Listing 1 - 10 of 132 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Corillon, Patrick --- Dion, Mark --- Kamagurka --- Kelly, Mike --- Munoz, Juan --- Van de Pavert, Jan --- Weiner, Laurence --- Zaugg, Rémy --- Kunsttentoonstellingen internationale --- 7.038 --- (069) --- Kunstgeschiedenis 1950 - 2000 --- (Musea. Collecties) --- Contemporary [style of art] --- Art --- anno 1900-1999 --- Art, Modern --- Arts, Modern --- Public art --- Installations (Art) --- Arts modernes --- Art public --- Exhibitions. --- Exhibitions --- Expositions --- Kunsttentoonstellingen ; internationale --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000
Choose an application
In the winter of 1986, artist Franklin Engeln addresses his first letter to painter Philippe Vandenberg. ‘Good correspondence is rare,’ Vandenberg writes in his reply to Engeln. What follows is an exchange as flourishing as it is short-lived. The two artists get to know each other at Richard Foncke’s gallery in Ghent. It does not stop at meetings in the gallery. The friends regularly have dinner together and occasionally visit each other at home or at their studios. At the time of the correspondence, Vandenberg lived and worked in Ghent, while Engeln lived and worked in Antwerp, where he still lives and works. The letters illuminate Vandenberg’s oeuvre in a different way, in which words such as poetry, humanity and tenderness are central. In addition, they offer an insight into Engeln’s little-known work. The correspondence between Franklin Engeln and Philippe Vandenberg is compiled by Sofie Frederix.
Vandenberg, Philippe --- Engeln, Franklin --- kunst --- kunstenaars --- kunstenaarsgeschriften --- schilderkunst --- tekenkunst --- kunst en literatuur --- brieven --- Vandenberg Philippe --- Engeln Franklin --- 7.038 --- twintigste eeuw --- Schilderkunst ; België ; 2de helft 20ste eeuw --- Kunsttheorie ; dagboeken ; brieven ; essays --- Tentoonstellingscatalogi ; Gent ; galerij Richard Foncke --- Vandenberg, Philippe 1952-2009 (°Gent, België) --- 7.038(493) --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- Belgische kunstenaars --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België.
Choose an application
De controverse die ontstond rond het kunstwerk Equivalent VIII van Carl Andre, gemaakt van 120 chamottestenen, toont al aan dat niet iedereen dergelijke werken als kunst beschouwde. De auteur van dit boek legt uit waarom de stenen wel degelijk als kunst moeten worden gezien, en tevens waarom het een van de interessantste beeldhouwwerken van de jaren zestig is. Aan dit soort kunstwerken heeft men de term minimalisme toegekend, hoewel de betrokken kunstenaars zichzelf nooit als één groep hebben beschouwd. Toch zijn er wel degeljjk overeenkomsten : hun werken zijn alle abstract, driedimensionaal, modulair en geometrisch. De opzet werd vooraf bedacht, en de uitvoering was doorgaans industrieel te noemen. Deze kenmerken worden in dit boek verder besproken, waarbij het werk van de kunstenaars Carl Andre, Dan Flavin, Donald Judd, Sol LeWitt en Robert Morris centraal staat. Wat zijn de verschillen in hun manier van werken geweest, en welke richting zijn ze ingeslagen? Ook de verschillende interpretaties en vormen van kunstkritiek die het minimalisme tot onderwerp hadden, komen aan bod. Tot slot wordt duidelijk dat het minimalisme niet alleen de toenmalige kunst ingrijpend veranderde, maar ook de huidige generatie nog steeds beïnvloedt.
705.8 --- Minimalisme --- Beeldende kunst ; 2de h. 20ste eeuw ; minimalisme --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- minimal art --- hedendaagse kunst --- Contemporary [style of art] --- Minimal --- ruimtelijke kunst --- Art styles --- Art --- minimalisme --- 7.038 --- kunst 20e eeuw --- minimalisme.
Choose an application
Kunst ; reclame ; industrieel design ; webdesign ; Barcelona --- Digitale kunsten ; toegepaste --- Digitale grafische vormgeving ; computergrafiek --- Steden ; lifestyle ; cultuur ; mode --- 7.038 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Graphic arts --- graphic design --- grafische vormgeving --- Barcelona
Choose an application
7.039 --- 7.038 --- 7.01 --- Kunsttentoonstellingen ; meest invloedrijke tentoonstellingen ; hedendaagse kunst --- Tentoonstellingen ; actuele kunst ; 20ste en 21ste eeuw --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 UDC --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Museology --- museology --- exhibitions [events] --- exhibiting --- museumkunde --- tentoonstellingen --- exhibition review
Choose an application
Abstracte kunst heeft vaak concrete wortels. Ervaringen in deechte wereld, stelt kunsthistoricus Pepe Karmel, liggen bijnaaltijd ten grondslag aan abstracte uitingen.Dit boek is een gedurfde nieuwe verkenning van de oorsprongen evolutie van een invloedrijke kunststroming. Voor het eerstwordt er dieper ingegaan op de oorsprong van het abstracte.Abstracte kunst gaat over mannelijke én vrouwelijkekunstenaars, uit alle windstreken, en altijd wordt hun werkbesproken in relatie tot sociale, politieke en cultureleveranderingen.Niet chronologisch, maar thematisch en gecategoriseerd oponderwerp gaan we de geschiedenis tegemoet. Karmel focustop het onderwerp, en toont hoe de kunstenaars zich uiten viahun abstracte beeldtaal. Lichamen en landschappen,kosmologieën en kalligrafie, architectuur en patronen. Vande pioniers tot de protegés van het genre – Kazimir Malevich,Hilma af Klint, Wassily Kadinsky, Ibrahim El-Salahi, CarlosCruz-Diez, Bridget Riely, Anni Albers, Sean Scully, JulieMethretu en Wu Guanzhong, om er maar een paar te noemen.Ook is er veel ruimte voor Nederlandse kunstenaars, vaakmeesters van het abstracte – denk bijvoorbeeld aan PietMondriaan, die zelf meende al vóór Jan van Eyck abstractiein Nederlandse werken te herkennen, en Bart van der Leck.
Art styles --- art history --- Abstract [fine arts style] --- anno 1900-1999 --- 7.037 --- 7.038 --- Abstracte kunst ; 20ste eeuw ; ontstaan en ontwikkeling --- Kunstgeschiedenis ; 1900-1950 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Art --- Abstract [modern European style]
Choose an application
De relatie tussen hedendaagse kunst en mythe is een bijzonder boeiend maar complex fenomeen. Mythische sporen is een verzameling van visies en reflecties met betrekking tot het oeuvre van hedendaagse kunstenaars waarbinnen een mythische dimensie essentieel is. Een aantal meer algemene bijdragen gaan dieper in op de mythe vandaag en de postmoderne mythe. Vervolgens zoeken een aantal auteurs naar de mythe in het werk van hedendaagse kunstenaars zoals Jan Fabre, Anne en Patrick Poirier, Anselm Kiefer, Marina Abramovic, Herman Nitsch, Marie-Jo Lafontaine, Günter Brus en Marcel Mayer.
hedendaagse kunst --- Contemporary [style of art] --- Art --- anno 1900-1999 --- 7.039 --- 7.046 --- Kunsttheorie thema's in de kunst mythen --- Poirier, Anne en Patrick --- Kiefer, Anselm --- Abramovic, Marina --- Nitsch, Hermann --- Fabre, Jan --- Lafontaine, Marie-Jo --- Maeyer, Marcel --- 7.01 --- 7.038 --- #KVHA:Kunstfilosofie --- 7.046 Iconografie: mythologische-, religieuze-, epische voorstellingen. Legenden --- Iconografie: mythologische-, religieuze-, epische voorstellingen. Legenden --- 7.039 Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst --- Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst --- Kunst theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis 1950 - 2000 --- Kunsttheorie ; thema's in de kunst ; mythen --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Brus, Günther --- art criticism --- Aesthetics of art --- mythology [literary genre] --- Iconography --- art [fine art] --- Poirier, Anne --- anno 2000-2099 --- art [discipline]
Choose an application
Het boek omvat een totaal overzicht van het oeuvre van Panamarenko tot 1992, met afbeeldingen van vrijwel alle sculpturen, alle multiples en een groot deel van de tekeningen. Het omvat ook de inleidende tekst "Town Ho!" van Hans Theys en een studie van de terugkerende onderwerpen in Panamarenko's oeuvre. De vorm van het boek werd verzorgd door Hans Theys.
Panamarenko (pseudoniem van Henri Van Herreweghe) °1940 (°Antwerpen, België) --- Van Herreweghe, Henri --- Beeldende kunst 1960-2000 Panamarenko --- Installaties --- Intermedia --- Belgische kunstenaars --- Kunst en wetenschap --- Multipels --- 7.07 --- 7.038(493) --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Kunstgeschiedenis 1950 - 2000 België --- machines [general equipment] --- #A0402A --- 623 Kunstenaars --- 625 Beeldende kunst --- multiples --- assemblages [sculpture] --- drawing [image-making] --- sculpture [visual works] --- science --- Art --- Panamarenko --- Catalogs --- 620 Kunst --- beeldende kunst --- België --- 7.071(493) --- kunst --- kunst en wetenschap --- twintigste eeuw --- installaties --- Belgische kunstenaars vanaf 2e helft 19e eeuw --- science [modern discipline] --- Beeldende kunst ; 1960-2000 ; Panamarenko --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- vliegen
Choose an application
hedendaagse kunst --- Contemporary [style of art] --- Art --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2009 --- kunst --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- 7.039 --- 7.038 --- 7(03) --- 7.04 --- Tentoonstellingscatalogi ; Grand-Hornu ; Musée des Arts Contemporains (Mac) --- Beeldende kunst ; atlas van afbeeldingen ; 1980-2007 --- Iconografie ; vergelijkende afbeeldingen --- Kunst ; encyclopedieën --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Iconografie --- departement Beeldende Kunst 11 --- kunst 20-21ste eeuw
Choose an application
Art, African --- Art africain --- Afrikaanse kunst ; 20ste eeuw ; naslagwerken --- 7.038 --- 7.037 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- kunst --- Art --- art [fine art] --- anno 1900-1999 --- Africa --- African art --- Art, Sub-Saharan African --- Sub-Saharan African art --- Art, African - Africa, Sub-Saharan - 20th century. --- art [discipline]
Listing 1 - 10 of 132 | << page >> |
Sort by
|