Listing 1 - 10 of 39 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Het onzekere voor het zekere : kwetsbaarheid als kracht in loopbaandialogen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044131963 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op 'reflectie doen' en niet op 'reflectief zijn'. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op - in de woorden van Norman E. Amundson - "embeddedness in being". Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het 'nog niet weten'.


Book
ZOISs : ZelfOntwikkelingsInstrument voor Stagescholen : samen opleiden : bouwen op en met elkaar
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033487736 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lerarenopleidingen en stagescholen evolueren steeds meer naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de opleiding van toekomstige leraren. Hogescholen blijven in een kwetsbare positie ten aanzien van het borgen van kwaliteit van stageplaatsen als er geen kwaliteitscriteria bestaan die toelaten de leerkansen op de stageplek optimaal te benutten. Dit project wil in samenwerking met alle stakeholders (stagebegeleiders, mentoren, studenten, pedagogische begeleiders, mentorenbegeleiders) een zelfevaluatietool ontwikkelen die de kwaliteit van een school als leeromgeving voor stagiairs/beginnende leerkrachten in kaart brengt. De evaluatietool biedt een bijkomende meerwaarde i.f.v. kwaliteitszorg en professionalisering binnen de stagescholen, wat hun doorlichtingen inzake personeelsbeleid (loopbaanbegeleiding) en kwaliteitszorg ten goed zal komen.


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9789033449543 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving van een concrete, praktijkgerichte methode om kinderen met concentratieproblemen en het ADHD-syndroom (Attention defecit and hyperactivity disorder) te helpen in het basis- en voortgezet onderwijs.


Book
Competent : een algemene didactiek in 101 lemma's
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030651918 Year: 2009 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen


Book
Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht
Authors: ---
ISBN: 9789033478130 Year: 2010 Volume: *3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)


Book
Fast learning slow teaching : hoe leraar en leerlingen samen schrijven aan het onderwijsverhaal
Authors: ---
ISBN: 9789033483929 Year: 2011 Volume: 1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren groeien op in een multimediale leefwereld die aast op aandacht. Ieder ogenblik valt er vanalles te beleven. Tot rust komen hoort er niet meer bij... Toch zijn deze jongeren ook op zoek naar vaste grond en willen zij zich een identiteit aanmeten ... Hoe kunnen we in onderwijs inzetten op deze veelzijdige bevlogenheid van jongeren en hen kansen toespelen om op verhaal te komen? Slow teaching staat voor een didactische aanpak die kennis verwerven en identiteitsontwikkeling dichter bij elkaar brengt ...


Book
Ben jij anders ? Voorlichtingsboek voor kinderen met ADHD of een contactstoornis
Author:
ISBN: 906665774X 9789066657748 Year: 2008 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ben jij anders? Dat is de startvraag van dit eenvoudige voorlichtingsboek over ADHD en ASS en het mooie is dat deze vraag rechtsreeks aan de jonge lezer wordt gesteld: de lezer (die 'anders' is) wordt vanaf het begin serieus genomen. Op dezelfde manier komen beide thema's aan de orde: een inleiding waarin kenmerken en mogelijke remedie beschreven worden. Vervolgens wordt ieder kenmerk uitgewerkt: beknopte theorie (erg algemeen), wat/hoe je kunt oefenen (perspectief bieden), een verhaaltje over Dennis (herkenning/identificatie), vragen over herkenning en opdrachten (herkenning/gerichte oefensituaties). In eenvoudige taal, gericht op kinderen, komt een moeilijke problematiek voorbij. Natuurlijk is het van belang dat ouders of opvoeders dit proces volgen en ondersteunen. Hoe dit het beste kan, wordt precies beschreven bij de richtlijnen, die net als de geraadpleegde bronnen en aanbevolen literatuur achterin te vinden zijn. Eenvoudige computertekeningen (zwarte lijnen) verduidelijken en ondersteunen de tekst. De auteur is zelf werkzaam als groepswerker en schreef dit voorlichtingsboek ter afronding van haar studie SPH. Eenvoudige uitgave, geen echt nieuwe gezichtspunten; als werkboek voor kinderen van ca. 8 t/m 12 jaar vrij uniek. Zie ook de uitgave 'Verkeerd verbonden'*. © NBD Biblion


Book
Een alternatieve kijk op evaluatie
Author:
ISBN: 9030115815 9030115939 9789030115816 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn Professionele Informatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen evalueren speelt een belangrijke rol in de dagelijkse klaspraktijk. Vernieuwde visies op onderwijzen en leren plus de invoering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen hebben nieuwe inzichten meegebracht over die evaluatie. Bij leerkrachten en andere onderwijskundigen groeit meer en meer de overtuiging dat het niet alleen gaat om de evaluatie van kennis en inzicht, maar ook van vaardigheden en attitudes. Het zou moeten gaan om een evaluatie die geïntegreerd is in het hele onderwijsproces, die aangepast is aan de individuele kenmerken van de leerlingen, die uitdagend en levensecht is en die de leerlingen op een actieve manier betrekt bij hun eigen leer- en evaluatieproces. Maar de stap van die inzichten naar aangepaste evaluatievomren blijkt nog vaak iets te groot. Individuele leerkrachten kunnen die omslag niet alleen maken : er zijn voorbeelden en ondersteuning nodig vanwege collega's, begeleiding en overheid ; maar er is ook een onderwijskundig kader nodig waaruit leerkrachten strategieën kunnen putten om aan de slag te gaan. Eerder dan het aanreiken van gesneden brood wil dit boek de noodzakelijke ingrediënten en aandachtspunten voor het ontwikkelen van goede evaluatiemethoden aanreiken. Het werk bevat voorbeelden voor verschillende leeftijdsgroepen en studierichtingen. Maar deze dienen als illustratie van de achterliggende principes : het kader waarmee leerkrachten en leerkrachtenteams kunnen vertrekken om de evaluatie van hun leerlingen op een nieuwe leest te schoeien. Daadwerkelijk aangepast aan hun vernieuwde inzichten.


Book
Meester over meester? : een probleemverkenning over juridisering en onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033480553 9033480557 Year: 2010 Publisher: Leuven Brussel Acco VLOR

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nogal wat onderwijsmensen voelen zich steeds meer overspoeld door regels, niet alleen vanuit de onderwijsoverheid zelf, maar ook vanuit andere maatschappelijke sectoren. Bovendien zijn er meer en meer leerlingen, studenten en ouders die hun rechten opeisen, minderheidsgroepen die hun kansen willen grijpen en bescherming zoeken tegen willekeur en discriminatie, is er de overheid die maatschappelijke veranderingen wil initiëren via het onderwijs... En daarenboven een juridisch systeem met eigen wetmatigheden... Hoe behoudt een leerkracht onder deze omstandigheden een goede pedagogische relatie met zijn leerlingen? Is het vertrouwen dan helemaal zoek? Vergroot juridisering de kloof tussen onderwijsgebruiker en onderwijsverstrekker? Of kunnen gemeenschappelijke waarden die kloof overbruggen? En kan een goede regelgeving bijdragen tot een verdere professionalisering van ons onderwijs?

Listing 1 - 10 of 39 << page
of 4
>>
Sort by