Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Geïnspireerd door bewegingen van mieren, bijen en sprinkhanen introduceert Len Fisher een aantal universele zwermwetten. Deze kunnen ons helpen in uiteenlopende situaties zoals het vermijden van files en het uitkiezen van het beste restaurant. Bron : http://www.boekenbank.be
Cognitive psychology --- gedrag (mensen) --- gedragspsychologie --- massapsychologie --- groepspsychologie --- intelligentie --- Gedrag --- Gedragsleer --- Groepsdynamiek --- Gedragspsychologie --- 305.2 --- groepsdynamica --- menselijk gedrag --- Psychologie van groepen --- Gedragswetenschap
Choose an application
Een groepsbijeenkomst in goede banen leiden gaat niet vanzelf. Iedereen die weleens voor een groep staat - als trainer, workshopleider of voorzitter van een vergadering- weet dat. Je wilt natuurlijk dat alle deelnemers actief en in harmonie bijdragen aan een gezamenlijk resultaat. Maar de werkelijkheid is vaak weerbarstig. Wat doe je als een deelnemer veel te vaak het woord neemt waardoor de rest stilvalt, Als deelnemers het nut van de bijeenkomst hardop in twijfel trekken? Of als de sfeer omslaat wanneer een vraag plots leidt tot een emotionele discussie?
vergadertechnieken --- groepsdiscussies --- 305.2 --- gesprekstechnieken --- Psychologie van groepen --- 454.2 --- pedagogisch handelen --- leren leren --- Schoolprestaties --- Onderwijsstrategieën --- groepsdynamica --- 361.13 --- mondelinge communicatie --- Didactic strategies --- School management
Choose an application
Klasse(n)methodiek om, aan de hand van het aangeboden programma RESPECT, een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school te realiseren.
Klasklimaat --- Groepsvorming --- Basisonderwijs --- 305.2 --- klasklimaat --- groepsvorming --- basisonderwijs --- klasmanagement --- psychologie van groepen --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Klas --- Respect --- Leerling
Choose an application
Dit boek laat zien dat werken in groepen op verschillende wijzen geleerd kan worden. Er is een traditionele manier om te leren: het bestuderen van boeken over groepsdynamica en groepswerk, maar het is ook te leren op een manier die op directe ervaring is gebaseerd: groepstraining. Beide benaderingen zijn complementair. Door de praktijkervaring van de auteurs en door veranderde onderwijsdoelen, de nadruk ligt nu op het begeleiden van groepen in plaats van het alleen maar voor een klas staan, hebben zich in de aanpak van de auteurs wijzigingen voorgedaan die de hanteerbaarheid van dit boek vergroten. De auteurs laten in dit werkboek zowel de eigen ervaring als de gesystematiseerde kennis aan bod komen. (Bron: uitgeverscatalogus)
besluitvorming --- groepsdynamica --- groepsbegeleiding --- groepsvorming --- groepsprocessen --- macht --- 305.2 --- communicatie --- feedback --- invloed --- leiding geven --- lichaamstaal --- machtspatronen --- normen --- sociale wetenschappen --- stereotypen --- vooroordelen --- Groepspsychologie --- Teamwerk --- Psychologie van groepen --- Groepsdynamiek --- Psychologie --- Coaching --- Leidinggeven --- Managementvaardigheden --- Sociale psychologie --- Leiderschap --- Man --- Volwassene
Choose an application
1. Persoonlijk functioneren1.1 Leren en reflectie1.2 Normen, waarden en overtuigingen1.3 Emotie1.4 Loslaten2. Samenwerken2.1 Communceren2.2 Communicatiestijlen2.3 Feedback2.4 Werken in teams3. Plannen en organiseren3.1 Jezelf organiseren3.2 Timemanagement3.3 Vergaderen3.4 Besluitvorming en onderhandelen4. Omgaan met veranderingen4.1 Omgaan met veranderingen en weerstand4.2 Omgaan met conflicten4.3 Stress hanteren4.4 Teamdynamik bij veranderingen
613.3 --- sociale vaardigheden --- radiologie --- verpleegkunde --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- 304 --- 305.2 --- 305.8 --- communicatie --- conflicthantering --- emoties --- leren --- reflectie --- samenwerking --- stress --- teamwork --- timemanagement --- veranderingsmanagement --- vergadertechnieken --- Mass communications --- Sociology of health --- radiologische diensten --- Chemical laboratory practice
Choose an application
Met gevarieerde opdrachten, spel en creativiteit leren kinderen met de training "Wij zijn een groep" elkaars goede eigenschappen en vaardigheden kennen. Een klas waarin gepest wordt, een die na een vakantie samengevoegd is, of een klas die uit subgroepjes bestaat en kinderen buitensluit wordt hierdoor gestimuleerd om elkaar te helpen en om elkaar positieve feedback te geven. Ook afspraken leren maken, problemen samen oplossen, omgaan met pesten en grenzen aangeven zijn sociale vaardigheden die geoefend worden met als doel de sfeer in de klas te verbeteren. De training is kort en intensief en kan op ieder moment van het jaar ingezet worden door de eigen leerkracht of intern begeleider. De opbouw gaat van kortdurende thematische opdrachten naar opdrachten die een wat langere spanningsboog vragen. Suggesties voor generalisatie en consolidatie zorgen ervoor dat ook buiten de lessen de verworven vaardigheden beklijven. De bijlagen met werkbladen zijn te kopiëren, te downloaden en via het digibord klassikaal te introduceren. Wij zijn een groep is een training voor de basisschool om het groepsgevoel positief te stimuleren. De training kan ingezet worden vanaf de middenbouw. (flaptekst)
groepswerk --- socio-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- Groepsdynamiek --- groepen begeleiden --- 305.2 --- Psychologie van groepen --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- klassenmanagement --- basisonderwijs --- klasgroepen --- didactische werkvormen --- 474.21 --- groepen --- groepsgevoel --- Samenwerken --- Groepstraining --- Basisonderwijs --- 474.2 --- Didactics of social education --- Primary education
Choose an application
Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fases van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaan sympathieke, effectieve en veilige groepen, waarin leerlingen zich fijn voelen, samenwerken, fouten durven te maken en initiatief tonen.Er zijn echter ook groepen waarin er reden en ruimte is voor negatief leiderschap. In deze groepen is sprake van macht, intimidatie en uitsluiting, ruzie, roddelen en pesten. Potentiële positieve leiders krijgen geen voet meer aan de grond. Buitenbeentjes krijgen het zwaar. De leerkracht doet verwoede pogingen de veiligheid voor iedereen te waarborgen.Vanuit de gedachte dat mensen sociale wezens zijn, met het verlangen bij een groep te horen, ontwikkelde Barry Redeker 'De Ringaanpak: een groepsdynamische benadering voor een veilige klas', opgebouwd uit 8 concrete stappen. 'De Ringaanpak' gaat uit van een systemisch geheel. Wie neemt welke plek in ten opzichte van de onveiligheid? Welk gedrag zien we? Wat zijn valkuilen bij deze positie? Wat zijn kwaliteiten? Waar kun je positief mee aan de slag gaan?Er wordt een sterk beroep gedaan op groepsverantwoordelijkheid, zelfsturing en het aanspreken op elkaars gedrag en individuele leerlingen worden zich bewust van hun eigen gedrag en leren zelf de regie te nemen.
Didactics of social education --- Primary education --- Groepsdynamiek --- Onderwijs --- Klassenmanagement --- Primary groups --- Psychiatry --- toegepaste psychologie --- sociale vaardigheden --- groepsdynamica --- kinderen --- Groepsvorming --- Klasklimaat --- Sociale vaardigheden --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Gedrag --- Lager onderwijs --- 305.2 --- Groepsdynamica --- klasklimaat --- groepsvorming --- basisonderwijs --- Psychologie van groepen --- psychologie van groepen
Choose an application
Werken met groepen is uitdagend: het vereist, naast kennis en ervaring, veel improvisatie en creativiteit van de begeleiders om de juiste interventies te plegen. Dit werk beschrijft 150 kortdurende oefeningen. Via een zoeksysteem kan eenvoudig die oefening gekozen worden die het beste aansluit bij het doel, het proces, de cultuur en de sfeer van de groep op een bepaald moment. De indices achter in het boek en het zoeksysteem op de bijbehorende website helpen daarbij. De website bevat bovendien alle oefeningen en printbare versies van onder andere scoringslijsten, tekeningen en foto's. Bij een aantal oefeningen is extra voorbeeldmateriaal opgenomen van rolomschrijvingen en situatieschetsen. Oefeningen met een ingesproken instructie zijn direct te gebruiken in de groep. Verder bevat de website muziek ter ondersteuning van een aantal oefeningen. Dit boek wil het werken met groepen eenvoudiger, effectiever en plezieriger maken
Groepswerk (groepsdynamica) --- 305.2 --- groepswerk --- groepstherapie (gez) --- 316.45 --- Groepen --- Groepsdynamica --- Groepswerk --- Opleidingen --- Training --- Oefeningen --- groepsdynamica --- groepstherapie --- 361.13 --- 615.86 --- rollenspelen --- Primary groups --- Social psychology --- communicatie --- Social welfare methods --- Didactic strategies --- Groepsbegeleiding --- Werkvormen --- Rollenspel --- Therapie --- Creativiteit --- 304 --- 305.8 --- 493.6 --- gesprek --- gesprekstechnieken --- gevallenstudie --- trainen --- trainingen --- trainingstechnieken --- Werkvorm --- Musiceren --- Secondary education --- Groepswerk (maatschappelijk werk) --- Training (vorming)
Choose an application
Fundamenten van groepsdynamica - stabiliteit en verandering in groepen - vormingsproces in de kleine groep - probleemoplossing in groepen - groepswerk in (project)onderwijs doordacht aansturen - groepsmaatschappelijk werk - co-begeleiding van groepen
groepswerk --- Primary groups --- groepsgedrag --- groepscommunicatie --- groepsdynamica --- Social welfare methods --- Groepswerk --- Groepspsychologie --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- 658.387.4 --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Groepswerk --- groepsdynamiek --- Groepsdynamica --- 493.6 --- 305.2 --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Projectonderwijs --- groepsdynamica (gez) --- groepswerk (ler) --- maatschappelijk werk --- methodiek --- teamwork --- 374 --- S2006235.JPG --- Groepsarbeid --- Psychologie van groepen --- 361.13 --- Groepspraktijk --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- Didactic strategies --- Groepswerk (maatschappelijk werk)
Choose an application
Hechte teams leiden niet alleen in de sport, maar ook in organisaties tot veel betere resultaten. Teams zijn zonder meer de bouwstenen van de moderne organisatie. Dit boek wil de basiswetten voor goed teamwerk verduidelijken. Eerst schetsen de auteurs het belang van succesvol teamwerk en een aantal principes. Verder komen de verschillende teamrollen aan bod en wordt er ingegaan op het engagement van voorzitter en teamleden dat nodig is bij het overleggen. Daarna wordt het belang van risicoprocessen aangekaart en is er aandacht voor de rol van permanente, ad hoc of 'virtuele' teams, waarbij de teamleden zich op grote afstand van elkaar bevinden. In een laatste hoofdstuk bespreken de auteurs het leidinggeven aan een team. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een beknopte lijst met tips
Interpersonal relations. --- Leading teams. --- Teamwork. --- Organization theory --- teamwork --- leidinggeven --- Teams in the workplace --- Management --- Teamwerk --- 658.387.4 --- #SBIB:316.334.2A555 --- Groepsarbeid --- Partijen en strategieën in de onderneming: patronaat en werkstructurering, werkoverleg, taakverruiming, humanisering --- 098 Bedrijfskunde --- Collaboration Samenwerking --- Dynamique de groupe Groepsdynamiek --- Equipe Team --- Groupes Groepen --- 305.2 --- 366.47 --- management --- organisatieleer --- teamwerk --- 071853.jpg --- Psychologie van groepen --- Personeelsmanagement --- Leidinggeven --- Managementvaardigheden --- Leiderschap
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|