Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Over opleiding als sociale scheidslijn is al veel gezegd en geschreven. Maar een gedegen analyse waarin systematisch is onderzocht of de kloof tussen hogeren lageropgeleiden werkelijk is toegenomen in de Nederlandse samenleving, ontbrak nog. 00De auteurs laten zien dat er een aanzienlijke kloof is tussen hoger- en lageropgeleiden op het vlak van de arbeidsmarkt, attitudes, politieke participatie en gezondheid. Ook wat betreft vrijwilligerswerk, de huwelijksmarkt en het vermijden van sociale daling is opleidingsniveau een belangrijke factor. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, neemt het belang van opleiding voor maatschappelijke kansen niet toe. Opleiding is dus niet als de nieuwe sociale scheidslijn te bestempelen. Ze was dat al en is het nog steeds. Het is bovendien niet waarschijnlijk dat de opleidingskloof alsnog sterk aan belang zal winnen. Daarmee biedt dit boek voor wetenschappers, beleidsmakers en anderen die zich met het onderwijs bezighouden, een nieuw perspectief op een oude kloof.
arbeidsmarkt --- sociale klassen --- kansarmoede --- aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt --- Labour market --- Social stratification --- Teaching --- onderwijs --- onderwijssociologie --- sociale participatie --- opleidingsprofiel --- schoolkeuze --- Netherlands --- Education and sociology --- Education--Sociologie --- Education--Sociology --- Educational sociology --- Enseignement et sociologie --- Enseignement et société --- Maatschappij en onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijs en sociologie --- Onderwijs--Sociologie --- Onderwijssociologie --- Problèmes sociaux dans l'éducation --- Social problems in education --- Sociale problemen in het onderwijs --- Society and education --- Sociologie [Onderwijs] --- Sociologie de l'éducation --- Sociologie et enseignement --- Sociologie van het onderwijs --- Sociology [Educational ] --- Sociology of education --- Société et enseignement --- sociale ongelijkheid --- 301.17 --- Social skills --- Study and teaching --- Social integration --- Belgium
Choose an application
"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap
Burgerschap --- 478.9 --- burgerschap --- leerlijn --- samenleven --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- didactische werkvormen --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:324H60 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Politieke socialisatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Democratische opvoeding --- Gemeenschapsonderwijs --- Onderwijsbeleid --- 21th century skills --- Maatschappelijke vorming --- Samenleving --- Didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- Kritisch denken --- Curriculumontwikkeling --- Burgerschapseducatie --- Didactiek --- Didactic strategies --- maatschappijleer --- Multicultural education --- didactiek --- filosoferen --- waardevorming --- duurzaam samenleven --- 21st century skills --- Didactische werkvorm --- Nederland --- Kust --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Maatschappij en onderwijs --- Burgerzin ; onderwijs
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|