Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek werpt Karl Baert, onderwijsinspecteur bij de Vlaamse Gemeenschap, een kritische blik op ADHD en hoe daarmee wordt omgegaan. In de eerste plaats geeft het boek een goed overzicht van wat ADHD is, met o.a. aandacht voor comorbiditeit en de mogelijke oorzaken. Vervolgens gaat Baert aan de hand van drie casussen in op het stellen van de diagnose. Het uitgebreide derde deel is gewijd aan de pedagogische en didactische aanpak van leerlingen met ADHD. De auteur gaat hier uit van het 'transactioneel werken', een methode die helder uiteengezet wordt. Daarnaast bespreekt hij welke onderwijsvormen aangewezen zijn voor kinderen met ADHD. In een laatste deel staat Baert stil bij de medicamenteuze aanpak van ADHD. Achteraan volgen een aantal bijlagen (o.m. vragenlijsten), een adressenlijst, een bibliografie en een trefwoordenregister. Naast veel vakjargon bevat de tekst ook heel wat afkortingen, die helaas niet worden verklaard in een aparte lijst. Dat neemt echter niet weg dat dit een genuanceerd En bruikbaar werk is. Ruime, overzichtelijke lay-out, verlucht met enkele schema's. Uitgebreide en geactualiseerde druk. De afgelopen jaren is de wetenschappelijke kennis over ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) sterk toegenomen. In de diagnostiek, de behandeling en de farmacotherapie bij ADHD worden voortdurend ontdekkingen gedaan. Heel wat ouders en leerkrachten zijn op zoek naar oorzaken en vooral behandelingen om het kind en de jongere met ADHD zo goed mogelijk te kunnen opvangen en begeleiden. Vanuit zijn jarenlange onderwijservaring geeft de auteur een antwoord op veelgestelde vragen. Meteen pleit hij voor meer respect, begrip en steun voor mensen die met deze stoornis te maken krijgen. Eerst illustreert hij met een voorbeeld hoe men soms te vlug tot de vermeende conclusie komt dat een kind ADHD heeft. Vervolgens gaat hij dieper in op de specifieke problematiek van ADHD, met een overzicht van recente ontwikkelingen. Hij overloopt de formele kenmerken van ADHD, beschrijft de Verschillende uitingsvormen van de stoornis en licht de oorzaken en benvloedende factoren toe. ADHD is de laatste jaren uitgegroeid tot het meest gehypete opvoedingsprobleem, en het geneesmiddel Rilatine werd een ongehoord farmacologisch succesnummer, tenminste wat de verkoop betreft. Redenen genoeg om beide gegevens eens met een kritisch oog te bekijken. Karl Baert doet dit in een evenwichtig werk, waarin hij o.a. duidelijk stelt dat ADHD een bestaand en ernstig probleem is, maar tegelijk ervoor pleit om de diagnose niet te lichtvaardig te stellen. Kinderen kunnen gewoon druk of zelfs hyperkinetisch zijn, zonder dat ze het etiket ADHD opgekleefd moeten krijgen. Bovendien laat men de diagnose beter over aan iemand die daarvoor bevoegd is. Eerst geeft het boek een goed overzicht van ADHD en de verschillende subtypes daarvan. Aan bod komen hier ook de mogelijke comorbiditeit en een voorzichtige poging om de mogelijke oorzaken van ADHD aan te duiden. Een bevredigende verklaring voor de sterke stijging Van het aantal gevallen in de laatste jaren geeft Baert echter niet - daar is immers nog heel wat onderzoek voor nodig Inhoudsopgave : 1. ADHD: een verkenning 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van een diagnose 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD: het transactioneel werken 4. En wat met mediacatie bij ADHD? 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor kinderen met ADHD?
ADHD --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- orthodidactiek --- Personality development --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 376.5 --- Meichenbaum --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- ADHD ; kinderen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- Behavior disorders in children --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Diagnosis --- Treatment --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Orthopedagogiek --- Neuropathologie --- Oorzaken --- Diagnostiek --- Behandeling --- Geneesmiddelen --- PXL-Social Work 2020 --- graduaat orthopedagogie --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- Oorzaak --- Diagnose --- Geneesmiddel
Choose an application
Veel leerkrachten worden uitgedaagd door kinderen met gedragsproblemen, zeker sinds de invoering van passend onderwijs. Hoe kun je goed lesgeven en de orde bewaren wanneer je geconfronteerd wordt met druk gedrag, gebrek aan respect of agressie in de klas? Simpelweg straffen of schorsen is in die situaties meestal ineffectief. Ross Greene, bekend van de bestseller Het explosieve kind, richt zich in dit boek op de oorzaken van probleemgedrag. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en praktische technieken legt hij uit waarom en wanneer kinderen in de klas ontsporen en hoe je daar proactief en conflictvermijdend op kunt reageren. Samenwerking en communicatie tussen school, ouders en leerling zijn daarbij cruciaal - waarbij het overigens meestal niet nodig is om aan medicatie te denken. De weg kwijt op school is geschikt voor ouders en leerkrachten, IB-ers en schoolpsychologen in zowel het basis- als voortgezet onderwijs.
gedragsstoornissen --- opvoeding --- Onderwijsorganisatie --- schoolorganisatie --- agressie --- leraren-leerling relatie --- gedragsproblemen --- gedragstoornissen --- #PBIB:+107.21 --- 376.5 --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornissen --- 467 --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociaal-emotionele problemen --- leerproblemen --- kinderen --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- School management --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Lesgeven --- Probleemjongeren --- Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek --- Gedragsprobleem --- Kind --- Probleemjongere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Internationalisering
Choose an application
We plakken steeds vaker labels op onze kinderen. Is dat wel terecht? Rekenstoornis, leerstoornis, spellingsstoornis, concentratiestoornis... Kinderen zijn niet anders dan pakweg 30 jaar geleden en toch krijgen ze steeds vaker een 'stoornis' opgeplakt. Waarom? Dit boek wil het maatschappelijk debat op gang trekken. Een terugkeer naar de essentie is nodig, want de overdiagnosticering dreigt uit de hand te lopen. Een boek voor ouders, leerkrachten en therapeuten, maar ook voor beleidsmakers die deze kwestie mee kunnen aankaarten.
Leer- en gedragsproblemen. --- Developmental psychology --- psychopathologie --- orthopedagogiek --- kinderpsychologie --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- opvoedingsproblemen --- pedagogiek --- Learning disabled children --- Identification --- Moral and ethical aspects --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- Psychische stoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 464 --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingsproblemen --- stigmatisering --- 376 --- Diagnostiek --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- 460.2 --- Kinderen met leerproblemen --- Orthopedagogie --- diagnostiek --- kinderen met leerproblemen --- 376.5 --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Leerproblemen --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Psychische stoornissen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Opvoeding en onderwijs --- ETIKETTERING -- 372 --- Leerprobleem --- Kind --- Diagnose --- Gedragsprobleem --- Psychische stoornis --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
personen met een meervoudige beperking --- Psychiatry --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Sociology of health --- Social policy and particular groups --- 376.5 --- 374.7 --- gehandicapten --- mensen met een mentale beperking --- 326 --- 463.8 --- meervoudig gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- opvoedingsondersteuning --- 376.3 --- Hulpmiddelen --- Ondersteuning --- Personen met een meervoudige handicap --- Zorg --- 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Meervoudig gehandicapten
Choose an application
Een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout gaat met onze jongeren, en wie daar verantwoordelijkheid voor draagtProbleemgedrag bij jongeren, vooral bij jongens, neemt alsmaar toe. Onze opvoeding lijkt te falen; praten alleen helpt niet meer. De roep om een strengere aanpak klinkt steeds luider. Bootcamps voor delinquente jongeren, nultolerantie, meer jeugdgevangenissen... Maar is dat de juiste oplossing? Peter Adriaenssens brengt een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout loopt met onze jongeren. Hij roept ons daarbij allemaal ter verantwoording. Want als we niet ingrijpen, dreigt een grote groep jongeren verloren te gaan. En niet de jongeren zelf, maar wel de volwassenen zijn de belangrijkste oorzaak. Wij laten hen immers al te vaak schieten, letterlijk en figuurlijk. Dit boek is een pleidooi om onze kinderen en jongeren beter vast te houden. Om hen duidelijke grenzen te geven, opnieuw te leren luisteren en solidair te zijn, niet zomaar omdat het moet maar omdat we hen leren ervoor te kiezen. Laat ze niet schieten sluit af met een concreet actieplan, met dertig voorstellen om deze problematiek op verschillende niveaus - het gezin, het onderwijs, de samenleving - aan te pakken. Het is vijf voor twaalf, maar de situatie is nog omkeerbaar. Dit boek is dan ook een belangrijke oproep aan alle betrokkenen om nu onze collectieve verantwoordelijkheid opnemen.Bron: https://www.lannoo.be/nl/laat-ze-niet-schieten
Medische psychologie --- Opvoeding. --- Tieners --- Kinderpsychiatrie. --- probleemkinderen --- grenzen (psychologie) --- gedragsstoornissen --- Educational sciences --- Social problems --- Personality development --- Child rearing --- Belgium --- 376.5 --- Academic collection --- 663 Jeugd --- #KVHB:Gedragsproblemen --- #KVHB:Probleemgedrag --- grenzen stellen --- jongens --- opvoeding --- pubers --- 443 --- Everberg --- agressiviteit --- gedragsproblemen --- jeugdgevangenis --- jongeren --- 467 --- Grenzen stellen --- Moeilijk opvoedbare jongeren (zeer moeilijk opvoedbaar) --- Onderwijs --- Opvoeding --- Probleemgedrag --- 376.42 --- Agressie --- Gedragsproblemen --- Grenzen --- Jongeren --- S20100477.JPG --- jeugd --- pedagogie --- probleemjongeren --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 362.8 --- 37 --- 362.7 --- Opvoeding en onderwijs --- Jeugdcriminaliteit --- Jeugdproblematiek --- Ouders --- Jeugd --- PXL-Social Work 2020 --- graduaat orthopedagogie --- opvoedkunde --- opvoedingsstijlen --- probleemgedrag --- Jongere --- Gesprek --- #gsdbP --- Gezinspastoraal --- Jongerenpastoraal
Choose an application
Als een autoriteit als Anton Horeweg besluit om alles wat hij weet over gedrag in de klas in één uitgave te bundelen, verwacht je geen dun boek. Zijn Handboek Gedrag op school bestaat dan ook uit maar liefst drie delen. Het is een uniek en onmisbaar naslagwerk voor leerkrachten. Elk deel is afzonderlijk verkrijgbaar, maar de boeken zijn ook samen te koop in een luxe box die eigenlijk op geen enkele school mag ontbreken!In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen. Het is nadrukkelijk niet bedoeld om ?labeltjes? te plakken: de boodschap van Horeweg blijft boven alles dat kinderen met ?probleemgedrag? doen zoals ze doen uit onmacht en niet uit onwil! Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht: die leert de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind herkennen en onderkennen en met die wetenschap aan de slag te gaan. De vele handreikingen in de boeken kunnen daarbij helpen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/handboek-gedrag-op-school-complete-box-pica
l --- Gedrag --- ADHD ; kinderen --- Agressie ; onderwijs --- Pesten ; onderwijs --- Faalangst ; onderwijs --- Hoogbegaafdheid --- DCD --- NLD --- Kinderen met leermoeilijkheden --- 376.5 --- 373.3 --- 373.3 Basisonderwijs --- 373.3 Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Gedragsproblemen --- Opvoedkunde --- Pedagogiek --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- Gedragsprobleem --- Gedragsstoornis --- Concentratieprobleem --- ADHD --- ADD --- Zelfregulatie --- Executieve functies --- Autisme --- Developmental Coordination Disorder --- Angststoornis --- Stemmingsstoornis --- Faalangst --- Niet-verbale leerstoornis --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Hechtingsprobleem --- Agressie --- Pesten --- ODD --- Ondersteunende communicatie (OC) --- Taalontwikkelingsstoornis --- Ondersteunde communicatie (OC) --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis --- gedragsproblemen --- Didactics --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- dyspraxie --- hechtingsstoornissen --- stemmingsstoornissen --- Social psychology --- Sociology of education --- Personality development --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)
Choose an application
Learning Disorders --- Neuropsychology --- Child Behavior Disorders --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Dyslexia --- Attention --- Neuropsychological Tests. --- 371.212.72 --- 376.5 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O420 --- Academic collection --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- leerproblemen --- 464 --- orthopedagogiek --- 467 --- 474.23 --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Spelling --- Technisch lezen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Zorgverbreding --- denken --- leergesprekken --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- leesproblemen --- onderwijs --- Coöperatief leren --- Denken --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Kleuters --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Onderwijsleergesprekken --- Rekenproblemen --- Responsief onderwijs --- Risicokleuters --- gedragsproblemen (ler) --- leerproblemen (ler) --- 376 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Scholen --- dyslexie --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- leerpsychologie --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- 371.212.72 Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Concentration --- Attentions --- Concentrations --- Executive Function --- Developmental Reading Disorder --- Word Blindness --- Alexia --- Dyslexia, Developmental --- Reading Disability, Developmental --- Reading Disorder --- Reading Disorder, Developmental --- Alexias --- Blindness, Word --- Blindnesses, Word --- Developmental Dyslexia --- Developmental Dyslexias --- Developmental Reading Disabilities --- Developmental Reading Disability --- Developmental Reading Disorders --- Disabilities, Developmental Reading --- Disability, Developmental Reading --- Disorder, Developmental Reading --- Disorder, Reading --- Disorders, Developmental Reading --- Disorders, Reading --- Dyslexias --- Dyslexias, Developmental --- Reading Disabilities, Developmental --- Reading Disorders --- Reading Disorders, Developmental --- Word Blindnesses --- Behavior Disorders, Child --- Disorders, Child Behavior --- AX-CPT --- Behavioral Assessment of Dysexecutive Syndrome --- CANTAB --- Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery --- Clock Test --- Cognitive Function Scanner --- Continuous Performance Task --- Controlled Oral Word Association Test --- Delis-Kaplan Executive Function System --- Developmental Neuropsychological Assessment --- Hooper Visual Organization Test --- NEPSY --- Neuropsychologic Tests --- Neuropsychological Test --- Paced Auditory Serial Addition Test --- Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status --- Rey-Osterrieth Complex Figure --- Symbol Digit Modalities Test --- Test of Everyday Attention --- Test, Neuropsychological --- Tests, Neuropsychological --- Tower of London Test --- Aphasia Tests --- Memory for Designs Test --- Neuropsychologic Test --- etiology --- methods --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactische principes --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- 371.21 --- Orthopedagogiek --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Orthopedagogics --- Neuropsychological Tests --- Focus of Attention --- Attention Focus --- Learning Disabilities --- Lager onderwijs --- Logopedie --- Rekenstoornissen --- Leesstoornissen --- Leermethoden --- Cognitive Test --- Cognitive Testing --- Cognitive Tests --- Neuropsychological Testing --- Test, Cognitive --- Testing, Cognitive --- Testing, Neuropsychological --- Tests, Cognitive --- Social Attention --- Attention, Social --- Attentions, Social --- Childhood Behavior Disorders --- Behavior Disorder, Child --- Behavior Disorder, Childhood --- Child Behavior Disorder --- Childhood Behavior Disorder --- Disorder, Childhood Behavior --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Leermethode --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Academic Disorder, Developmental --- Adult Learning Disorders --- Developmental Disorders of Scholastic Skills --- Learning Disorders, Adult --- Learning Disturbance --- Scholastic Skills Development Disorders --- Adult Learning Disabilities --- Developmental Academic Disability --- Developmental Academic Disorder --- Developmental Disabilities of Scholastic Skills --- Academic Disabilities, Developmental --- Academic Disability, Developmental --- Academic Disorders, Developmental --- Adult Learning Disability --- Adult Learning Disorder --- Developmental Academic Disabilities --- Developmental Academic Disorders --- Disabilities, Adult Learning --- Disabilities, Developmental Academic --- Disabilities, Learning --- Disability, Adult Learning --- Disability, Developmental Academic --- Disability, Learning --- Disorder, Learning --- Disorders, Learning --- Disturbance, Learning --- Disturbances, Learning --- Learning Disabilities, Adult --- Learning Disability --- Learning Disability, Adult --- Learning Disorder --- Learning Disorder, Adult --- Learning Disturbances
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|