Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Individuality. --- Popular culture --- History --- Political philosophy. Social philosophy --- Philosophical anthropology --- humanisme --- Social psychology --- individualisme --- postmodernisme (filosofie) --- rationalisme --- moderniteit --- Individuality --- Postmodernism --- Cultuurtheorie: primaire teksten --- Individualisme/ individualisering --- Postmodernisme --- 316.37 --- Individualisering --- cultuursociologie --- individualisering --- #gsdbF --- Post-modernism --- Postmodernism (Philosophy) --- Arts, Modern --- Avant-garde (Aesthetics) --- Modernism (Art) --- Philosophy, Modern --- Post-postmodernism --- Psychology --- Conformity --- Identity (Psychology) --- Likes and dislikes --- Personality --- Self --- 008 --- 301.17 --- Welvaartsstaat --- Sociologie --- Samenleving --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde
Choose an application
Gaan religie en moderniteit samen? Het maatschappelijke en intellectuele debat over de verhouding tussen godsdienst en moderniteit staat volop in de belangstelling. Met name in de islamitische wereld is dit debat nu actueel. Het werk van Fatima Mernissi, Sadik Al-Azm en Abdulkarim Soroush biedt een breed scala aan visies op maatschappelijke vragen over de rol van godsdienst, identiteit en modernisering, vragen die wij ook in Nederland kennen. Hun opstelling is kritisch, onafhankelijk en moedig. Voor hun actieve bijdrage aan het mondiale debat over religie en moderniteit hebben ze gezamenlijk de Erasmusprijs 2004 gekregen. In overleg met de auteurs heeft professor Max Sparreboom een selectie gemaakt van artikelen die een goed beeld geven van hun denken.
Sociology of religion --- Islam --- moderniteit --- secularisatie --- democratie --- Arab States --- Islam en maatschappij --- Arab states --- 316.42 --- 297 --- 297 (492) --- 316.42 Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islam. Mohammedanisme--Nederland --- Godsdienst --- Westen --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- 210 --- islam politiek --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages --- Essays --- Journalism --- Religion --- Internet --- Book --- Edited volume --- Islamic feminism --- Empowerment
Choose an application
individualisme --- Sociology of culture --- sociologie --- burgerschap --- politiek --- secularisatie --- Political sociology --- levensstijl --- moderniteit --- Culture --- Cultuur --- Maatschappij --- Politiek --- Politique --- Société --- sociale ethiek --- politieke sociologie --- jeugdcultuur --- cultuursociologie --- cultuurfilosofie --- Social history --- -Social problems --- #SBIB:17H20 --- #SBIB:17H3 --- #SBIB:323H510 --- 316.7 --- #A9504A --- 301.173 --- 301.188.2 --- Cultuurtheorie: algemeen (cultuurfilosofie, intellectuelen) --- Sociale en politieke filosofie (politieke filosofie) --- Tijd / tijdsbeleving --- #SBIB:321H30 --- Reform, Social --- Social reform --- Social welfare --- Applied sociology --- Descriptive sociology --- Social conditions --- History --- Sociology --- 172 --- 32 --- 362.8 --- 008 --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- Politieke wijsbegeerte --- Belgische politieke cultuur en processen --- Sociologie van de cultuur --- Sociologie van de politiek --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Social problems. --- Hulpwetenschappen --- Politiek: algemeen --- Politiek: algemeen. --- sociologie. --- Sociologie. --- Social problems
Choose an application
Technologie is (bijna) zo oud als de mens en bepaalt al eeuwenlang mee ons bestaan. Met de komst van intelligente machines raakt die wisselwerking tussen mens en machine in een stroomversnelling. Drones, algoritmes van Spotify en zelfrijdende wagens zijn vandaag zo alomtegenwoordig dat ze vragen oproepen over de menselijke natuur, en hoezeer wij worden bepaald en bedreigd door technologie.https://www.lannoo.be/nl/wij-robots
Technologie --- Artificiële intelligentie --- filosofie --- Bee Collection --- Civilisation --- Philosophy and psychology of culture --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- Artificiële intelligentie. --- Bee Collection. --- Technologie. --- filosofie. --- Filosofie --- Informatietechnologie --- Technologiepolitiek --- Artificial intelligence --- 179 ethiek, overige onderwerpen --- technologie en samenleving --- filosofie (wijsbegeerte) --- Lauwaert, Lode --- Technologische vooruitgang --- Digitale stress --- 168.53 --- 130.3 --- 130.3 Metafysica van het geestesleven. Philosphy of mind. Artificial intelligence --- Metafysica van het geestesleven. Philosphy of mind. Artificial intelligence --- 168.53 Technische wetenschappen. Toegepaste wetenschappen --- Technische wetenschappen. Toegepaste wetenschappen --- cultuurfilosofie --- KI (kunstmatige intelligentie) --- robots --- Kunstmatige intelligentie --- Engineering sciences. Technology --- wetenschapsfilosofie --- informatietechnologie --- artificiële intelligentie --- Artificiële intelligentie (AI) --- Bio-ethiek --- Filosofie ; 21ste eeuw --- Kunsttheorie ; over media, cultuur en technologie --- Digitalisering ; nieuwe technologieën --- Cultuurfilosofie ; moderniteit ; moderniteitskritiek --- Cultuurfilosofie ; kunst, muziek en artificiële intelligentie --- Cultuurfilosofie ; invloed van technologie op het dagelijks leven --- 130.2 --- Filosofie ; Cultuurfilosofie --- AI (artificiële intelligentie)
Choose an application
Wat zijn de toekomstkansen van het katholiek onderwijs in Vaalderen? Wat betekent het om katholike onderwijs aan te bieden in een postchristelijke samenleving? Staat de 'K' enkel voor kwaliteit of ook voor katholiek? En wat betekent 'katholiek' dan? Deze vragen vormen het onderwerp van dit boek. Het boek richt zich tot een heel ruim publiek, eigenlijk tot al wie vandaag met het katholiek onderwijs te maken heeft, als afnemer (leerlingen, studenten, ouders) of als verstrekker (onderwijspersoneel, directie, schoolbestuur). En ten overstaan van al die goedmenende buitenstaanders die wel de sociale en pedagogische kwaliteit van het katholiek onderwijs willen erkennen maar twijfelen aan de geloofsbetekenis van een katholieke school, wil de auteur de redelijkheid van de christelijke inspiratie in de verf zetten. (Bron: covertekst)
School management --- identiteit --- Research on teaching --- katholiek onderwijs --- Flanders --- Catholic Church --- Education --- Flanders (Belgium) --- 37 --- 268.221 --- 371.058 --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdbP --- C3 --- christendom --- identiteit (x) --- modernisering --- (493.1) Vlaanderen --- 282 katholicisme --- 371 onderwijs --- 762 Gesubsidieerd vrij onderwijs --- kwaliteit --- 240 --- 450.41 --- 451.1 --- 451.2 --- 451.9 --- Christelijk geloof --- Christelijke opvoeding --- Christendom --- Katholiek onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Vlaanderen --- identiteit katholiek onderwijs --- vorming --- Godsdienst --- Identiteit --- Moderniteit --- Opvoeding --- Postchristelijk --- Staat --- katholieke school --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- 268.221 Kerk en school. Christelijke school --- Kerk en school. Christelijke school --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Kunst en cultuur --- Katholicisme --- Geschiedenis --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs Belgie : Overige --- Overige onderwerpen --- Christelijke opvoedkunde --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- 37 Education --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Voorlichting --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Geloof --- Pastoraal
Choose an application
Jonathan Crary --- kunst --- kunsttheorie --- negentiende eeuw --- waarneming --- perceptie --- Licht --- kleurenleer --- Goethe Johann Wolfgang --- thaumatropen --- fenacisticopen --- stroboscopen --- zootropen --- kaleidoscopen --- diorama's --- stereoscopen --- 7.01 --- 7.035 --- 316.772.22 --- 82:791.43 --- 82:3 --- Art and society --- -Art, Modern --- -Visual perception --- Optics, Psychological --- Vision --- Modern art --- Art --- Art and sociology --- Society and art --- Sociology and art --- 82:3 Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Literatuur en maatschappijwetenschappen --- 82:791.43 Literatuur en film --- Literatuur en film --- 316.772.22 Audio-visuele, visuele communicatie. Beeldcommunicatie--(communicatiesociologie) --- Audio-visuele, visuele communicatie. Beeldcommunicatie--(communicatiesociologie) --- History --- -Themes, motives --- Psychological aspects --- Social aspects --- Art, Modern --- Visual perception. --- Themes, motives. --- Visual perception --- Perception --- Visual discrimination --- Themes, motives --- Subjects --- #SBIB:309H520 --- #SBIB:316.7C170 --- Audiovisuele communicatie: algemene werken --- Cultuursociologie: culturele groei, vooruitgang, stagnatie, technologische verandering, cultuurbewegingen --- Art [Modern ] --- 19th century --- Art, Modern - 19th century - Themes, motives. --- Art and society - History - 19th century. --- Ecrit théorique --- Analyse de l'art --- Théorie de l'art --- Visual Perception --- perception --- art criticism --- moderniteit --- kunstbeschouwing --- anno 1800-1899 --- Perception visuelle --- Art et société --- Thèmes, motifs --- Histoire
Choose an application
Religies en hun volgelingen zijn altijd gewelddadig - zo luidt een populaire atheïstische claim. Karen Armstrong, prominent deskundige op het gebied van wereldreligies, laat echter zien dat de ware redenen voor oorlog en geweld in onze historie meestal weinig met religie van doen hadden, maar veelal sociaal, economisch of politiek van aard waren. In een reis van de prehistorie tot het heden maakt Armstrong duidelijk dat er naast de kruisvaarder die in de middeleeuwen dood en verderf zaaide en de hedendaagse jihadist, ook altijd een Jezus of een Boeddha is geweest, pleitend voor een rechtvaardige en vredige samenleving. Daarmee corrigeert ze het wijdverbreide beeld dat religies schuldig zijn aan het grote bloedvergieten in de geschiedenis. Aan de hand van gedegen onderzoek en in de vorm van een bevlogen betoog maakt de auteur zich sterk voor religieuze ideeën en bewegingen die oorlog en agressie afwijzen en zich inzetten voor gelijkheid, vrede en verzoening.
Godsdienst en geweld. --- Decroos, Johan. --- geweld --- World history --- religie --- Religious studies --- 291.7 --- BPB1504 --- Intégrisme religieux --- Religion --- Violence --- #gsdb3 --- 291.7 Acties op religieuze beweeggronden: godsdienstoorlogen; missiewerking; zending; fanatisme; religieuze propaganda; fundamentalisme --- Acties op religieuze beweeggronden: godsdienstoorlogen; missiewerking; zending; fanatisme; religieuze propaganda; fundamentalisme --- Religieus conservatisme --- Godsdienst --- Geweld --- Geschiedenis --- Godsdienstoorlogen --- Wereldgodsdiensten --- Christendom --- Islam --- Jodendom --- βία --- vardarbība --- violență --- насилие --- násilie --- násilí --- väkivalta --- smurtas --- vjolenza --- violenza --- erőszak --- violência --- насилство --- przemoc --- vold --- nasilje --- violencia --- Gewalt --- насиље --- vägivald --- våld --- dhunë --- violence --- smurtavimas --- agresivita --- физичко насилство --- агресивност --- violenza fisica --- violenza morale --- fe --- uskonto --- náboženstvo --- vallás --- religión --- religioon --- godsdienst --- vjera --- religija --- religione --- reliģija --- religião --- náboženství --- religia --- религија --- reliġjon --- θρησκεία --- religion --- религия --- usutunnistus --- víra --- deismus --- светец --- теизам --- irreligiosità --- religiosità --- zbožnost --- věřící --- религиозност --- religiozita --- teismus --- деизам --- побожност --- světec --- kreacionismus --- panteismus --- Religionsgemeinschaft --- fideismus --- svatý --- vallási közösség --- Glaubensgemeinschaft --- pobožnost --- верници --- вера --- пантеизам --- fundamentalism religios --- vallási fundamentalizmus --- fundamentalizm religijny --- uskonnollinen fundamentalismi --- fundamentaliżmu reliġjuż --- religiöser Fundamentalismus --- integrismo religioso --- ζηλωτισμός --- religieus conservatisme --- religious fundamentalism --- vjerski fundamentalizam --- náboženský fundamentalismus --- fundamentalizëm fetar --- verski fundamentalizem --- religiös fundamentalism --- integralismo religioso --- религиозен фундаментализъм --- reliģiskais fundamentālisms --- religiøs fundamentalisme --- usuline fundamentalism --- náboženský fundamentalizmus --- religinis fundamentalizmas --- верски фундаментализам --- муслимански фундаментализам --- христијански фундаментализам --- верски фанатизам --- islámský fundamentalismus --- исламски фундаментализам --- θρησκευτικός φανατισμός --- θρησκευτικός φονταμενταλισμός --- fundamentalismo religioso --- fondamentalisme religieux --- náboženský extremismus --- religieus integrisme --- křesťanský fundamentalismus --- fondamentalismo religioso --- fundamentalisme --- верски екстремизам --- muslimský fundamentalismus --- религиозен фундаментализам --- vallásos fundamentalizmus --- Godsdienstoorlog --- Wereldgodsdienst --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Literatuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Historische kritiek --- Man --- Noorwegen --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Voorlichting --- foréigean --- reiligiún --- bunúsaíochas reiligiúnach --- Sociology of religion --- Intégrisme religieux --- C1 --- Kerken en religie --- India --- China --- de joden --- vrede --- Jezus --- de Byzantijnen --- de moslims --- kruistocht en jihad --- moderniteit --- heilige terreur --- religie en geweld
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|