seksueel misbruik --- kinderen --- seksueel geweld --- psychotrauma's --- psychosociale hulpverlening --- Psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- psychologie --- Seksueel geweld --- Hulpverlening. --- Sexually abused children --- Mental health --- Institutional care --- Psychologie --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit boek gaat over de vraag hoe we de verantwoordelijkheid over de opvoeding in onze samenleving delen. En dus over interventies in de gezinsopvoeding. De gezinspedagogiek is vaak een wetenschap geweest die ouders wantrouwde en met opgeheven vingertje zei wat deugde en niet deugde. Ook initiatieven die zeggen te ?empoweren? of ?krachtgericht? te werken, zijn soms in hetzelfde betweterige bedje ziek. Gezinsondersteuning kan gezien worden als een gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid, maar soms is het ook een zaak van verdeelde opvoedingsverantwoordelijkheid. Dan is de opvoedingsondersteuning een manier om ouders te sturen.Over deze kwesties in theorie, in beleid en in praktijk gaat dit boek. En telkens houdt het ons voor ogen dat het gezin als dusdanig al lang dood is. In de plaats komt een veelheid aan samenlevingsvormen die we al dan niet gezinnen noemen. Daarbij moeten we ook de pleegzorg en adoptiegezinnen niet vergeten. De rode draad is dat de Gezinspedagogiek 2.0 een gezinspedagogiek is die breekt met enkele eeuwen van goede raad geven en die begint met luisteren.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/het-gezin-is-dood-leve-het-gezin-van-verdeelde-naar-gedeelde-opvoedingsverantwoordelijkheid/
gezin --- 392.5 --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Pedagogiek --- pleegzorg --- echtscheiding --- gezinssociologie --- adoptie --- gezinsbegeleiding --- gezinspedagogiek --- Opvoeding --- Opvoedingsondersteuning --- Gezinsbegeleiding --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational sciences --- Gezinsbeleid --- Vlaanderen --- Gezinsopvoeding --- Gezinnen --- Gezinsondersteuning --- Gezinspedagogiek --- Pleegzorg --- Adoptie --- Echtscheiding --- Gezin --- gezinsopvoeding --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- PXL-Social Work 2020 --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Emigratie
Choose an application
In de media, in scholen en bij vertrouwenscentra kindermishandeling komen er de laatste tijd meer en meer situaties aan het licht van seksueel grensoverschrijdend gedrag door kinderen en jongeren op andere kinderen. Dergelijke gebeurtenissen lokken heftige reacties uit bij ouders, opvoeders en de omgeving zoals onder meer uit de media blijkt.Achter deze onthutsende feiten gaan steeds verschillende verhalen schuil : het verhaal van de betekenis voor jongeren en hun ontwikkeling, het verhaal van de impact op ouders en het verhaal van het tumult op de school. Dit boek besteedt ruim aandacht aan de effecten van het seksueel grensoverschrijdend gedrag op alle betrokken partijen.De verschillende verhalen getuigen allemaal van verwarrende emoties en complexe dynamieken. Er spelen soortgelijke parallelle processen bij kinderen, ouders en scholen. Juist deze gemeenschappelijke processen bieden de mogelijkheid om op zoek te gaan naar herkenning en verbinding. Gegroeid vanuit de praktijk en de ervaringen van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling gaat het boek verder in op hulp én kansen op herstel voor kinderen, ouders en hun omgeving.www.maklu.be
seksuele stoornissen --- psychotrauma's --- Sexology --- kinderen --- jeugd --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksueel misbruik --- Children --- Sexual behavior --- Teenagers --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Seksuologie --- 433.4 --- 179.2 --- Seksueel misbruik --- Grensoverschrijdend gedrag --- Jongeren --- Seksualiteit ; kinderen --- seksualiteit --- Seksualiteit --- Siblings --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Vlacc --- 392.6 --- PXL-Social Work 2015 --- kindermishandeling --- jongerenproblematiek --- Kinderen --- Gevolgen voor kinderen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- Jongere
Choose an application
Buitenaardig is een educatief spel over vriendschap en verliefdheid voor 6- tot 8-jarigen. Kinderen ontdekken vriendschap en verliefdheid door de ogen van het buitenaardse wezen Muk, en wisselen zo op een speelse manier ervaringen uit.Bron: https://www.pimento.be/buitenaardig/
Verliefdheid ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- seksuele opvoeding --- gevoelens --- vriendschap --- Verliefdheid --- Schoolbooks - Didactic material --- seksualiteit --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- 433.4 --- verliefdheid --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- emoties --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kinderen --- Vriendschap --- Emoties --- Sociale vaardigheden --- Kind --- Emotie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- collectie Sensoa
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|