Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ben je als leraar of schoolleider benieuwd naar manieren om na te denken over jouw pedagogische opdracht en hoe je deze kunt vormgeven? Wereldgericht onderwijzen. Biesta in de praktijk laat op concrete wijze zien hoe je aan de slag kunt gaan met wereldgericht onderwijzen. Onderwijs dat vorm krijgt vanuit wat onderwijspedagoog Gert Biesta de subjectificatiefunctie noemt. De auteurs brengen met dit boek de dialoog op gang tussen de onderwijspraktijk en het werk van Biesta.Let op: Wereldgericht onderwijzen. Biesta in de praktijk is verkrijgbaar voor ? 20. In onze nieuwsbrief van 16 september werd helaas de verkeerde verkooprijs vermeld.De eerste helft van het boek biedt een helder beeld van Biesta?s zorgen, de ?drieslag? van onderwijs (kwalificatie, socialisatie en subjectificatie) en zijn pedagogische intenties. In de tweede helft vind je interessante voorbeelden van wereldgericht onderwijs in verschillende praktijken, in primair en voortgezet onderwijs en bij lerarenopleidingen. De voorbeelden zijn niet zozeer gebaseerd op Biesta?s werk, maar er wel mee in lijn. Wereldgericht onderwijzen komt tot leven aan de hand van de begrippen onderbreken, vertragen en ondersteunen, de relatie tussen pedagogiek en didactiek en via een thema als praktische wijsheid.Gert Biesta zelf schreef het nawoord.https://www.educatheek.nl/wereldgericht-onderwijzen-biesta-in-de-praktijk
Onderwijs --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Opvoeden tot burgerzin --- Biesta --- Teaching --- HO (hoger onderwijs) --- onderwijsfilosofie --- basisonderwijs --- SO (secundair onderwijs)
Choose an application
Wat geeft de school mee aan jonge mensen om als volwassenen in het leven staande te kunnen blijven en een waardevolle bijdrage te kunnen geven aan de samenleving en de verbinding tussen al die verschillende mensen? Speelt Geborgenheid daarin - meer en anders dan het nemen van maatregelen om veiligheid te garanderen - een rol en is het bieden van geborgenheid een taak van de school?In dertig essays wordt het thema Geborgenheid van verschillende kanten bekeken en beschreven.We lezen over de betekenis ervan in het leven van alledag van mensen in en buiten het onderwijs, die vaak hun hart openen om een blik te gunnen in hun eigen levensverhaal.We vernemen wat levensbeschouwelijke tradities als jodendom, christendom en islam over dit onderwerp zeggen.We bestuderen wetenschappelijke invalshoeken vanuit de ontwikkelingspsychologie, pedagogie, religie en filosofie.En horen wat mensen, die met hun voeten in de klei van het onderwijs staan, ervan vinden.Het boek eindigt met Tien noties bij Geborgenheid, waarin geprobeerd wordt de pedagogische opdracht van de school op het spoor te komen. Samengevat komt deze opdracht op het volgende neer: jongeren helpen thuis te komen in de wereld.Dit boek wil mensen in en buiten het onderwijs inspireren en een handreiking bieden om zelf het gesprek over Geborgenheid te voeren en na te gaan wat dit voor henzelf betekent en hoe dit in het onderwijs vorm kan krijgen.https://tenbrinkuitgevers.nl/geborgenheid
Onderwijs --- Geborgenheid --- Waardering --- Waarde (ethiek) --- Waardevorming --- Veiligheid --- Vertrouwen --- Schoolcultuur --- Opvoeden tot burgerzin --- Didactic strategies --- pedagogiek --- onderwijsbeleid --- onderwijsstijlen
Choose an application
Door jonge kinderen een democratische houding aan te leren, bereiden we hen voor op de samenleving: er is dan aandacht voor democratische vaardigheden en kinderparticipatie en voor gemeenschapszin zowel binnen en buiten het kindercentrum en de school. Professor Micha de Winter stelt in deze bundel dat het algemeen belang als opvoedingsdoel op de achtergrond is geraakt en de opvoeding voornamelijk is gericht op het individuele belang. Als in de opvoeding weer aandacht voor het samenlevingsbelang zou komen, ontstaat er ruimte voor opvoeding tot democratisch burger. Het gaat dan om een democratic way of life en het bevorderen van de pedagogische civil society zoals John Dewey die al een eeuw geleden introduceerde. Als kindercentra en scholen democratische oefenplaatsen worden, geven zij invulling aan hun maatschappelijke taak. Jonge burgers bevat onderzoek en praktijkervaring van een aantal nationale en internationale auteurs en is gebaseerd op het project 'Kindercentrum en school als democratische oefenplaats'. Doelen van dit project waren de democratische vaardigheden bij kinderen te bevorderen en beroepskrachten toe te rusten met de competenties die hiervoor nodig zijn. Kindercentra kunnen alleen succesvol benut worden als democratische oefenplaats als competente medewerkers - samen met kinderen, ouders en collega's - de democratische cultuur in het kindercentrum actief versterken. Pedagogisch medewerkers in dit project werkten als onderzoekers en deden actieonderzoek. Deze werkwijze verstevigde hun professionele rol binnen het kindercentrum als leergemeenschap en democratische oefenplaats.
Kinderopvang --- Sociale opvoeding. --- Nederland. --- kinderopvang --- Educational sciences --- sociale opvoeding --- pedagogiek --- sociale participatie --- burgerschap --- Kinderopvang ; Nederland --- Sociale opvoeding --- Opvoeden tot burgerzin --- Democratische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk ‘het publieke’, werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009. Uit de verschillende in deze bundel opgenomen bijdragen blijkt enerzijds duidelijk dat de notie van ‘het publieke’ een krachtdadig instrument is om de reductie van het pedagogisch denken en handelen tot een verzameling van eenvoudig toe te passen technieken in vraag te stellen. Anderzijds tonen de verschillende bijdragen ook dat we niet kunnen spreken over hét publieke, maar dat er eerder sprake is van een continuüm van perspectieven waarbij het publieke nu eens gelijkgesteld wordt aan de publieke ruimte waarbinnen jongeren voorbereid moeten worden op het leven in de samenleving en dan weer verduidelijkt wordt als die ruimte waarbinnen bepaalde maatschappelijke structuren en denkpatronen bevraagd en ontmoetingen met het andere mogelijk worden. Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk 'het publieke', werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009.
Educational sciences --- pedagogiek --- Education --- Philosophy --- Academic collection --- burgerschap --- onderwijs --- opvoeding --- 430.4 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- lichamelijke opvoeding --- 432 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- 111764.jpg --- Onderwijsvisie --- 691 --- Verzamelde opstellen --- Theoretische opvoedkunde --- Pedagogie en didactiek --- Conferences - Meetings
Choose an application
Hedendaagse opvoedingsstijlen zijn zo sterk gericht op zelfontplooiing en autonomie van het kind dat vergeten wordt dat kinderen ook een maatschappelijke rol (gaan) spelen. Vroeg beginnen met het oefenen in een democratische levenswijze is van belang, want opvoeding tot democratisch burgerschap is niet vanzelfsprekend. De publicatie Kinderschapsvorming geeft een overzicht van de stand van zaken in het basisonderwijs en de kinderopvang in Nederland: wat is het belang van en de visie op Kinderschapsvorming, ook voor jonge kinderen? Welke ervaringen zijn reeds opgedaan met welke succesfactoren en knelpunten? Welke mogelijkheden zijn er om met jonge kinderen aan de slag te gaan? De publicatie is bedoeld voor bestuurders, managers, stafmedewerkers en beleidsontwikkelaars in instellingen voor kinderopvang en basisonderwijs, bij beroepsopleidingen en bij de overheid.
Burgerschap --- Kinderopvang. --- Sociale opvoeding --- Onderwijs. --- Basisonderwijs. --- Kleuteronderwijs. --- basisonderwijs --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- kinderopvang --- pedagogiek --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Basisonderwijs --- 478.1 --- Democratie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Onderwijs en maatschappij --- Mondiale vorming en vredesopvoeding
Choose an application
De meeste mensen willen hun kinderen graag 'kleurenblind' opvoeden, zonder vooroordelen. Toch blijkt uit onderzoek dat ouders onvermijdelijk vooroordelen hebben en die ook overdragen. Hoe word je je ervan bewust welke dat zijn? Hoe voed je je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën over kleur? Hoe maak je racisme bespreekbaar?Judi Mesman geeft in haar vernieuwende boek antwoord op deze vragen. Op toegankelijke wijze en aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke inzichten vertelt ze waar de oorsprong ligt van allerlei vooroordelen. Daarnaast biedt ze een helder overzicht van het brede scala aan inzichten over moderne thema's als culturele toe-eigening en cancel culture. Mesman nodigt de lezer uit om met die kennis kritisch te kijken naar situaties, uitspraken en opvattingen in het dagelijks gezinsleven. Ouders kunnen zo zelf bepalen waar de eigen opvattingen liggen, om die vervolgens met de kinderen, van peuters tot pubers, te bespreken.Empathisch en overtuigend laat Mesman zien hoe een gelijkwaardiger samenleving al in de vroegste jeugd kan beginnen.https://www.uitgeverijbalans.nl/boeken/opgroeien-in-kleur/
Sociology of minorities --- Community organization --- Educational sciences --- interculturaliteit --- ontwikkelingssociologie --- racisme --- vooroordelen --- multiculturele samenleving --- culturele diversiteit --- Racisme --- Interculturele opvoeding --- 454.6 --- opvoedingsstijlen --- Opvoeding --- Diversiteit --- Multiculturaliteit --- Diversiteit. --- Multiculturaliteit. --- Opvoeding. --- Opvoeden tot burgerzin
Choose an application
Het ontwikkelen van je 'innerlijke democratie': de waarden en vaardigheden die je als mens nodig hebt om als verantwoorde burger te kunnen functioneren in de samenleving. Leer leraren in opleiding om hun eigen democratische houding te onderzoeken en sla zo een brug tussen democratie in het groot en democratie in het klein. Oppositie, coöperatie en participatie zijn de centrale concepten die van belang zijn voor zowel democratie in het groot als democratie in het klein (innerlijke democratie).Studenten worden uitgedaagd om van elkaar én van zichzelf te leren door (eigen) standpunten tegen te spreken, de dialoog met zichzelf en elkaar aan te gaan en zelfreflectie toe te passen. Centraal daarin staan de verschillende posities die mensen in de samenleving innemen met de bijbehorende verantwoordelijkheden en soms conflicterende belangen.voor studenten van lerarenopleiding basisonderwijs en secundair onderwijsmethodes om leerlingen in de klas democratische vaardigheden bij te brengenvragen, zelftests, oefeningen en bijbehorend online studiemateriaal(bron: uitgever)
Philosophy and psychology of culture --- Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of culture --- Community organization --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- maatschappijkritiek --- democratie --- burgerschap --- participatie --- Democratie --- Beeldvorming --- Opvoeden tot burgerzin --- Burgerschap --- Kritisch denken
Choose an application
Hebben jongeren interesse in politiek? Welk beeld hebben zij van een 'goede burger'? En hanteert de jeugd van vandaag écht een ander waardepatroon dan dat van hun ouders, zoals soms wordt beweerd? Scholen leveren inspanningen door lessen burgerschapsvorming te organiseren of met hun leerlingen een bezoek te brengen aan het parlement. Maar wat zijn de effecten van deze inspanningen? De hamvraag is natuurlijk welke rol scholen kunnen spelen bij het opvoeden tot burgerzin. En wat blijkt? Lessen burgerschapsvorming en kleine projecten zoals 'Kranten in de Klas' kunnen de politieke interesse van jongeren daadwerkelijk aanwakkeren. Scholen die maatschappelijke problemen en politieke thema's niet ontwijken in hun lessen, stimuleren hun leerlingen meer tot kritisch engagement. Maar het is vooral de democratische organisatie van de school zélf die ervoor kan zorgen dat jongeren (al dan niet politieke) engagementen willen opnemen in de samenleving. Participatie zorgt immers voor een positief klas- en schoolklimaat, geeft jongeren het gevoel dat hun mening er echt toedoet en zorgt voor meer vertrouwen. In heel Europa groeit de bezorgdheid over de toekomst van het democratisch politiek systeem. De kloof tussen burgers en politiek wordt alsmaar groter, in landen zonder kiesplicht daalt de opkomst bij verkiezingen, de betrokkenheid van de burgers bij het beleid lijkt af te nemen...Met deze bezorgdheid groeit uiteraard de aandacht voor de politieke socialisatie van jongeren. Want het zijn de jongeren van vandaag die de democratie van morgen zullen vormgeven. Dit boek toont overtuigend aan dat scholen en leerkrachten hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren
#PBIB:+108.42 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:324H60 --- 200 Politiek --- Burgerschap --- burgerzin --- jongeren --- politiek --- 330 --- België --- burgerschap --- jeugd --- onderwijs --- 450.2 --- 450.4 --- 478.1 --- 485.62 --- Burgerzin --- Jeugd(Jongeren) --- Jongeren --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Politiek --- School --- Waardevorming --- jeugdigen --- schoolmanagement --- vrijwilligerswerk --- 451.2 --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- 456.6 --- politiek en onderwijs --- 456.8 --- Jeugd --- Politieke vorming --- Vlaanderen --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- Burgerschap ; onderwijs --- politieke jeugdvorming --- politieke opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Politieke socialisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijskunde --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Maatschappijleer --- Organisatie - Management --- 374.3 --- 37.03 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics of secundary education --- politieke participatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- dagbladpers --- Jongeren en politiek ; Vlaanderen --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- Civics --- Study and teaching --- Belgium --- Democratie --- Management --- Beleid --- Maatschappij --- Film --- Media --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere
Choose an application
Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.
Projectonderwijs ; secundair onderwijs --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O444 --- burgerschap --- Democratie --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: groepswerk, projectwerk --- 301.18 --- 374 --- PXL-Education 2016 --- wereldbugerschap --- onderwijs en maatschappij --- vluchtelingen --- secundair onderwijs --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- migranten
Choose an application
Het fenomeen 'burgerinitiatief' maakt de tongen los. Sommigen zien een nieuwe democratie gloren, anderen ontwaren vooral uitbuiting van vrijwilligers. Marcel Ham en Jelle van der Meer werpen een blik achter de schermen van een twaalftal burgerinitiatieven. Wie zijn die ondernemende burgers die onbetaald een buurthuis runnen, een zwembad overnemen of een zorgcoöperatie beginnen? Wat is hun motivatie, wat presteren ze en hoe komen ze aan geld? En hoe onafhankelijk zijn ze van de overheid? Dit boek is een kritisch onderzoek naar de woelige wereld van de lokale initiatieven. Met verhalen die inzicht en verdieping geven. (Bron: covertekst)
Community organization --- sociale participatie --- buurtontwikkeling --- sociale economie --- Netherlands --- Burgerschap --- Nederland --- Burgerinitiatief --- Opvoeden tot burgerzin --- Vrijwilligers --- Steden en gemeenten --- Buurthuis --- Gemeentebeleid --- Democratie --- participatie, maatschappelijke --- sociale processen --- 301.17 --- E-books --- Buurtacties. --- Nederland. --- burgerschap --- Vrijwilligerswerk --- 364.46 --- Maatschappij --- Participatiesamenleving --- Vrijwilliger --- Buurtcentrum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- coöperaties --- ondernemers
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|