Listing 1 - 10 of 73 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het Leerboek kindergeneeskunde is een unieke, multimediale leeromgeving waarin de belangrijkste actuele stromingen in het onderwijs zijn geïntegreerd. Een team van zevenentachtig auteurs, allen specialisten op hun vakgebied, hebben dit omvangrijke werk samengesteld.In de online leeromgeving staan, naast de tekst uit het boek, beeld- en geluidsfragmenten die een onmisbare toelichting geven op de gedrukte tekst: de gebruiker ziet hoe het in de praktijk werkt! Daarnaast zijn op het web verdiepingsteksten toegevoegd die nieuwe inzichten verschaffen en enthousiasmerend en motiverend zijn voor het leerproces. Ook biedt de online leeromgeving de mogelijkheid om kennis anders te verwerven. De belangrijkste problemen uit de kindergeneeskunde worden op systematische wijze besproken. Vanuit die problemen kan simpel naar ziektebeelden en achtergrondkennis worden doorgeklikt. Een keur aan casuïstiek maakt het mogelijk om casusgestuurd te leren. Het interactieve karakter van de online omgeving biedt uitgebreide mogelijkheden tot zelfstudie en toetsing van de opgedane kennis.Deze geheel herziene tweede druk van het Leerboek kindergeneeskunde is daarmee een boek met vele mogelijkheden, gericht op de toekomst waarin de razendsnelle ontwikkeling van de kindergeneeskunde het vereist dat een leerboek zich snel aan die ontwikkelingen kan aanpassen.Het boek is primair bedoeld voor het onderwijs aan studenten geneeskunde en nascholing van huisartsen en specialisten uit andere disciplines. Toch zal het boek ook voor arts-assistenten en specialisten in de kindergeneeskunde veel nut hebben bij het actualiseren en het verstevigen van hun basiskennis van het vak.
kindergeneeskunde --- Kindergeneeskunde --- Pediatrie --- pediatrie --- Paediatrics --- dermatologie --- KATHO --- 616.053.20 --- PXL-Healthcare 2020
Choose an application
Ouderen en hun familieleden verdienen de best mogelijke zorg. Ook in de manier waarop met hen wordt omgegaan. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan: de basale zorgtaken slorpen al heel veel middelen en energie op, zorgverleners krijgen te maken met storend gedrag bij de oudere of met kritische opmerkingen van de familie, collega's hebben weinig tijd voor overleg waardoor een gezamenlijke aanpak vaak ontbreekt, ...Hoe kunnen teams dan toch een kwalitatieve omgang met ouderen en hun familie garanderen? Hoe kunnen teams in die richting begeleid worden? Dat zijn de hamvragen waar auteur Lies Van Assche zich in "Beter in team" over buigt. Vier bijzondere uitdagingen krijgen daarbij uitgebreid aandacht: Hoe omgaan met gedrags- en psychologische symptomen bij dementie? Hoe omgaan met de familie? Hoe omgaan met grensoverschrijdend gedrag? Hoe omgaan met conflicten tussen ouderen? Daarnaast is het belangrijk om als professionele hulpverlener voldoende aandacht te hebben voor zelfzorg. Een vijfde deel focust dan ook specifiek op burn-out. Per uitdaging schetst de auteur een theoretisch kader, waarin de belangrijkste uitgangspunten worden beschreven. Zoals: Welke factoren dragen bij tot gedrags- en psychische problemen bij dementie? Hoe kan men 'lastig' gedrag van familie begrijpen? Moet men ingrijpen wanneer bewoners of patiënten blijk geven van seksuele interesse? Wanneer kan men spreken van grensoverschrijdend gedrag? Waaraan herkent men (ongezonde) spanningen gerelateerd aan de werksituatie? Hoe kan men een burn-out voorkomen? Iedere uitdaging bevat ook een praktisch onderdeel met inspirerende teamactiviteiten: voorbeelden van taken die kunnen gebruikt worden bij het teamoverleg, en waarmee teamverantwoordelijken in hun eigen organisatie aan de slag kunnen. Een heldere visie op de uitdagingen voor professionele hulpverleners, een nuchtere maar hoopvolle kijk op de praktijk (m.m.v. Luc Van de Ven) en vele herkenbare cases maken van deze uitgave een praktisch werkinstrument voor iedereen die betrokken is bij het coachen van een team in de ouderenzorg.
ouderenzorg --- 362.6 --- Ouderenzorg --- 616.053.90/21 --- teamwork --- coaching --- conflicthantering --- dementie --- gerontagogie --- Age group sociology --- Geriatrics --- Alzheimer-ziekte --- burn-out --- PXL-Healthcare 2020 --- ouderengezondheidszorg --- ouderenpsychiatrie --- begeleiding --- gedragspsychologie
Choose an application
Onze bevolking veroudert en de groeiende groep ouderen doet de zorgvraag en het gebruik van zorg- en welzijnsvoorzieningen toenemen. Elke verpleegkundige zal in het ziekenhuis, de residentiële zorg of de thuiszorg dan ook (kwetsbare) oudere zorgontvangers ontmoeten. Krachtige verpleegkundigen maken hier het verschil: ze gaan actief op zoek naar de zorgnoden en wensen van die oudere zorgontvanger en reageren er gepast op. Het Leerboek ouderenzorg voor verpleegkunde biedt kennis en inzichten die verpleegkundigen nodig hebben om ouderen op maat te ondersteunen zodat ze zo gezond mogelijk ouder kunnen worden. Het eerste hoofdstuk behandelt uitdagingen die de veroudering van de bevolking voor de verpleegkundige praktijk met zich meebrengt. De volgende hoofdstukken belichten de heterogeniteit binnen de groep oudere zorgontvangers en de rol van de verpleegkundige op het vlak van preventie bij specifieke potentiële zorgproblemen op oudere leeftijd. Aansluitend wordt de focus gelegd op het belang van tijdige detectie van kwetsbare ouderen in de verpleegkundige praktijk. Tot slot komen enkele verpleegkundige theorieën passend bij een proactieve zorg voor ouderen aan bod. Dit leerboek is op maat van studenten verpleegkunde en het is een naslagwerk voor verpleegkundigen die in contact komen met de oudere zorgontvanger. Dankzij het gebruik van casuïstiek uit diverse zorgsettings en tips voor de verpleegkundige praktijk is het praktisch toepasbaar. De opdrachten en het beeldmateriaal op het online leerplatform ondersteunen de lezer bij de verwerking van de kennis en bieden handvatten om op een gepaste manier met oudere zorgontvangers om te gaan.
ouderenzorg --- Geriatrische verpleegkunde --- Ouderenzorg --- Verpleegkunde --- Geriatrics --- Nursing --- geriatrie --- sociale verpleegkunde --- interculturele verpleegkunde --- verpleegkunde --- Geriatric nursing --- PXL-Handboeken --- PXL-Healthcare 2020 --- geriatrische verpleegkunde --- Geriatrie --- 616.053.90 --- Geriatrisch verpleegkundige
Choose an application
606.5 --- RVT --- dementie --- functiestoornissen --- mantelzorg --- psychogeriatrie --- Psychogeriatrie --- Frailty --- 616-053.9 --- 616.89 --- Geriatrische psychiatrie - Psychogeriatrie --- Geriatrics --- Psychopathologie --- Affective and dynamic functions --- Psychiatry --- psychosen --- somatoforme stoornissen
Choose an application
Dit is de vierde druk van het Handboek ouderenpsychiatrie. Sinds de eerste druk in 1997 wordt dit boek hoog gewaardeerd en gezien als het Nederlandstalig standaardwerk voor de ouderenpsychiatrie. Met behulp van maar liefst 59 auteurs is deze vierde, geheel herziene druk tot stand gekomen onder redactie van de vijf hoogleraren ouderenpsychiatrie in Vlaanderen en Nederland. Veel ouderen vinden een goede kwaliteit van leven het belangrijkste. Aantasting van hun psychische gezondheid vermindert de kwaliteit van leven aanzienlijk, en vaak in grotere mate dan bij verlies van lichamelijke gezondheid. Goede herkenning en behandeling van psychiatrische stoornissen bij ouderen is daarom essentieel. De laatste klinische en wetenschappelijke inzichten van de verschillende psychiatrische stoornissen bij ouderen worden besproken, zoals geclassificeerd in de DSM-5. Eerst wordt echter ruim aandacht geschonken aan de specifieke context van de oudere mens en de ouderenpsychiatrie. Zo wordt uitgebreid ingegaan op de biologische, psychologische en sociale aspecten van veroudering, alsmede de diagnostische en therapeutische principes relevant voor het werken met ouderen. We hopen dat het boek hiermee vele professionals stimuleert te kiezen voor een carrière in de ouderenzorg en -psychiatrie. Het boek is bedoeld voor de opleiding, en bij- en nascholing van alle beroepsgroepen die werkzaam zijn in de (ouderen)psychiatrie en/of ouderenzorg. Een must-have voor alle psychiaters (in opleiding) en een waardevolle ondersteuning voor alle professionals in de gezondheidszorg die te maken hebben met psychiatrische stoornissen bij ouderen. (bron: https://www.tijdstroom.nl/boek/handboek-ouderenpsychiatrie__/9789058983145#.W_1YjkxFyUk)
psychogeriatrie --- psychogeriatrische verpleegkunde --- 616-053.9 --- Geriatrics --- depressies --- stemmingsstoornissen --- schizofrenie --- delirium --- seksuele stoornissen --- zelfdoding --- personen met een mentale beperking --- geestelijke gezondheidszorg --- persoonlijkheidsstoornissen --- farmacotherapie --- verslaving --- wilsonbekwaamheid --- ethiek --- dementie --- Psychiatry --- gerontagogie --- somatoforme stoornissen --- bipolaire stoornissen --- gezondheidszorg --- angststoornissen --- ECT (elektroconvulsietherapie) --- psychopathologie --- rijgedrag --- gerontologie --- slaapstoornissen --- bewegingsstoornissen --- veroudering (biologie) --- Geriatrie --- Psychiatrie --- ouderen --- psychiatrie --- psychische stoornissen --- PXL-Healthcare 2019 --- geriatrische psychiatrie --- Psychogeriatrie --- Psychogeriatrische verpleegkunde --- 616.053.94 --- Psychogeriatrie.
Choose an application
INHOUD: 1. Kinderen in een wereld van volwassenen - 2. Achtergronden - 3. (Vast)stellingen - 4. Een vergeten discriminiatie:leeftijd en ouderdom - 5. Kinderrechten of mensenrechten? - 6. Rechten van kinderen, rechten van ouders, rechten van het gezin - 7. Recht op arbeid of verbod te (laten) arbeiden - 8. Kinderen en het recht op een gewaarborgd minimuminkomen of een menswaardig bestaan - 9. Een toereikende levensstandaard - 10. Financiële solidariteit t.o.v. kinderen - 11. Regelgeving relevant voor een menswaardige levensstandaard voor kinderen - 12. Een "toereikende" levensstandaard voor kinderen - 13. Kinderbijslag een recht van het kind? - 14. Recht op een inkomen voor "iedereen"? - 15. En het "leefloon"? - 16. Minderjarige en maatschappelijke integratie - 17. Onderhoudsgelden voor kinderen-voorschotten - 18. Wat is er dan van de (directe) werking van de internationale akten? - 19. En toch beweegt het recht - 20. Afdwingbaarheid van het recht op een menswaardig bestaan en een minimuminkomen voor (welke) kinderen? - 21. Welke bepalingen van het IVRK hebben uitwerking in de Belgische rechtsorde - 22. Gelijke rechten voor vreemde kinderen en Belgische kinderen? - 23. Meer empathie of verdragsgetrouwheid in de recente rechtspraak? - 24. Is het kind dan een volwaardig persoon in het belastingrecht? - 25. Ten titel van voorlopig besluit
welvaartsstaat --- kinderen --- Sociology of social welfare --- Family law. Inheritance law --- actieve welvaartsstaat --- Social law. Labour law --- Belgium --- 342.7-053.3 --- 342.7-053.2 --- BPB0510 --- 252 Mensenrechten --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- Kinderrechten --- 308.4 --- arbeid --- inkomen --- integratie --- kinderbijslag --- kinderrechten --- leefloon --- welvaart --- 342.7-053.3 Grondwettelijke rechten en vrijheden van kinderen --- Grondwettelijke rechten en vrijheden van kinderen --- rechten van het kind --- Jeugd --- 34 --- Droits de l'enfant --- Mineurs etrangers --- Protection de l'enfance --- Revenu minimum d'integration sociale --- Travail des enfants
Choose an application
Wanneer een baby te vroeg geboren wordt of kritisch ziek is en moet worden opgenomen op een afdeling neonatale intensieve zorgen, betekent dit voor ouders het bruuske einde van een mooie droom en vaak ook het onverwachte begin van een periode vol angst, onzekerheid en teleurstelling.Dankzij medische en technologische ontwikkelingen zijn de overlevingskansen van vroeggeboren kinderen en pasgeborenen met aangeboren afwijkingen de laatste decennia gevoelig verbeterd. Waar vroeger vooral aandacht werd besteed aan medische en verpleegkundige zorgen, werd gaandeweg ook duidelijk dat de manier waarop de baby verzorgd wordt en de omgeving waarbinnen dat gebeurt erg belangrijk zijn. Een snelle en maximale betrokkenheid van ouders en gezin bij de zorg voor hun fragiele pasgeborene blijkt minstens even groeibevorderend en van levensbelang als de medisch-technische zorgen.Te vroeg geboren wil ouders steun bieden op wellicht een van de meest overweldigende momenten van hun leven. Het boek wil hen helpen bij het begrijpen en aanvaarden wat hen is overkomen. Het wil hen coachen bij het opnemen van de sleutelrol in de zorg voor hun kind, bij het lezen en ontcijferen van de lichaamstaal van hun baby en het aangepast inspelen op uitgezonden signalen. Op die manier kunnen ouders de band met hun kwetsbare oogappel versterken en zijn gezondheid en ontwikkeling bevorderen.Te vroeg geboren focust niet alleen op ouders maar bevat ook nuttige informatie voor de professionele zorgverleners die samen met deze ouders een team vormen. Ook voor grootouders, naasten, verzorgers en leerkrachten van brusjes, kan het een hulpmiddel zijn om zich in de bijzondere leefwereld van het gezin te verplaatsen en zo isolement op een zeer kwetsbaar moment te vermijden. (Flaptekst)
prematuriteit --- neonatologie --- kinderverzorging --- kinderverpleegkunde --- Paediatrics --- Vroeggeboorte --- Neonatology. --- 613.62 --- pediatrie --- Academic collection --- Prematuriteit --- 616-053.2 --- Neonatologie --- 613.2 --- baby's --- Kinderverpleegkunde --- Pediatrie --- Infants (Premature) --- Care --- PXL-Healthcare 2016 --- Neonatology --- Prematuur (geboorte)
Choose an application
Dit boek wil meer zijn dan een leesboek. Het neemt de lezer mee en laat hem kennismaken met boeiende uitzichten op de menselijke persoon. Dat uitzicht op is nog geen inzicht in die persoon. Dat laatste kan maar het resultaat zijn van een diepgaande verwerking van wat deze algemene inleiding aanbiedt. Themata die hier aan bod komen zijn : de mens in relatie met de wereld (waarneming, geheugen, fantasie en denken), het bewustzijn, menselijke motivatie, verschillen tussen mensen, leren en het zelfbeeld.
Ergotherapie --- leren --- psychologie --- Affective and dynamic functions --- waarneming --- Didactics of philosophy --- Psychology --- gedragsobservatie --- slaap --- psychologische scholen --- gedragspsychologie --- bewustzijn --- geheugen (mensen) --- Psychologie --- #PBIB:2002.1 --- Academic collection --- 159.93 --- 411 --- Bewustzijn --- Denken --- Fantasie --- Gedrag --- Geheugen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intelligentie --- Leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Waarneming --- behoeften --- betekeniskaders --- conditionering --- denken --- fantasie --- gedrag --- geheugen --- informatieverwerking --- intelligentie --- persoonlijkheidsleer --- waarnemen --- zelfbeeld --- Conditionering --- Persoonlijkheid --- Psychologie : algemeen --- 050075.jpg --- #gsdbP --- Psychische functies --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- Psychologie - Inleidingen - Hand- en leerboeken --- (zie ook: interactief leren) --- (zie ook: ontwikkelingspychologie) --- 316.6 -053.5 --- 159.9 --- 316.6 --- handboeken --- motivatie --- oefeningen --- persoonlijkheid --- Lerarenopleiding : CVO --- 316.6 -053.5 Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33})--?-053.5 --- Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33})--?-053.5 --- Schoolbooks - Didactic material --- Gedragspsychologie --- psychologie - inleidingen --- Man --- Volwassene
Choose an application
De ouderenpsychologie is sterk in beweging. Deze tweede, geheel herziene versie van het Handboek ouderenpsychologie biedt een actueel overzicht van de stand van zaken van het vakgebied. Ontwikkelingen in de praktijk, die aansluiten bij vragen die psychologen tegenkomen in het werken met ouderen, worden steeds beschreven in samenhang met recent wetenschappelijk onderzoek en theoretische inzichten. In zes delen behandelt het handboek psychologische, sociale en biologische aspecten van het ouder worden, de verschillende domeinen van het psychisch functioneren bij ouderen, belangrijke thema's in levensloopperspectief, psychologische interventies, specifieke aandachtsgroepen en thema's in de beroepsuitoefening.Voor deze herziene versie zijn hoofdstukken geheel herschreven. Ook zijn er nieuwe onderwerpen toegevoegd, zoals het levenseinde, EMDR, systeemtherapie, cognitieve revalidatie, ontwikkelingsstoornissen, psychotische stoornissen en dementie.Een andere belangrijke vernieuwing is de digitale uitbreiding. Het betreft een leeromgeving waarin, naast het complete boek, aanvullende informatie is opgenomen, zoals richtlijnen, diagnostische instrumenten, proefschriften en relevante documentatie en beeldmateriaal. Ook bevat de website uitgebreide casuïstiek, waarmee de indicatiestelling en toepassing van therapeutische interventies bij ouderen worden geconcretiseerd.Dit handboek is tot stand gekomen dankzij de inzet van vele deskundigen op het gebied van ouderen. Deze bundeling van expertise garandeert een breed draagvlak en een diversiteit in accenten, benaderingen en opvattingen. Het boek zal een inspirerende basis bieden aan psychologen (in opleiding) die met ouderen werken. Daarnaast is het boek bruikbaar voor psychologen werkzaam in beleidsfuncties en in wetenschappelijk onderzoek op het gebied van ouderen. Tevens kan het boek worden gebruikt voor de bij- en nascholing van andere beroepsgroepen, zoals artsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkenden.
ouderenpsychologie --- 159.989 --- geriatrie --- Developmental psychology --- Geriatrics --- gerontologie --- bejaardenpsychologie --- psychogeriatrie --- ouderdom --- Ouderen --- Psychologie --- Ouderen. --- Psychologie. --- PXL-Healthcare 2018 --- ouderenpsychiatrie --- Ouderenpsychologie --- 616.053.94 --- Oudere --- Man --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Volwassene
Choose an application
Essay :'De vergrijzing wordt gedramatiseerd om het systeem op grondige manier te hervormen'
C3 --- vergrijzing --- pensioen --- demografie --- loopbaan (x) --- pensioenverzekering (x) --- personeelsbeleid --- 665 Bejaarden --- Vergrijzing --- Bejaardenproblematiek 312-053.8 --- Oudere werknemers 658.3-053.89 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- 331-053.9 --- 331.81 --- AA / International- internationaal --- 368.43 --- 332.832 --- 336.024 --- 311.94 --- Kunst en cultuur --- arbeid van oudere personen - oudere arbeiders - bejaarde werknemers - oudere werknemers (zie ook 331.626-053.9, 362.6) --- arbeidstijd - werktijd - arbeidsduur --- Ouderdomsverzekering. Voorbarige dood. Weduwen en wezen. --- Pensioen. Brugpensioen. --- Sociale begroting, rekeningen en uitgaven. Gezondheid. --- Verdeling van de bevolking naar leeftijd. Veroudering van de bevolking. --- #SBIB:316.8H40 --- #SBIB:316.334.2A320 --- #SBIB:314H324 --- Sociaal beleid: social policy, sociale zekerheid, verzorgingsstaat --- Arbeidssociologie: morfologie van de arbeidsmarkt --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: ouderenzorg en - beleid --- arbeidsmarkt --- Age group sociology --- Sociology of work --- ouderenbeleid --- oudere werknemers --- personeelsmanagement --- Labour economics --- Arbeid --- Europa. --- Vergrijzing. --- Ouderdomsverzekering. Voorbarige dood. Weduwen en wezen --- Pensioen. Brugpensioen --- Sociale begroting, rekeningen en uitgaven. Gezondheid --- Verdeling van de bevolking naar leeftijd. Veroudering van de bevolking --- sociologie
Listing 1 - 10 of 73 | << page >> |
Sort by
|