Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Achteraf gezien en alles wel beschouwd, kan men de stadsplanning van de laatste 50 jaar moeilijk als een onbetwist succes omschrijven. De reden daarvoor is eenvoudig: stedelijke ruimte en stadsleven stonden niet bepaald bovenaan de agenda van de stads- en verkeersplanners. Jarenlang bestond er nauwelijks interesse voor de manier waarop fysieke structuren het menselijk gedrag beïnvloeden. Men zag onvoldoende in dat het stadsleven een vitale stedelijke functie is, die professionele omzichtigheid en een zorgvuldige planning vereist. Vandaag de dag speelt het stadsleven een hoofdrol bij de planning van steden en bebouwde gebieden. Steden over de hele wereld ondernemen aanzienlijke pogingen om de droom van een betere mensenstad waar te maken. Deze belangrijke koers- en mentaliteitswijziging is voor een groot stuk te danken aan Jan Gehl. Al meer dan een halve eeuw buigt deze invloedrijke en gelauwerde Deense architect zich over de vraag hoe we steden kunnen vormgeven als prettige leefomgevingen waarin de inwoners centraal staan. Hoe kunnen we steden op een menselijke schaal (her)maken? Hoe zorgen we voor steden die uitnodigen om te wandelen, te fietsen, te lopen, te spelen en te wonen? Ook in het boek Steden voor mensen staan deze vragen centraal. Zoals de titel al aangeeft, belicht Jan Gehl in dit inspirerende boek de methodes en de instrumenten die hij gebruikt om mensonvriendelijke steden om te vormen tot steden voor mensen. Rekening houdende met demografische evoluties en veranderende levensstijlen, legt de auteur uit hoe men steden kan ontwikkelen die levendig, veilig, duurzaam en gezond zijn. Door steden letterlijk op ooghoogte te bekijken, slaagt Jan Gehl er zelfs in om de grootste metropool op een kleine schaal te benaderen. Door de verschillende hoofdstukken heen pleit Gehl er bovendien voor om de stad te beleven vanuit de vijf menselijke zintuigen, om de stad al wandelend te ervaren (en dus niet vanuit een auto, een bus of een trein). Hij illustreert hoe die kleinschalige visie al te vaak genegeerd wordt in hedendaagse projecten. Een laatste hoofdstuk is een pleidooi voor stadsplanning op een menselijke schaal in de snelgroeiende steden van de ontwikkelingslanden. Een instrumentarium boordevol grondbeginselen, heldere overzichten van gebruikte methodes en trefwoordenlijsten sluit dit boek af. Steden voor mensen bevat meer dan 700 fotos en tekeningen die Gehls wereldwijde invloed en werk illustreren.
Stedenbouw --- Stadssamenleving --- Steden sociologie --- urban sociology --- 587 Stedenbeleid --- Verstedelijking. --- Stedlijkheid --- Ruimtelijke ordening --- urban development --- Economic geography --- cities --- Environmental planning --- Sociology of environment --- Social geography --- Menselijke ecologie --- Steden ; sociologie --- Sociaal-cultureel werk --- 711.558 --- 711.4(c) --- 711.61 --- Steden ; ontwerpen ; 21ste eeuw --- Steden ; op menselijke maat --- Mobiliteit ; vervoer --- Stedenbouw ; architectuur ; densiteit --- Gehl Architects - Urban Quality Consultants --- Duurzame stedenbouw --- Zachte weggebruikers --- Verkeer en vervoer ; fietsen in de stad --- 711.4 --- 711.6 --- 711.7 --- Stedenbouw. Ruimtelijke ordening ; recreatieterreinen --- Stedenbouw. Ruimtelijke ordening ; vormgeving en analyse van de stad --- Stedenbouw. Ruimtelijke ordening ; pleinen, open ruimten --- Stadsplanning --- Openbare ruimte --- Publieke ruimte --- Verkeer (planologie) --- Mobiliteit --- Stedelijke gebieden --- Sociologie van het leefmilieu --- Sociale geografie --- Economische geografie --- stadssociologie --- stadsontwikkeling --- steden --- 711.07 --- Stedenbouwkundigen --- Stadsleven --- Stadsmilieu
Choose an application
Sociology of environment --- Environmental planning --- Social geography --- Economic geography --- comprehensive plans [reports] --- urban sociology --- urban development --- cities --- ruimtelijke ordening --- urban planning
Choose an application
How do we accommodate a growing urban population in a way that is sustainable, equitable, and inviting? This question is becoming increasingly urgent to answer as we face diminishing fossil-fuel resources and the effects of a changing climate while global cities continue to compete to be the most vibrant centers of culture, knowledge, and finance. Jan Gehl has been examining this question since the 1960s, when few urban designers or planners were thinking about designing cities for people. But given the unpredictable, complex and ephemeral nature of life in cities, how can we best design public infrastructure—vital to cities for getting from place to place, or staying in place—for human use? Studying city life and understanding the factors that encourage or discourage use is the key to designing inviting public space. In How to Study Public Life Jan Gehl and Birgitte Svarre draw from their combined experience of over 50 years to provide a history of public-life study as well as methods and tools necessary to recapture city life as an important planning dimension. This type of systematic study began in earnest in the 1960s, when several researchers and journalists on different continents criticized urban planning for having forgotten life in the city. City life studies provide knowledge about human behavior in the built environment in an attempt to put it on an equal footing with knowledge about urban elements such as buildings and transport systems. Studies can be used as input in the decision-making process, as part of overall planning, or in designing individual projects such as streets, squares or parks. The original goal is still the goal today: to recapture city life as an important planning dimension. Anyone interested in improving city life will find inspiration, tools, and examples in this invaluable guide.
General ecology and biosociology --- Environmental protection. Environmental technology --- Production management --- Architecture --- Applied arts. Arts and crafts --- milieukunde --- vormgeving --- milieu --- ontwerpen --- architectuur --- ecologie --- milieubeheer --- gebouwen
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|