Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een competente arts is niet alleen medisch technisch geschoold maar heeft ook geleerd wetenschappelijk te denken, klinisch te redeneren en informatie kritisch te beoordelen. De nieuwe curricula geneeskunde, die aansluiten bij de uitgangspunten van de CANMEDS, richten zich expliciet op het ontwikkelen van deze vaardigheden.Met dit Leerboek psychiatrie kinderen en adolescenten wordt hierbij aangesloten. Vrijwel ieder hoofdstuk van het boek bevat casuïstiek, gevolgd door vragen die de student de gelegenheid bieden het klinisch redeneren te oefenen.De kern van het boek bestaat uit de meest voorkomende kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen, maar evenzo veel bladzijden van het boek behandelen andere onderwerpen waarmee de praktijk elke behandelaar van jongeren dagelijks confronteert.Omdat gespreksvaardigheden een essentieel onderdeel zijn van de opleiding, heeft de redactie besloten voorbeelden van diagnostische interviews met kinderen van verschillende leeftijd online te plaatsen. Om nog beter inzicht te verkrijgen in de leerstof wordt de lezer bovendien op andere relevante plaatsen verwezen naar geschikt videomateriaal. Alle videofragmenten zijn online verzameld en toegankelijk met de registratiecode die voorin het boek te vinden is.Deze derde druk van dit succesvolle leerboek richt zich op studenten geneeskunde en arts-assistenten in opleiding tot psychiater, maar het biedt ook belangrijke informatie aan gedragswetenschappers, al dan niet in opleiding tot GZ-psycholoog of klinisch psycholoog, kinder- en jeugdartsen, huisartsen, B- en kinderverpleegkundigen, en maatschappelijk en forensisch werkers.
Nederlands --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- psychopathologie --- 692 --- Psychologie
Choose an application
Er is een groeiend verzet tegen klassen vol kinderen met labels en pillen. Tegelijkertijd zijn er grote zorgen over prestatiedruk en vermoeide kinderbreinen. Zowel de jeugdzorg als de kinderpsychiatrie zitten klem tussen deze polen en worstelen in een knellend keurslijf van overdiagnose en onderbehandeling.Door de huidige situatie zien we niet goed meer hoe onze samenleving een duurzame en optimale ontwikkeling van kinderen in de weg staat. Daarbij worden komende generaties voor steeds nieuwe mentale uitdagingen gesteld, waaronder de toenemende druk op het klimaat.In navolging van Raworths donuteconomie en het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind, stelt Bruining optimale jeugdzorg voor als een donut. De sweet spot is de donut zelf waarin kinderen zich naar hun eigen capaciteit duurzaam en optimaal kunnen ontwikkelen. Bruining presenteert de donutpsychiatrie als een model om de rechten van het kind op de individuele behoeften te laten aansluiten. Hij beschrijft welke vijf stappen nodig zijn voor deze transitie naar duurzame en eerlijke zorg: verander de doelstelling, zie het grotere geheel, stimuleer de menselijke natuur, snap de systemen en richt je op herverdeling van de zorg.https://www.standaardboekhandel.be/p/donutpsychiatrie-9789024465101
Age group sociology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdzorg --- Ontwikkelingsstoornis --- Kind
Choose an application
Na het succes van De speeltuin van de kindertherapeut wordt in dit vervolg hetzelfde waardevolle concept verder uitgewerkt. Opnieuw delen therapeuten uit verschillende disciplines krachtig materiaal uit hun (behandel)contacten met kinderen en jongeren. Telkens leggen ze de oefening uit, bespreken ze hun ervaringen en geven ze interessante literatuurtips.Wie met kinderen en jongeren werkt, vindt in dit boek een schat aan inspiratie en leert nieuwe werkvormen en methodieken kennen om toe te passen in de praktijk.Stap de wondere wereld van de kindertherapeut binnen ? nadat je misschien eerst al even in de speeltuin hebt vertoefd ? en ontdek boeiende mogelijkheden om je therapeutisch aanbod te versterken en vergroten.https://www.pelckmansuitgevers.be/de-wondere-wereld-van-de-kindertherapeut.html#gref
Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatry --- Therapeut --- Psychotherapie --- Kind --- Oefening --- Methodiek --- Werkvorm --- kinderpsychiatrie --- psychotherapie --- kinderpsychologie --- psycho-educatie --- patiënt-therapeut relatie
Choose an application
autisme --- schizofrenie --- eetstoornissen --- criminaliteit --- Psychiatry --- observeren --- kinderpsychiatrie --- psychotherapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Kinderpsychologie --- jeugdpsychiatrie --- 606.4 --- psychiatrie --- Kinderpsychiatrie --- Autisme --- Eetstoornissen --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Hoe kun je als therapeut gebruik maken van verhalen om vervormingen in gedachten en gevoelens om te buigen naar helpende gedachten en positieve gevoelens? Hoe kun je handelingen waar het kind in vastgelopen is met beelden inspireren tot nieuw gedrag?Vertel! is een indrukwekkend pleidooi om verhalen een belangrijke plaats te geven in de psychotherapie met kinderen. De werkwijzen en methodieken die Thea Giesen beschrijft zijn vernieuwend en origineel. Zij put daarbij uit een rijke ervaring. Als docent handvaardigheid en later als orthopedagoog werkte zij in de kinder- en jeugdpsychiatrie en zocht naar beeldende middelen om kinderen en jongeren, die in hun ontwikkeling waren vastgelopen, uiterlijk en innerlijk weer in beweging te krijgen. Als speltherapeut ?beeldcommunicatie? kwam de vraag: wat doe je met kinderen die de spelleeftijd ontgroeid zijn? De opleiding symbooldrama, maar ook de opleiding gezinstherapie boden haar de speelruimte om beeld en woord met elkaar te verbinden. Vervolgens ontdekte zij de verhalentherapie.De eerste drie hoofdstukken bieden verhalen voor kinderen en hun ouders. Daarna volgen verhalen met kinderen en vervolgens komt Thea Giesen tot een geheel nieuwe methodiek om kinderen hun eigen thema te laten vinden en hun eigen verhaal te laten vertellen.Bron: https://www.epo.be/nl/jeugdzorg-hulpverlening/3694-vertel--9789088508370.html
kinderpsychiatrie --- verhaalaspecten --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- creatieve therapie --- Kinderpsychologie --- Jeugdpsychotherapie --- Sprookjes ; psychotherapie --- Verhalen --- Creatieve therapie --- Kinderen --- Jeugd --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychotherapie --- Narratieve therapie --- PXL-Healthcare 2020 --- jeugdpsychiatrie --- ontwikkelingsproblemen --- communicatievaardigheden --- gedragstherapie --- orthopedagogie --- Verhaal --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
De inhoud van het vak kinder? en jeugdpsychiatrie en de dagelijkse klinische praktijk in een state?of?the?art handboek, met online leeromgeving.De afgelopen jaren is de praktijk? en wetenschappelijke kennis in de kinder? en jeugdpsychiatrie enorm toegenomen en hebben er diverse politiek?maatschappelijke ontwikkelingen plaatsgevonden die dit vakgebied aangaan. Dit was reden om dit geheel nieuwe handboek met up?to?date kennis te maken.Het boek is geschreven door vele auteurs die experts zijn op hun vakgebied. De redactie van het boek wordt ondersteund door een redactieraad, bestaande uit alle hoogleraren kinder? en jeugdpsychiatrie in Nederland.Het boek is primair bedoeld voor het onderwijs in de kinder? en jeugdpsychiatrie aan studenten geneeskunde, maar het is ook zeer bruikbaar voor de opleiding en de bij? en nascholing van andere beroepsgroepen, zoals kinder? en jeugdpsychiaters, huisartsen, kinderartsen, gz?psychologen, klinisch psychologen, psychotherapeuten, kinder? en research?verpleegkundigen, en maatschappelijk en forensisch werkers.(https://www.standaardboekhandel.be/p/handboek-kinder-en-jeugdpsychiatrie-9789024437351)
Psychiatrie ; jeugd. --- Psychiatrie ; kinderen. --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- farmacotherapie --- psychotherapie --- zelfdoding --- autismespectrumstoornis (ASS) --- angst --- eetstoornissen --- systeemtherapie --- zelfbeeld --- kinderen met een beperking --- psychiatrie --- jeugdpsychiatrie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Kind --- Jongere --- Psychopathologie
Choose an application
Ouders leggen bij hun kind de basis van affectregulatie voor effectief omgaan met emoties, sociaal gedrag en mentaliserend vermogen. Dit interactieve leerproces kan belemmerd zijn door kind- en ouderfactoren in combinatie met gezinsomstandigheden. Hoe het kind vastgelopen is in zijn kind-zijn, bracht bij de schrijver van dit boek de wens om samenhang open te leggen tussen herstel van gevoelsontwikkeling bij het kind en de toegediende sensitieve afstemming met beeld- en muziekaspecten. Beeld en muziek als therapie, hoe werkt het?Wat er vanbinnen bij het kind gebeurt, is onzichtbaar en niet-talig, maar wordt deels zichtbaar en met woorden uit te drukken. Het herstelproces gaat als een stromende rivier, waarbij therapeut en kind in de flow komen van samen beeld of muziek maken, maar soms even op de oever gaan zitten om woorden op te vissen om elkaar te vertellen wat er gebeurt. Samen schilderen of muziek improviseren is een vorm van communicatie, die zijn eigen wetten meebrengt.Affectregulatie met beeld en muziek is bedoeld voor vaktherapeuten. Het brengt theorie en praktijk samen voor het behandelgebied van specialistische kinderpsychiatrie.https://gompel-svacina.eu/product/affectregulatie-via-beeld-en-muziek
Developmental psychology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- vaktherapie --- kinderpsychotherapie --- muziektherapie --- creatieve therapie --- kinderen met een beperking --- Muziektherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Ontwikkeling van het kind --- Beeldende therapie --- Affectregulerende vaktherapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotioneel probleem --- Affectregulatie --- Gevoelens --- Sociaal-emotionele vaardigheden --- Kinderpsychiatrie
Choose an application
Deze therapeutenhandleiding beschrijft de opzet en uitwerking van een gestructureerde oudergroep voor ouders van kinderen van 8 tot 12 jaar die seksueel misbruik hebben meegemaakt. Het is een herziening van het oorspronkelijke protocol dat in 2000 is uitgekomen.De oudergroep is bedoeld om parallel te lopen aan de kindertherapiegroep (HORIZON 1B). De therapeutenhandleiding geeft stap voor stap een overzicht van de opzet en de uitvoering van de 15 bijeenkomsten. NB. Er kunnen geen ouders deelnemen die hun kind misbruikt hebben!Verschillende verwerkingsvormen komen uitvoerig aan bod en er wordt gebruik gemaakt van cognitieve, creatieve en lichaamsgerichte technieken.In het werkboek (HORIZON 2A) kan de ouder aan de slag met lees- en schrijfopdrachten over de thema?s die aan de orde komen. Ze krijgen informatie over allerlei aspecten van seksueel misbruik en bijbehorende intense (schuld)gevoelens bij zichzelf en hun kind. Het helpt ouders na te denken hoe in de opvoeding de balans te vinden tussen beschermen versus overbeschermen. Ook komen thema?s aan bod als opgroeien in deze (digitale) wereld en het geven van seksuele en lichamelijke voorlichting aan kinderen die seksueel misbruik hebben meegemaakt.https://www.swpbook.com/boeken/92/horizon-therapie/2580/horizon-2b-therapeutenhandleiding
Age group sociology --- Psychiatry --- kindermishandeling --- kinderpsychiatrie --- psychotherapie --- ouders-kind relatie --- groepstherapie --- seksueel misbruik --- Seksueel misbruik --- Seksueel grensoverschrijdend gedrag --- Kindermisbruik --- Kind --- Hulpverlening --- Groepstherapie --- Werkvorm --- Psychotrauma --- Psychotherapie --- Creatieve therapie --- Emotie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdpsychotherapie --- Ouders --- Ouderbegeleiding --- Criminology. Victimology --- psychotrauma's
Choose an application
Dit boek brengt de kennis over agressie in de jeugdzorg bij elkaar. Het eerste deel biedt een overzicht van de theorie. Alle aspecten van het ontstaan en de ontwikkeling van agressief gedrag van kinderen en jeugdigen worden behandeld. De auteurs geven eerst een overzicht en bespreken dan in drie hoofdstukken de invloed van het kind zelf, de ouders en andere opvoeders en de maatschappelijke omstandigheden. De andere hoofdstukken gaan over agressie van kinderen en jeugdigen in de dagbehandeling, de residentiële jeugdzorg en de kinder- en jeugdpsychiatrie. Naast de algemene factoren zijn ook de fysieke inrichting van het gebouw en de leefruimten, de persoon van de hulpverlener en diverse andere factoren van invloed op de kans dat een kind of jeugdige agressief gedrag gaat vertonen
Jeugdzorg. --- agressie --- hechting (psychologie) --- Psychiatry --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Residentiële jeugdzorg ; Nederland --- Geweld in de jeugdzorg --- Aggressiveness (Psychology) management --- Child welfare --- hulpverlening --- 415.3 --- 494 --- Jeugdhulpverlening --- 364.264 --- Agressie --- Jeugdzorg --- Agressie ; hulpverlening --- algemene psychologie, uitvoerende functies --- Jeugdwerk - Jeugdbeleid --- 362.7 --- PXL-Social Work 2015 --- Dagcentra --- Residentiële zorg --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Dagcentrum --- Residentiële jeugdzorg ; Nederland
Choose an application
Dit boek biedt pleegouders, hulpverleners en leerkrachten een heldere kijk op de opvoeding en begeleiding van pleegkinderen. Het beschrijft de gevolgen van spanning en onveiligheid voor de ontwikkeling van pleegkinderen en het effect van pleegzorg op het pleegkind en zijn/haar omgeving. Tevens wordt ingegaan op veelvoorkomende problematiek rondom pleegkinderen zoals hechtingsproblemen, loyaliteitsproblemen en bestaansonzekerheid. Vervolgens wordt de behandeling van gedragsproblemen bij pleegkinderen besproken.Pleegkinderen hebben vaak veel spanning en gevoelens van onveiligheid ervaren. Wat zijn hiervan de gevolgen voor hun ontwikkeling, en wat betekent dit voor pleegouders? In dit boek maken voorbeelden, tips en adviezen vanuit de dagelijkse praktijk duidelijk hoe (aanstaande) pleegouders, hulpverleners en leerkrachten met pleegkinderen kunnen omgaan.
Educational sciences --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- pleegzorg --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Pleegzorg (gastgezinnen, pleeggezin) --- 364.046 --- Pleegzorg --- Kinderen --- Ontwikkeling --- Gedragsproblemen --- 323.5 --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- Foster children --- Child psychology --- PXL-Social Work 2015 --- Pleegkinderen --- Opvoedingsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Opvoeding en onderwijs --- Begeleiding --- Vlaanderen --- Pleegkind --- Opvoedingsprobleem --- Opvoeding --- Gedragsprobleem --- Onderwijs --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|