Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Secondary education --- didactische processen --- Didactics --- voortgezet onderwijs --- motiverend onderwijs --- Educational psychology --- reflectie (psychologie) --- Didactic strategies --- kennis --- didactische werkvormen --- motivatie --- didactiek --- kennisoverdracht --- SO (secundair onderwijs) --- Secundair onderwijs ; Nederland ; didactiek --- Onderwijsleerprocessen --- Klassenmanagement --- Activerende didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Leerprocessen --- Leerproces --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
onderwijsonderzoek --- onderwijssociologie --- Research on teaching --- #KVHB:Onderwijskwaliteit --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Kwaliteitszorg --- kwaliteitszorg --- onderwijs --- 450.4 --- leerprocessen (ler) --- onderwijs (ler) --- onderwijsresearch (ler) --- Onderwijsonderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Pedagogiek --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Veranderingsmanagement --- Schoolmanagement --- Lerarenbegeleiding --- Klassenmanagement --- Leerlingbegeleiding --- Leidinggeven --- Schoolleiders --- Natuurwetenschappen --- Leiderschap --- Schooldirectie --- Onderzoek (wetenschap) --- Schoolleider
Choose an application
De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.
onderwijsstrategieën --- Teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Agogie ; methodiek --- Zelfkennis --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Onderwijskunde --- Reflectie - Reflecteren --- professionalisering --- 450.7 --- #PBIB:+110.10 --- Reflectie --- Professionalisering --- Leraren basisonderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- bijscholing --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Opleiding en bijscholing --- onderwijskunde --- lesgeven --- reflectie --- PXL-Education 2018 --- Lesgeven --- Leraren --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Lesvoorbereidingen --- Leraar --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Lesvoorbereiding --- Internationalisering --- Directie
Choose an application
Leren in vijf dimensies vormt de praktijkuitwerking van jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar leren en onderwijzen. De Amerikaanse onderzoeker Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de nieuwe inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee docent, docent in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:1. zin in leren krijgen: motivatie;2. nieuwe kennis verwerven en integreren in wat je al weet;3. die nieuwe kennis verbreden en verdiepen;4. met die kennis onderzoek doen;5. eisen stellen aan jezelf: reflectie.Leren in vijf dimensies is een volledig op de Nederlandse situatie toegespitste bewerking voor de moderne lespraktijk in het voortgezet onderwijs.In deze geheel herziene achtste editie is de volgorde waarin de dimensies worden behandeld aangepast. Het boek begint met de drie kerndimensies ? Dimensies 2, 3 en 4 ? en vervolgens pas 1 en 5. Hiermee volgt de herziening Marzano (2019; 2017) en wordt recht gedaan aan het uitgangspunt dat de drie kennisdimensies de harde kern van het onderwijs vormen.In Dimensie 2 zijn nieuwe werkvormen verwerkt, vooral werkvormen die rekening houden met nieuwe praktijken als retrieval practice en formatieve evaluatie. In de bespreking van het aanleren van vaardigheden is er nu ook aandacht voor het aanleren van complexe vaardigheden die bestaan uit meerdere ?kleinere? vaardigheden. Ook Dimensies 1, 3 en 4 zijn aangevuld met extra voorbeelden. Dimensie 5 betreft eisen stellen aan de manier waarop je leert en is aangevuld met meerdere ?habits of mind?. Hij bevat een uitwerking van de complexe vaardigheid t reflecteren?.De Inleiding stelt vragen bij lijstjes van effectieve onderwijsaanpakken. Wietske Miedema bespreekt de foute aanname dat onderwijsonderzoek ooit een lijst van lesaanpakken zou kunnen opleveren die het leren van leerlingen zouden kunnen garanderen. Alleen onderwijsaanpakken in onderlinge samenhang, en dan alleen nog in de juiste context en met de juiste randvoorwaarden, en ook nog op de juiste manier uitgevoerd, zouden dat kunnen. In deze bespreking passeren meerdere lijstjes de revue.Deze nieuwe editie van Leren in Vijf Dimensies leunt net als eerdere drukken zwaar op de praktijk van co-auteur Wietske Miedema, die als lerarenopleider in zowel het tweedegraads- als het eerstegraadsgebied honderden studenten heeft begeleid en met hen heeft gezocht naar werkzame aanpakken en werkvormen. De beste daarvan zijn in dit boek opgenomen.https://www.uitgeverijvangorcum.nl/onderwijs/100-499_Leren-in-vijf-dimensies
Didactics --- Secondary education --- kennis --- motivatie --- reflectie (psychologie) --- kennisoverdracht --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Leerproces
Choose an application
De kennis van leerprocessen is de laatste decennia enorm toegenomen. Op basis van leer psychologisch en onderwijskundig onderzoek ontwierp Robert Marzano een praktisch model: 'Dimensions of learning'. De vijf dimensies beschrijven samen complexe leerprocessen: 1. motivatie, 2. het verwerven en integreren van nieuwe kennis, 3. het verdiepen en verbreden van kennis, 4. de toepassing van kennis in betekenisvolle situaties, 5. reflectie. Met dit model kunnen leerkrachten lessen geven met activerende didactische werkvormen. De auteur van dit boek spitste het model toe op de Nederlandse situatie in het primair onderwijs. Naast de achterliggende theorie, geeft ze vooral veel pedagogische en didactische uitwerking met voorbeelden uit de praktijk. Ook is er aandacht voor kleuters en hoe zij leren.
Educational psychology --- Didactics --- Secondary education --- reflectie (psychologie) --- lager onderwijs (doelgroep) --- didactische processen --- motiverend onderwijs
Choose an application
De samenleving verandert snel. Om alle veranderingen die plaatsvinden in de 21e eeuw te kunnen hanteren, hebben leerlingen méér nodig dan kennis die we ze nu kunnen leren. Voor een groot deel zullen ze later kennis nodig hebben die nu nog niet beschikbaar is. Om dat aan te kunnen, hebben leerlingen nieuwe vaardigheden nodig. Het onderwijs moet hen uitrusten met die vaardigheden, zodat ze klaar zijn voor de veranderende wereld. Dit boek helpt scholen daarbij.
onderwijsbeleid --- lerarenberoep --- cognitieve opvoeding --- School management --- onderwijsorganisatie --- cognitieve wetenschappen --- 454.22 --- Cognitieve opvoeding --- onderwijsstijlen --- onderwijskunde --- reflecteren --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-leerling --- Sociale vaardigheden --- Onderzoek --- Cognitieve vaardigheden --- Conatieve vaardigheden --- Samenleving --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerstrategieën --- Kennismaatschappij --- Vaardigheden --- Onderwijspraktijk --- Leerprestaties --- Lerarenbegeleiding --- 21e eeuw --- Onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Leerstrategie --- Leerprestatie --- Onderwijsstrategie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? Dat kan aan de hand van de tien concrete vragen uit De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven. Met deze tien vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas. Marzano heeft alle relevante wetenschappelijke publicaties voor u op waarde geschat en overzichtelijk samengevat in dit boek. Wilt u deze waardevolle kennis handig gebruiken om uw lessen te verbeteren? Het kan met dit raamwerk voor goed onderwijs! De laatste jaren is aan de hand van onderzoek heel veel bekend geworden over goed onderwijs. Het lesgeven zelf is weliswaar geen wetenschap, maar onderzoek vertelt ons wel welke aanpakken de leerlingen het beste kunnen helpen. U bepaalt vervolgens welke aanpakken u met welke leerlingen wilt toepassen en op welk moment. Goed onderwijs draait dus om de combinatie van de door de wetenschap vastgestelde beste methoden en uw vakmanschap. Het vakmanschap van de leraar. In deze uitgave benadrukken we zowel 'de kunst' als 'de wetenschap' van het lesgeven. Alles wat nodig is voor een goede les, wordt behandeld door de volgende tien vragen te beantwoorden: 1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen? 2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis? 3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen? 4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen? 5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen? 6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze? 7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines? 8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen? 9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen? 10. Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel?
Leraren --- Professionalisering. --- didactische processen --- Didactics --- didactiek --- leraren-leerling relatie --- Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leerprestaties --- Didactiek --- lesgeven --- probleemgestuurd onderwijs --- Klasmanagement --- Didactische principes --- Relatie leraar-leerling --- Relatie leraar-klas --- Probleemgestuurd onderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerkrachtvaardigheden --- 454.2 --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm
Choose an application
Veel van de verschillen in de ontwikkeling en leerprestaties van kinderen hebben te maken met de leerlingen zelf: hun leven thuis, hun al opgedane kennis, hun motivatie. Het goede nieuws is dat er heel wat is dat scholen en leraren kunnen doen om de ontwikkeling en de prestaties van hun leerlingen te verbeteren; als ze de richting volgen die in dit boek wordt aangegeven. Vanuit de resultaten van 35 jaar onderwijsresearch beschrijft auteur Robert J. Marzano de factoren die de leerresultaten van leerlingen positief beïnvloeden. Door gebruik te maken van de manieren om de school in kaart te brengen en van de actiestappen die in het boek zijn opgenomen kan men aan de slag: de sterke en zwakke kanten van een school identificeren, prioriteit geven aan bepaalde onderwijsverbeteringen en een helder verbeteringplan maken en uitvoeren. In elk hoofdstuk wordt een research-based antwoord gegeven op vragen als: Welke didactische methodieken werken echt? Waarom is het verzamelen van gegevens zo'n belangrijke component van schoolontwikkeling? Hoe belangrijk zijn collegialiteit en professionaliteit? Welke vormen van betrokkenheid van ouders maken echt verschil? Ontdek hoe iedere school op een hoger resultaatniveau kan functioneren.
Onderwijsonderzoek. --- schoolomgeving --- professionaliteit --- onderwijssociologie --- kwaliteit --- onderwijsonderzoek --- Research on teaching --- didactiek --- schoolorganisatie --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijsresearch --- leerprocessen --- schoolmanagement
Choose an application
In this essential new book, best-selling author and researcher Robert J. Marzano and teacher-effectiveness expert Michael D. Toth lay out a framework for the next generation of teacher evaluation: a model focused primarily on helping educators develop and improve their practice. By taking into account multiple accurate, data-rich measures of teacher performance and student growth, the model ensures that all teachers receive fair, meaningful, and reliable evaluations. The book includes - Standards, rubrics, and suggested rating methodologies; - A detailed, five-phase plan for implementing the model; - Guidelines for calibrating evaluation criteria according to teachers experience levels; - A step-by-step guide to creating a coaching program for teachers who require intervention; - and Recommendations for using technology platforms to enable teacher collaboration. Teacher evaluation has too often focused on affixing ratings to teachers rather than helping them grow into mastery. The practical, field-tested model proposed in Teacher Evaluation That Makes a Difference has everything your school or district needs to provide teachers and, by extension, their students with the support necessary for success.
Choose an application
Didactics --- didactiek --- didactische werkvormen
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|