Narrow your search

Library

KDG (41)

UCLL (40)

Odisee (35)

Arteveldehogeschool (34)

VIVES (34)

Thomas More Kempen (33)

Thomas More Mechelen (29)

AP (27)

Hogeschool Gent (27)

KU Leuven (25)

More...

Resource type

book (40)

audio (2)

object (2)

film (1)

periodical (1)


Language

Dutch (41)


Year
From To Submit

2020 (2)

2019 (2)

2018 (1)

2017 (2)

2016 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Periodical
Vonk : tijdschrift van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands
Author:
ISSN: 07702086 Year: 1981 Publisher: Antwerpen Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

VONK is: - een vaktijdschrift met artikels over literatuur, taalbeschouwing, vaardigheden lesvoorstellen, recensies, standpunten - een barometer voor didactiek Nederlands - het enige tijdschrift voor vakdidactiek Nederlands in Vlaanderen én Nederland - het tijdschrift van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands Op de website vind je een archief van samenvattingen van alle artikels die ooit verschenen zijn in VONK.


Book
Doe maar taal : 1001 dynamische lesideeën voor alle taalniveaus
Author:
ISBN: 9789463792240 9463792244 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ben je op zoek naar dynamische, communicatieve en interactieve (coöperatieve) werkvormen? Wil je meer differentiëren in je les? Zoek je nieuwe ideeën voor woordenschatverwerving of een andere manier om de luister- of leesoefeningen aan te pakken? Wil je ludieke lesideeën opdoen en oefeningen in een ander jasje steken?Doe maar taal biedt een schat aan inspiratie. Het boek is opgebouwd uit vijf delen: spreken, schrijven, luisteren, lezen en spelvormen. Elk deel begint met vijf-minutenactiviteiten, die je instant kan gebruiken om een gaatje in je les op te vullen. Vervolgens krijg je tal van andere leuke ideeën die wat langer duren en waarvoor je soms extra materiaal nodig hebt. De ideeën zijn (meestal) gerangschikt van minder naar meer voorbereiding.Doe maar taal is een must read voor elke (taal)leerkracht.Op www.acco.be/Doemaartaal vind je uitgewerkt voorbereidingsmateriaal, extra ideeën en een waslijst aan interessante websites die je nog meer zullen inspireren. Door te variëren in werkvormen, oefeningen en vaardigheden prikkel je het enthousiasme en de motivatie van de leerlingen tijdens de les. En dat maakt lesgeven des te prettiger voor jou als leerkracht.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792240/Doe-maar-taal


Book
Spelen, bewegen, creëren in het Nederlands : 60 taalspellen om het Nederlands (als vreemde taal) actief te beleven
Author:
ISBN: 9789081560948 Year: 2017 Publisher: Gent Roeland

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een activiteitenbundel om 'hands-on' Nederlands te leren. Vertrekkend vanuit het principe dat je een taal het beste leert door ze te spreken, heeft de auteur 60 activiteiten ontwikkeld die spontaan aanzetten tot spreken.


Book
Praktisch didactisch : adviezen voor de NT2-docent
Authors: ---
ISBN: 9789046905807 9046905802 Year: 2018 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Hoe kan ik mijn cursisten motiveren?’ ’Hoe geef ik feedback bij spreken en schrijven?’ Zowel beginnende als ervaren NT2-docenten kampen met deze en andere vragen over de opzet van hun lessen en de omgang met cursisten. De uitgave Praktisch didactisch geeft waardevolle adviezen op het snijvlak van theorie en praktijk. Ze behandelen zowel vragen van didactische aard als zaken die gericht zijn op pedagogisch handelen. Ook gaan de auteurs in op kwesties die te maken hebben met de intake en het monitoren van cursisten. Tenslotte bespreken ze vraagstukken die specifiek op het vakgebied van de NT2-docent liggen en onderwerpen waarbij de NT2-docent zelf centraal staat.


Book
Stoomcursus woordenschat
Authors: --- ---
ISBN: 9080474649 9789080474642 Year: 2006 Publisher: Amersfoort Deviant


Book
Taal verwerven op school : taaldidactiek voor basisonderwijs en eerste graad secundair
Authors: --- ---
ISBN: 9033456613 9789033456619 Year: 2004 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek voor taaldidactiek behandelt de taalontwikkeling van alle kinderen in de basisvorming, ongeacht hun moedertaalachtergrond, vanaf de peuterleeftijd tot en met de eerste graad van het secundair onderwijs. In het boek komen alle essentiële onderdelen van het curriculum aan bod: luisteren, spreken, lezen, schrijven, taalbeschouwing... Elke hoofdstuk bespreekt de relevnte ontwikkelingsdoelen en/of eindtermen. Het schetst de wijze waarop kennis, vaardigheden, houdingen bij kinderen tot ontwikkeling komen en de moeilijkheden die daarbij kunnen optreden. Telkens worden de belangrijkste pedagogische en taaldidactische knelpunten belicht. Bovendien zijn er in elk hoofdstuk een of meerdere inspirerende voorbeelden van goede taaldidactiek over het betreffende onderdeel van het curriculum taal opgenomen. (Bron: covertekst)

Keywords

Didactics of secundary education --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- Psycholinguistics --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Nederlandse taal ; secundair onderwijs ; didactiek --- #KVHB:Taaldidactiek --- #KVHB:Taalontwikkeling --- lezen --- spelling --- taal --- taalbeschouwing --- taalonderwijs --- 456.1 --- Nederlands --- basisonderwijs --- didactiek --- ontluikende geletterdheid --- secundair onderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Literatuuronderwijs --- Spelling --- Taal --- Taalonderwijs --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- 1e graad s.o --- 471.41 --- 475.2 --- 485.1 --- Basisonderwijs --- Begrijpend lezen --- Geïntegreerd taalonderwijs --- Mondelinge vaardigheden --- Ontluikende geletterdheid --- Schriftelijke communicatie --- Schrijven --- Secundair onderwijs --- Spellen --- Stellen --- Studerend lezen --- Taalbeschouwing --- Taaldidactiek --- Technisch lezen --- Woordherkenning --- 456.1 ) * NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE - METHODIEK EN DIDACTIEK --- basisschool : didactiek : taal (ler) --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- taaldidactiek --- Nederlandse taal --- 475.25 --- Nederlands; s.o --- 043702.jpg --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- Nederlandse taal- en letterkunde --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Lager onderwijs --- Luisteren --- Spreken --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- 1e graad secundair onderwijs --- Linguïstiek --- Taalvaardigheid --- Onderwijs --- 830 --- Taal- en letterkunde volgens afzonderlijke talen ; algemeen * --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Handboek taalbeleid secundair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789033480751 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deel 1. Bouwstenen van taalbeleid1. Wat is taalbeleid?2. Doelen voor taal op leerlingniveau3. Werken aan taalontwikkeling in het vakgebied taal4. Taal in de niet-taalvakken5. Evalueren en opvolgen van taalontwikkeling6. Omgaan met meertaligheid7. Ouders en buurt betrekken bij het taalbeleidDeel 2. Processen van taalbeleid8. Een beginsituatieanalyse maken9 Een taalbeleidsplan schrijven10. Een taalbeleidsplan uitvoeren en evalueren11. BesluitVoor wie er meer over wil lezen


Multi
Literatuurspel
Authors: ---
ISBN: 9789028968431 9789028972841 9789028972087 9789028972278 9789028972285 9789028972292 9789028970021 9789028972308 Year: 2013 Volume: 3T Publisher: Kalmthout Pelckmans


Book
Handboek spelling
Author:
ISBN: 9030900091 9030900113 9789030900115 9789030900092 Year: 1996 Publisher: Leuven Wolters


Book
Leren spreken : een didactische handleiding voor docenten NT2
Authors: ---
ISBN: 9062831486 9789062831487 Year: 1999 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een handleiding voor een systematische aanpak van de spreeklessen. Naast wat theoretische hoofdstukken is er grote aandacht voor de lespraktijk: het rollenspel, oefeningen, taken, werkbladen, buitenschoolse opdrachten...

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by