Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
‘Van baby tot kleuter’ laat de lezer naar de ontwikkeling van kinderen van 0-4 jaar kijken door de bril van een kinderarts, ontwikkelingspsycholoog, pedagoog, orthopedagoog, neurolinguïst, klinisch linguïst, psychotherapeut, klinisch psycholoog en een neerlandicus.Gezondheid, hechting, ontwikkeling van het jonge brein, taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, ontwikkeling van het spelen en kinderopvang zijn de thema’s die aan de orde komen. Daarbij komen vragen naar voren als: op welke manier kunnen volwassenen er thuis voor zorgen dat dagelijkse activiteiten rijke leerervaringen worden? Hoe kan een doorgaande lijn, passend bij jonge kinderen, ontworpen worden om de kwetsbare overgangen in het verloop van de dag beter te kunnen opvangen?Dit boek wil ouders en professionals die te maken hebben met baby’s en peuters, mee laten kijken in de spreekkamer of onderzoeksruimte van verschillende vakspecialisten. Zo moet het boek een bijdrage leveren aan een gezonde en veilige ontwikkeling van baby’s en peuters.
ontwikkelingspsychologie --- kleuters --- Developmental psychology --- peuters --- Child rearing --- Handbooks, manuals, etc. --- 159.98
Choose an application
'Haalbaar ouderschap' beschrijft een praktijkgerichte methodiek voor hulpverleners in de residentiële jeugdhulpverlening of pleegzorg die een terugkeer naar huis van een geplaatst kind overwegen. Deze methodiek is geen strak protocol, maar maakt hulpverlening op maat mogelijk. Centraal staat een risicoclassificatie die alle beschermende en risicofactoren voor een geslaagde gezinshereniging onderzoekt en registreert. Ze gaat na of een gezinshereniging haalbaar is en geeft een beeld van de aspecten waarop gedurende de begeleiding gefocust moet worden. Het boek beschrijft verschillende hulpverleningsmodules. De verplichte modules richten zich op het vergroten van opvoedingsvaardigheden, het waarborgen van veiligheid, het verbeteren van de ouder-kindrelatie, het versterken van het sociaal netwerk en het vergroten van vaardigheden gericht op emotieregulatie. De facultatieve modules zijn gericht op het bieden van praktische hulp en het vergroten van praktische vaardigheden, het leren oplossen van problemen en vergroten van inzicht in cognities en het vergroten van sociale vaardigheden. De hulpverlener kan de facultatieve modules inzetten wanneer er nood aan is. Zo ontstaat hulpverlening op maat.
onderwijs --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- risico's --- gezinssociologie --- ouderschap --- jeugdzorg --- 362.7 --- Child rearing --- Parent and child
Choose an application
Wat is een goede opvoeding? Tot wat moet een goede opvoeding leiden? Dit boek staat stil bij de essentie van ‘opvoeden’ voor de huidige en aankomende generatie ouders, kinderen, leerkrachten en andere opvoedingsverantwoordelijken. De auteurs spelen daarbij een verschillende rol: inspirator, uitdager, voorbeeldfiguur, reflector, wetenschapper, onderzoeker... Belangrijk is hun persoonlijke mening voor de vuist weg of hun persoonlijk verhaal. Het gaat daarbij over thema’s van op de werkvloer van de Genkse opvoedingswinkel, aangebracht door medewerkers, netwerkpartners, buren, collega’s, ouders, scholen, jongeren, beleidsmensen... Welke vragen passeerden de revue? Wat stemt vrolijk en hoopvol? Wat maakt boos of bezorgd? Daarbij loopt er een rode draad door de verschillende titels in relatie tot ouderschap, opvoeden en opgroeien. Het gaat onder meer over de aan- of afwezigheid van opvoedingsdoelen, gemeenschappelijke waarden en normen, opvoeding tussen generaties, spanning tussen het individueel geluk en sociale opvoedingsidealen, spanning tussen opvoeden vanuit buikgevoel of vanuit de wetenschap, opvoeden vanuit verwachtingen of vanuit zelfrealisatie, gelijke kansen en ongelijkheid, (over)aanbod van vele mogelijkheden en keuzes, schouderlast ten gevolge van hoge verwachtingen en prestatiedruk voor de jeugd, de winst van veerkracht en het verlies van verwenning …
Educational sciences --- opvoeding --- Pedagogie --- #KVHB:Opvoeding --- Opvoedingsondersteuning --- 433 --- Opvoeding en onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- Opvoeding --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- 37 --- Opvoeding in de praktijk --- Child rearing --- Child development --- Pedagogiek --- Onderwijs
Choose an application
Een kind gooit je bestaan ondersteboven. Je aarzelt en stelt jezelf in vraag. Kan ik dit wel? Waaraan ben ik begonnen? Wat vaststaat, is een onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid tegenover de radicaal onbekende die je leven is binnengekomen. We moeten antwoorden. We zijn persoonlijk verantwoordelijk. In dit boek gaat Bruno Vanobbergen, vader van drie kinderen, op zoek naar wat deze verantwoordelijkheid betekent. Dat begint al met het kiezen van een naam voor je kind, maar raakt ook aan de vraag wat je voor je kind wil en kan betekenen. Opvoeden gaat over je kind willen lezen. Om van daaruit naar jezelf te durven kijken. Opvoeden is dus veel meer dan kinderen begeleiden in hun opgroeien. Opvoeden gaat ook over ons, volwassenen. Het is een oefening in een mooier mens worden. Een kant-en-klaar stappenplan om je kind te vormen zul je hier niet vinden, gedeelde gevoelens van herkenning en vervreemding, van plezier en ongemak des te meer. Voor opvoeden bestaat nu eenmaal geen handleiding. Net dat maakt het tot een van de boeiendste, maar ook kwetsbaarste ondernemingen. (flaptekst)
Developmental psychology --- pedagogiek --- kinderen --- ouders-kind relatie --- Opvoeding --- Opgroeien --- Opvoeden --- 185 Kinderrechten en gezin --- Opvoedkunde --- Onderwijs --- Child rearing --- Parent and child --- opvoeden --- Relatie ouder - kind --- opvoeding --- 370
Choose an application
Exceptional children --- Child rearing --- Child rearing. --- Exceptional children. --- Atypical children --- Children --- Child raising --- Raising of children --- Rearing of children --- Training of children --- Child care --- Development and guidance --- Management --- Training --- Social Sciences --- Disability Studies & Assistance --- Orthopedagogics --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- personen met een beperking
Choose an application
Child development --- Child psychology --- Parenting --- Enfants --- Rôle parental --- Periodicals. --- Periodicals --- Développement --- Périodiques --- Psychologie --- Child rearing --- Infants --- Infant psychology --- Éducation des enfants --- Child development. --- Child psychology. --- Child rearing. --- Infant psychology. --- Parenting. --- Development --- Development. --- Health Sciences --- General and Others --- Medical Education, Training & Research --- Pediatrics --- Psychiatry & Psychology --- Kleinkind --- Eltern --- Zeitschrift --- Online-Ressource --- Health Sciences. --- Psychiatry & Psychology. --- baby's
Choose an application
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- co-ouderschap --- ouderschap --- Parenting --- Child rearing --- Rôle parental --- Education des enfants --- Periodicals. --- Périodiques --- Parent and child --- #PBIB:2001.3 --- Arts and Humanities --- Health Sciences --- Human Rights, Women's Studies & Child Welfare --- Family Medicine --- Pediatrics --- Child rearing. --- Parent and child. --- Parenting.
Choose an application
Er is geen religie die de laatste decennia zo in het licht staat als de islam. Gevreesd en gehaat door sommigen, begeerd door anderen. Zij blijft fascineren en is voortdurend onderwerp van gesprek.Dit boek geeft een uitgebreid overzicht van belangrijke themas en discussies die spelen rond het islamitisch godsdienstonderwijs.Wat zijn de doelstellingen van islamitische geloofsopvoeding en van islamitisch godsdienstonderwijs, in het bijzonder in de Nederlandse en Belgische context? Hoe kunnen deze doelstellingen het beste worden gerealiseerd? Wat betekent dit voor de huidige en volgende generatie moslims en voor de westerse samenleving waarin zij wonen?De auteurs analyseren onder meer diverse knopen in het beleid, ten aanzien van godsdienstonderwijs op school, de belangen van betrokken partijen, de implicaties van afzonderlijke islamitische scholen...Kortom, deze uitgave is van belang voor iedereen die met godsdienstonderricht, levensbeschouwing, onderwijs en opvoeding van moslimjongeren te maken heeft.
Didactics of religion --- Islam --- Teaching --- Enseignement religieux islamique --- Islamic religious education --- Islamitisch godsdienstonderwijs --- Islamitisch onderwijs --- 297 (492) --- 297 <493> --- 456.8 --- Islam. Mohammedanisme--Nederland --- Islam. Mohammedanisme--België --- Vormingsgebieden (oa godsdienstonderwijs) --- Child rearing --- Religious aspects
Choose an application
Het gedrag van tieners is vaak opmerkelijk en soms zelfs ronduit irritant. Want waarom hebben ze thuis zo vaak een grote mond? Wat gaat er schuil achter dat boze gezicht aan de keukentafel? Waarom is het nodig om stunts uit te halen in het verkeer? En hoe kun je als ouder met het gedrag van je tiener leren leven? In dit toegankelijke boek legt Loes Keijsers uit waarom de relatie tussen tieners en hun ouders soms zo lastig is. Aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten over de lichamelijke, neurologische, psychologische en sociale verandering tijdens de puberteit bespreekt Keijsers de belangrijkste irritatiebronnen waar tieners en hun ouders tegenaan lopen, zoals privacy thuis en op het internet, drankgebruik en grensoverschrijdend gedrag. Keijsers behandelt deze ergernissen vanuit het perspectief van de ouders én de tieners en maakt op die manier duidelijk waarom het soms zo kan botsen tussen hen..
Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- puberteit --- Developmental psychology --- ouders-kind relatie --- pedagogiek --- 443 --- Tieners --- Puberty --- Child rearing --- Handbooks, manuals, etc. --- Youth --- Psychology --- Adolescent psychology --- Pubers --- Differentiële opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding en onderwijs --- Puber --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Waarom levert de opvoeding van kinderen in onze huidige samenleving zoveel problemen op? Ettelijke reality tv-programma’s gaan over opvoedingsproblemen. Kijkcijfers wijzen uit dat ze erg populair zijn. Kijkt men uit leedvermaak? Of veeleer uit een soort opluchting dat het er in het eigen gezin nog niet zo kwaad aan toe gaat? In de scholen lijkt het niet veel anders. Er werd zelden zoveel geklaagd over het onderwijs als nu, zodat sommigen zich afvragen of de school nog wel voor haar taken bekwaam is.De oorzaak van deze malaise is fundamenteel. Het lijkt erop dat de moderne westerse mens in de dynamiek van de twintigste eeuw niet alleen het zicht is kwijtgeraakt op zijn eigen zingeving, maar in samenhang daarmee ook op een goede invulling van de opvoeding van en het onderwijs aan de jongere generatie. Dit boek geeft een visie op een aantal problemen en de achtergronden ervan in opvoeding en onderwijs. Daarna gaat het na in hoeverre de door de Verenigde Naties gelanceerde idee van een cultuur van vrede en geweldloosheid een antwoord kan zijn op de crisis van de westerse cultuur en wat daarvan de consequenties zijn voor opvoeding en onderwijs. (Bron: flaptekst)
Onderwijsvisie --- Opvoeding --- Onderwijs --- Gezin --- 478.1 --- 432 --- opvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- 37 --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- onderwijs --- pedagogiek --- Child rearing --- Moral and ethical aspects --- Family --- Handbooks, manuals, etc. --- Education --- Philosophy
Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|