Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Het is oorlog. Iedere avond gaan de soldaten van het Rode land en de soldaten van het Blauwe land naar het slagveld. En iedere avond komen ze vermoeid terug. Joris, de zoon van de Blauwe koning, houdt niet van vechten en hij bedenkt een plan om de oorlog te stoppen...
genre-thema"">
Choose an application
Je beleeft het boeiende en aangrijpende verhaal van 15 verschillende mensen die deze periode hebben meegemaakt: soldaten, burgers, kinderen, mannen en vrouwen, mensen van overal, mensen met een oorlog. Geen van hen allen raakte die oorlog ooit nog kwijt. Aan de hand van getuigenissen, beelden van toen en nu, historische voorwerpen en sporen in het landschap krijg je een helder beeld van de geschiedenis van de Groote Oorlog in de Westhoek.
History of Belgium and Luxembourg --- anno 1910-1919 --- Westhoek --- 1914 - 1918 --- Eerste Wereldoorlog --- België --- #PBIB:+118.10 --- 815 Geschiedenis --- 862 Vredesopvoeding --- 927.5 --- geschiedenis --- 935.1 --- Geschiedenis; 20ste eeuw --- Oorlogsverhalen --- Wereldoorlog I --- 082871.jpg --- Westhoek ; Wereldoorlog I --- Erfgoed en geschiedenis : Algemeen --- geschiedenis - 1914-1918, WOI --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- Contains audio-visual material --- #BSCH: vak : geschiedenis --- World War, 1914-1918 --- Belgium --- Westhoek (België) --- 1914 - 1918. --- Eerste Wereldoorlog. --- België.
Choose an application
Het gebeurt toch bij iedereen? Ons kind pest, trappelt van woede, gooit met speelgoed. Of als ze al iets groter zijn: vandalisme, spijbelen, onverwerkt verdriet? Hoe gaan we daar best mee om? Hoe voorkomen we probleemgedrag?Opvoeden: we willen van onze kinderen, kleinkinderen, leden in onze jeugdbeweging 'goede mensen' maken. Die voor de wereld en de mensen om hen heen verantwoordelijkheid opnemen. En die dat doen vanuit zichzelf en niet 'omdat het moet'. Anouk Depuydt ontwikkelde 'verbondenheid': een invalshoek waarin we antwoorden kunnen vinden. In het onderwijs leverde dat al vele rijke ervaringen op. In scholen werken aan een warm leefklimaat van verbondenheid...: de bewijzen zijn er, het loont. Hoog tijd dus om deze aanpak uit te breiden naar het gezin, de buurt, de kinderopvang, de jeugdbeweging.Peter Jochems vertaalde verbondenheid, met veel tips en voorbeelden, voor ouders, grootouders, onthaalmoeders, jeugdbegeleiders en andere opvoeders. Het boek bevat verhalen uit het echte leven, met persoonlijke en eerlijke getuigenissen. Niet alleen van de auteur zelf, maar van een groot aantal volwassenen en kinderen in concrete opvoedingssituaties. In de bijlagen leest u hoe 15 organisaties verbondenheid toepassen in hun werking
Orthopedagogics --- leerproblemen --- gedragsstoornissen --- #PBIB:+101.10 --- 862 Vredesopvoeding --- 433 --- Geweldloze opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Verbondenheid --- verbondenheid --- verhalen --- 433.4 --- Duurzame ontwikkeling --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- 112028.jpg --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; preventie --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Gedrag --- Gedragsregels --- Omgangsvormen --- Omgangskunde --- Samenleving --- Sociale leven --- Onderwijs --- Opvoeding --- Kind --- Gedragsprobleem --- Gedragsregel --- Omgangsvorm --- Sociaal leven --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
jongeren --- Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- milieueducatie --- Didactics of biology --- Didactics of social education --- Nature protection --- milieuproblematiek --- lager onderwijs (doelgroep) --- Environmental protection. Environmental technology --- duurzame ontwikkeling --- Didactics of primary education --- 862 Vredesopvoeding --- mondiale vorming --- 614.6 --- 614.61 --- 614.62 --- Aarde --- Ecologie --- Mens --- Milieu --- Natuurbescherming --- Politiek --- Verontreiniging --- Milieubeheer --- Milieubeleid --- milieuvervuiling --- Milieubeleid; algemeen - Milieurecht; algemeen --- Milieuverontreiniging; algemeen --- milieubeleid --- Milieuverontreiniging --- Economie --- Vredesvraagstukken --- VN (Verenigde Naties) --- Rechten van het kind --- Jeugd --- Vredesproblematiek --- Verenigde Naties --- Kinderrechten --- Jongere
Choose an application
Geweld bestaat in vele vormen, in de maatschappij en ook op school. Deze uitgave reikt opvoeders, leerkrachten, studenten van de lerarenopleidingen en van het sociaal- agogisch werk en hun docenten, leerlingbegeleiders en sociale veldwerkers een helpende hand bij geweldpreventie op school. Het eerste deel geeft een grondig inzicht in de verschillende geweldsvormen en in de manieren waarop daartegen in is te gaan. Het tweede deel bevat een vurig pleidooi voor een 'geweldige' school die richting, ruimte, structuur, vrijheid, ondersteuning en positieve bekrachtiging biedt aan ieder lid van de schoolgemeenschap. De 'geweldige' school moet een 'kindrijpe' school zijn: voor heel het kind en elk kind; een 'warme' school, een school voor het hart; een 'brede' school, die de socialisering van de leerlingen hoog in het vaandel draagt; een 'goede' school, waarin opvoedend onderwijs centraal staat, en een 'geweldarme' school, die in haar curriculum erg veel aandacht schenkt aan het vredesonderwijs en de vredeseducatie. Hoe is een dergelijke, 'geweldige' school te realiseren?
Geweld --- Geweld en maatschappij. --- Scholen. --- Didactics of secundary education --- geweldloze opvoeding --- sociaal-agogisch werk --- Social problems --- Didactics of social education --- geweld (themawoord fictie) --- schoolbeleid --- lerarenopleiding --- School management --- preventiebeleid --- Didactics of primary education --- 858 Geweld --- 862 Vredesopvoeding --- 720 Onderwijs --- 454.9 --- onderwijs --- geweld --- agressie --- maatschappij --- 454.22 --- Scholen --- 37.035 --- Preventie --- Geweldloosheid --- School --- Geweld ; scholen ; preventie --- S20090549.JPG --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- Onderwijsstijlen --- 301.15 --- 371 --- departement Lerarenopleiding 10 --- onderwijssociologie --- vredeseducatie --- geweld bij jongeren --- Onderwijs --- Maatschappij --- Territoriuminstinct --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Didactiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- preventie
Choose an application
Kobe woont in de buurt van Ieper. Op een avond krijgt hij helemaal in zijn eentje een rondleiding in het In Flanders Fields Museum. Dat vertelt het verhaal van de Eerste Wereldoorlog, waarin miljoenen mensen sneuvelden. Kobe is zo erg onder de indruk dat hij de volgende dagen thuis zijn eigen museumpje maakt op zijn kamer. Hij legt allerlei spulletjes in een kijkkast. Het zijn geen oude voorwerpen, maar heel gewone dingen uit de speelgoedkast, de verkleedkoffer, de keuken. Toch hebben ze voor Kobe allemaal een betekenis die met de oorlog te maken hebben. De kijkkast van Kobe is een boek dat in simpele taal de meest uiteenlopende onderwerpen over de Eerste Wereldoorlog voorstelt en uitlegt.Dit boek wil niet alleen geschiedenis vertellen. Oorlos is nu eenmaal van alle tijden, ook van vandaag. Bij elk hoofdstuk vertelt Kobe een verhaal over kinderen van vandaag. Zo is de angst van een soldaat in de loopgraaf plots zeer herkenbaar als ze wordt gelinkt aan de angst tijdens een nachtspel in de scouts. De verhalen gaan over kindsoldaten in Oeganda, kinderen die wonen op een vuilnisbelt in Brazilië,...
History of Belgium and Luxembourg --- Eerste Wereldoorlog --- anno 1910-1919 --- West-Flanders --- Wereldoorlog I --- 862 Vredesopvoeding --- Westhoek --- dagelijks leven --- 927.5 --- geschiedenis --- 8+ --- Mooi --- 972.1 ) * EERSTE WERELDOORLOG --- eerste wereldoorlog --- 080173.jpg --- #BSCH: vak : geschiedenis --- geschiedenis - 1914-1918, WOI --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- Schoolbooks - Didactic material --- Wereldoorlog 1 --- In Flanders Fields Museum (Ieper) --- jeugdboeken --- 1914 - 1918 --- 20ste eeuw --- World War, 1914-1918 --- Collected works --- Children's literature --- 881 --- loopgraven --- kind en oorlog --- jeugdliteratuur non fictie --- littérature jeunesse non-fiction --- In Flanders Fields Museum (Ieper). --- jeugdboeken. --- Wereldoorlog I. --- 1914 - 1918. --- 20ste eeuw. --- Dutch literature --- Eerste Wereldoorlog (themawoord fictie)
Choose an application
Hoe ga je op een constructieve manier met elkaars verschillen om? Een boek vol praktische oefeningen, lesmateriaal en spelvormen. Deze zijn bruikbaar voor al wie met kinderen en jongeren leeft en/of werkt. Na een korte uiteenzetting van het gedachtegoed, geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk en het leven, volgt een uitgebreid activiteitenpakket dat naar believen gebruikt kan worden. Om de praktische toepasbaarheid te vergroten, werden vele concrete materialen op een bijhorende cd-rom gezet.
092668.jpg --- Conflicthantering --- Vredesopvoeding ; basisonderwijs --- 862 Vredesopvoeding --- conflicthantering --- geweldloosheid --- vredesopvoeding --- weerbaarheid --- 478.1 --- didactiek --- 433.1 --- Conflicten --- Geweld --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Vredesopvoeding --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- communicatie --- geweld --- kinderen --- opvoeding --- Geweldloze opvoeding --- 433.4 --- CD-R 422 --- geweldloos opvoeden (ler) --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- vredesopvoeding (ler) --- Conflicthantering ; onderwijs --- Geweldloosheid --- Sociale vaardigheden --- Vredesopvoeding ; onderwijs --- Weerbaarheid --- Werkvormen --- Vredesopvoeding; ba.o. --- didactiek basisonderwijs - mondiale vorming en vredesopvoeding --- Opvoedingsstijlen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Contains audio-visual material --- Vredesopvoeding; ba.o --- geweldloze opvoeding --- #PBIB:+108.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Assertiviteit --- Opvoeding en onderwijs --- Communicatie --- Kinderen --- Patfoort, Pat --- Rosenberg, Marshall --- Conflict --- Opvoeding --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- 305.8
Choose an application
Van 1914 tot 1918 werd het dagelijkse leven volledig beheerst door de oorlog. Ook kinderen ontsnapten er niet aan het. Zo sloop de Grote Oorlog binnen in de literatuur voor kinderen. School- en leesboeken bevatten oorlogsverhalen, schriften kregen oorlogsillustraties op de cover, strips, tijdschriften, en zelfs kleurboeken toonden de oorlog in woord en vooral in beeld. Van kindvriendelijke prenten over dappere dieren die ingezet werden in de gevechten tot gruwelijke taferelen over kinderen die met de bajonet de vijand te lijf gaan. Van tekeningen van jonge kinderen die zelf geëxecuteerd werden tot heroïsche afbeeldingen van vechtende soldaten. Gevarieerd en kleurrijk spraken deze afbeeldingen ongetwijfeld tot de verbeelding van kinderen. In dit boek gaat de auteur na waarin de uitgaven voor kinderen verschillen in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk, welk onderliggend gedachtegoed ze meegeven en welke invloed ze uitoefenden op kinderen na het einde van de oorlog.
Polemology --- Children's literature. Juvenile literature --- Eerste Wereldoorlog --- jeugdliteratuur --- anno 1910-1919 --- 82-93 --- 940.3 --- 76.044 --- C3 --- kinderliteratuur --- 815 Geschiedenis --- 862 Vredesopvoeding --- 866 Herdenking en herinnering --- 927.5 --- Wereldoorlog I --- Oorlogsgeweld --- 76.044 Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 940.3 Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Kunst en cultuur --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- PXL-Education 2018 --- geschiedenis --- illustratie --- kinderen --- Wereldoorlog I in de letterkunde. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- Kinderen en oorlog. --- communicatie --- kind --- media --- oorlog --- tijdschrift --- 1914 - 1918 --- Tweede Wereldoorlog --- Wereldoorlog I in de letterkunde --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Kinderen en oorlog --- World War, 1914-1918 --- History --- Pictorial works --- Children and war --- Children --- Caricatures and cartoons --- International movements --- Didactics of social education --- Didactics of history --- communicatie. --- illustratie. --- kind. --- media. --- oorlog. --- tijdschrift. --- 1914 - 1918. --- Tweede Wereldoorlog.
Choose an application
De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijs --- didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- gedragsstoornissen --- 371.064 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- tucht --- gezag --- klasmanagement --- secundair onderwijs --- leerlinggericht onderwijs --- gedragsproblemen --- 37.015.31 --- 371.064 Contacten leraren scholieren --- Contacten leraren scholieren --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Gedragsproblemen --- Leerling --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- #PBIB:+110.10 --- Communicatie --- 862 Vredesopvoeding --- 37.064 --- Gedragsstoornissen --- Leraren --- Onderwijs --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Pesten --- Preventie --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 454.23 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- tuchtproblemen --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Begeleiding (Coaching) --- Gedragsregels --- Klassenmanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Pesten op school --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- leraarsberoep --- leraren --- lesgeven --- opvoeden --- tucht (ler) --- 691 --- Didactische principes --- Pedagogie en didactiek --- Opvoedingsondersteuning --- Tuchtproblemen --- leerlingbegeleiding --- ordeproblemen (onderwijs) --- school- en onderwijsproblematiek --- gedrag --- onderwijzend personeel --- 450.7
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|