Narrow your search

Library

KDG (4)

AP (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

Odisee (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

DocAtlas (1)

Hogeschool Gent (1)

KU Leuven (1)

PXL (1)

More...

Resource type

book (3)

digital (2)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2021 (1)

2017 (1)

2016 (1)

2008 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Digital
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek
Authors: ---
ISBN: 9789046905548 9789046966631 Year: 2017 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als ‘Wie ben ik?', ‘Wat kan ik?'en ‘Wat wil ik?'De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Voor iedereen die met jongeren werkt, is inzicht krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt erg nuttig. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Naast de verwerkingsmogelijkheden in het boek biedt ook de uitgebreide website ondersteuning bij de verwerking en verdieping van de inhoud in vorm van opdrachten, casussen en artikelen.In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschema's zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schema's het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden. Nieuw is de uitgebreide webondersteuning die verbreding en verdieping biedt bij alle hoofdstukken. Op de website zijn tal van opdrachten, casussen, toetsen en schema's te vinden die de student kunnen helpen om de besproken stof te verwerken. Voor de docent zijn er toetsen met antwoordprotocollen. Dit boek beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Het boek nodigt uit er actief mee aan de slag te gaan door de verwerkingsvragen doorheen de tekst en toetsvragen aan het einde van elk hoofdstuk. 

In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschemas zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schemas het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden.



Book
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001702342 Year: 2008 Publisher: Groningen/Houten : Noordhoff Uitgevers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende theorieën over leren aan het leren van leerlingen in de school. Vragen als: 'Hoe kan ik leerlingen het best een bepaald gedrag aanleren?' of 'Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren?', worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch en praktisch onderbouwd. Ze zijn bovendien voorzien van voorbeelden uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Naast deze vakinhoudelijke onderwerpen wordt ook een hoofdstuk gewijd aan de vraag hoe leerlingen begeleid kunnen worden om meer en zelfstandiger verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Probleemoplossend vermogen, een complexe vaardigheid die in alle professionele contexten belangrijk is, komt uitgebreid ter sprake. De schrijvers maken duidelijk hoe probleemoplossend vermogen tot op zekere hoogte aangeleerd kan worden. Veel opleidingen, bijvoorbeeld ROC's, baseren hun curricula steeds meer op belangrijke concepten als contextleren, probleemoplossend leren, competentieleren, samenwerkend leren en op leren als het construeren van kennis. De inhoud van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd en speelt in op het gegeven dat lerarenopleidingen meer en meer in het teken komen te staan van competentiegestuurd leren en opleiden. Het boek biedt in de vorm van opdrachten en casussen allerlei mogelijkheden voor actieve verwerking.


Book
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001866204 Year: 2016 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende leertheorieën aan het onderwijzen en leren van leerlingen. Vragen als "Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aanleren of afleren" of "Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?", worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch onderbouwd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.


Multi
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789001754334 Year: 2021 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk vertaalt leerpsychologische inzichten en onderzoeksresultaten naar bruikbare leerprincipes voor het basis- en voortgezet onderwijs. Een must voor iedere (toekomstige) leerkracht! In 'Van leertheorie naar onderwijspraktijk' worden vragen beantwoord als: ‘Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aan- of afleren?’ en ‘Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?’ Naast de belangrijkste leertheorieën, schenkt het boek aandacht aan de rol van het geheugen tijdens het leerproces en aan probleemoplossend handelen. Met de aandacht voor concepten als competentieleren en werkplekleren sluit het boek goed aan op scholen en regionale opleidingscentra die deze concepten vaak als uitgangspunt nemen voor de vormgeving van hun onderwijs.Deze zevende editie van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten op het vlak van leertheorie en recente ontwikkelingen binnen de onderwijspraktijk. Deze nieuwe inzichten, ontwikkelingen en nieuwe verwijzingen zorgen ervoor dat het boek past bij de hedendaagse visie op onderwijs. Zo is er in deze nieuwe editie ruime aandacht voor digitale leermiddelen en het gebruik van internet als inspiratiebron.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by