Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Taal gebruiken.
Authors: --- --- ---
ISBN: 900120127X Year: 1978 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Instrumentaal : fundamenten en modellen voor moedertaalonderwijs : deel 1 : fundamenten
Authors: ---
ISBN: 9033409003 9033409011 903340902X 9789033409004 Year: 1984 Volume: HP 129.1-2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek bevat naast een synthese van de bestaande opvattingen omtrent moedertaaldidactiek, vooral ook een aantal nieuwe inzichten in de grondslagen van de discipline. Deel 2 bestaat integraal uit modellen.


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9062834205 Year: 2004 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen verschillen in taalvaardigheid. Docenten in alle vakken hebben daarmee te maken. Binnen het taalonderwijs wordt al vaak aan de ontwikkeling van de zogenoemde schoolse taalvaardigheden gewerkt, maar ook in vaklessen is vernieuwing op dit gebied wenselijk. Als het vakonderwijs contextrijk is, taalsteun geeft en vol interactie zit, kunnen docenten van alle vakken en beroepsgerichte programma's hun onderwijs effectiever en aantrekkelijker maken. De afgelopen jaren zijn er meerdere onderzoeken geweest naar de beste manier om vakonderwijs van hoog niveau te geven aan leerlingen die hun Nederlands nog aan het ontwikkelen zijn. Dit boek biedt een totaaloverzicht van de verschillende manieren, methodes en tips, met de noodzakelijke achtergrondinformatie voor vakdocenten.


Periodical
Vonk : tijdschrift van de Vereniging voor onderwijs in het Nederlands.
Author:
ISSN: 07702086 Publisher: Gent : Vereniging voor onderwijs in het Nederlands,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

VONK is: - een vaktijdschrift met artikels over literatuur, taalbeschouwing, vaardigheden lesvoorstellen, recensies, standpunten - een barometer voor didactiek Nederlands - het enige tijdschrift voor vakdidactiek Nederlands in Vlaanderen én Nederland - het tijdschrift van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands Op de website vind je een archief van samenvattingen van alle artikels die ooit verschenen zijn in VONK.


Book
Leeswijzer 14-16 jaar : keuzelijst en werkmodellen voor de tweede graad van het secundair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9065653848 Year: 1990 Volume: vol *15 Publisher: Leuven Infodok


Book
Met woorden in de weer : praktijkboek voor het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046901571 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woordkennis is een voorwaarde voor succes in het basisonderwijs. Leerlingen met onvoldoende woordenschat kunnen niet alleen de lessen niet goed volgen; zij leren ook minder snel nieuwe woorden en begrippen bij. Als je als leerkracht de resultaten in je klas wilt verbeteren, zul je met taal aan de slag moeten gaan. In Met woorden in de weer presenteren de auteurs een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs. Ze reiken verschillende instrumenten en technieken aan om effectief woorden aan te leren en met woorden te oefenen in elke situatie, elke groep en elk vak. Het boek is afgestemd op de praktijk met behulp van veel voorbeelden, opdrachten en handreikingen.


Book
Poëzie graag. Werken met gedichten in de kleuterklas en de basisschool
Author:
ISBN: 9031708666 Year: 1990 Publisher: Averbode/Apeldoorn Altiora


Book
Moedertaalonderwijs bij allochtonen : geïntegreerd onderwijs in de eigen taal en cultuur
Author:
ISBN: 9033442795 9789033442797 Year: 1999 Volume: 6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.

Keywords

Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium

Listing 1 - 8 of 8
Sort by